Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:57

Gefeliciteerd @Karin!
@IMAY, wat leuk dat je geweest bent! Ik ben het met je eens dat lopen na (zo intensief) fietsen echt pittiger is dan 'alleen' lopen. Succes met doortrainen!
@Tiggs, veel vakantieplezier!
@BeFunny, mooie foto's weer! Hopelijk knap je snel helemaal op!
@Lieke, AUW! En 25km, respect hoor!
@Namiro, veel plezier in Oostenrijk!
Welkom @kampioen2be! Wat betreft je vraag: ik wisselde zo veel mogelijk af om m'n lichaam zo gevarieerd mogelijk te belasten. En dan eerst het (heel rustig) hardlopen opbouwen door bv 1 minuut te lopen en 1 minuut te wandelen. En dat uit te bouwen (bv 2min lopen, 1,5 wandelen; 3 min lopen, 1,5min wandelen, etc). Tempo is niet interessant, zorg dat je het volhoud. En als je dan een eind achter elkaar kan rennen, dan kan je uit gaan bouwen met intervals aan je tempo. Tip: Start2Run van Eva Gruyaard, die heeft een app en praat je overal doorheen. Succes!
En nu ben ik vast nog veel mensen vergeten, maar lees trouw mee met jullie loopjes, foto's en belevenissen!

Hier was ik even wat minder actief, vorige week taperweek dus nauwelijks gelopen en vooral veel uitgerust dus weinig te melden. Maar het had een mooi doel, een kwart triathlon gisteren in Heerjansdam. Het ging super! Zwemmen enorm verbeterd, fietsen goed door kunnen rijden en toen kwam het lopen. Ik zag er enorm tegenop, had wel in de voorbereidingen heel bewust een paar 10km's al flink vermoeid gelopen (eind van de piekweek nog een keer 10km erbij lopen enzo) maar vol in de zon met onhandige mensen op de waterposten was het nog steeds een flinke uitdaging.

Ik had mezelf een gel beloofd met cafeïne halverwege. Heb 'm iets eerder genomen en dat hielp enorm. Kreeg alleen m'n ademhaling niet op orde, en heb dat op een gegeven moment ook maar opgegeven, dan maar als een hijgende hond het parcours over, die kunnen immers ook hard hahaha. Uiteindelijk 9,78km gelopen (echt stom) met een gemiddeld tempo van 5:17 min/km (dat was een PR geweest als het echt 10km was geweest). Ik ben heel tevreden met het resultaat (2:34:13) voor een eerste kwart.

Nu goed herstellen, rustig wat bewegen (wandelen en fietsen) en aan het eind van de week maar weer een rustig rondje lopen. Ben benieuwd hoe het herstel zal gaan!

IMAY1990

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:08

@RSLevi Wow, dat is echt een super tijd. Gefeliciteerd

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:36

IMAY1990 schreef:

Dank! Streven was binnen de 3u, dat is wel gelukt :+ :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:20

IMAY1990 schreef:
@Puera Welke afstand is RFR Hondsrug? Ik heb misschien wel interesse.
27 km.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:28

RSLevi schreef:
IMAY1990 schreef:

Top gedaan!

Heb jij, of iemand anders, tips voor gelletjes?

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:42

Gelletjes is super persoonlijk. Of je het er überhaupt goed op doet en welk merk dan.

Voor mij werkt het super. Door een maagverkleining is veel volume eten nogal een uitdaging en officieel mag ik niet eten en drinken tegelijk wat dus met sporten echt onmogelijk is. Gels zijn dus een uitkomst. (Voor mij, niet iedereen verdraagt het goed).

Ik heb er veel mee geëxperimenteerd, Maurten is voor mij geen optie omdat je maagzuur nodig hebt voor het verwerken ervan (en dat doet mijn maag nauwelijks nog aanmaken). Maar die schijnt fijn te zijn als je snel klachten hebt. Ik gebruik zelf gels van Upfront, Amacx en SIS, door elkaar. Heeft met smaak te maken. En ik heb dan sportdrank van Amacx ook waar ik echt super tevreden over ben (lekker, veel koolhydraten, goed te verdragen). Ik haal alles meestal hier: https://www.duursport.nl/, behalve die van Upfront (die koop je bij Upfront zelf). Waar ik ook veel goeds over hoor is NeverSecond. Maar zelf niet geprobeerd.

Maar echt een kwestie van uitproberen. Bij voorkeur in pittige trainingen. Want als je voeding traint in trainingen met lage intensiteit is dat toch weer anders dan een wedstrijd constant in hoge intensiteit.

Overigens heb ik qua voeding enorm veel gehad aan sportdietisten en het boek "Eet als een atleet" en "Eet als een atleet - hardloopeditie", daarin wordt alles uitgelegd over basisvoeding en wat je daarmee kan doen en hoe je sportvoeding het beste kan gebruiken. Er staan ook recepten in voor bv zelf je sportdrank maken. Ik ben lui, dus doe dat niet, maar het is echt super simpel met limonade en zout.

Oh, en normaal gesproken heb je ongeveer een energievoorraad voor 1,5u. Laag intensief (vetverbranding) sportend kun je nog veel langer zonder voeding volhouden. Ik gebruik sportdrank ongeveer vanaf een uur en gels als ik langer ga sporten dan 1,5u (dan wel eerder beginnen met nemen). Dus tot om en nabij 10km doe ik het gewoon op wat sportdrank, evt een banaantje vooraf. Maar zoals gister, 2,5u vet intensief sporten, dan gaat er een liter sportdrank en 3 gels doorheen. Naast dat ik vooraf al een week koolhydraten gestapeld heb en mijn eigen voorraad dus echt ramvol zit. Maar goed, dat doe ik zelden, 2,5u sporten in hoog zone 4 :+

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:53

Tiggs schreef:
RSLevi schreef:

Top gedaan!

Heb jij, of iemand anders, tips voor gelletjes?

RSLevi geeft al een mooi stukje info dus ik laat het bij een lijstje van dingen die ik (wel eens) gebruik:

- Isotonic sports drink van de Kruidvat. Gebruik ik op de fiets als ik langere ritten doe of wedstrijd heb. Fijne combinatie van suiker en andere koolhydraten, voor tijdens het fietsen probeer ik dingen met minstens 50% niet suiker te hebben.

- Powerbar powergel. Wederom een fijne verhouding suikers/overige koolhydraten, verkrijgbaar in verschillende smaken en met en zonder cafeïne. De textuur werkt voor mij goed, in tegenstelling tot bijvoorbeeld SIS en Maurtens. Echt een individuele voorkeur dus... Also, deze komen in 2 varianten. Een variant waarbij nog een paar slokken water wordt aangeraden en een variant waarbij dat er al in zit en dus niet meer nodig is.

- Electrolyte tabletten van Powerbar. Suikerarm/vrij, geeft me meer grip op wat ik overal precies van binnen krijg en geeft me de optie om wel electrolyte drink te hebben maar geen extra voeding/suikers.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:58

Zoo wat een hoop posts hier allemaal!

Gefeliciteerd Karin!

Even over gelletjes en dergelijke..
Ik gebruik al een paar jaar tailwind, dat is poeder dat je oplost in water. Wordt door heel veel professionele ultrarunners gebruikt (Courtney Dauwalter, Harvey Lewis).
Het lost heel goed op, smaak is niet zo zoet en het geeft geen maag/darmproblemen. Ik heb er al veel marathons en ultra's probleemloos mee gelopen.
Wie het eens wil proberen kan me een pb sturen, dan stuur ik tegen verzendkosten wat op.

Gelletjes vind ik zelf veel te zoet, het plakt in je mond en je hebt gore handen van die smurrie.

Verder neem ik bij lange duurlopen of (ultra) marathons van die knijpzakjes fruit van de decathlon en fruit jellies van de decathlon. Daar hoef je weinig op te kauwen, want veel kauwen gaat vaak moeizaam als ik een lange afstand loop. Verder eet ik dan nog vaak banaan.

Afbeelding
Afbeelding

Het beste is om voor jezelf het een en ander uit te proberen.

RsLevi, langer dan 1,5 uur laag intensief sporten doe ik vaak, maar ik heb dan echt aanvulling nodig anders krijg ik teveel trek.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 21-08-23 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:10

Even in een nieuwe post..

Vanmorgen een heerlijke 25.5km getraild op een landgoed hier in de buurt. Op lage hartslag (134 gemiddeld) en met een tempo van 6.30 min/km.
Geen zin om mijn rugzak om te doen, dus drie rondes van 7.5km en nog een korter rondje gelopen.
Na elk rondje even langs de auto om wat te drinken en/of eten.
En ik had ook een drinkflesje in mijn hand.
Totaal 1,5 liter water gemixt met tailwind gedronken en een halve liter gewoon water.
Op 15km een banaan gegeten en op 22.5km een zakje knijpfruit en een koekje.
Nog iets minder dan 7 weken voor de indian summer ultra trail 50km, dus komende weken lekker veel kilometers maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 15:32

Mooi <3

Goed bezig met je training! :j

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:07

Lekker bezig SV!

Ik stuur je even een PB over de Tailwind!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:48

Puera schreef:
IMAY1990 schreef:
@Puera Welke afstand is RFR Hondsrug? Ik heb misschien wel interesse.
27 km.

Hmm, ik vrees dat dat te ver is voor mij. Ik ben net weer aan het opbouwen naar de HM op de weg dus dan is een trail van 6km meer dan dat 6 weken eerder niet echt een haalbaar idee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 16:51

Ik was van plan vanavond nog even te gaan, maar het is en te warm en gisteren zag ik een salamander ergens en ik wil vanavond met de juiste lens op zoek naar salamanders.
Daarna wordt het eerst bergwandelen en bergmeerduiken. Dus ook conditioneel zwaar.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:00

IMAY1990 schreef:
Hmm, ik vrees dat dat te ver is voor mij. Ik ben net weer aan het opbouwen naar de HM op de weg dus dan is een trail van 6km meer dan dat 6 weken eerder niet echt een haalbaar idee.
Gefelie Karin! *\o/*

Jeetje, wat goed, RSLevi!!
Nee, dat moet je dan niet willen inderdaad.
Je kan eventueel ook de 12 km op dat nummer lopen, dan moet je het aangeven als je gefinisht bent. Maar ik kan me ook voorstellen dat je niet helemaal naar de Hondsrug rijdt voor zo’n korte afstand.

Ik kon aan het begin van de middag bij de fysio terecht. *\o/* Die heeft er met moeite wat naalden in geprikt, zo hard waren die spieren. Het voelt alweer wat beter. Komend weekend mag ik weer een stukje proberen te lopen.
Vanavond even overleggen op de sportschool, ik kreeg andere oefeningen aangeraden.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:19

Puera schreef:
IMAY1990 schreef:
Gefelie Karin! *\o/*

Jeetje, wat goed, RSLevi!!
Nee, dat moet je dan niet willen inderdaad.
Je kan eventueel ook de 12 km op dat nummer lopen, dan moet je het aangeven als je gefinisht bent. Maar ik kan me ook voorstellen dat je niet helemaal naar de Hondsrug rijdt voor zo’n korte afstand.

Ik kon aan het begin van de middag bij de fysio terecht. *\o/* Die heeft er met moeite wat naalden in geprikt, zo hard waren die spieren. Het voelt alweer wat beter. Komend weekend mag ik weer een stukje proberen te lopen.
Vanavond even overleggen op de sportschool, ik kreeg andere oefeningen aangeraden.

Mocht je eind van de week nog niemand gevonden hebben voor het startbewijs dan is 12km voor mij eventueel nog wel een optie. Dan gooi ik de racefiets ook op de auto en maak ik er een combi dag van.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:26

Puera held met die naalden. Lijkt mij doodeng.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:17

Ik kijk niet, net als bij het bloedprikken. Maar het helpt wel.

Ik laat het je weten, IMAY. :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:30

Oh trouwens vanmorgen liep ik hier tegen aan letterlijk . Ik heb hem met mijn voet opzij geschoven want kroop midden over het fietspad maar wat een vies beest zo'n kreeft.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 21-08-23 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:33

@SV wat een prachtige fotos weer <3
Ook een super lief aanbod.

Ik gebruik de velletjes van Decathlon en ook de gel/gummys
Ik maak een drankje van appelsap zout en suiker. De isotonen drank van Decathlon is echt niet te zuipen. Dus ik denk dat ik dat ook met andere merken wel zal hebben.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:04

Ieuw, is dat zo’n Amerikaanse rivierkreeft?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:15

Wat een heerlijke loopjes en foto's weer van iedereen! En gefeliciteerd met je mooie tijd RSLEvi! En jij met je verjaardag Karin. _/-\o_ Y)(^)

En dat dry needling is zo lekker effectief. Ik mag morgenochtend ook weer. En dan start mijn running bootcamp. Kijk er erg naar uit! Voor die tijd pak ik vanavond een rondje Yoga mee. Sterker blijven in de heupen is voor mij echt een aandachtpunt. als mensen nog andere goede trainingen op youtube kennen houd ik me aanbevolen :)

Oh die kreeft, bah, laatst zag ik er ook enorm veel. Maar leuk was ook dat ik, de vegetariër, in een leuk restaurant in Wijk opeens wel aan de 'kreeft' kon. Die koken er dus mee :))

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:28

Die kreeften zitten hier in de buurt ook. Een invasieve soort dacht ik.

Ik heb veel tattoos maar dat dry needling durf ik niet :'). Ik weet dat het goed helpt, maar brrrr.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:57

Puera schreef:
Ieuw, is dat zo’n Amerikaanse rivierkreeft?

Geen idee. Hier nog nooit gezien.
Ik vond hem groot en vies.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:08

Dry needling klinkt naarder dan het is, alhoewel ik het wel gevoelig vond.

Veel gepost en gelopen allemaal, leuk!

Ik heb net (na mijn 1e werkdag) een klein rondje gelopen. Vind het warm, maar wilde er toch nog even uit.
Wat is het saai om weer in een woonwijk te lopen na 6 weken in het bos gelopen te hebben zeg -O-

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:14

Jeetje wat zijn jullie lekker actief! Zowel op bokt als met rennen.

Iemand vroeg hoe het met enkel en rug ging en dat gaat best Okay! Fysio heeft mijn enkel getapet en ik doe er alles aan om die zo lang mogelijk te laten zitten. Ben niet 100% pijnvrij maar wel bijna. Enkel in de ochtend heb ik nog last.. zowel van enkel als van rug. De afgelopen dagen veel gewandeld en dat gaat goed. Deze week ga ik in ieder geval een 8 km rennen met 400 hoogtemeters.. echte trailrun in de bergen!
In mijn uppie.. dus ik vind het best spannend :+

Die kreeft ziet er heel erg ‘niet-Nederlands’ uit!!