Meer mensen met burnout/overspannen: deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Meer mensen met burnout/overspannen: deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:32

Hoe voel jij je trouwens, spanning weer wat minder? En met je pompje?

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:52

Moet zeggen dat het vandaag wel gaat maar soms overvalt het gevoel van spanning me ineens? Geen idee waarom. Doe vandaag lekker rustig aan, we hebben nog 3 dagen om iets te doen. Merk wel dat je het nu meer uitstelt. Zit nu lekker en heb eigenlijk geen zin om iets te doen maar het zou wel moeten. Pompje is gemaakt, het is me gelukt :D

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:56

Zo ik ben er ook weer.
CIV Wat goed dat je zelf het pompje gemaakt hebt!
Angela wat goed dat het zo fijn was bij Garuna. Geeft weer een beetje moed.

Ik had vandaag voor het eerst de cursus (vrije)tijdsbesteding. Weet nog niet zo goed wat ik er van vind. De groep ligt me nog niet zo. Ik ben de enige met een depressie en activering is voor mij belangrijk, maar wel in stappen. Ik heb weinig herkenning in deze groep en dat vind ik best lastig. De anderen zijn al heel actief en ik niet. Het maakte me onrustig en ik voelde me meteen weer zwak dat ik me tot zo weinig kan zetten. De trainer begreep wel wat ik bedoelde en die benadrukte dat het voor mij vooral van belang is om te proberen vol te houden wat ik nu doe, en verder niet te veel en te snel te willen.

Verder was ik net met mijn moeder op msn en die begint een beetje aan me te trekken, omdat ze wil weten wat me dwarszit. Maar ik wil daar pas over praten als ik daar klaar voor ben. En dat is nu nog niet. Ze denkt dat het alleen maar moeilijker wordt als ik langer wacht. Ik denk dat dat niet zo is, maar dat lukt me niet om uit te leggen. Ik voel me heel schuldig en ben bang dat ik mijn ouders een rotgevoel geef. Best een lastige situatie. Het sterke gevoel dat ik gisteren even had is al weer helemaal verdwenen..

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:02

Is wel grappig hoe we van onszelf allemaal dingen "moeten". Ik moet ook het huis opgeruimd hebben vandaag van mezelf, maar wie gaat er eigenlijk van kapot als het niet is gebeurd ? Niemand...
Af en toe eens een dagje lekker niets doen kan ook deugd doen ben ik aan het leren... Uitgezonderd vandaag :D

Super dat je zelf je pompje hebt gemaakt. Hip hoi voor CIV

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:05

PW: jammer dat je het gevoel van gisteren niet hebt kunnen vasthouden vandaag... maar ook dat gaat komen. Ik vind dat je al erg vooruit bent gegaan de laatste weken en je moet maar denken: Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.
Probeer iig wat van je weekend te genieten en mss kan je het er met je persoonlijke begeleider over hebben maandag ? Hoe je deze situatie het beste aan kan pakken...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:08

Mijn begeleider is jammer genoeg drie weken met vakantie. Maar ik kan het wel in de groep aankaarten. Dat is wel slim om te doen, want ik weet niet zo goed wat ik er mee moet. Ik vind het heel moeilijk. Heb wel vanmiddag nog een gesprek met mijn behandelaar.

Je hebt trouwens gelijk dat ik al behoorlijk vooruitgegaan ben. Ik heb ook deze week weer belangrijke stappen gemaakt. :j
Het fijne is dat ik het zelf begin te zien.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:11

PW :(:) wat jammer dat het weer even minder gaat. Heb je tegen je ma gezegd dat je het nog wel verteld maar wanneer jij wilt? Hoop dat ze dat kan accepteren en er dan niet meer naar vraagt. Ik vind ook dat je veel vooruit bent gegaan, de laatste weken. Je voelt je misschien niet prettig erbij maar je doet het toch wel, petje af voor PW! Ben je tussen de middag thuis of zit je nu daar achter de computer? Succes met je gesprek, geef aan wat je dwars zit want alleen dan kunnen ze je helpen.

Flappie waarom we dingen moeten van onszelf weet ik ook niet? Bij mij komt het ook wel omdat mensen vragen: Wat heb je gedaan vandaag? Dan wil ik toch kunnen zeggen dat ik iets heb gedaan.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:14

Ik ben tussendoor lekker even naar huis gegaan.
Even thuis eten, hond uitlaten. Hoef er pas om half 4 weer te zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:14

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:17

PW, Dat is wel fijn en tot hoelaat duurt het dan nog?

Angela, hoop dat je een leuk huisje voor ze zult vinden! Is wel moeilijk zeker om er weer te laten gaan? Zag dat je al een reactie had, dat gaat snel.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:20

Aard van het beestje he. Je hebt luxepaarden en je hebt werkpaarden en wij beschouwen onszelf duidelijk niet als luxepaard, want we zouden eens meoten toegeven dat we heel de dag met ons kont in de bank hebben gehangen en verder niets gedaan :D.

Ik stel het nu wel erg extreem, maar ik merk bij mezelf dat ik best veeleisend ben voor mezelf en ik zit mij, nu ik thuis zit, vaak zat te excuseren dat ik dat of dit niet heb gedaan als mijn vriend thuiskomt van zijn werk. En dat dan terwijl hij niets hed gevraagd hoor. En dat probeer ik nu wat af te leren, stoppen met denken wat andere mensen zouden kunnen denken als ik dit of dat niet gedaan heb... (lukt me niet erg goed hoor, maar probeer er wel bewust aan te werken op het moment)

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:23

Kom toevallig dit topic tegen en zit direct met de tranen in mijn ogen. Zit nu ongeveer 2 weken thuis.
Mijn vriend is aan het werk en zie/spreek ik alleen 's avonds even. Ik kan er met hem erg moeilijk over praten.
Mijn ouders zitten in Frankrijk dus ook tegen hen kan ik niet aanpraten.
Door het niet praten negeer ik het gevoel. En nu ik dit lees, denk ik verdomme, het gaat gewoon niet goed!
Kan niet eens de moet opbrengen om boodschappen te gaan doen..

Moet nu toch maar onder ogen zien dat er iets moet gebeuren en dat ik volgende week nog niet weer aan het werk ben..

Beetje vaag berichtje, sorry

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:27

@ CIV: heb alleen nog een gesprek van een half uurtje.

axeltje: Welkom.
Ik vind je berichtje helemaal niet vaag. Ik herken het wel wat je schrijft. Ik heb ook heel lang mijn gevoel weggestopt door niet te praten. Nu begint het me eindelijk pas een beetje te lukken om over gevoelens en andere dingen die dichtbij komen te praten.

Goed dat jezelf in ziet dat er iets moet gebeuren. Echt meid, dat is de eerste belangrijke stap. Ben je al bij je huisarts geweest? Die kan je eventueel doorverwijzen voor passende hulp. Hopelijk vind je hier in het topic in ieder geval wat steun.
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 24-07-09 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:31

Welkom Axeltje :(:) heb je al hulp? Goed dat je inziet dat het niet goed gaat, dat is de eerste stap. Sterkte en wij zijn er voor je.

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:40

Bedankt. Ben bij huisarts en bedrijfsarts geweest. Bedrijfsarts gaat de bedrijfs maatschappelijk werker "inschakelen". Maar die heeft nog vakantie. Als het goed is neemt die volgende week contact met mij op.
De HA heeft voorgesteld om iets aan mijn weerbaarheid te gaan doen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet zie zitten om mijn hele verhaal weer te moeten doen. Ben 2 keer eerder bij psychologen geweest en beide keren heeft dat niets uitgehaald. Dus dat staat met nu een beetje tegen.

Heb er nu ook moeite mee om "niets" te doen. Ben heel onrustig, maar ik kan het niet opbrengen om wel iets te gaan doen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:49

Mijn vriend zijn vakantie is begonnen en de sfeer hier in huis is gespannen. Hij vraagt zich af of de vakantie wel 'relaxed' zal worden en hoe lang deze situatie nog gaat duren. De situatie duurt al zo lang. Hij zei dat hij vorig jaar zomer al hoopte dat deze zomer beter zou zijn, maar dat is niet het geval. Hij noemt me stil, gesloten en onbereikbaar. Hij is niet echt positief dus en dat heeft meteen zijn weerslag op mij. Ik voel me schuldig dat door mij de sfeer blijkbaar gespannen wordt. Vanavond gaat hij even naar zijn ouders. Gelukkig had ik al gezegd niet mee te gaan. Ben er wel blij om. Even een avondje alleen. Ik denk dat het nu even beter is dan met zijn tweeën. Zucht..

@ axeltje: Goed dat je via de bedrijfsarts hulp krijgt. Ik kreeg ook eerst bedrijfsmaatschappelijkwerk. Ik denk dat het goed is dat je het alleen even daarbij houdt. Als je via de huisarts ook nog eens naar een psycholoog of iets zou gaan, wordt er van meerdere kanten aan je getrokken. Nu houd je het mooi op 1 plek, ik denk dat dat uiteindelijk voor meer rust zorgt.

Ik kan me voorstellen dat het je niet lukt om iets te doen, maar dat je er een onrustig gevoel over hebt. Eigenlijk is dat heel verklaarbaar. Je hebt een hele tijd het uiterste gevergd van je lichaam. Nu zijn al je energiereserves opgebruikt. Je hebt roofbouw gepleegd op je lichaam. Daardoor kun je het niet opbrengen om iets te doen. Maar je lichaam is nog wel steeds in de opperste staat van paraatheid, waardoor je dat onrustige gevoel hebt.

Probeer de dingen te doen die je leuk vind en wat je ontspant. Zorg dat het niet te actieve dingen zijn die je uitputten. Denk aan rustige activiteiten als wandelen ofzo. Door bijvoorbeeld te wandelen, geef je je lichaam wel 'wat te doen', waardoor je onrust gevoel misschien wat afneemt.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:36

PW: je vriend legt nu onbewust nog meer een druk op je om 'snel' te herstellen. Niet goed! :n

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:39

Het voelt ook niet goed.
Al weet ik dat hij het niet zo bedoeld.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 20:50

PW, ik herken veel in jou verhaal, mijn vriend legt zo onbewust ook meer druk op mij. Zo heeft hij gezegd dat hij niet bij een hoopje ellende terug wilt komen, hij bedoelt het niet zo maar ik kan het niet loslaten. Hoop ook echt dat we 3 leuke weken tegemoet gaan. Het is lastig maar ik begrijp onze mannen ook wel, maar wij kunnen er ook niets aandoen.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:36

Goede avond meiden,

Pw, wat goed dat je met je moeder gepraat hebt, best een grote stap, geef het wat tijd nu dan komt het wel stapje voor stapje.
Ja dat met je vriend is heel herkenbaar ik kon het ook niet meer opbrengen het was een druk die hij onbewust uitoefend, maar bedoeld het ook niet zo, misschien komen jullie nu met zijn vakantie ook wel weer wat kunnen praten daardoor dat hij er nu meer is zal er eerder een confrontatue zijn , kan positief werken.

Angela ik zag je link staan , maar er is geen advertentie meer? hoe komt het ineens?

Civ hoe wa sje werkweek verder? ik las dat er wat spanning was?

Hier ook weer tegenslag , die collega die mij de stuipen op het lijf jaagt blijft toch bij het bedrijf werken, was best een domper eigenlijk het is niet echt een collega hij werkt in het bedrijf waar ik mee in het kantoor zit is zeg maar onze klant en ik zit bij hun in het kantoor als dienstverlener. Dus mijn eigen baas was ook niet blij dat hij bleef, maar 11 augustus heebn we gesprek met goeie afspraken, ik krijg een ander werkplek en hij gaat wat anders doen zodat ik niks meer met hem te maken heb. Dit heb ik duidelijk aangegeven, ik kan het anders niet.
Verder ben ik eigenlijk beetje verdietig door de situatie van de week wordt me teveel, ik kan er niet mee omgaan dat mijn gevoel wat aangeeft( en ik denk toch echt dat ik goed zit )en ik het dan niet kan uitzetten dus ik ontloop het nu.
vind zo moeilijk om het naast me neer te leggen weet niet hoe
Ik had even een goede periode en nu dit!

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:46

Daijano, wat vervelend dat het weer even minder gaat. Hoop dat je goede afspraken kunt maken op het werk en dat ze nageleeft gaan worden. Dat andere blijft ook lastig, lukt het om het probleem te ontlopen? Bedoel als je iemand niet ziet is dat makkelijker dan als je iemand dagelijks ziet. Met mij gaat het wel weer maar ik ben steeds bang dat ik weer instort, waarom weet ik niet maar als ik aan het werk ben en ik voel ik iets dan is het soms moeilijk om rustig te blijven.

Lekker geslapen dames? Ik niet zo, had de kat meegenomen maar die was nogal vervelend en vanmorgen moest ik optijd uit bed naar de hond van mn schoonzusje. Morgen ook weer maar maandag kan ik dan gelukkig nog uitslapen, hoop ik. Verder wil ik vandaag wat poetsen/rommelen, naar mn paardje en vanavond naar mn ma toe. En jullie nog plannen?

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:30

Goede morgen,

CIv das is vervelend, slechte nachten kan ik ook altijd moeilijk hebben, ik heb ook slecht geslapen, werd vanmorgen wakker met een onstoken dik oog wat erg pijnlijk is, zo naar de huisartsen post.
Wil niet wachten tot maandag, vind beetje eng. foe foe.

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:27

CIV schreef:
PW, ik herken veel in jou verhaal, mijn vriend legt zo onbewust ook meer druk op mij. Zo heeft hij gezegd dat hij niet bij een hoopje ellende terug wilt komen, hij bedoelt het niet zo maar ik kan het niet loslaten. Hoop ook echt dat we 3 leuke weken tegemoet gaan. Het is lastig maar ik begrijp onze mannen ook wel, maar wij kunnen er ook niets aandoen.

Ik herken dat ook. Zo zat ik van de week te huilen op de bank, en mijn vriend moest naar bed (vrachtwagen..)
En zei: en nu ophouden.
Alsof het allemaal voorbij is als ik stop met huilen?! Af en toe moet het er gewoon even uit.

PW: bedankt voor je tip. Ik merk dat ik het niet altijd op kan brengen om te gaan paardrijden, omdat ik mijn aandacht er toch niet bij kan houden, maar ik kan ook met haar best een stukje gaan lopen..

Vanmiddag gaan ik met vriend meubels shoppen (over drie weken krijgen we de sleutel van ons huis, ook zo'n stress!), daar heb ik eigenlijk wel zin in. Even afleiding!

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:29

Daijano, hoe was het bij de huisartsenpost? Hopelijk viel het mee? Beterschap Slechte nachten zijn echt slopend, als ik die niet had zou het toch wel veel schelen, denk ik. In het begin had ik écht een hekel aan de nachten, zag er gewoon tegenop om naar bed te gaan, dat is nu gelukkig over.

Axeltje, ergens kan ik het onze mannen niet kwalijk nemen want voordat ik het zelf mee maakte begreep ik, mensen zoals ik nu ook niet. Je moet het meegemaakt hebben om het te begrijpen, daarom is dit topic zo belangrijk voor mij (ons). Helaas is het lastig dat er zo weinig begrip voor is. Is jou vriend vrachtwagenchauffeur? Dan is hij ook vaak weg? Het eruit laten is alleen maar goed, ik kan dat goed bij mn vriend maar nu hij er niet is merk ik dat ik daar toch wat in vast loop.

Voelde me vanmorgen nog wat onrustig maar nu gaat het gelukkig weer wel. Ben wat aan het poetsen maar heb even een pauze ingelast.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:13

Lieve allemaal! :)
Ik lees nogsteeds mee, en ben in gedachte bij jullie! In goede en slechte tijden hoor :) Ik wilde alleen even zeggen dat ik jullie kanjers vindt, en ik de komende 2 weken weg ben naar Kroatie, lekker op vakantie :))
Liefs! :*