Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:39

Als ze dat zeggen zou ik het idd gewoon proberen! Succes!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:42

linda, wanneer moet jij eigenlijk weer werken?
ik zet tessa altijd in haar wipper in de keuken als ik ga koken. niets is leuker dan naar mama kijken!

nathalie, net als suus vries ik mijn melk in in de avent-bakjes. hier kan idd 180 cc in. ik vul ze tot max 170, dan kan het nog uitzetten.
de bakjes mag je idd maar 4x gebruiken volgens de verpakking, maar inmiddels zijn sommige bakjes en deksels al heel wat keren uitgekookt en doen ze het nog uitstekend!

am, jouw verhaal is de mijne! tessa drinkt pas vanaf week 11 (nu 19 weken) 2 borsten. Mijn linkerborst produceert meer dan rechts, maar beiden blijven wel geven en raken niet 'op'. overdag komt ze om de 3 á 4 uur en 's nachts blijft ze (bleef eigenlijk, sinds vorige week niet meer) zo'n 8 uur weg.

nathalie, balen dat het voeden even minder gaat. wacht het nog een dag of 3/4 af voordat je aan de neusspray begint. is voor jou wel heeeeel zwaar, maar de regeldagen beginnen nu ook weer...

@hier:
vannacht kwam tessa om 1.15, dronk een paar slokken en heeft toen geslapen tot 8.30! heb moeten kolven om 6.30, want ik was zo lek als een mandje. Kon ik mooi dat flesje geven als ze wakker zou worden!
helaas pindakaas, de fles werd weer in alle toonaarden geweigerd. Dacht dat ze onwijze honger zou hebben, maar na 3 kwartier emmeren toch maar aan de borst en toen dronk ze maar aan 1 kant?
nou ja, straks dus weer oefenen met de fles. We houden moed! Hoop echt zo dat ze het gaat doorkrijgen en gisteren niet een foutje was...

Nathalie

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:46

BA zijn dit regeldagen ja? Ik dacht nl dat ik ze net gehad had....
Maar voor t kolven wil ik sowieso de neusspray proberen. Vandaag gaat het voeden goed dus dan hoef ik met voeden niet aan de spray te beginnen.
Ik denk dat ze ook in een sprong zit want ze huilt veeeeel meer dan normaal.

170 zal ze nu toch ook wel drinken zo ongeveer denk ik... Dus misschien dat ik die bakjes van Avent ook ga gebruiken. Ik vind de ijsklontzakjes nl best irritant...

Wat jammer dat Tessa vanochtend niet wilde drinken uit de fles.

Ik ben naar de apotheek gegaan maar de spray moest toch op recept. Moest dus de vervangende huisarts bellen en dat heb ik meteen in de auto gedaan.
Ze heeft de spray voorgeschreven maar kan m pas eind van de middag ophalen.
Zolang de voedingen gaan zoals ze vandaag tot nu toe gaan hoef ik hem niet te gebruiken maar ik zou t wel fijn vinden als het kolven hiermee beter zou gaan. :j
Ik wil namelijk t liefst 1 keer kolven per dag, voor dat ik naar bed ga. Als ik dat nu doe krijg ik er misschien 5 ml uit... en dat schiet dus niet op.
Maar ik krijg dan dus eigenlijk ook geen TSR. Dus hoop dat die spray me iig daarmee kan helpen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:06

Ik heb bakjes van 250cc gehaald bij de Hema, is een hard plastic bakje met een flexibele deksel, heel fijn in gebruik, sluiten ook heel goed af. Je mag er alles mee doen, magnetron, koelkast, vriezer enz, alleen het deksel mag niet heter dan 80 graden maar het bakje mag wel gewoon 100 dus dan kun je opwarmen zonder deksel.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze nog niet écht gebruikt heb omdat ik op 't moment niets over heb om te kolven maar met afwassen vond ik ze al erg handig :P

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:30

Nou dit is toch ook raar! Net alsof ik alles los heb gelaten omdat ik straks die spray kan halen ofzo?
Ik krijg ineens (alweer voor de 2e keer!) een TSR tussen de voedingen in... En net tijdens de voeding voelde ik ook 3 keer een TSR! En de voedingen gaan ook vandaag hartstikke fijn en rustig. Echt raaaar....

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:46

haha, zo gaat het met TSR-en: als je ook maar een spoortje stress hebt of zenuwen of je wel genoeg TSR hebt dan blokkeer je.
De lactatiekundige waar ik laatst was zei: voor veel vrouwen is het in huis hebben van de neusspray al genoeg stimulans voor een tsr, omdat ze weten dat ze hem sowieso kunnen opwekken indien nodig, dus geen stress meer!
Ik heb hem in huis, nog ongebruikt, omdat ik laatst een verstopte melkklier had en ik van de paniek geen tsr meer kreeg en de borst dus niet kon legen. Uiteindelijk is het wel gelukt: leeggedronken door mijn dochter, wat een opluchting!
En nu heb ik de spray voor de zekerheid , wel handig met kolven op t werk zonder kind in de buurt!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:54

Ja dat zal inderdaad wel, hahaha. Stom is dat toch eigenlijk he.
Nouja voor kolven zal ik hem toch wel nodig hebben denk ik.
Maar ik geloof goed dat het al heel veel scheelt als ie hier in het kastje staat. :+

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:01

BA ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben!
Tot nu toe gaat het vandaag super. De voedingen gaan heel rustig en goed, ze slaapt goed, laat netjes 3-3,5 uur tussen de voedingen.... Dus misschien toch even een regeldagje gisteren!!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:11

regeldagje heeft tessa ook wel eens gewoon tussendoor en niet volgens het boekje. ga ik ook gelijk in de stress, maar dag of 2 later is het altijd weer goed en laat ze meer tijd tussen de voedingen!

Tessa heeft daarnet bijna 3 uur geslapen! wilde naar de kinderboerderij, maar die ging om 5 uur dicht en dan is zij net wakker. Jammer, want het is erg mooi weer hier!
sinds de tip van het cb over het bijzitten gaat het goed. zowel gisteren als vandaag niet hoeven bijzitten, terwijl ik haar wel heel wakker weglegde en ze dus nog even aan het brabbelen was.
vanochtend weigerde ze de fles, maar net ging die er helemaal in! ze moet wel ECHT honger hebben (ze had 5 uur niet gedronken) en dan lukt het! nu zit ik dus aan de kolf, want wil nog neit gaan afbouwen en anders loopt mijn productie terug.
Morgen gaat hans het proberen, kijken of ze ook bij een ander de fles pakt...
wat voelt het ontzettend tegennatuurlijk om haar de fles te geven zeg, gadver! heb ook enorme toeschietreflex dan de hele tijd en net waren mijn pads echt doorweekt!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:30

Fijn BA! Ik wou anders nog zeggen dat je de Dr. Brown fles kunt proberen. Daar zit een speciaal systeem in waardoor ze niet vacuüm kunnen zuigen en ze dus in 1 keer door kunnen drinken net als bij de borst. Dit is de enige fles die Milan accepteerde.

Waarom voelt het tegennatuurlijk? Er zit toch BV in de fles dus ze krijgt gewoon hetzelfde hoor!
En van 1 voeding overslaan loopt je productie echt niet terug hoor, je staat alleen wel op knallen na een tijdje :=

Neusspray of zo heb ik nooit nodig gehad dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Ik had altijd een goede toeschietreflex en de andere kant ging altijd vrolijk meedoen dus daar moest altijd een spuuglapje tussen :') .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:37

Regeldagen heb ik nog nooit gehad, gelukkig.

BA: fijn!

Ninita: bij mij doet de andere kant ook altijd mee...had zo gehoopt dat ik nu onderhand van de compressen af was maar nee dus. Maar als ik zo lees welke problemen je hebt zonder tsr wil ik het graag zo houden, dan maar een beetje pijn en lekkage tussendoor en aan het begin van de voeding.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:47

Ik had in t begin ook lekkende borsten e.d. en idd liever dat dan waar ik nu weer mee zit.
Maar net ging de voeding alweer beter, volgens mij voelde ik 4 x een TSR!

Ik ken dat gevoel wel hoor, van de fles dat het tegennatuurlijk voelt. Dat heb ik ook.
Als ik weg ben prima, dan kan het niet anders. Maar als ik sta toe te kijken hoe mijn man Yasemin de fles geeft, nee daar voel ik me helemaal niet prettig bij!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:13

Nou de spray werkt goed met kolven! Gisteravond en zojuist gekolft en een opbrengst van 150 ml! (na de voedingen!) Dus dat is echt super.
De voeding gisteravond was weer een ramp. Huilen, trekken,.. Heb uiteindelijk maar een flesje melk gegeven want kon het even niet hebben na die slechte nacht die ik gehad had. Ik denk dat ze misschien te moe was om goed te kunnen drinken uit de borst, dat zegt mijn gevoel tenminste.
Vannacht best een goede nacht gehad. Om 04.00 uur kwam ze voor een voeding en ik heb haar blijkbaar te snel weggelegd want om 04.45 wilde ze weer. Daarna heeft ze gewoon netjes geslapen tot 07.45. Alleen ik heb nu weer slecht geslapen. :+ Als ik wakker werd had ik zo'n gevoel van, ik blijf maar wakker, want ze wordt vast zo weer wakker...... en kon dan niet slapen.
Maargoed dat gaat vanzelf wel over als ze meer van deze nachten heeft denk ik zo?!

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:35

goeiemorgen allemaal :D

@nathalie:gaat dus weer beter, fijn hoor :D ! Regeldaagjes komen hier ook vaak zonder regelmaat, meestal maar 1 dagje en dan is het ritme terug.

@BA: ik geef zelf geen flesje, dat laat ik fijn aan Hans over, het voelt idd zo tegennatuurlijk! Hopelijk pakt ze het flesje nu ook bij anderen. Ik moet over 4 weken gaan werken, dan ben ik 18 (!) weken thuis geweest, wat gaat de tijd snel... ;(
Wippertje vindt Nick maar even leuk, dan liever in de box, zijn mobiel vindt hij helemaal geweldig! :D

@ninita: hier ook dat de andere kant fijn meedoet, kan dus ook niet zonder zoogcompressen, helaas. Heb tussen de voedingen door ook nog weleens een tsr en dus doorweekte compressen (deze week nogonder de douche, kwam een hele stroom uit := ).

Hier vannacht een hele goede nacht gehad! Nick ging om half 11 slapen en kwam vanochtend om half 7 weer :D !!! Heerlijk bijgeslapen zelf, dus ik denk dat hij ook weer een paar regeldagen heeft gehad oid. Nu heeft hij zijn ritme van vorige week weer terug, behalve dan dat hij langer en vaker wakker is, maar goed dat is ook wel gezellig als hij in de box ligt! :j
Hij slaapt nu nog, dus ben benieuwd hoe lang hij nu wegblijft. Hij groeit naar mijn gevoel nu wel aardig door, ben benieuwd over 1,5 week op het cb.
Vraagje: gisteren is de stroom hier een paar uren uitgevallen. Mijn moedermelk stond gewoon in de vriezer en die was -2 toen de stroom weer aanging. De zakjes waren nog bevroren. Kan ik deze melk nog gewoon gebruiken?? (anders kan ik namelijk mijn voorraad weggooien, zou ik erg zonde vinden!)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:45

Ik heb ook maar 1 keer een flesje gegeven, omdat ik anders een voeding weg moest gooien (kwam uit de diepvries) die ze bij de oppas niet had opgedronken. Dat vond ik zonde. Maar wel heel vreemd om ipv de borst een flesje te geven. Marinde gaf er niks om trouwens, die dronk gewoon.

Nathalie: heel herkenbaar, ik heb ook ruim een maand heel slecht geslapen omdat ik lag te wachten, idd van "ze wordt toch zo weer wakker". Nu we min of meer vaste tijden hebben en ik er op vertrouw dat ik, hoe vast ik ook slaap, altijd wakker wordt van haar slaap ik weer goed. Maar dat heeft echt een tijd geduurd. Fijn dat die spray zo goed werkt! Weet je iig waar het aan lag dat het minder ging.

Linda: als de melk nog helemaal bevroren is en de temp niet boven de -2 is geweest kun je de melk nog gewoon gebruiken hoor, maar misschien dat je hem iets minder lang kunt bewaren nu. Ik moest wel een keer mijn hele voorraad weg doen, dat is echt niet leuk. Mijn zusje was zo vriendelijk geweest de deur van de vriezer niet goed dicht te doen...alles ontdooid.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:39

SusanH schreef:
bij mij doet de andere kant ook altijd mee...had zo gehoopt dat ik nu onderhand van de compressen af was maar nee dus. Maar als ik zo lees welke problemen je hebt zonder tsr wil ik het graag zo houden, dan maar een beetje pijn en lekkage tussendoor en aan het begin van de voeding.

hier precies zo hoor! die compressen zijn echt nog heel hard nodig! net als slapen met een bh en dat ben ik inmiddels eigenlijk wel zat...

ninita, dat is de enige fles die nog op het lijstje stond om uit te proberen :j
hoe bevalt het je nu zo zonder bv?
het voelt tegennatuurlijk om haar zelf de fles te geven terwijl ik haar gewoon live kan voeden! heb er veel minder moeite mee als ik er niet ben en iemand anders moet de voeding doen.

fijn dat de spray helpt nathalie!

oh linda, MAAR 18 weken thuis? ikke 26 haha :Y)

@hier:
tessa had vannacht van 8 tot 8 geslapen! echt geweldig! toen dronk ze om half 9 maar een kwartiertje om daarna vrolijk naast me in slaap te vallen tot 9.45...
De laatste 1,5 week kwam ze steeds 1 tot 2x per nacht, dus ik stond om 4 uur op klappen. Nog proberen te rekken onder het mom 'ze wordt vast zo wakker' maar om 5 uur toch gaan kolven. Rechts kreeg ik goed leeg, maar links ging echt drupsgewijs? Heel bizar, want na 20 minuten ben ik normaal klaar met kolven en nu voelde de borst nog erg hard en pijnlijk aan zonder dat er nou echt wat uitkwam.
Om 5.30 terug op bed terwijl om 5.45 de wekker van hans ging omdat hij ging golfen. Hij had gisteren zijn spullen klaargezet, alleen zijn ballen niet gepakt... kon ie dus niet vinden dus ik werd weer uit bed gehaald om mee te helpen zoeken (tja, ik had die krengen opgeruimd). Uiteindelijk lag ik er om 7.15 weer in en kon ik mooi niet meer slapen...
In plaats van een heerlijke lange nacht heb ik dus minder geslapen dan normaal!
Als hans zo thuiskomt van het golfen ga ik boodschappen doen en spullen voor de konijnen halen. Hans kan mooi vanmiddag de fles geven (hopen dat ze het pakt!)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:40

wiehieeee! gisteren heeft ze bij hans weer de hele fles op en dat 3 uur na haar laatste voeding!
hele fles is bij haar echter 120/130 cc terwijl ze volgens de berekeningen op 170 cc zou moeten zitten... ze kan het gewoon niet op?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 09:44

Die berekeningen zijn toch voor KV? De lactatiekundige zei me dat ik me daar niet aan vast moet houden.
Yas drinkt ook maar 120-130 en voor t slapen gaan vaak 140. Maar meer echt niet, dan trekt ze hele vieze gezichten. :D

Super trouwens dat ze weer een fles leeg gedronken heeft!!!!
Fijn hoor!

Hier weer een nachtje met 4 keer eruit. Begint een beetje op te breken. Voel me helemaal ziekig! Gelukkig heb ik net even nog een uurtje extra geslapen..
Kolven gaat super nu trouwens, zojuist gekolft zonder de spray en niet al te veel omdat ze om half 11 weer voor een voeding komt verwacht ik. Maar in 4 minuten 60 cc gekolft. :j Heb nu net 150 de vriezer in gedaan en in de koelkast staat alweer 120. 8-)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:29

die berekeningen stonden op het bv-forum nath, vandaar.

jeetje, wat heftig zo;n nacht!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:03

BA, Marinde drinkt ook niet meer dan 140/150 cc hoor en soms ook minder. Ik krijg ook nooit 170 cc gekolfd....super trouwens dat het drinken nu zo goed gaat!

Ik kwam gisteren thuis uit mijn werk toen Marinde net de laatste slokjes uit de fles dronk. Gauw nog even wat foto's van gemaakt. Ze houdt hem zelf vast, zo schattig!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:53

BA ja we hebben er ook wel een beetje genoeg van, maarja wat doe je eraan? Zelf maar vroeg naar bed telkens.
Een nachtvoeding vind ik niet erg, maar elke keer eruit om speentje te geven.... ik snap er niks van waarom ze zo onrustig slaapt maarja het wordt vanzelf wel een keer beter verwacht ik.
Nu viel vannacht nog mee tegenover andere nachten de afgelopen, 2 weken denk ik...

Ik heb geen idee hoe dat dan precies zit met de berekeningen. Maar volgens mij is dat ook een maximum toch, of niet?
Ach ik zou me er niet druk om maken, als je live voed weet je ook niet wat ze drinkt. :)

Susan, zien die foto's! :D

Net na de voeding weer gekolft, dacht eventjes 5 minuutjes een paar cc's extra erbij. Kijk ik, zit er alweer 45 cc in! Echt super zo... ben zooo blij daarmee. Is wel beter dan die 3 druppen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:37

Chiara dronk ook lang niet de hoeveelheid volgens die berekening hoor BA ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:29

dan hou ik gewoon aan wat ze opdrinkt. vind het zonde om zoveel te verwarmen en dus weg te moeten kieperen.

fijn dat het kolven zo goed gaat nathalie!

wat lief dat ze zelf de fles vasthoudt suus! tessa probeert het hier ook, maar ze is nog zo ongecontroleerd in haar bewegingen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:01

BA: dat is volgens mij ook de 'algemeen geldende regel' dat je de hoeveelheid aan moet houden die je kindje wegdrinkt. Dat is voor ieder kind weer anders. Idd weggooien is zonde! Marinde houdt hem echt vast ja, als ze even pauze wil duwt ze hem weg, wil ze weer een slokje pakt ze hem vast en trekt ze hem weer richting haar mond.

Nathalie: lastig zeg dat ze steeds wakker wordt! Marinde wordt ook wel eens wakker tussendoor (dan hoor ik haar een paar keer) maar ze gaat weer duimen en slaapt dan weer in. Is denk ik toch voor jou een afweging wat lastiger is, de kans dat ze zichzelf wakker maakt met haar handjes (en de mogelijkheid dat ze zichzelf aanleert weer in te slapen, zelf) of dat je er toch nu iedere keer uit moet voor de speen. Als ik jouw verhaal zo hoor zou ik gewoon eens proberen overdag wat ze doet als ze zonder puckababy gaat slapen.

De foto's moeten eerst nog van de camera op de computer...dus nog even geduld dames.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:29

Even een lekker verhaaltje, maar mijn kind van 15 weken poept ineens weer zoveel.
Was al weken om de vier dagen ongeveer. Sinds een paar dagen weer elke dag en nu zelfs 3x per dag en dan ook echt luiers vol met groene poep met allerlei ondefinieerbare stukken erin...
Ze is verder niet ziek oid, al heb ik ineens het idee dat ze heel erg vol zit na een voeding. Ze valt ook veel sneller in slaap en heeft een beetje een opgeblazen buikie soms.
Lijkt op de periode dat ik veel teveel melk had. Zou ik ineens veel meer produceren? Of drinkt ze ineens veel grotere slokken in dezelfde tijd?
Met kolven merk ik niks bijzonders...dat gaat de laatste tijd niet zo lekker met dat stomme handkolfje.
Ik ga een hele goede elektrische kolf lenen van een vriendin, die moet ik binnenkort gaan ophalen bij haar thuis, ben benieuwd wat ik er dan uitkrijg.