Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:20

Hallo dames ,
Ik ben nogal druk met mijn kleine ventje van bijna 2 weken en om nu 34 paginas door te lezen :Z
Hier dus even een vraagje voor moeders die kolven...
Ik hoop dat iemand mij hier wat antwoorden op kan geven?
Dit is trouwens mijn kleine ventje
Afbeelding

Hoe doen jullie het met de borstvoeding op de dag dat de kleine naar de oppas gaat?
Bij mij gaat hij 1 of 2 dagen naar mijn moeder straks en dan moet ik in de ochtend de laatste voeding geven maar wat als hij om 6 uur is geweest dan ga ik 9 uur niet meer redden dan kan hij wel al bij mijn moeder zijn..maar om 8 uur is het voor mij niet haalbaar en is hij ook niet bij me moeder nog??
Moet ik hem dan zelf wakker maken op het tijdstip dat haalbaar is?

Hoeveel dagen moet je van te voren gaan kolven voor 2 dagen voeding?
En moet je 1 extra voeding mee geven voor het geval dat of meer?
Kan ik voor de maandag op zondag gaan kolven en voor de dinsdag op maandag??
Heb ik dan genoeg?

WowAmigo

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:59

Hoihoi, Nou ik zal je even hier antwoord geven! Idd, de ochtend dat je wegmoet kun je proberen hem te voeden op eht tijdstip dat jou uitkomt. Je mag overigens 25% van je werktijd besteden aan voeden of kolven, dus als je 's morgens later moet beginnen omdat je eerst even moet voeden dan mag dat in principe.

Kolven kan je nu al mee beginnen, gewoon na een voeding, als ie één borst heeft leeggedronken bijvoorbeeld, dan kolf je de andere leeg. Of gewoon na een voeding of tussen twee voedingen in (als ie dan eerder komt dan geef je gewoon wat vaker op verzoek). Die kleine beetjes kun je dan bijvoorbeeld in ijsblokzakjes invriezen zodat je straks genoeg hebt! Je kunt uitgaan van ca. 150 ml voor één voeding. 1 voeding extra is wel genoeg. Vaak wachten ze wel op mama hoor!

Je kunt gewoon van te voren kolven en dan invriezen, ik zou niet 1 dag van te voren kolven, omdat je bijvoorbeeld op de zondag niet werkt (?) dan moet je het tussen je normale voedingen weghalen zeg maar.

Als je een werkdag hebt kan je wel voor de dag erna kolven. Maar zorg maar voor wat extras in de vriezer, dan heb je nooit stress als het even nog niet lukt!

Als je mee vragen hebt mag je ook pb'en hoor!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:59

Hoe lang duurt het het voordat ingevroren melk ontdooit is?
Ik lees dat in de magnetron opwarmen afgeraden word, wat is dan de beste oplossing hiervoor?

Sam drinkt nu met een voeding 1 borst helemaal leeg en de andere zo goed als leeg.
IK geef hem eerst 1 borst dan verschoon ik hem en dan krijgt hij de andere borst.
Dus het makkelijke is dan om tussen de voedingen door te kolven.
En dan de maandag en dinsdag op het werk zo veel mogelijk ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:54

Ow ja, hoeveel flesjes/spenen(vanaf 1 maand/vanaf 2 maand) en bewaarzakjes heb je ongeveer nodig?
Ik krijg een medela swing en daar hebben ze dus ook bewaarflesjes van en bijpassende spenen.
Zo kan je direct vanuit het bewaarflesje voeden met een speen die je er op kan zetten. :D
Ik dacht dan 6 bewaar/voedingsflesjes en 4 spenen (1 paar kleine maat en 1 paar vanaf 2 mnd)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:18

Ik haalde de dag van te voren de melk uit de vriezer en dan in de koelkast laten ontdooien. Als het sneller moet kan je het onder / in lauwwarm water houden.

EN ik had van die Avent bakjes, maar uiteindelijk heb k het meeste wel in zakjes gedaan ijsblokzakjes of met zo'n ziplock systeem, want je unt geen verse melk op ingevroren melk doen en de kans dat je elke keer exact 150 ml kolft is niet zo hele groot ;-) Dus dan had ik bijvoorbeeld 3 zakjes met 50 ml die ik dan ontdooid bij elkaar deed in een aventfles.

Maar als jij die dagen kort achter elkaar werkt dan hoef je het trouwens niet in te vriezen, dan kan je de melk gewoon bij elkaar in de flesjes doen. (Maar klein voorraadje is wel handig ;-))

Alhoewel, dat magnetron opwarmen, op het KDV hadden ze toen weer richtlijnen waardoor ze het niet meer in water mochten opwarmen (dat ging dus echt om opwarmen, niet ontdooien) maar juist weer in de magnetron....

En idd, dan is tussen de voedingen kolven wel het handigst denk ik.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:26

@dobbel: een prachtzoon hoor! :j

@angelique: je bent echt mooi zwanger zeg!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:27

ontdooien: als ik het de avond ervoor eruit haal en in de koelkast doe, dan is het in de ochtend net genoeg ontdooit om het in het flesje te kunnen proppen (soort roomijs is het dan).

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:31

thanx angela!
zoooo handig dit topic!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:07

@ Miniouse, nog even een toevoeging, (bedacht ik gisteravond in bed nog, haha)

Als jij eenmaal op gang bent met kolven hoef je dus niet meer tussen de voedingen door te kolven, maar doe je dat van de maandag voor de dinsdag en wat je op dinsdag kolft doe je in de vriezer en dat haal je er zondag weer uit voor de maandagvoedingen. (bv mag max. 5 dagen in de koelkast, dat haal je dan net niet)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:29

Hoeveel flesjes om op te slaan heb ik nodig dan?
Ik moet kolven voor max 4 dagen, maandag,dinsdag, vrijdag en misschien de donderdag.
En hoe is het makkelijkste op melk op te warmen, ik lees dat het niet perse hoeft maar dat je het bijv.
gewoon even onder de warme kraan kan houden?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 11:31

Je kunt ook ijsklontzakjes gebruiken :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:32

Cyntje schreef:
Je kunt ook ijsklontzakjes gebruiken :)

Klopt maar die flesjes passen op mijn kolf en heb er 3 voor 9,95 van 150 ml.
En uit die flesjes kan je dan evt ook direct voeden.
En je kan precies zien hoeveel er in zit, hoeft het er niet op te schrijven enzo..
Ijsklontzakjes lijkt mij zo onhandig :o

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 11:35

Ik reken 10 ml per 'ijsklontje'.
Heb daarvan 2 zakken in de diepvries omdat mijn flesjes op waren.
Ik heb zo'n flesje of 20 van 100ml, 5 van 150 ml denk ik. Al heb ik dit niet nodig voor werk maar ben meer gerustgesteld als ik voldoende in de vriezer heb mocht ik het noodgedwongen nodig hebben.
Krijg zelf ook niet veel gekolft per keer en heb ivm de Mex.griep extra gekolft mochten Pat of ik dit krijgen. Beetje onzin in die zin omdat Chiara het zonder te voeden ook van mij zou kunnen krijgen maar mocht ik in het ziekenhuis geraken leek me dit toch wel het beste :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:39

Ik gebruik speciale zakjes om de borstvoeding in de vriezer te bewaren. En aangezien ik ook een voorraad wilde hebben, en in het begin meer aan ml kolfde dan laelia voor een voeding nodig had, had ik na een klein half jaar zo'n 50 zakjes (voedingen) in de vriezer liggen... De zakjes zette ik de dag ervoor in de koelkast, en 's ochtend deed ik ze in een flesje. Dat geeft natuurlijk wel een paar ml verlies, maar dat is echt heel weinig.

Je mag de bv een half jaar in de vriezer bewaren, dus ik heb alles op datum liggen. Het oudste gaat eerst. Nu ik al een tijdje gestopt ben met het overdag kolven, heb ik nog zeker voor 3 maanden melk liggen voor overdag als ze naar het kdv of mijn ouders gaat. De dagen dat ik thuis ben krijgt ze fv (behalve de ochtend en de avond, dan drinkt ze bij mij), zodat ze ook daar aan gewend is.

Die zakjes zijn normaal gesproken heel duur, maar ik heb ze via een vriendin uit canada heel goedkoop kunnen vinden :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:59

Aangezien Britt geen afgekolfde melk wil drinken, ben ik al snel gestopt met melk in te vriezen. Ik had nog van de periode dat Romy in het ZH lag, een heleboel van die bruine glazenflesjes die in de vriezer kunnen én aan mijn kolfapparaat kunnen worden bevestigd. Ik kreeg deze toen van het ZH. Ik gebruik ze nu nog om gekookt water in te bewaren en om de melk in te maken voor de pap 's ochtends, aangezien er ook maatstreepjes opstaan.

Ik heb ook een doosje van die zakjes gebruikt, maar die zijn idd nog best duur in verhouding, omdat je ze maar één keer gebruikt. IJsklontzakjes zijn ook er handig. Je moet even uitmeten hoeveel ml er in één klontje zit, maar als je dat weet, is het heel handig. Je kunt dan heel handig de juiste hoeveelheid melk aan klontjes uit het zakje drukken en de rest kan weer in de vriezer. Met flesjes, moet je een heel flesje ontdooien en wat je niet gebruikt, moet je weggooien.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:13

Waar haal je die ijsklontzakjes en zijn er nog goede en slechte ''merken''?
En ik lees dat het 10ml per ijsklontje is?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:40

IJsklontzakjes gewoon in de supermarkt in het schap van de diepvrieszakjes, boterhamzakjes, etc. Maakt volgens mij niet uit welke je pakt. En het zal misschien wel per merk schelen hoeveel ml één klontje bevat. Gewoon even uitvogelen met water. Kijken hoeveel er in een zak gaat. En wil je het precies weten: ijsklontjeszak met water vullen, invriezen en dan een paar klontjes in een maatbekertje laten ontdooien. ;)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 19:53

Ik heb in een flesje gekeken wat ik aan melk had. 150 ml ongeveer.
Toen in ijsklontzakje gedaan, en daar vulde ik 15 vakjes mee,... dus ongeveer 10 ml per vakje.
Maar dat zou idd per merk kunnen verschillen, en ik hou het liever iets ruimer aan :o

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:16

wat zijn jullie ervaringen met wipstoeltjes? heb de nuna leaf gezien maar die is 150 euro. nou kijk ik rond en zijn ze of relatief goedkoop (rond de 40 euro) of reteduur (vanaf 120 euro).

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 21:35

Ik heb er 1 van marktplaats voor 5 euro van Chicco.
Ding zag er nog super netjes uit :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:36

haha, dat staat dan idd in geen verhouding met die leaf.
maar ja, oog wil ook wat en die dingen van fisher price of chico vind ik spuuglelijk...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 21:38

Lelijk? Is gewoon een mooie donkerblauwe met een lichtbruin randje. Je kunt hem op je rug dragen, erg handig als je al je zooi moet meeslepen :')
Is in verschillende standen te verstellen. Vast te zetten zodat ie niet wipt ( handig tijdens voeieren ) en gedeelte van de benen kun je ook verstellen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:41

oh, die valt wel mee ja. ik denk bij chico altijd aan die felgekleurde en bonte gevallen met een hoop printjes.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 21:46

Nee :n daar houd ik zelf ook niet van.
Wordt nu af en toe al gek van allerlei spullen en speelgoed :=

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:48

dat heb ik dus ook. ik WEET dat kinderen van herrie en kleur houden, maar dat past helemaal niet in ons strakke interieur :+
los van dat vind ik dat kinderen zich ook met simpel speelgoed moeten kunnen vermaken.