ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:28

Ik vind overlijden op een manier dat iedereen fijn afscheid kan nemen op zich al een droomscenario. Zou er voor tekenen om op die manier te gaan.

Maar dat weet je niet van tevoren, en de kans lijkt me geen 99%. Om daar dan je keus van te laten afhangen... dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen.

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:01

Wij hadden toen een keuze van er bij blijven totdat
Mijn vriend was overleden en dat ze hem dan meteen meenamen of dat
Hij meteen eerst meegenomen en op de operatie tafel overleedt.
Wij kozen voor de eerste optie. Wij hebben na de tijd nog met
de donor corodinator gepraat wat wij ervan vonden en hij had er niet veel op te zeggen.

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:06

Ayasha schreef:
lisantjuhh schreef:
Het is 3 jaar geleden, maar wij kregen totaal
geen steun of zorg van het ziekenhuis en de donor coördinatie
Mijn vriend was ineens geen mens meer maar een product
Zo gingen ze ermee om. Wij werden niet opgevangen of iets dergelijk.

Ik herinner me jou nog... Jij hebt toen op mijn topic gereageerd... Ik had er toen al geen woorden voor... Wat moet het keihard geweest zijn en nog steeds zijn...
Als je er ooit behoefte aan hebt, mag je pb'en... Ik weet nl dat je omgeving verder gaat op een gegeven moment hoewel het voor jou nog steeds realiteit is..

Dat zou maar kunnen weet alleen zo even niet welke topic.
Maar ik heb er toen een hele andere blik op donor gekregen.
Vond het erg slecht van het ziekenhuis etc. Kan er nu nog wel kwaad
om worden, maar dat heeft geen zin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:07

Een bloemetje voor Ayasha. ;)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:18

Ja ik ben orgaandonor en ze mogen alles hebben wat nog bruikbaar is tegen die tijd. Ik ben alleen geen bloeddonor.
Mijn vader is wel bloeddonor maar geen orgaandonor. Mijn moeder was allebei maar heeft een bloedtransfusie gehad dus mag geen bloed meer geven.

Ik vind dat iedereen het voor zichzelf moet weten..

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:33

Weet dat er 2 soorten donoren bestaan:

-Non heart beating: hierbij is de bloedcirculatie reeds gestopt. Bijvoorbeeld wanneer een reanimatie niets meer uithaalde.

- Heart beating: patiënt is hersendood, maar de bloedcirculatie blijft artificiëel op gang gehouden.

Voor de geïnteresseerden: vanaf 1 november kan je op één (vrt) naar een docureeks kijken omtrent orgaandonatie: 'ik leef verder'. Ik leef verder vertelt de verhalen van de donoren, acceptoren en hun familie en vrienden. In samenwerking met de Vlaamse transplantatiecentra.
http://www.een.be/ikleefverder

Verder vind ik wel dat er respect moet zijn voor ieders mening ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:56

Lange adem
Op 1 oktober stonden er 1.305 mensen op de wachtlijst voor een donororgaan. Van hen wachten 841 op een nier, 201 op een long, 152 op een lever en 73 op een hart. De gemiddelde wachttijd voor een nier is 4,5 jaar en voor andere organen is dat ongeveer een jaar. Gelukkig hebben mensen die wachten op een nieuwe nier dankzij nierdialyse een wat langere adem, maar dan nog duurt het wachten natuurlijk te lang.

Registratie helpt
Het vinden van een geschikte donor is ontzettend moeilijk. Bij het vinden van een donororgaan moet er niet alleen een match zijn in de bloedgroep van donor en ontvanger, maar ook de manier waarop de donor is overleden speelt een rol. Minder dan 1 op de 10.000 geregistreerde orgaandonoren kan uiteindelijk ook donor zijn. Er zijn veel meer registraties nodig om alle mensen te kunnen helpen die op de wachtlijst staan. Er zijn nog 7,5 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder die hun keuze nog niet hebben geregistreerd. Als zij 'ja' zeggen tegen orgaandonatie kan de wachttijd aanzienlijk worden teruggebracht.

Het is toch schrikken, 1 op de 10.000?!

.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:03

Je kunt je hartsvriendin toch niets mooiers geven?!?

Het AMC werkt mee aan het jaarlijks televisieprogramma 'Operatie Live', deze keer met het onderwerp niertransplantatie. Een nierpatiënt krijgt van een levende donor een nier. De operatie wordt uitgevoerd door vaat- en transplantatiechirurg dr. Mirza Idu en zijn team. Deze operatie wordt op 31 oktober van 21.25 tot 23.00 uur live in beeld gebracht op Nederland 1. Op het J0-plein wordt een studio ingericht vanwaar ook rechtstreeks wordt uitgezonden.

De presentatie is in handen van Charles Groenhuijsen. Studiogasten, vaatchirurg prof. dr. D.A. Legemate en nefroloog dr. F.J. Bemelman, geven toelichting op de aandoening en de operatie. Deze gesprekken worden afgewisseld met live beelden van de operatie. Vanuit de studio op het J0-plein wordt regelmatig live geschakeld naar de OK, waar de operatie wordt uitgevoerd.

In 2011 ondergingen in Nederland 860 mensen een niertransplantatie. Daarbij werd bij 440 operaties gebruik gemaakt van een levende donor. Presentator Charles Groenhuijsen: "Fantastisch om te zien dat mensen bereid zijn tot zo’n speciale gift." Tijdens de live uitzending is te zien hoe de donornier getransplanteerd wordt in het lichaam van de patiënt. Charles Groenhuijsen zal samen met internist-nefroloog dr. Frederike Bemelman en hoogleraar Vaat- en Transplantatiechirurgie prof. dr. Dink Legemate en andere deskundigen gedurende anderhalf uur toelichting geven op de aandoening en de operatie zelf.

Om de betrokkenheid te vergroten, is de interactie met de kijkers ook een belangrijk aspect van Operatie Live. Tijdens de uitzending kunnen de kijkers via Twitter en de website vragen stellen aan de chirurgen en aanwezige deskundigen.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:55

Ik heb B negatief.
Alleen tot nu toe 2x geprobeerd, maar ik heb erg kleine aderen dus die naald past er net in en ik word dus helemaal naar. Doneren is tot nu toe 2 x mislukt helaas..
Wil het nu nog 1x proberen, en als het dan weer fout gaat, jammer.. Maarja ik heb weinig zin om elke keer out te gaan in die stoel en dan een mislukte donatie te hebben hoor!

Ja er gaat idd het eea verloren van het bloed wat gegeven wordt maar wist ook nooit dat het best nog veel was..
superpony schreef:
@dees 90, dat is helemaal super! Ik kan geen bloed geven en weet niet wat voor bloed je hebt, maar toch bedankt. Ik heb een keer 5 zakken nodig gehad en mij is verteld dat er 5 mensen nodig zijn voor 1 zak, dus ik vond dat nogal wat. Eerst vond ik het eng om te krijgen, maar daarna waardeerde ik het al heel snel. Er zijn gewoon even 25 mensen hun bloed gaan geven, super!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:00

@dees90, die naald waarmee je het krijgt is ook een vrij grote. Het was bij mij het groene infuusnaaldje meen ik. Ik heb er ook veel last van gehad. 2 dagen irritaties en daarna een hele dikke knobbel na het eruit halen.
Maar goed, kwam op een rolstoel ziekenhuis binnen en ging na 5 zakken wandelend ziekenhuis uit. Mijn HB was 4 door ziekte.

Als het niet lukt, heb je het iig geprobeert en dat is al meer dan niks doen!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:15

Veel mensen zullen het vast al wel hebben gehoord en misschien is het al eerder genoemd in dit topic, maar voor de mensen die het nog niet hebben gehoord:

http://www.operatielive.nl/: 'In navolging van de open hartoperatie en de hersenoperatie brengt MAX nu een niertransplantatie live op televisie. De transplantatie op televisie is op zichzelf al een bijzonder feit. Wat de operatie nog boeiender maakt, is dat de patiënt een nier krijgt van een levende donor. De levende donor is een goede vriendin van de patiënt en staat geheel belangeloos één van haar nieren af. Vanuit het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam (AMC) wordt deze operatie live in beeld gebracht. Charles Groenhuijsen licht tijdens de operatie de aandoening en de operatie toe. De operatie wordt uitgevoerd door vaat- en transplantatiechirurg dr. Mirza Idu en zijn team. Uitzending: woensdag 31 oktober 2012 21:25 uur, Nederland 1'

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:18

Die had ik inderdaad vanmorgen geplaatst :=
Ik weet nog niet of ik 'durf' te kijken, maar fántastisch vind ik dit wel!!! (dat die vriendin dat voor haar vriendin over heeft bedoel ik :D )

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:21

Haha, oke en nog op dezelfde pagina ook. Ik zit nog een beetje te slapen denk ik :') Ik weet niet zeker of ik het vanavond kan kijken, maar ik wil het sowieso zien dus ik neem het op :) Die hartoperatie en hersenoperatie heb ik ook gezien, echt heel interessant! En inderdaad prachtig dat die vriendin dat wil en kan doen voor haar vriendin, heel bewonderingswaardig :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:27

Krijg je dan later ook nog eens een uitzending over hoe het met de patient (en in dit geval de donor) gaat??
Ik ben absoluut geen held met naar dat soort dingen kijken :P

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:45

Geen idee eigenlijk, ik heb daar volgens mij nog nooit een uitzending over gezien.. Ja ik weet niet, ik vind het juist enorm interessant :P Als klein kindje ging ik met bloedprikken ook echt kijken hoe ze de naald dan in m'n arm prikten en hoe die buisjes zich vulden enzo terwijl er eerst al assistentie aan kwam want ja een klein kindje zal vast tegenstribbelen met iets als bloedprikken :') Natuurlijk ziet het er bij zo'n operatie soms wat ehm.. onsmakelijk uit :P maar ik vind het toch meer interessant dan eng of vies.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:45

Ik ben (nog) geen donor. Ik ben nu 16 jaar.. Ik heb laatst een werkstuk moeten maken over donorschap. Ik weet nog niet of ik donor wil worden. Maar wat ik me afvraag, ik lees dat veel mensenn hun hoornvliezen niet afstaan... maar wat is daar eng aan, heb d'r eigenlijk helemaal geen voorstel bij!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:38

Op Nederland 1 kan je nu live een nier transplantatie volgen:)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 07:58

Heb je gekeken??
Ik heb niet gekeken (kan daar dus echt niet tegen :P ), maar wel geluisterd!
Wat ontzettend mooi zeg!! En nog een vriend aan het woord die zich ook als donor had aangeboden en teleurgesteld was omdat hij het niet kon worden!!!! Hoe mooi is dat!?
Was benieuwd hoe lang een donornier mee kon gaan, en gelukkig werd dat ook gevraagd. Die kon zelfs 120 worden!! (stond daar wel van te kijken omdat ze bijvoorbeeld voor een hart 10 - 15 jaar geven)
En die werkgever die een nier afstond aan zijn werknemer!!!
Ik vraag me dan wel weer af of het niet een nadeel is om van iemand die je kent (dan even niet een ouder/broer/zus) zoiets te ontvangen?!?!? Ze redden wel letterlijk je leven en zou je je dan niet eeuwig dankbaar op stellen?! (ik zou in het laatste geval nooit meer van baan te durven veranderen :P )

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:23

Ik heb gisteren een paar stukjes kunnen zien, heel interessant! Ik ga de opname binnenkort nog even helemaal kijken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:26

Ik ben geen donor en wil dat ook niet zijn of worden.
Wat ik wél wil is donor bij leven zijn, dat ik mijn organen kan geven aan wie ik wil en niet dat de staat bepaalt hoe of wat.

Mijn schoonmoeder is 12 jaar geleden getransplanteerd (nier) en staat nu weer op de lijst (wachtlijst van 4,5 jaar). Mijn vriend is een geschikte donor, maar wij hebben zelf ook een kind, dus waar 'bewaar' je je organen voor?

Mijn schoonouders zijn een 'cross over' traject in gegaan, dwz organen uitwisselen met een stel wat elkaar ook niet kan doneren, dus doen ze het met z'n 4en. Mijn schoonvader staat een nier af en iemand van het andere stel ook. Mijn schoonmoeder krijgt een nier van het andere stel en iemand van het andere stel krijgt de nier van mijn schoonvader.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:32

Dat is mooi geregeld zo!! Mag ik vragen waarom je schoonmoeder weer een nieuwe nier moet?
maar dat is ook lastig matchen?!? Dan moet net jouw schoonvader passen bij die andere vrouw en die andere man bij jouw schoonmoeder!? (dit klinkt dan ook wel weer raar, zoals ik het nu omschrijf.... :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:40

Ja dat is ook een aardig traject geweest, want je mag ook niet 'zomaar' donor zijn bij leven. Je moet eerst allerlei onderzoeken ondergaan en voor de transplantatie van 2 personen moeten er dus 4 personen geopereerd worden.

Mijn schoonmoeder heeft een nierziekte (weet niet precies wat) en heeft 12 jaar geleden (na 4 jaar dialyseren) een nieuwe nier gekregen (levensduur van een donornier is 10-15 jaar).
Vorig jaar kreeg ze de klachten van afstoting (niet fysiek, maar kwam alleen uit onderzoeken zoals bloed en biopt), toen hebben ze gezegd dat ze waarschijnlijk nog maar een jaar deze nier kon houden. Ze hebben de Prednison verhoogd (om afstoting tegen te gaan), ze kreeg diabetes II als bijwerking, is opgenomen in het ziekenhuis, vervolgens bleek ze een darmperforatie te hebben en uiteindelijk was echt alles stuk in haar lijf wat maar stuk kon zijn. Ze hebben haar 1,5 maand slapend gehouden en haar 24/7 gedialyseerd en wij kregen te horen dat elke dag haar laatste kon zijn. Haar nier had het definitief opgegeven, maar dit was toen nog de minst grote zorg.
Toen ze eenmaal 'hersteld' was (van alles buiten de nier om) heeft ze gezegd niet meer te willen dialyseren, maar ja... een mens verlegt zijn grenzen als het uur der waarheid nadert.

Mijn vriend wilde geen nier afstaan (en zijn moeder wil het overigens ook niet) omdat onze zoon tijdens de zwangerschap verwijde nierbekken had. Dit zegt niets, maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden. Mijn moeder is ook nierpatiënt (aangeboren nierziekte) en de zoon van mijn zus (12 jaar) is zwaar nierpatiënt. Daarom bewaar -met name ik- mijn organen 'voor het geval dat'.
Mijn vriend heeft ongelofelijk in 2strijd gezeten of hij een nier moest afstaan of niet. Toen zijn moeder zei dat ze niet meer wilde dialyseren toen stond hij vooraan, want hij had het idee dat het dan zijn schuld was als ze kwam te overlijden.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:45

Wat een verhaal Quellian, wat lijkt me dat ontzettend lastig voor jullie. :\
Meerdere nierpatiënten en wat is dan wijsheid inderdaad.....

Mooi principe dat donor bij leven. Zo kan je elkaar helpen.... :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:52

jeetje quellian, dat is zeker een heel verhaal!! Dan heb ik het gisteravond toch verkeerd begrepen, dat een donornier veel langer mee kon?! (uiteraard mits niet afgestoten)
Ik kan me de twijfel van jouw vriend heel goed voorstellen!! Zelf ben ik diabeet (I) en dus een grotere kans op nierproblemen. Maar stél dat bijvoorbeeld een ouder er 1 nodig zou hebben en ik zou niet doneren omdat ik m'n reserve misschien wel zelf hard nodig heb?!?!? En dat er niet tijdig een ander gevonden wordt waardoor de ouder overlijdt?!?!? Hoop dus echt dat ik nooit voor zoiets kom te staan!!

Ik hoorde inderdaad gister dat het niet 'zomaar' gaat. Maar dat vind ik ook heel normaal.
Er kwamen diverse 'voorbeelden' aan het woord. O.a. 2 broers. Die mannen konden veel mensen (slager en koehandelaar) en die promoten het overal! :D Ze zagen er zo fantastisch uit!

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:22

Ruby1995 schreef:
Ik ben (nog) geen donor. Ik ben nu 16 jaar.. Ik heb laatst een werkstuk moeten maken over donorschap. Ik weet nog niet of ik donor wil worden. Maar wat ik me afvraag, ik lees dat veel mensenn hun hoornvliezen niet afstaan... maar wat is daar eng aan, heb d'r eigenlijk helemaal geen voorstel bij!

Dat vraag ik me ook af!
Ben net donor geworden voor alles :)