Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Caroo

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:26

Nee je hoeft geen hsp te zijn als dieren je kunnen aanvoelen?
Dieren, en ja vooral paarden voelen mensen goed aan, of ze nou hsp zijn of niet.
Denk eerder dat hoe gevoeliger je bent, dus ook voor andere hun energie, hoe beter je kunt invoelen op een dier, of mens..

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:36

Nee klopt, dieren voelen stemmingen altijd heel goed aan, of je nu HSP bent of niet. :j Wat ik bedoel te zeggen is dat ik het ook bij dieren heel goed voel en we daarmee elkaars stemming versterken. Ook de negatieve en daar wordt ik de laatste tijd zelf vrij onzeker van. Vandaar dat ik me afvroeg of er meer mensen zijn die dat zo ervaren. :)

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:46

Ah zo, ja dat herken ik dan weer wel.
Ook wat je aangeeft dat je dan weet dat er iets aan de hand is en je DA kijkt je aan met een blik van, nou ik zie niets hoor. Zo frusterend.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:28

gummie schreef:
@ Amouroke: dat is inderdaad mogelijk. Dat je "door mensen heen kunt kijken". Alleen kan je soms de pech hebben dat anderen je betitelen als gek/ gestoord als je dit aangeeft. Zelfs als naderhand gewoon heel zichtbaar wordt, ook voor anderen, dat je gelijk hebt gehad.

Ik heb inmiddels geleerd niet te spreken over wat ik "door iemand heen" zie. Want ofwel: men wil het niet horen. Ofwel: ik neem te veel verantwoordelijkheid op me omdat ik de gevoelens van de ander overneem en ik die ander alleen al daarom wil helpen maar dat niet kan (onmacht). Ofwel: ik word belachelijk gemaakt. Ofwel: ik ga er zelf aan ten onder.

Tegenwoordig hou ik het voor mezelf, en telkens weer als na verloop van tijd uitkomt wat ik al wist, of dat nu familie, vrienden of kennissen betreft, zeg ik tegen mezelf "dat had je goed gezien en gevoeld meid".

zo herkenbaar he,
Ik weet sinds een paar jaar dat ik hsp ben, daarvoor dacht ik dat ik gewoon super overgevoelig was/ben.
Soms brengt me dat in nare situaties, door dingen in openbaar te zeggen die ik dan op dat moment extreem aanvoel, dat kan ik wel bij mn gezin doen, dat uiten, maar bij anderen houd ik het voormezelf.

Dat resulteert natuurlijk in zware hoofdpijnen en enorme irritaties en soms ook een huilbui.

Vroeger toen ik nog klein meisje was, en vanwege een griepje thuis in bed lag, voelde ik dat er iets met mn tante was, ze was niet echt familie van ons, maar meer een hele goede vriendin van ons gezin.
Mijn moeder die vond dat ik toch wel erg moeilijk deed op dat moment, belde mijn tante op, maar er werd niet opgereageerd.
Mijn moeder bedacht zich niet, trok dr jas aan en ging naar tante toe, een paar straten verder...
en overzag de toestand van tante, die bezig was een einde aan haar leven te maken.....
Die gevoelens van onrust, paniek heb ik heel vaak, en heel vaak klopt het achteraf ook.
Zo ook die keer, dat ik lekker in mn tuin zat te zonnen, opeens is dat gevoel er , en loop ik te ijsberen...
Ik ga voor het raam staan wachten, letterlijk wachten en kijk op de klok...ik denk sterk aan mn vent, ik dacht nog..aaagh hij moet nog werken tot 16 uur, kan gewoon niet anders...
Totdat ik mn vent zie aankomen lopen met de motor naast zich, ...hij was eerder van werk vertrokken en had dicht bij huis een aanrijding met een kind gehad.

En zo zijn er vele negatieve gedachtes/gevoelens geweest die ik heb voorvoeld zeg maar..

Ik heb mijn 40 urige werkweek bij een Rijksoverheid instelling opgezegd, het hele dagen opgesloten zitten, tussen het lawaai, teveel licht en mensen zonder enig gevoel, dat sloopte me..
En nu heb ik een contract van 20 uur als Taxi chauffeur waarin ik mijn gevoel goed kan gebruiken,
zo heerlijk is dat,dat je klanten kan aanvoelen en daarop kan inspelen, nog voordat ik met ze gesproken heb.
ja hsp is soms een last,...maar evenzo vaak een gave...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:55

Kwam vandaag nog eens tot de ontdekking waarom de CGT-behandeling voor CVS op bepaalde punten niet zo goed aan lijkt te slaan... Ze leren je om niet-helpende gedachten om te zetten in helpende gedachten, ervan uitgaande dat gevoelens/ emoties altijd het gevolg zijn van gedachten. En door gedachten te sturen, kun je gevoelens beinvloeden. Dat klopt, als je er van uit gaat dat je gevoelens het gevolg zijn van gedachten.

En wat nu als je HSP bent?

Heb dat punt maar niet aangetipt. En ga nu maar rustig verder met het omzetten van niet helpende gedachten in helpende, zelfs als ik geen niet helpende gedachten heb. -O-

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:51

Toevallig kwam ik bij dit topic. Ik wist helemaal niet dat hsp bestond. Maar ik herkende het gelijk, dus ben een test gaan doen. Ik scoor hoog en kan dus zeggen dat ik me kan aansluiten bij deze groep.

Op de een of andere manier geeft het rust nu ik weet dat het ' normaal ' is en dat er meer mensen last van hebben. Vooral m.b.t. geuren. Daar ben ik erg gevoelig voor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:01

Miss_Caroo: klopt dat paarden iedereen spiegelen alleen mijn ervaring is dat wanneer je hsp bent je er meer voor open staat en het effect dus versterkt word.

Tinkermina: met hsp ben je ook supergevoelig, dus je wist al wat je was/had voordat je er achter kwam dat hsp bestond.

Ik droom iedere nacht, alleen geen vervolg dromen. Lijkt me wel heel leuk als je dat hebt. Ik droom wel heel levendig, altijd in kleur en er gebeurt altijd heel veel. Vooral de dromen die ik tegen de ochtend heb kan ik me goed herinneren.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:03

Een vriendin van mij loopt al jaren met een probleem kind. Weet ik hoeveel testen dat hij al gehad heeft, krijgt dan dat stempeltje en dan ....... toch weer een ander. Ik ken haar zoon goed en heb jaren geleden al gezegd dat hij HSP is. Hij heeft (net als ik) vele kenmerken. De onderzoekers hebben haar, na dat ze hier melding van gemaakt had, lichtelijk voor gek verklaard. Want dat bestond niet. ????? Ze gaat toch verschillende site's bekijken en met hem de testen doen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:28

Aikon, je vriendin moet hoofdzakelijk op haar eigen gevoel af gaan, ik heb 2 HSP kinderen, en vooral de oudste heeft hier nogal wat last van ondervonden en iedereen wil er maar wat graag een "etiketje" opplakken. Hij zou ADHD hebben, en medicatie in de vorm van Ritalin zou hem een oplossing bieden.

Ik weet dat hij geen ADHD of anderzins aanverwant ziektebeeld heeft, hij heeft alleen lange tijd (gaat nu al veel beter) moeite gehad om zijn emoties onder woorden te brengen en dit uitte zich in heel veel frustaties met woede aanvallen omdat mensen eenvoudigweg zijn gevoel niet begrepen, vooral verrassingen als onaangekondigde feestjes met veel herrie, onrust etc. op school waren een forse trigger.

Mijn kinderen krijgen dan ook geen medicijnen en zullen zelf moeten leren omgaan met alle emoties die ze binnen krijgen, je kunt ze voor een groot deel beschermen door alles van te voren uit te vertellen, verrassingen, feestjes zoals carnaval etc. zijn echt een drama, ze vinden het over het algemeen wel heel leuk, maar alle veilige "rustpunten" vallen compleet weg, en daarmee neemt de onrust in hun hoofd de overhad en ontstaat er een "probleem kind". Er zijn geen probleemkinderen, alleen leveren sommige situaties problemen op en die moet je voor zijn. Mijn kinderen doen gewoon overal aan mee, alleen vertel ik ze precies wat ze kunnen verwachten op zulke dagen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:36

Dat ADHD stickertje heeft hij dus nu ook en word "verdacht" van autisme. Hij is naar speciaal onderwijs gegaan omdat hij "erg lastig" was op de gewone school qua gedrag en leren. Hij heeft veel last van overmaat aan prikkels. Op de zorgboerderij gaat het goed, thuis heeft hij een eigen tuintje waar hij veel plezier aan beleeft. Hij zit ook op voetbal, gaat soms wel soms niet. Hij krijgt slaappillen op jonge leeftijd om hem maar goed te kunnen laten slapen, het is te druk in zijn hoofd. Geeft hij zelf aan. Ik herken erg veel van mij zelf in hem, ik probeer mijn vriendin te adviseren om het zowel voor haar als voor hem makkelijker te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:43

Ik zie dit topic hier voor het eerst,maar wil me ook graag aanmelden..een volbloed HSP'er die ook altijd al "anders" is geweest.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:08

Ik ben vorige week ergens dit topic tegengekomen. En ik krijg ook steeds vaker de vraag/reactie of/dat ik hsp heb/ben... Ik ben zelf niet zo van de etiketjes.. Maar na vanmiddag wilde ik toch even hier reageren...

Vanmiddag was er bij het station een heftig ongeluk gebeurt.. En het voelde echt alsof ik langzaam in een wolk terechtkwam van paniek/adrenaline/angst/uitbundigheid (ja echt :x) .. Een aantal mensen die daar stonden te gapen/filmen en ik wilde passeren (wilde niet in die wolk blijven) heb ik dan ook afgesnauwd ( :o ) hoe zielig het wel niet is dat ze dát willen filmen en zien.. Naarmate de afstand groter werd zakte het gevoel gelukkig wel.. Maar het was wel echt gruwelijk overwhelming en akelig.. Het aanzicht van het ongeluk en de gewonden was ook niet leuk, maar daar kan ik prima tegen.

Maar dat zo'n groep/gebeurtenis zo'n reactie oproept, daar moet je je toch tegen kunnen wapenen... ?
Ik kwam niet ver met het visualiseren van stolpjes, boomwortels, blauwe kleurtjes en noem maar op...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:17

Hm je neemt hun gevoel over dan Creatas..je zou je kunnen wapenen als je je weet hoe je je af moet sluiten maar dat is een heel moeilijk stukje vindt ik..

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:14

Afsluiten, iets over je aura doen. Terug naar jezelf gaan. leg je hand op je buik en voel, waar ben ik, wat voel ik.
Meestal is je aura dan te groot.
Afsluiten is moeilijk, vind ik. Zorg er voor dat je goed gegrond blijft zodat je niet naar andere mensen kan, maar bij jezelf blijft.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:37

SusanH schreef:
Tinkermina: met hsp ben je ook supergevoelig, dus je wist al wat je was/had voordat je er achter kwam dat hsp bestond.

ja je hebt gelijk, maar dat super overgevoelige , daar baalde ik soms enorm van, ik had vaak zoiets van:
stel je toch niet zo aan, trek een pokerface en ga door, maar zo werkt het niet.
Nu ik zo ongeveer weet hoe ik ermee om moet gaan, wat ik doen moet in en na periodes van stress enz.
gewoon tijd voor mezelf nemen, even terugtrekken van de haastige wereld, muziek luisteren en heerlijk met mn dieren kletsen...haha..
Doe ik dat niet, loop ik mezelf gigantisch voorbij en word ik letterlijk ziek van alles...
Afgelopen 2 jaar waren erg stressvol, mn vader heeft slokdarmkanker kreeg chemo en een zware operatie erna, lag 8 weken op de intensive care, ik zat soms uren bij hem, keek naar slangen, draden, en telkens piepen en stoppen ervan, het geluid van een bijna stikkende vader, ik vond dat vreselijk,...kon er niet van weglopen,....maar erbij blijven maakte me gek.
Daarna ontdekten we wat onze dochter allemaal had meegemaakt in haar vorige ''relatie'', ze heeft nu ptss....
Ja en mijn lichaam en geest kon dat misschien niet allemaal verwerken op korte termijn, en in oktober vorig jaar, stond opeens mn nek op slot kon niets meer, niet bewegen niets, ben naar een manueel therapeut gegaan, die ook HSP is, en die zag en voelde me direct, het is puur stress, mijn nekpijn is de graadmeter voor de stress op dat moment.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:22

Ik wordt ook letterlijk "ziek" als ik overprikkeld raak,maar vindt het nog moeilijk om me af te sluiten.Jouw tips vindt ik wel weer hele fijne Miss_caro,ik ga dat maar weer eens proberen in praktijk te brengen,volgens mij is mijn aura ook vaak te groot.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:25

Elisa2 schreef:
Ik wordt ook letterlijk "ziek" als ik overprikkeld raak,maar vindt het nog moeilijk om me af te sluiten.Jouw tips vindt ik wel weer hele fijne Miss_caro,ik ga dat maar weer eens proberen in praktijk te brengen,volgens mij is mijn aura ook vaak te groot.

even lekker onder de douche helpt ook heel goed.. :j

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:31

Ja dat hebben heel veel mensen. Probeer eens om je aura te voelen, je kunt voelen hoe gorot of hoe klein hij is.
Ben je alleen, en is hij groot, kan je hem heel klein maken, dat voelt prettig aan.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:06

Miss_Caroo schreef:
Ja dat hebben heel veel mensen. Probeer eens om je aura te voelen, je kunt voelen hoe gorot of hoe klein hij is.
Ben je alleen, en is hij groot, kan je hem heel klein maken, dat voelt prettig aan.

hoe moet ik dat voelen en wat voel ik dan?

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:31

Steeds verder van je lichaam proberen om je energie te voelen.
ik gedachte een meter van je eigen lichaam af gaan staan en je aandacht daar op houden, zo ga je steeds verder. Het is wel even wat oefening om te voelen waar de energie precies ophoudt.
Wat je voelt, energie. Wanneer je buiten je aura komt, voel je niks meer, leegte, kou, geen energie.
Wanneer je in je aura zit, voel je je eigen energie, warmte, een gevoel van veiligheid misschien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:08

Om meer bij mezelf te blijven heb ik veel aan reiki. Met de reiki 2 cursus leer je symbolen te gebruiken en die kun je ook in je aura zetten, en gebruiken om te aarden. Reiki heeft mij veel bewuster gemaakt van de energie. Voordat ik reiki had kon ik het wel voelen maar had ik geen idee wat ik voelde en wat de invloed ervan op mezelf was, of de invloed die anderen met hun energie weer op mij hadden. Ik vind trouwens dat Miss_Caroo het heel duidelijk uitlegt.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:37

Wat me opvalt is dat veel mensen 'hulp' zoeken in alternatieve therapie dan werkelijk met een soort van pschycholoog te gaan praten. Hoe verklaren jullie dat?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:05

Ik heb het andersom gedaan, maar goede vraag!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:17

Komt denk ik vooral omdat men in de alternatieve hoek meer openstaat hiervoor. Als ik naar mezelf kijk bijvoorbeeld, reiki kwam een jaar of 15 geleden op mijn pad juist in een periode dat ik tegen mezelf aanliep en heeft mij enorm geholpen om meer inzicht te krijgen maar ook om beter te kunnen accepteren dat ik nu eenmaal ben wie ik ben. Ook kwam ik na die stap te hebben gezet de juiste mensen tegen die mij door hun tips en adviezen hebben geholpen er op een goede manier mee om te gaan. Overigens zonder een stempeltje erop te plakken, ben er pas een jaar of 5 achter gekomen dat hsp bestaat en het wel heel erg op mij van toepassing is.

Ik heb nooit de behoefte gehad om met een psych of ander soort hulpverlener erover te praten maar dat is misschien ook omdat ik me altijd geaccepteerd heb gevoeld door de mensen die belangrijk voor me zijn, en ik altijd een goede uitlaatklep heb gehad in paardrijden, lezen en later muziek maken met een paar goede vrienden. Er waren wel mensen die me buitensloten of me pestten maar dat heeft nooit zo'n impact gehad dat ik er hulp voor heb moeten zoeken. Mijn basis is gewoon (en gelukkig!) erg stevig, en ik was me vrij vlot bewust van de noodzaak om me weer op te laden als ik overprikkeld was. Dat deed ik automatisch en die ruimte heb ik ook altijd gehad vroeger thuis.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:44

Ik zie het hetzelfde als SusanH; en ik denk dat zelfacceptatie iets is wat heel belangrijk is hierin. HSP of niet er zullen altijd mensen zijn die je gevoelens niet begrijpen.

Voor de mensen hier die iets dieper in het spiritueele zitten; ik heb hierboven ook de kleur blauw voorbij zien komen, als ik diep verdriet voel uit zich dat ook in het zien van heel diep en donker blauw, alsof er een soort donderwolken zich samenpakken waar staat deze kleur voor? Ik kan het zelf gelukkig wel weer goed los laten, desnoods door veel licht op te zoeken (bv. in de vorm van een zonnebank)