[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:57

Ik slik de pil al vanaf mijn 14e of 15e op advies van de HA, i.v.m. zeer onregelmatige menstruatie. Ben nu 24.
Nu hoorde ik laatst dat het verstandig is om om de zoveel jaar een tijdje te stoppen.
Dit i.v.m. een verkleinde kans op zwangerschappen/verminderde vruchtbaarheid op het moment dat je aan kinderen wil beginnen.
Nu ben ik zeker niet van plan om op korte termijn zwanger te raken, althans, niet bewust.
Op het moment heb ik geen relatie, en denk dat die er voorlopig ook niet komt, hoewel je nooit wel hoe iets gaat lopen natuurlijk.
Maar vind het vrijgezelle leventje wel even prima zo. Ben ook niet iemand van de one-nightstands, dus dat is ook al niet iets om me zorgen over te maken.
Nadeel is dat ik dan geen idee meer heb wanneer ik ongesteld moet worden, maar ook daar wen je aan denk ik?

Heeft iemand ervaring met tijdelijk stoppen met de pil?
Zou ik het moeten overleggen met de huisarts en/of apotheek?

Tell me!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:06

Moosje schreef:
Nadeel is dat ik dan geen idee meer heb wanneer ik ongesteld moet worden, maar ook daar wen je aan denk ik?

Als je nu met de pil stopt is de kans vrij groot dat je menstruatie een stuk regelmatiger zal verlopen dan toen je 14/15 was. Geef je lichaam wel een paar maanden de tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Sowieso is het handig om een dagboekje bij te houden waar je in vermeldt wanneer je ongesteld bent, maar eventueel ook hoe je je verder voelt. Veel vrouwen die lange tijd aan de pil zijn geweest merken na een tijdje dat ze zich zonder de pil veel beter voelen, maar dat hoeft bij jou natuurlijk niet zo te zijn. Eén van de voordelen van niet aan de pil zijn is dat je vaak beter naar je lichaam luistert. Als het goed is voel je echt wel wanneer je ongesteld moet worden, ook al zie je niet aan de hoeveelheid pillen hoe ver je bent. Zelf vind ik het veel prettiger om een echte cyclus te ervaren, inclusief de geweldige en de minder fijne dagen. ;) Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat je straks helemaal niet meer aan de pil wilt. :+

Moosje schreef:
Heeft iemand ervaring met tijdelijk stoppen met de pil?
Zou ik het moeten overleggen met de huisarts en/of apotheek?

Dat is geen verplichting hoor, je mag stoppen wanneer je wilt. Als je je er prettiger bij voelt om even met je huisarts te overleggen moet je dat natuurlijk gewoon doen!

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:29

Ik weet dat er in de Mirena ook hormonen zitten maar naar mijn weten wel een stuk minder dan in de pil.
Ik vind het eigenlijk wel een hele grote uitkomst dat je met de mirena niet of nagenoeg niet ongesteld wordt.
Een koperspiraal vind ik zelf niet echt een optie want dan zou ik ook gewoon helemaal kunnen stoppen met de pil en dan een condoom gaan gebruiken of zo iets.
al weet ik niet of ik mijzelf dan wel veilig zou voelen omdat ik momenteel niet hoop zwanger te worden.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:54

1_Daphne_1 schreef:
Ik weet dat er in de Mirena ook hormonen zitten maar naar mijn weten wel een stuk minder dan in de pil.
Ik vind het eigenlijk wel een hele grote uitkomst dat je met de mirena niet of nagenoeg niet ongesteld wordt.
Een koperspiraal vind ik zelf niet echt een optie want dan zou ik ook gewoon helemaal kunnen stoppen met de pil en dan een condoom gaan gebruiken of zo iets.
al weet ik niet of ik mijzelf dan wel veilig zou voelen omdat ik momenteel niet hoop zwanger te worden.

Waarom is de koperspiraal voor jou geen optie? Ik snap je vetgedrukte opmerking niet. Natuurlijk kun je ook stoppen met de pil en een condoom gebruiken, maar zowel voor het condoom als voor de pil geldt dat de betrouwbaarheid in sterke mate afhankelijk is van de gebruikster. Beide zijn behoorlijk betrouwbaar bij zorgvuldig gebruik en helemaal niet zo betrouwbaar als je niet precies de gebruiksaanwijzing volgt. Volgens mij is verder de enige overeenkomst tussen het koperspiraal en het condoom dat er in beide geen hormonen in zitten, maar dat wilde je toch graag? :o

Een klein nadeel van de Mirena vind ik is dat je het misschien niet merkt als je onverhoopt toch zwanger raakt, omdat de menstruatie sowieso vaak uitblijft. Die kans is natuurlijk wel heel erg klein. Zelf moet ik er niet aan denken om niet ongesteld te worden, maar dat is heel persoonlijk! :)

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:35

Nou de reden dat ik dat schreef is eigenlijk dat ik niet zo heel veel nut zie in een toch wel iet wat pijnlijke behandeling (plaatsen van spiraal) als ik er voor de rest niet heel veel voordeel van ondervindt.
Het is trouwens niet zo dat ik perse helemaal van de hormonen af wil maar dat ik het wel fijn zou vinden als ik een stuk minder hormonen binnenkrijg.
Ik slik natuurlijk onderhand al 13 jaar de pil en ik heb zo maar het idee dat dat ook niet zo goed is voor je lichaam.
Ik heb jaren microgynon 30 geslikt toen ben ik op aangeven van mijn Gyn. overgegaan op Diana 35 (kreeg ik hevige bloedingen van) en daarna overgegaan op yasmin (slik ik nu nog).

Ik heb het idee (maar weet dat natuurlijk niet zeker) dat ik met een Mirena een stuk minder hormonen binnen krijg dan met de pil en dat ik evengoed het voordeel heb dat ik niet of nagenoeg niet ongesteld wordt.

Yessy

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:58

Met de mirena krijg je per tijdseenheid veel minder hormonen binnen dan als je de pil slikt :j

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:39

1_Daphne_1 schreef:
Nou de reden dat ik dat schreef is eigenlijk dat ik niet zo heel veel nut zie in een toch wel iet wat pijnlijke behandeling (plaatsen van spiraal) als ik er voor de rest niet heel veel voordeel van ondervindt.

Het grootste voordeel is natuurlijk dat je niet zwanger wordt. :+ Beter gezegd, de kans daarop wordt heel erg verkleind. Zelf vind ik het daarnaast prettig dat er geen hormonen in zitten, maar als je liever heel weinig of niet ongesteld wordt is de Mirena inderdaad beter geschikt. Hoe het zit met de hoeveelheden hormonen weet ik niet.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:11

Hallo iedereen,

Ik heb even een vraagje.
Wil namelijk aan de pil, zodat ik mijn menstruatie kan regelen en kan vrijen zonder condoom, maar ik schrik alleen een beetje van al die bijwerkingen van de pil.
Bijvoorbeeld gewichtstoename, hoofdpijn, migraine aanvallen etc.
Is het echt waar dat je aankomt van de pil? En zijn er ook pillen waarbij die bijwerkingen niet van pas zijn?
Welke pil is aan te raden?
Ga binnekort naar de huisarts, maar er zijn zoveel pillen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Alvast bedankt :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:16

Al die bijwerkingen was ik dus ook een beetje bang voor. Samen met het iedere dag eraan denken heb ik toen besloten om niet voor de pil te gaan. In plaats daarvan gebruik ik nu de nuvaring en ben er super tevreden over!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:58

Ik heb geen bijwerkingen gehad van de pil.
Ga nu een tijdje stoppen, en ben benieuwd hoe mn humeur dan gaat zijn. :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:07

Ik dacht dat ik geen bijwerkingen had tot ik stopte met de pil, had meer zin in sex was veel minder chagrijnig en viel weer iets af.
Nu met de nuvaring zijn er eigenlijk geen bijwerkingen terug gekomen daar ben ik wel erg blij mee.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:20

Ik dacht ook dat het wel mee viel met de bijwerkingen van de pil, totdat ik ermee gestopt was...
Men, wat voelde ik me toen ineens goed zeg! Ongemerkt deed het dus behoorlijk veel met mijn humeur en libido.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:44

Ik heb nu de Yaz24+4 en totaal geen last meer van bijwerkingen! Voorheen met de microgynon had ik veel migraine, stemmingswisselingen etc Veel aangekomen ben ik ook niet volgens mij. Nee voor mij mag het altijd de 24+4 blijven.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:37

HoiHoi,

messchien een rare vraag maar kan iemand mij wat meer informatie geven over de nuvaring?

door omstandigheden mag ik niet aan de pil van moeder. En bij condooms voel ik mij niet echt op mijn gemak.
wat zijn de voordelen/nadelen van de nuvaring?
en de kostprijs?
Is hij zonder of met voorschrift verkrijgbaar?
alvast bedankt!
met vriendelijke groetjes,, :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:41

Ik weet niet veel over de nuvaring, maar je hebt er sowieso een recept van de huisarts voor nodig. Je kunt ook even wachten tot je 16 bent, dan heeft je moeder er niets meer over te zeggen. }>

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:50

goeroe schreef:
Ik weet niet veel over de nuvaring, maar je hebt er sowieso een recept van de huisarts voor nodig. Je kunt ook even wachten tot je 16 bent, dan heeft je moeder er niets meer over te zeggen. }>

Mijn moeder is niet vanplan om toe te geven ivm de pil. :p

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:58

Waarom niet? Denk je dat ze de nuvaring wel een goed idee vindt dan? Als je 16 bent kun je gewoon zelf een afspraak bij de huisarts maken en de pil bestellen. De huisarts mag niets tegen je ouders zeggen als jij dat niet wilt, dus je moeder hoeft er niet eens achter te komen.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 00:03

goeroe schreef:
Waarom niet? Denk je dat ze de nuvaring wel een goed idee vindt dan? Als je 16 bent kun je gewoon zelf een afspraak bij de huisarts maken en de pil bestellen. De huisarts mag niets tegen je ouders zeggen als jij dat niet wilt, dus je moeder hoeft er niet eens achter te komen.

Ik denk van wel, omdat ze daar geen slechte ervaring(en) mee heeft.
ik denk niet dat dat zoveel uitmaakt, ben binnen een goeie maand 16 dus das hetzelfde toch. :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 00:05

Als het puur is omdat ze slechte ervaringen met de pil heeft kun je misschien met haar overeenkomen om samen naar de huisarts te gaan. Die kan alle mogelijkheden met je bespreken en misschien je moeder geruststellen. :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 07:48

vicksytje schreef:
knip/
En bij condooms voel ik mij niet echt op mijn gemak.
/knip

Ik mag hopen dat jij, op jouw leeftijd, bedoelt dat je je bij alléén condooms niet op je gemak voelt? Zou als ik jou was toch niet zonder condoom vrijen hoor! De pil of de nuvaring kunnen extra beschermen tegen zwangerschap (in het geval van een gescheurd condoom bijv), maar die beschermen niet tegen SOA's. Daarom altijd ook nog een condoom gebruiken, tot je iets meer zekerheid hebt over elkaar.

Verder kan ik je over de nuvaring geen ervaringen vertellen, aangezien ik die zelf nooit gebruikt heb.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:24

Wat is precies de werking van de nuvaring?
hoe werkty die dus precies?
ik hoor liever ervaringen van mensen dan een website eerlijk gezegd.
krijg je dan hormonen binnen? en heb je dan minder van die eventuele stemmingswisselingen?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:35

Interessant topic dit..

Misschien hebben jullie een tip voor mij;

Op advies van de gyneacoloog mag ik niet meer menstueren, ik mag mijn menstruatie door laten komen als ik een doorbraak bloeding heb, anders altijd de pil slikken. (let wel, dit is een feit op basis van medische vastgestelde afwijkingen door een goede gyn.)

Sinds jaar en dag slik ik microgynon 30. Microgynon 50 was te zwaar, Diane was te zwaar en Stediril werd uit de handel gehaald. Ik lees hier dat er een aantal zijn die van Microgynon stemmingswisselingen hebben... Iets wat ik helaas ook sterk gekregen heb, ook het afnemende libido.. Helaas, want zelfs een vrije week zit er voor mij maar 2 á 3 x per jaar in, maar goed, zelfs dan ben ik hevig high van de naproxen, die ik wederom van mijn gyneacoloog gehad heb... Mijn baarmoeder speelt zo erg op dat het niet anders kan.

Een spiraal mag ik onder geen beding. Absoluut niet, not done, no way.

Wel zou ik een ander alternatief willen, eeuwig de pil... En als cadeautje de stemmingswisselingen...

Hebben jullie een idee wat ik zou kunnen proberen? Wellicht niet overbodig te melden dat ik een overactieve baarmoeder heb en een zwaar gevoelige baarmoedermond; liever niet wat daarbij in de buurt komt qua onderdelen... ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:37

Poeh, ik denk dat dat je zo'n vraag het beste kan overleggen met de gyn of met de apotheek. De apotheek heeft mij ook erg goed goed geholpen met mijn vragen en problemen bij anticonceptie. Zij weten zelf ook vaak andere anticonceptiemiddelen waar ik nog niet van gehoord had.
Misschien het proberen waard want ik denk dat je met jouw vraag en klachten het beste terecht kunt bij hun. :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:39

stediril uit de handel??

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:42

Ik zat te dubben om weer een afspraak met mijn lieve arts te maken (ze is echt heel lief, was niet sarcastisch) om het 1 en ander te bespreken... Zelf zit ik al erg lang te denken aan dat lucifertje in de arm.. Helaas was mijn eigen HA daar geen voorstander van.. Dit was voor hem echt geen optie, maar ik denk dan; ja maar voor mij wel, een apart geval ben ik sowieso.

Ik kijk even aan hoe onrustig mijn baarmoeder word de komende tijd, als het te erg word ga ik maar weer op de koffie bij de betreffende arts...

@Ivystoeter; ja dat zeiden ze tegen mij, Stediril is uit de handel genomen, daarom moet je een andere pil.. Ik moest maar aan de Yasmin.. Ik heb toen gezegd dat ik eerst zou praten met mijn gyneacologe en dat ik dan zou beslissen. Hier bij mijn apotheek is deze pil ook echt niet meer te krijgen..