hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deeday

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:24

Zooo wij zijn weer thuis mede door mijn moeheid eerder weg gegaan :) op zich alles goed gegaan alleen na drie mnd niks gedaan te hebben merk ik wel dat mijn conditie 0,0 is en dus was het fietsen pittig vooral terug weg moest eerst even rustig gaan zitten op de bank thuis. Nu lekker na bedje toe en morgen lekker uitslapen

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 01:24

Deeday schreef:
Zooo wij zijn weer thuis mede door mijn moeheid eerder weg gegaan :) op zich alles goed gegaan alleen na drie mnd niks gedaan te hebben merk ik wel dat mijn conditie 0,0 is en dus was het fietsen pittig vooral terug weg moest eerst even rustig gaan zitten op de bank thuis. Nu lekker na bedje toe en morgen lekker uitslapen

Super meis... waarschijnlijk zal je goed slapen vanacht, mede doordat je ook moe van het fietsen ben.
hoe was je avond verlopen? voelde je op je gemak daar?

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:10

Me avond is super verlopen! Nergens geen last van gehad, en voelde me op me gemak gelukkig! Denk dat dat me ook wel een groot deel geholpen heeft. Ik zou alleen graag willen dat het slapen snachts beter ging ;)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:25

Wat fijn dat je je zo op je gemak voelde Deeday! :)

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:06

Hoe gaat het nu met je CRoss? :)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:15

Wat lief dat je het vraagt xLiezel!
Ik ben afgelopen dinsdag naar de ha geweest en nu moet ik de 31e terugkomen voor een spirometrie-test. Voor astma (heb ik vroeger gehad, maar al ruim 10jaar geen medicijnen meer voor) en COPD. Daarbij ga ik weer in therapie (haptonomie + aot) dus ik ben benieuwd wat dat allemaal oplevert..
Iemand nog ervaring met haptonomie misschien?

hoe is het met jou?

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:22

Lang niet gereageerd in het topic..
CRos, ik werd ook doorverwezen naar een haptonoom. Ik zal je zeggen, dat was echt niks voor mij.. Weet niet of het aan de man of aan de therapie lag hoor. Het was allemaal heel zweverig en gewoon raar.
Ik 'uit' me niet goed genoeg volgens hem en dan stijgt die irritatie naar mijn hoofd en kan het nergens heen.
Ik moest dan dit doen: ik moest ruimte creëren, als ik in een discotheek o.i.d. sta waar het heel druk is en dan moet ik gewoon aan een persoon vragen of die niet zo dicht op me wil staan. Als die dit niet wil, moet ik hem een duwtje ofzo geven. Nou ik realiteit kun je dan al een mes tussen je ribben hebben. :')

Daarnaast moest ik de grond voelen. Hoe voelt de grond? hard? of juist wiebelig?

Ik ben er 1 keer geweest en daarna niet meer.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:24

Meliaforever schreef:
Lang niet gereageerd in het topic..
CRos, ik werd ook doorverwezen naar een haptonoom. Ik zal je zeggen, dat was echt niks voor mij.. Weet niet of het aan de man of aan de therapie lag hoor. Het was allemaal heel zweverig en gewoon raar.
Ik 'uit' me niet goed genoeg volgens hem en dan stijgt die irritatie naar mijn hoofd en kan het nergens heen.
Ik moest dan dit doen: ik moest ruimte creëren, als ik in een discotheek o.i.d. sta waar het heel druk is en dan moet ik gewoon aan een persoon vragen of die niet zo dicht op me wil staan. Als die dit niet wil, moet ik hem een duwtje ofzo geven. Nou ik realiteit kun je dan al een mes tussen je ribben hebben. :')

Daarnaast moest ik de grond voelen. Hoe voelt de grond? hard? of juist wiebelig?

Ik ben er 1 keer geweest en daarna niet meer.

oké, dan hoop ik dat het aan die man lag :')
man oh man, als het niet aan die man ligt, lach ik me nog dood daar _O-. Kon je je lachen wel inhouden? :=

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:29

Ja ik moest wel lachen hoor, maar heb me wel ingehouden. :+
Ik ben er veel te nuchter voor. Dan ging die naast me staan en dan moest ik hem maar wegduwen. Ik zei ook tegen hem, in het echt ga ik niet iemand wegduwen omdat ik maar ruimte wil. :') Pas wel op.

Hij praatte ook wel alsof ik niet helemaal in orde was.. nou dat ben ik wel. Alleen heb ik paniekaanvallen, that's it :+.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:52

ohjee ohjee, dat wordt nog wat :+
ik ben ook gewoon nuchter, zou ook nooit iemand wegduwen omdat ik ruimte nodig heb :'). Dan loop ik wel naar buiten ofzo hoor. Al is het fijn als je er geholpen mee zou zijn.

haha, valt wel mee toch? Als dat alles is :+

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:59

Nou die paniekaanvallen voelen elke keer hetzelfde.
Ik krijg het warm, ik voel het aankomen, voel me niet goed worden, krijg de gedachte: ik-moet-zo-snel-mogelijk-hier-weg-dan-gaat-het-over. Als ik niet kan weglopen en geen afleiding kan vinden dan wordt het zo erg dat ik gewoon flauwval. :+

Ik heb van mezelf ook een te hoge hartslag, ook in het ziekenhuis ervoor geweest, nou niks gevonden alleen dat het een hoge hartslag is. :+

Heb er vooral last van in drukke en/of warme en/of kleine ruimtes. :P Maar heb het ook wel is als ik denk dat ik iets heb (qua ziekte) of gewoon in bed lig.

Tja hyperventilatie is gewoon iets aparts en als je het niet hebt is het moeilijk te begrijpen. Hyperventilatie heb je ook verschillende vormen van blijkt maar weer. Want ik heb bijv. paniekaanvallen, wat daaronder hoort en een ander kan weer echt gaan hyperen, wat daar ook onder valt.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:10

Met mij gaat het ff niet zo goed.. k word helemaal gek
Ben super nerveus want moet morgen na 2 weken vakantie weer beginnen met werken en zit er dus beat wel tegen op blijkbaar :(
Heb het gevoel dat me hart zo hard klopt dat t niet meer goed komt..
Ik word daar zo bang van he..denk nu meteen dat ik weet ik veel wat heb :(

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:16

Probeer even wat afleiding te zoeken, ga een rondje lopen, ga met iemand een praatje maken (bel bijv. ff een vriendin ofzo). Hoe harder je gaat stressen over je hart, hoe harder hij gaat kloppen! In principe kan er niets gebeuren als je hart heel erg hard klopt. Ik heb er nu pilletjes voor omdat die van mij wel erg extreem te keer ging (in rust ging ie opeens naar 180) maar zelfs dat kan gaan kwaad! Wellicht stelt dat je een beetje gerust. De tip die ik in het ziekenhuis kreeg, was gewoon even rustig gaan zitten of liggen, eventueel een ontspannend muziekje opzetten en wachten tot ie weer omlaag gaat.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:19

Je kunt ook op je bed gaan liggen met je handen op je buik en proberen alles te ontspannen en aan niks denken.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:21

Oke bedankt voor jullie tips dat stelt me idd een beetje gerust ..ik ga nu even op bed liggen en proberen te ontspannen

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:43

xLiezel schreef:
Oke bedankt voor jullie tips dat stelt me idd een beetje gerust ..ik ga nu even op bed liggen en proberen te ontspannen

Is het ontspannen gelukt?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:18

Ik hoop dat ze lekker in slaap is gevallen, of lekker relaxed tv ligt te kijken!

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:42

Ik heb een cdtje en daar staan relax oefeningen op. Dat werkt ook super! Over je hart moet je je niet druk maken ik heb een ritmestoornisje en ik dacht ook altijd dat ik dan ter plekke dood neer zou vallen. Wat bij mij altijd werkt is even iemand bellen voor een praatje, of idd rustig op bed gaan liggen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:18

Hallo allemaal.
Vanmorgen bij de huisarts geweest omdat ik het idee heb niet voldoende lucht te krijgen. Lang verhaal kort, hij denkt aan hyperventilatie.
Allemaal prima, maar nu ben ik vergeten te vragen of het normaal is om de hele dag er last van te hebben (diep inademen voor lucht) en wat ik nu moet doen om dat te verhelpen. Als ik opsta om iets te gaan doen, lijkt het alsof ik buiten adem ben.
Mag ik mijn vraag, wat ik kan doen, aan jullie stellen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:24

Hyperventilatie is in principe iets dat je dagelijks de hele dag kunt hebben :j

Je haalt te vaak en / of te diep adem , waardoor je teveel zuurstof in je bloed krijgt. Je hebt een juiste verhouding tussen CO2 en zuurstof nodig , en door het te vaak / snel / diep ademhalen trekt die verhouding scheef : je krijgt een te hoge concentratie zuurstof. Je lichaam reageert daar weer op met allerlei mechanismes en effecten waardoor je je enorm akelig kan gaan voelen , en het vervelende is dat je juist het gevoel krijgt dat je te weinig "lucht" krijgt dus nog zwaarder gaat ademen , waardoor het een vicieuze cirkel wordt !

Het gaat weer snel beter als je rustiger , minder vaak en langzamer gaat ademhalen. Kort en rustig inademen , lang en rustig uitademen , dan een pauze en weer kort en rustig ademhalen....enz. Een goede , rustige ademhaling hoor je niet en kost ook geen moeite , je trekt dan geen lucht naar binnen maar laat de lucht naar binnen stromen. Je middenrif en alles is ontspannen en na het uitademen kan het best even duren voordat je weer inademt , het regelt zichzelf :)

Je kunt eventueel ook bij de apotheek een Hyperfree cassette aanschaffen , dat is een heel handig dingetje waar je doorheen kunt ademen , die zorgt ervoor dat je uitgeademde CO2 bewaard blijft waardoor je die bij de volgende ademhaling weer deels mee inademt , je ademt dus meer CO2 in dan zonder de cassette en merkt daardoor binnen een paar minuten dat je ademhaling en alles een stuk rustiger wordt omdat de zuurstof-verhouding in je bloed weer begint te kloppen :)

Is hetzelfde effect als met een plastic zakje , alleen komt daar geen verse lucht bij en is het wat lülliger om mee te zitten in het openbaar bvb :P

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:26

joyce2 schreef:
Ik hoop dat ze lekker in slaap is gevallen, of lekker relaxed tv ligt te kijken!

wat lief dat jullie er naar vragen.. :)

Het ontspannen ging wel..maar ben op gegeven moment gelukkig in slaap gevallen dat vond ik wel fijn :)

Vandaag gaat het redelijk had het wel eventjes moeilijk.. ben vandaag weer voor het eerst alleen thuis geweest en moet zeggen dat ik het er wel even moeilijk mee had en af en toe behoorijk benauwd ff.. :=

Maarja daar moet ik ook weer doorheen.. hoe moeilijk het ook is..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:28

Let op dat je niet teveel aspartaam , caffeïne/ theïne en suiker binnenkrijgt , daarvan wordt je namelijk wat onrustiger waardoor je sneller last kunt krijgen van spanning in je middenrif en raar gaat ademhalen :)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:09

pmarena schreef:
Let op dat je niet teveel aspartaam , caffeïne/ theïne en suiker binnenkrijgt , daarvan wordt je namelijk wat onrustiger waardoor je sneller last kunt krijgen van spanning in je middenrif en raar gaat ademhalen :)

daar zeg je me wat, de keer dat ik zo ver weg was (lees; helemaal weg :o) had ik twee blikjes energiedrank op...

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:25

Energiedrank, kan ik echt niet meer drinken :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:29

Oef , dat kun je echt beter niet meer doen hoor !

Ik merk het al als ik cola drink , dat ik dan veels te bewust wordt van mijn ademhaling , sneller ga ademen en een snellere hartslag krijg , gewoon veel onrustiger word.... erg vervelend is dat.

Voorheen merkte ik niet dat het daar door kwam maar als ik gezond eet voel ik me echt VEEL beter en rustiger :)