Burnout / Overspannen deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Re: Burnout / Overspannen deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:25

hallo iedereen hier.
Na een tijd lang hier niks meer te laten weten kom ik toch weer terug.
Het is een hele lange tijd goed gegaan en ik was weer een vrolijk meisje.
Helaas heb ik gister avond aan mijn vriend toe gegeven dat het toch niet zo goed meer gaat.
Het is eigelijk weer terug bij af.
Moe, nergens zin in, Chagerijnig, niet durven slapen, nachtmerrie's, we,
ze er veel hyperventileren en nog wel meer van zulke dingen.
Nou zijn er de laatste tijd toch wel moeilijke dingen gebeurd.
Ik heb mijn pony verkocht en daar heb ik het heel erg moeilijk mee gehad.
Nou heeft mijn vriend (hoefsmid en doet ook in pony's) toevallig net vantevoren een hele leuke pony gekocht.
Normaal gesproken knappen we pony's op en verkopen we ze weer maar deze zou blijven.
Na een tijdje had ik echt een geweldige klik met de pony.
ik kan haar alles laten doen, veel vrijeheidsdressuur gedaan, veel gereden geknuffeld
en we hebben echt een hele leuke band.
maar helaas heeft mijn vriend dan vorige week toch gezegt dat de pony weg moet doordat ze toch niet te rijden is door kleinere kinderen :'(
Weer een tegenslag en zo nog wel meer.
Ik heb de vorige keer dat ik dit had mezelf ook pijn gedaan,
maar ik weet niet zo goed wat ik nu moet.
heel goed praten metmijn vriend?
ik wil niet dat het weer zo ver komt!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:27

Ik denk eerder een hulpverlener inschakelen... Sterkte!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:28

vergeten te zeggen
ik lig ook echt iedere avond te huilen in bed,
en overdag ook hele moeilijke momenten,
dat ik afentoe echt met tranen in mijn ogen zit enso.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:30

gummie schreef:

Dat is het dus.
Ik ben al vanaf vorig jaar ziekenhuis in ziekenhuis uit
heb een hernia gehad waar ik pas vanaf ben,
hyperventilatie
bloedarmoede
veel van paard gevallen (niet van mijn pony hoor :P )
En ik heb zoveel pijn moeten lijden bij artsen therapeuten en ga zo maar door dat ik niet meer durf.
zeker al niet alleen maar ik ben er gewoon helemaal klaar mee.
dus ik weet het echt niet meer

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:31

ietjelover schreef:
gummie schreef:

Dat is het dus.
Ik ben al vanaf vorig jaar ziekenhuis in ziekenhuis uit
heb een hernia gehad waar ik pas vanaf ben,
hyperventilatie
bloedarmoede
veel van paard gevallen (niet van mijn pony hoor :P )
En ik heb zoveel pijn moeten lijden bij artsen therapeuten en ga zo maar door dat ik niet meer durf.
zeker al niet alleen maar ik ben er gewoon helemaal klaar mee.
dus ik weet het echt niet meer

En toch zou ik je aanraden dat te doen! Als je er uit wilt komen dan...

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:37

de vorige keer ben ik ook naar de dokter geweest
en deze vondt het maar onzin
hij geloofde niet dat een meisje van 14 hier al last van kon hebben
hij vondt een psycholoog etc. ook niet nodig
dus hoe dan??

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:43

Vind je zelf dat je een psycholoog nodig hebt? Zo ja, dan moet je wat meer op je strepen gaan staan bij je huisarts! Het is jouw leven, het gaat kennelijk niet goed, en dus moet er iets gebeuren. Juist als een huisarts meent dat een 14-jarig meisje geen last kan hebben van bepaalde gezondheidsproblemen, maar dat 14-jarige meisje wel ergens last van zegt te hebben, lijkt hulpverlening een goede stap. Vind het dan ook vreemd dat je, als je aangeeft jezelf pijn te willen doen, niet wordt doorverwezen...

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:50

gummie schreef:
Vind je zelf dat je een psycholoog nodig hebt? Zo ja, dan moet je wat meer op je strepen gaan staan bij je huisarts! Het is jouw leven, het gaat kennelijk niet goed, en dus moet er iets gebeuren. Juist als een huisarts meent dat een 14-jarig meisje geen last kan hebben van bepaalde gezondheidsproblemen, maar dat 14-jarige meisje wel ergens last van zegt te hebben, lijkt hulpverlening een goede stap. Vind het dan ook vreemd dat je, als je aangeeft jezelf pijn te willen doen, niet wordt doorverwezen...

heb ik gezegt en hij zei dat dit niets was en gewoon meer puberen.
Maar een kennis van mij is burnout geweest en met haar heb ik gepraat.
En toen ben ik er wel achter gekomen dat het niet normaal is voor een 14 jarig meisje.
Zei herkende zich helemaal in mij.
Ik weet niet wie ik nodig heb verder,
Maar ik weet niet of ik hier wel alleen met mijn vriend uit kan komen?
of dat ik wel echt iemand nodig heb die hier wel ervaring mee heeft.
De vorige keer ben ik er uit gekomen met die kennis en veel met mijn vriend
Iedere dag even uithuilen bij mijn vriend deed mij heel erh goed!!
Dat heeft me heel erg geholpen
er zijn in het verleden nog ergere dingen gebeurd maar dat via pb
dat achtervolgt me ook nog steeds

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:56

ietjelover schreef:
gummie schreef:

heb ik gezegt en hij zei dat dit niets was en gewoon meer puberen.
Maar een kennis van mij is burnout geweest en met haar heb ik gepraat.
En toen ben ik er wel achter gekomen dat het niet normaal is voor een 14 jarig meisje.
Zei herkende zich helemaal in mij.
Ik weet niet wie ik nodig heb verder,
Maar ik weet niet of ik hier wel alleen met mijn vriend uit kan komen?
of dat ik wel echt iemand nodig heb die hier wel ervaring mee heeft.
De vorige keer ben ik er uit gekomen met die kennis en veel met mijn vriend
Iedere dag even uithuilen bij mijn vriend deed mij heel erh goed!!
Dat heeft me heel erg geholpen
er zijn in het verleden nog ergere dingen gebeurd maar dat via pb
dat achtervolgt me ook nog steeds

Het gaat niet om hoe je er aan komt (nare gebeurtenissen, etc.), het gaat om hoe je er af komt. of het nu burn out is of iets anders, jij zit niet lekker in je vel. En als jij hulp wilt, zul je dat heel duidelijk moeten maken. en dan mag een huisarts jou niet weigeren door te sturen. Succes

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:04

Je kan ook zelf naar een 1e lijns praktijk bellen(even googelen, op eerstelijns psycholoog en je woonplaats), en aan hen kan je ook vragen of zei de verwijzing voor je kunnen regelen, en misschien heb je wel niet eens een doorverwijzing nodig van de huisarts omdat het gaat om een eerstelijns psycholoog!

gewoon even bellen meid!

(En als ik zo jouw verhalen lees, over je vriend, dat jullie samen paarden hebben/doorrijden/verkopen, het lijkt wel alsof je veel ouder bent, en zag in je profiel dat je "nog maar"14 bent...)
Hoe staan jouw ouders in dit verhaal? zijn ze er voor je? kun je ook bij hen terecht? en steunen ze je?)

Hier een goede nacht gehad! Probeer elke avond even mijn mindfullness erbij te pakken....Betrap me zelf er nl op dat ik elke avond wéér aan die 2 van het werk denk, dat ik alweer allemaal beelden in me hoofd haal voor als ik weer op het werk ben....
Dus elke avond: Neeee, niet aan denken, kan er toch niks aan veranderen, geniet nog even van je 4 weken verlof/vakantie, als ik nu weer teveel aan werk/collegas denk, dan heb je ook geen vakantie gevoel! En dat is zonde!

Vannacht goed geslapen! Helpt mij echt wanneer ik ontspannen en met lege geedachtes ga slapen! Maar dat is ook verrekte moeilijk hoor!
En over 2 jaar is onze afdeling er niet meer, en staan we op straat...dus komende 2 jaar nog maar goed aangrijpen om die 2 collegas als oefenobjecten te beschouwen, zodat ik na die 2 jaar gewoon heel anders met dat soort mensen om kan gaan, dat ik het echt achter me kan laten als mensen achterbaks doen/stoken/dominant zijn/roddelen etc...
Ohhhh wat zal dát een opluchting zijn!!!!Als je dat toch kunt beheersen!
Dat als er geroddeld wordt, de roddel niet waar is, dat je dan ook voor jezelf kunt denken/voelen: laat ze maar kletsen...IK weet zelf wel hoe de vork in de steel zit!(En niet dat je je tegenover iedereen wilt verontschuldigen, of de waarheid wilt vertellen....nee gewoon: IK ben zus en zo, en IK doe het zus en zo, en IK weet dat het verhaal zus en zo is, dus heb niks banketstaaf/verkeerd gedaan, dus hoef IK ook geen onschuld ed te bewijzen de rest weet heus wel hoe het allemaal is en WIE het zeggen.....

Oooh heerlijk als dát zo kon!

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:40

Gaat met ups en downs, heb wel zin om weer aan het werk te gaan. Moest van me therapeut eevragenlijst van 205 vragen invullen, dan gaan we aan de slag met schemaas ofzo. En hij wil me van de medicatie af, maar dat durf ik echt nog niet hoor. Hij wilde me huisarts al bellen, ik zei, hoho dacht het ff niet

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:53

bobomelo schreef:
@Opala, heerlijk dat een vakantie jou zo goed doet!
Ben wel benieuwd dan naar wat voor jou die depressieve periode van een jaar inhield! Dan kunnen we ons er ook wat meer van voorstellen!

Ik ben -zo voelde het- van de een op de andere dag in een kuil gevallen. De aanleiding hiervan is denk ik een combi geweest van een fusie op mijn werk, het ziekzijn van mijn paard en de overgang. Ik zag nergens meer het nut van in en deed mijn ding op de automatische piloot, positieve gevoelens waren zeer spaarzaam. Tot voor de vakantie was ik gewoonweg bang dat ik tot een nors mens verworden was, maar gelukkig is dat nu voorbij. Hopelijk blijft dat zo.

Ik wens in ieder geval iedereen hier toe dat er gauw een eind komt aan je schijnbaar uitzichtloze situatie ... er is hoop :(:)

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:43

@Sandeman! 205 vragen....ben je wel even zoet mee!
En voor medicatie gebruik jij dan? en hoe lang? Is altijd eng om af te bouwen....zolang ze er maar om denken dat ALS je ermee stopt, dat het heel langzaam afgebouwd wordt!
En wat voor soort schemas gaan jullie mee aan de slag?

@Opala
In elk geval mooi dat je er weer bovenop bent!
Heb je ook psychologische hulp oid gehad?

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:31

Bobomelo, je hebt pb

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:42

bobomelo schreef:
@Opala
In elk geval mooi dat je er weer bovenop bent!
Heb je ook psychologische hulp oid gehad?

Dank je wel. Mijn huisarts heeft het in het begin wel aan mij voorgesteld, maar ik zag daar het nut niet van in.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:19

@sandeman, thanks! en je hebt pb terug!
en @Opala, nou wel mooi dat het zonder hulp gelukt is!

maar denk zelf dat wanneer mensen die nu in een depressie zitten of angststoornissen of overspannen zijn, maar wat grotendeels komt door hun verleden, dat dat dan wel even andere koek is! Dan lost een heerlijk vakantie helaas niks op! ja, je kunt even genieten.

(Bij mij....ik moet ontzettend veel leren, heb een enorm pestverleden, al vanaf kleuterschool tm mavo 4, bij mij is dus de basis van het "vertrouwen hebben in..."enorm beschadigd...je wordt super achterdochtig, geen zelfvertrouwen, geen beslissings durven maken, me het enorm aantrekken als er wat geroddelt wordt over mij(ook al weet ik dat diegene ook net zo hard roddelen over anderen..)maar kan daar dus weken/maaaaanden/jaaaaaren mee rond lopen in mijn hoofd, en kan ook eeuwig pissig blijven op mensen die mij dus pijn doen....terwijl mijn verstand ook wel weet dat ik dat moet loslaten, dat ik wel weet wie het zijn/zeggen en dat diegene gewoon zo hun maagje voeden en teren op roddelen, dat dat hun dagtaak zeg maar is, want zolang zij zorgen dat er geroddelt wordt over anderen, wordt er niet geroddelt over hun :+

maar kijk, iemand die gewoon veel steviger in zijn schoenen staat, die legt dat ook echt naast zich neer, ik kan dat nog bij lange na niet, en ja, door dat je het jezelf dus zooo moeilijk maakt, raak je uiteidnelijk overspannen, ben nu aan het leren en oefenen dat ik het langs me neer kan leggen, dat ik inzie dat IK niet fout zit....maar dat je daar dus anders naar leert kijken!

En dat jedus geen NEE kan zeggen, altijd maar voor anderen klaarstaat, amper zelf es hulp van anderen durft te vragen enz....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:23

Bobomelo: mooi gezegd. Zo denk ik er ook precies over :j

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:27

Je moet leren om lak te hebben aan bepaalde dingen, maar soms is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Heel veel heeft te maken met zelfrespect, is daar weinig van aanwezig, kan iedereen je breken, is daar voldoende van aanwezig ... dan kan je alles aan. Hopelijk vindt iedereen in dit topic gauw zijn/haar zelfrespect (terug).

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:34

Gewoon even echt aan vakantie toe zijn om je weer op te laden heeft een ieder op zijn tijd echt even nodig. En de één soms een keer wat meer dan de ander. Wat Bobo al zegt, zo ervaar ik het ook. Ik heb ook een bepaalde negatieve denkwijze ontwikkelt in de afgelopen járen lijkt het wel. Door vakantie en even niks doen, wordt dat echt niet opeens anders/ beter.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:12

Wow..... na het invullen van 205 vragen gaat de therapie nu echt beginnen..... Ik heb een heule dikke muur om me heen en die wil hij afbreken...ik zei... veel succes, je zal de eerste zijn in bijna 40 jaar

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:10

Niet zo negatief Sandeman :) Het zal zeker wat onaangename momenten opleveren, maar probeer ook al het positieve te blijven zien. Zo te zien zit je al langer met problemen en is dit niet iets van het laatste jaar. Je hebt nog een heel leven voor je, waarin je alles wat je nu leert toe kan passen en het makkelijker voor je gaat zijn om dingen te laten komen zoals ze zijn waarschijnlijk.

Hoe dan ook, doe je best en probeer er open voor te staan hoor :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:23

Sandeman schreef:
Wow..... na het invullen van 205 vragen gaat de therapie nu echt beginnen..... Ik heb een heule dikke muur om me heen en die wil hij afbreken...ik zei... veel succes, je zal de eerste zijn in bijna 40 jaar

Hij gaat hem niet afbreken, dat ga jij doen.
Hij geeft je alleen de handvatten om dit te doen.
En zolang jij er voor open staat gaat het je lukken.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:29

Ik hou nog heeeeeel veel afstand en trek een muur op als ik daar ben..... En idd dit speeelt al jaren, maar ik ben niet negatief hoor Bienotje.... Ik heb alleeen een grote mond en een sterke mening, en heb tegen gas nodig, want ik ben goed in mensnen plat walsen

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:33

whaha, mensen platwalsen....tips voor mij? :P

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:55

Zal even denken, maar ga zo me bed in, vanmorgen veel tijd met me bijrijpaard, daarna verzorg pownie van het land naar stal gereden, ben helemaal kapot. Maar ik kan heeeel goed kletsen en ............. over mensen heen lopen......