wie ook te trage schildklier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:37

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:41

Bonita, Is er nasst je schildklier ook je vitamine B12 en Vitamine D gecontroleerd?

Alet74

Re: wie ook te trage schildklier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:49

Nanda, dank voor de link! Dan kan ik dat tenminste zeggen als er weer mensen zijn die zeggen dat ik toch echt eerst naar het ziekenhuis zou moeten voordat ze me medicijnen gaan geven (dan ga je jezelf bijna schuldig voelen).
Mijn waardes waren/zijn: TSH 2, 9 en T4 13,4. Klachten: vermoeidheid (zo moe!), snel koud, veel zweten na inspanning, spieren en gewrichten. (En ik krijg al bijna een jaar B12-injecties.)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 06:19

Ik ben ook in eerste instantie naar de HA gegaan.
Totdat mijn waarde op 32 stond en ik even geen ophoging had gehad en ineens weer op 42 stond
Toen had hij zoiets van.. nu ga je naar de endocrinoloog.
Die heeft me toen verder goed ingesteld.

Mijn TSH stond op 156 toen ze er achter kwamen.... en ik het maar raar vinden dat ik zo moe was _O-
werkte nog gewoon,.. deed eigenlijk alles gewoon alleen wel met pijn en moeite.

TSH zou om je goed te voelen wel iets naar beneden mogen tussen de 0.2-0.5 ongeveer dus je mag nog even maar rustig aan want het duurt 3-4 weken eer je goed bent ingesteld en dat je weer verder ingesteld zal worden.

Je heb een schildklierforum waar je best veel info weg kan krijgen hoor.... heb ik wel redelijk veel aan gehad.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:51

Alet! Is de richtlijn staat ook dat er gestreefd moet worden naar een patient die klachtenvrij is!. Jouw waarden zitten nog binnen de normaalwaarden maar omdat je WEL klachten hebt is behandeling met medicatie wenselijk! Zeg dat maar tegen de huisarts als hij geen thyrax wil geven. Print de richtlijn uit en wijs het maar aan!
DE meeste schildklierpatienten voelen zich het beste bij een TSH rond de 1 en een T4 in het hoog-normaal gebied ( >16). Uiteraard kan dit per persoon wat verschillen

Mijn partner is na ruim 1,5 jaar nog steeds niet goed in gesteld. Zijn waarden blijven rommelen. Hij loopt bij de internist ( ook voor zijn diabetes)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:47

Geen idee, huisarts vond alles wel best, de neuroloog en endocrinoloog van het testende ziekenhuis vonden het zwaar afwijkend. Uiteindelijk via andere behandelende cardioloog waar ik liep ivm onverklaarbare hartproblemen (vanwege de te lage schildklierwaardes bleek dus) bij de endocrinoloog terecht gekomen. Daar is ook uitgezocht wat de reden van afwijking was. Blijkt bij mij Hashimoto oftewel mijn lichaam valt mijn eigen schildklier aan.

Als je huisarts je goed kan inregelen lijkt me er niks mis mee, maar ja ik heb een andere weg gevolgd dus weet ook niet wat normaal is. :')

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:48

Mijn TSH was destijds 2.4 en dat vond de huisarts prima..................... maar via een andere arts ook de T3 laten prikken (weigerde mijn huisarts) en nu slik ik Thyreoïdum. binnen 3 dagen waren mijn hartritmestoringen weg! En tot nu toe zijn ze weg gebleven. *\o/*

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:45

En dat is dus ook het vervelende bij schildklierwaarden. Er zullen zat mensen zijn die bij een TSH van 2,4 helemaal geen klachten hebben. Maar dat kun je niet generaliseren, wat veel huisartsen nu nog doen!

Ik zeg het nog maar een keer: In het protocol van huisartsen staat dat er gestreefd moet worden naar een klachtenvrije patient en dat er dus niet alleen naar de waarden gekeken moet worden.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:38

Goedemiddag, ik wil mezelf hier ook even melden.

Sinds ongeveer anderhalf jaar ofzo heb ik een opgezwollen schildklier. Soms heb ik er last van (met slikken of als ik erop lig met slapen, het gevoel alsof iemand je bij de keel grijpt), maar meestal gelukkig geen last van. Ongeveer een jaar geleden maar eens naar de dokter gegaan en die zei dat het een struma was. Echo gehad en bloedonderzoek, maar daar kwam eigenlijk niets uit. Echo meting gaf aan dat m'n schildklier 2,56 cm was, dus schijnbaar normaal? TSH waarde was 1.4, dus ook goed volgens m'n HA en dat was het.

Nu, een jaar later dus, voel ik me nog steeds erg vermoeid en heb het zo vaak zo koud. Andere symptomen die ik heb zijn:
- intolerantie voor koud èn warm
- vergeetachtigheid (geheugen ... heb ik die dan?? :o )
- redelijk droge huid
- verminderde libido, sowieso eigenlijk weinig lust voor wat dan ook
- spier- en gewrichtspijn (vooral 's ochtends als ik net uit bed kom, dan voel ik me echt 80 :+ )
- concentratie problemen
- tintelingen
- slecht slapen, veel wakker worden en soms bezweet

en mogelijk nog meer dingen die ik simpelweg even vergeten ben.

De vermoeidheid vind ik nog het ergste ... ik ben verdorrie 40 en heb 9 van de 10 keer minder energie dan m'n vriend van 60!! Ik werk nog altijd fulltime in de ploegendienst in een erg hete fabriek. De onregelmatigheid van het in ploegen lopen is natuurlijk ook niet echt bevorderlijk als je al vermoeid bent, maar dat is nu niet anders.
Gisteren heb ik de assistente van de dokter gebeld voor weer een bloedonderzoek (ben als de dood voor naalden, vandaar dat er een jaar tussen zat ... ik moest echt weer moed verzamelen := ) en ik vertelde haar dat ik graag mijn T3 en T4 gemeten wilde hebben. Was gelukkig geen enkel probleem.

Ik heb nu het papier voor m'n neus liggen (laboratorium aanvraagformulier) en ik zag dat zij de TSH, fT4 en fT3 heeft aangekruist. Kan/mag/zal ik bv zelf ook nog wat kunnen aankruisen, bv vit B12, vit D, glucose en Lyme-ziekte of mag dit niet? Ik bedoel maar ... ik heb een echte naaldenfobie en wil graag alles in èèn keer afgehandeld hebben, maar zal ik hier geen problemen mee krijgen bij het ziekenhuis (waar ik me laat prikken) of bij de HA? Waarschijnlijk laat ik me vrijdag prikken, moet eerst nog even door 2 nachtdiensten worstelen.

Edit: de glucose zou zijn omdat ik bij de eerste (vingerprik)meting te hoog zat met m'n bloedsuiker (9 geloof ik) en die bleef op dat niveau, maar m'n dokter zegt dat ik ook daar niets aan hoef te doen. Is later bij de bloedtest ook gekeken naar diabetes, maar heb daar niets over gehoord eigenlijk.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:07

Victory, ik kruis ook altijd het een of ander aan. O:)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:40

Haha, oke ... en kennelijk nog nooit in problemen gekomen?
Dan doe ik het lekker ook. :D

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:58

Ik ben nu 3 weken aan de thyrax, maar merk er nog niet veel van. Over een week of 3 weer prikken en evt. bijstellen. Gelukkig is mijn huisarts er een van de soort die niet al te moeilijk doet over B12 en dit soort dingen.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:23

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 01:16

Hoe vergaat het jullie als je griep krijgt? Ik heb het idee dat ik dat driedubbel te pakken heb dan en dat het veel langer duurt voordat je je weer een beetje mens voelt! Of ligt dat aan mij?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 06:19

Ik niet, moet het wel afkloppen... ben voorlopig al een jaar of 3 griepvrij gebleven.
Hang er altijd wel tegenaan maar echt ziek... nee

Nog even en dan weer verplicht griepprik.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 06:39

chanicha schreef:
Hoe vergaat het jullie als je griep krijgt? Ik heb het idee dat ik dat driedubbel te pakken heb dan en dat het veel langer duurt voordat je je weer een beetje mens voelt! Of ligt dat aan mij?

Hier ook, manlief is even ziek en meteen weer fit ik loop ech eeuwig te kwakkelen. Vorig jaar griepprik, longontsteking en ben van eind oktober tot maart aan het klote n geweest. Hoop deze winter op een betere. Maar heb dat mijn hele leven al, dus geen idee of dat schildkliergerelateerd is of slecht bouwjaar.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:45

Echt griep is bij mij ook vrij onbekend. Het hele gezin kan plat liggen, maar ik hobbel dan meestal door. Niet fit maar ook niet ziek. Kwakkelen dus.

Ik was de laatste tijd te hoog ingesteld en zo'n beetje hyper. Het was voor de afwisseling wel eens fijn, hahahahaha . Toch in overleg met de huisarts een kwartje minder slikken. Maar nu het kouder wordt merk ik toch dat het wat te kort is. Moe en kouwelijk, bah! Nu slik ik op eigen initiatief maar weer een kwartje meer. Kijken hoe het gaat :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:48

Dat kwakkelen herken ik :(
Ik haal al een paar jaar geen griepprik meer, had het idee dat die prik mij geen goed deed. Toen ik bij de AID werkte was ik het verplicht maar nu niet meer.
Mirim ik doe dat ook zelf hoor, voel heel goed aan mezelf of ik meer of minder moet slikken, baas over eigen lijf :j

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:35

Een te trage schildklier. Slik 's ochtends 3 thyrax 0,025
Veel last van mijn spieren, gewrichten, droge huid, dunner wordende wenkbrauwen, krampen in de spieren (vrnl in de voeten) enz...... Vaak ook problemen met concentratie en van het ene op het andere moment kan ik opeens vreselijk moe zijn. Moet binnenkort weer eens bloed laten prikken om mijn waarden te checken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:41

Zou ik maar eens doen..
Wat erg goed helpt bij krampen is magnesium nemen.
Ook erg goed voor je bijnieren die eigenlijk overuren moeten maken

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:43

Citaat:
Wat erg goed helpt bij krampen is magnesium nemen.
Ook erg goed voor je bijnieren die eigenlijk overuren moeten maken
Magnesium slik ik al. Maar moet bekennen dat ik het ook wel geregeld vergeet :o Ga maar meteen even wat magnesium slikken en ook de vit B complex.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:54

Ik neem altijd de magnesium van phytonics (ja wat voor de paarden bestemd is) en dat doe je in een beetje water en werkt erg goed.
Pillen ligt eraan welke je slikt niet alles werkt even goed.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:47

Ik had eerst magnesium met taurine van Hart Vitaal en nu heb ik magnesium citraat van NOW
Met die laatste ben ik nog niet zo lang geleden begonnen. Bedankt voor de tip.....haha een echt paardenmiddel dus ;) Waar koop je het?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:59

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:37

ik krijg momenteel extra Vit D voorgeschreven via mijn arts, zal haar ook ns vragen naar magnesium. Ik mag helaas niet experimenteren met vitamines ivm andere ziekte die ik had. Heb ook last van spierpijn en moeee moet mezelf smorgens echt uit bed hijsen.