Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:18

Weekje slow-life bij (vakantiehuis van) mijn ouders in Frankrijk...
(al is mijn moeder nogal koopziek ;))
Wel lekker eten, spullen uit eigen tuin, openhaard voor de verwarming ect...

Thuis geen kans meer om wat anders te gaan doen, ons huis wordt eerder minder waard dan meer... Maar goed, fikse framboos, braam en rode bes oogsten hebben dan wel voor veel jam gezorgd...
Verder dan maar in slow-life-spirit...

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:33

ik heb de eerste boerenkool van dit jaar achter de kiezen, blegh, ik vind dat zo vies he, maargoed, ik heb braaf mn bordje leeggegeten :P

net voor de 2e keer met mn puppypaard in een echte paardrijbak gereden, ging braaf!
mn zusje was ook mee met haar paard, moeder van mijn pupje, die ging in stap draf en galop langs ons heen en tegen ons in, maar mijn paardje was helemaal gefocussed op mij, ze doet echt mega dr best voor mij, echt heel lief!
mn mams heeft nog foto's gemaakt, ik zal dr zo ff wat plaatsen..

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:40

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 08:54

Jaaaa lente!!
Tijd om dit topic nog eens vanonder het stof te halen.

Gisteren eindelijk begonnen aan het al twee jaar oude plan om een groentetuin aan te leggen. 't is te zeggen, met de voorbereidingen :Y)
Mijn tuin is momenteel nl. niet echt een tuin, maar een begroeide rest van wat ooit een uit de voegen gegroeide siertuin vol hokjes, kotjes en allerlei knutselwerk was. Na twee containers rommel afvoeren is het 'kaal'.

Plan is nu de verwilderde haag snoeien, naast de haag een groot verhoogd bed aanleggen, en daar dit jaar groentes op kweken. De haag staat voor morgen op het programma, en het frame voor het groentebed aankopen (planken dus) ook. Als er nog tijd over is ga ik al aan het timmeren :Y)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:09

Ja het wordt weer tijd, je hebt fijn wat te doen geloof ik. hier ook het een en ander te verplaatsen en opknappen. De bakken staan niet goed en moeten weer leeg en verplaatst. Weer 2 x 1000 kilo aarde uitscheppen bak verplaatsen en er weer inscheppen. Zucht. De offertes voor de zonnepanelen zijn asngevraagd dus hopelijk binnen 2 maanden een paar mooie panelen op het dak ook.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:21

Mag ik me hier ook melden als groententuin-leek?
Met een aantal vrienden en huisgenoten (het precieze aantal is ons zelf ook niet helemaal duidelijk en wisselt bovendien sterk) huren we sinds afgelopen najaar een plotje van ±12m².
Het bewuste stukje grond ligt in een grotere Permacultuur-tuin, waarbij wij als miniplothuurders min of meer vrij zijn om te bepalen in hoeverre wij ons stukje ook volgens die filosofie bewerken. De enige echte eis is dat we volledig biologisch te werk gaan.
Voor het bemesten kunnen we o.a. vrij gebruik maken van de mesthoop van de naastgelegen paardenwei en van een gezamenlijke composthoop. Die laatste gebruiken we als het even kan wat minder, want iedereen gooit daar ook zijn hardnekkigere wortelonkruid op.

Aan het eind van afgelopen seizoen zijn wij begonnen met ons toen erg verwaarloosde plotje. Onze eerste activiteit bestond uit het opruimen van een aantal rijen verwilderde en verdroogde aardbeienplanten en het proberen om het merendeel van het kweekgras- en haagwindeoerwoud kwijt te raken. Vooral vanwege de wortels was dat een hels karwei en waarschijnlijk hebben we nog steeds genoeg gemist. Wat bijna net zo lastig te verwijderen was, waren de talloze snippers halfvergaan, net te diep ingegraven landbouwplastic.

Een bijkomend probleem van deze tuin is dat hij op hele arme, losse, droge zandgrond net bovenaan een heuvel ligt. In de praktijk betekent dat dat hij vooral in de zomer heel makkelijk te droog wordt en dat we daar met de plantkeuze rekening mee moeten houden.

Afgelopen winter is er met de tuin niet heel veel gebeurd, onder meer omdat niet helemaal duidelijk was wie er nu precies meededen.
Komend weekend komt daar verandering in en gaan we er toch echt een nieuw begin mee maken. Waarschijnlijk zijn we inmiddels wel veel te laat met bemesten en omspitten.

Heeft iemand hier nog tips om ondanks die moeizame start dit jaar toch nog een (begin van een) leuk en lekker tuintje ervan te kunnen maken? Wat voor soort planten is redelijk makkelijk te kweken en doet het goed op droge, losse zandgrond?
Waar moeten we dit weekend nog extra aan denken?

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:18

Ik zal mn vriend eens naar dit forum laten kijken. Die heeft het volgens mij in zn genen ( komt zelf ook uit de klai zeg maar ) Omdat hij een drukke baan heeft ( hoofd inkoop ) vind hij het heerlijk om in zn oude kloffie in tuin te werken. Hij is een jaar of wat in onze tuin in een hoekje begonnen met groenten kweken. maar verleden jaar een volkstuintje kunnen krijgen en hebben er al veel van kunnen eten. Nu staat mijn logeerkamer ram vol kasten met daarin van die kweekbakken ( zaadjes laten kiemen en na vorst in de grond ) begin het nu stiekem ook wel leuk te vinden om straks weer te gaan shoppen in mijn eigen tuin. Wat gaan jullie allemaal planten ??? Misschien eens leuk om later in het seizoen eens foto's te zien ?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 02:02

Francis schreef:
Ik weet dat de tulpenbollen die ik naar Australie stuurde nooit aankwamen in ieder geval.

Dat is niet vreemd, daar zijn ze helemaal niet blij mee daar...
IJsland is ook erg steng op dit gebied.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:28

Hier straks ook maar weer eens de groente plot omspitten... en dan bedenken wat dit jaar te planten.
Wortels geven we op, die worden niet langer dan 5 cm...
Paksoi was lekker vorig jaar, sugarsnaps zijn altijd lekker. Meestal doet courgette het goed (afgelopen jaar wilde die niet pakken gek genoeg). Prei zou ik wel willen, maar lukt me nog niet echt (vaak teveel te dicht op elkaar... en met uitdunnen dan teveel uit verband) Nu denk ik dat 2 jaar achter elkaar een pup in de tuin ook niet echt geholpen heeft ;) dus dit jaar maar eens kijken of eea wat minder omver gelopen wordt!

Alle vruchten gaan super, veel makkelijker dan groente! We hebben in de herfst een nieuwe persik gekocht (de vorige iets te rigoureus gesnoeid paar jaar geleden |( ) De rabarber kwam alweer op zag ik. De aardbeien zijn ok. Uiteraard alle frambozen, bessen en wijnbes...

Voor de plot van Oomens: vooral veel organische mest in gaan brengen, houd nl ook water vast.
Ik heb altijd begrepen dat pompoenen en courgettes het ook op drogere grond goed werken, en verder vooral veel met kweekbedden werken waar de jonge planten een goede kluit kunnen ontwikkelen met goed vocht vasthoudende grond zodat ze een buffer hebben in de zanderige bodem van de plot.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:54

Leuk dat het topic weer omhoog is gekomen :) iedereen lekker aan het tuinieren dus! Wij zijn ondertussen bijna klaar met ons huis, als we eenmaal over zijn gaan we ook wel weer aan de slag met de tuin. We hebben wel nog zo'n 150 liter olijfolie gehad van de olijfbomen afgelopen herfst/winter, en de vijgen, grenadines en sinaasappelen groeiden natuurlijk ook lekker door. Voor volgend jaar zal het wel niet zo goed uitvallen met de landbouw, er is deze winter amper regen gevallen in het zuiden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:17

Wat leuk om bij te lezen :-)

Hier vandaag de eerste actie. Ik heb een stukje op het zuiden gerichte 'tuin' (veel bouwpuin in de grond) langs een haag die de noordzijde mooi beschermt. Vandaag de grote stenen uit gehakt, grote planten verwijderd en alles omgespit.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y3UEH6CK-D.jpg
Plan is dat er een verhoogd bed op gaat komen, met een houten sokkel dus. De kern wordt dan eigenlijk nooit meer gespit, alleen het bovenlaagje wordt omgewerkt. In de vulling van het bed gaat een beetje vanalles (waar ik hier toevallig geen gebrek aan heb :Y) )
http://perennialideas.ptpc.com.au/sites ... _image.png

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:42

Goh, wat een leuk topic. Het was me nooit eerder opgevallen, ik heb enkel bijgelezen vanaf vorig jaar januari, het lijkt me leuk om het begin ervan ook eens terug te gaan lezen. Het is eigenlijk een beetje een slow-topic :+ .
Ik hoop hier ook eens een moestuintje aan te leggen, maar heb nog geen flauw idee welke plek in de tuin daar geschikt/het beste voor zou zijn. Zal ook wel een slow plan zijn in mijn geval :D .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 09:17

Goh,

Wil me ook graag melden. Ben gek op recyclen. Er wordt eten verbouwd op de paardenmest. De regentonnen zorgen voor water in de tuin. De paarden hebben een zonnepaneel, wij willen dat ook op t huis.
Snoeiafval wordt tot rillen of wilgenschermen gevlochten.
Kipjes wil ik er nog bij :j

Ga graag meelezen en doe hopenlijk nog ideeën op.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:00

NiFallor schreef:
Het is eigenlijk een beetje een slow-topic :+ .
Ik hoop hier ook eens een moestuintje aan te leggen, maar heb nog geen flauw idee welke plek in de tuin daar geschikt/het beste voor zou zijn. Zal ook wel een slow plan zijn in mijn geval :D .

Ja is zo haha :D
Qua plek in de tuin, het makkelijkste is een stukje waar het grootste deel van de dag zonlicht komt. Daar willen de meeste groentes wel op groeien. Je kan ook in schaduwzijdes kweken, maar dat is moeilijker :Y)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:23

Dat klinkt logisch, in de zon. Goed om te onthouden, maar dan weet ik het nog steeds niet. Maar dat geeft ook niet, ik 'broed' er rustig op door :+ .

Wat doen jullie eigenlijk aan slakken? In mijn vorige tuintje had ik heel veel aardbeienplantjes, maar altijd als de aardbeien bijna rijp waren begonnen de slakken eraan. Erg frustrerend vond ik dat! Ik heb nooit met slakkenkorrels o.i.d. gewerkt; ben er niet zo'n voorstander van en vond dat het nou ook weer niet waard. Maar ik weet wel dat als ik echt een moestuintje zou hebben de lol er voor mij echt wel snel vanaf zou zijn als alles maar door de slakjes verorberd wordt nèt voordat het rijp is voor (onze eigen) consumptie.

En wat voor grootte hebben jullie zo'n beetje aan moestuin? Ik las hier over een plotje van 12m2, maar dat lijkt me zo klein? Maar misschien denk ik ook gewoon te groot hoor :Y) .

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:34

Ahh dit vind ik een leuk topic!
Wonend in een rijtjeshuis hebben we niet veel ruimte maar gelukkig heeft mijn moeder een aantal jaar terug een stukje grond van 30m² weten te bemachtigen wat nu onze groentetuin is. Echt een paradijsje in de lelijke jaren 80 woonwijk.
Ik doe momenteel een opleiding tot bloemist maar ik en mijn vriend interesseren ons de laatste tijd veel in 'nuttige' en bijzondere planten.
Ook ben ik een beetje aan het uitzoeken waar hier in de buurt eetbare planten groeien.
Vorig jaar ben ik begonnen met plantjes opkweken en dat ga ik dit jaar meer doen. Een deel van onze groententuin word dit jaar omgebouwd tot bloementuin ivm de opleiding.
Ook ben ik opzoek naar zaden van de patchouli-plant (pogostemon cablin) dus als iemand weet hoe ik daar aan kan komen Meld U :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:48

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:56

NiFallor schreef:
Dat klinkt logisch, in de zon. Goed om te onthouden, maar dan weet ik het nog steeds niet. Maar dat geeft ook niet, ik 'broed' er rustig op door :+ .

Wat doen jullie eigenlijk aan slakken? In mijn vorige tuintje had ik heel veel aardbeienplantjes, maar altijd als de aardbeien bijna rijp waren begonnen de slakken eraan. Erg frustrerend vond ik dat! Ik heb nooit met slakkenkorrels o.i.d. gewerkt; ben er niet zo'n voorstander van en vond dat het nou ook weer niet waard. Maar ik weet wel dat als ik echt een moestuintje zou hebben de lol er voor mij echt wel snel vanaf zou zijn als alles maar door de slakjes verorberd wordt nèt voordat het rijp is voor (onze eigen) consumptie.

En wat voor grootte hebben jullie zo'n beetje aan moestuin? Ik las hier over een plotje van 12m2, maar dat lijkt me zo klein? Maar misschien denk ik ook gewoon te groot hoor :Y) .

Mijn doel is ca. 20 m² nu, en als blijkt dat ik dat onder controle kan houden bekijk ik volgend jaar wel of er nog een stukje bij kan. Zo niet, dan zet ik wel bloemen in een van de perken :D

Er is vanalles te doen aan slakken, emmertje nemen en plukken, egeltjes in de tuin, band met droge houtsnippers om de perken, band met zand om het perk, verhoogde bedden (houten bakken bv), tunnel met fijn gaas over je aardbeien als ze vrucht beginnen maken enz

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:48

tamary schreef:
patchouli : https://www.vreeken.nl/ en zoekfunctie

Vreeken heb ik inderdaad op dit moment al mailcontact mee. Ik wil alleen wel zeker weten of hij hem op voorraad heeft alvorens ik het bestel. De reviews over zijn webshop zijn zeer wisselend en ik wil niet een half jaar wachten op mijn plant.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:53

NiFallor
aarbeien doe ik in bakken en potten van de grond af , scheelt een hoop slakkengespuis

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:56

Wij hebben de aardbeien in een oude voerton geplant.
Gewoon zo een blauwe ton waar deksels bij zijn, daar gaten in gemaakt in de zijkanten (met een 7 gaten boor of hoe heet zo een ding, waar je cirkels mee kunt uitsnijden in elk geval)
Je kunt die dingen nog verven in een kleur als je dat leuk vindt.
Volgemaakt met potgrond, een stuk buis in het midden erin, met gaten voor de bewatering.
En dan de gaten en bovenop vullen met allemaal aardbeiplanten...geen slak gezien.
Daarvoor wel ander gespuis...dat heet honden en lust ook aardbeien, die vreten alles weg sinds ze ontdekt hebben hoe lekker aardbeien zijn, hoe ik dat moet oplossen weet ik even nog niet :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:20

hier staat de hele moestuinhoek gewoon achter een hek...anders ga ik echt geen tuin over houden :n eerder een maanlandschap

we hebben van het weekend een ibc vat (1000 liter vat in kooi op pallet) als regenton aan de dakgoot + afvoer gemonteerd, vorig jaar hadden we zo een blauwe ton als Sassy omschrijft , maar die is na twee keer water geven leeg :+ met deze hoop ik wat meer te kunnen profiteren van de regen.

nu moet ik nog een deksel voor dat blauwe vat gaan vinden, dan kan dat vat ook weer in gebruik genomen worden aan huis als regenton... dat wil ik alleen met deksel, want anders zit ik met een muggenkweekvijver naast mijn achterdeur.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 00:49

Ik kom me ook melden in dit topic.
Momenteel wonen we in een geheel ander klimaat dan het nederlandse, we zitten in zone 12, droge tropisch en kan daardoor niet veel "nederlandse" gewassen kweken.
Heb wel het geluk op een redelijk grote tuin (2500m2) die zo langzaam maar zeker steeds meer een eetbare tuin aan het worden ipv een siertuin.
Op dit moment hebben we vooral fruitbomen en kruiden, we zitten te wachten op een levering zaden uit amerika (verschillende heirloom tomaten, en nog een aantal kruiden).
Het is niet zo dat we een echte moestuin hebben maar planten de eetbare dingen op verschillende plekken in de tuin, gisteren onder de mangoboom pompoen en honingmeloen gezaait, vaste plantenbakken staan vol met kruiden, paprika's staan achter in de tuin (al vinden de leguanen deze ook erg lekker), mangoboom is 60 jaar oud en geeft 2x per jaar zo'n 300 kilo mango's.
Verder hebben we een heerlijke granaatappelstruik staan, limoen, papaya's, mispel, curacaosche kersen,
cashewboom.
Op ons verlanglijstje staan nog heel veel dingen die we dit jaar hopen te planten.
Echt slowlife is het niet en dat zullen we hier ook niet gaan krijgen.

Nu is het de bedoeling om over 4 jaar terug te gaan naar nederland en om dan echt los te gaan met het zelfvoorzienende leven. We hebben de gelukkige omstandigheid dat we in nederland 7 ha grond hebben, samen met mijn ouders, een gedeelte hiervan worden nu omgebouwd tot grote fruitgaard en straks komt er een grote permacultuur tuin bij naast weiland voor de paarden en paar koetjes.
Ook willen we zeugen gaan houden en de biggen eten, kippen (vlees en eieren), konijnen (vlees), eendjes (vlees).

Het is de bedoeling om straks echt geheel onafhankelijk te leven, eigen watervoorziening, geen riool (rietbedden), zonnepanelen (met opslag van stroom) en natuurlijk houtkachels (maar dan wel de moderne soort zodat we wel vloerverwarming kunnen hebben, zoals van varmebaronen)
Nu is het huis wat op deze grond staat niet toereikend om met 2 gezinnen te wonen en heel erg moelijk om te verbouwen naar ecologisch verantwoord, dus gaat deze er af en gaan we een nieuw huis bouwen met strobalen.
Ik heb wel het geluk dat mijn partner bouwkundige is en zijn studie heeft afgesloten met een onderzoek naar strobouw, daarnaast is hij op dit eiland heel erg bezig met ecologische verantwoorde bouw.

Oh en een tip tegen slakken, schoteltjes met bier tussen de aardbeien zetten, slakken vinden bier heerlijk maar verdrinken er wel in (wel oppassen als je honden heb, onze pup heeft laatst stiekem alle bordjes bier leeggedronken en was er aardig dronken van)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:56

Zo, gelijk al heel veel tips tegen de slakken, erg leuk!
Zo'n ton met aardbeien lijkt me ook leuk (fijn ook gelijk de tip om er een buis in te doen voor de bewatering, zou ik nooit aan gedacht hebben). Droge houtsnippers vind ik een hele praktische, die ga ik zeker onthouden!
Schoteltjes met bier ken ik wel, maar daar ben ik dus geen voorstander van. 't Is wel 'slow' :') , maar dan in de zin van 'slow death' en ondanks dat 't 'maar' slakken (laag aaibaarheidsgehalte) zijn, weegt dat voor mij niet op tegen de aardbeitjes.

Edit:
@Zahlina: Dat klinkt wel ontzettend gaaf zeg, wat jullie van plan zijn om in NL op te zetten. Ik ben erg benieuwd wat het gaat brengen!
Jullie gaan dus zelf stroom opwekken, gaan jullie je water uit een bron proberen te halen?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:45

NiFallor schreef:
(laag aaibaarheidsgehalte)

Wel hoge voedingswaarde :D :+