We wandelen door naar deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:55

JudithO en voor anderen geïnteresseerden uit "chemin des Catharis"

Citaat:
Het prachtige Pays Cathare strekt zich uit aan de voet van de Franse Pyrenéeën, op de grens van de Méditerrannée en ligt in de Aude, het grensdepartement tussen Midi-Pyrénées en Languedoc-Roussillon. Op de strategische uitlopers van de Pyreneeën ligt een lint van robuuste Middeleeuwse kastelen, die ten tijde van de kruistocht tegen de Katharen, in de 13e eeuw, als toevluchtsoorden voor deze religieuze groepering dienden. Katharen zijn er niet meer en de kastelen zijn inmiddels tot ruines vervallen, maar er heerst nog steeds een mysterieuze sfeer in dit bijzondere landschap van kalksteenrotsen, nauwe kloven, wijngaarden, maquis en uitgestrekte beukenbossen.

Dit is het gebied waar in de eerste helft van de dertiende eeuw een van de zwartste bladzijden uit het Europese geschiedenisboek geschreven werd. Een bloedige kruistocht, die was uitgeroepen door Paus Innocencius Ill en werd ondersteund door de Franse koning, maakte een einde aan de politieke aspiraties van de Hertogen van Toulouse. De strijd betekende echter vooral de ondergang van de Katharen, een groep gelovigen die een dualistische variant van het Christendom aanhingen die het Kwaad op aarde verklaarde uit het bestaan van een Duivelse tegenhanger van de goede God. Deze dualistische doctrine ontketende in de tweede helft van de Middeleeuwen in Europa een ware revolutie. Omdat de Katharen, geleid door de zogenaamde 'bonhommes' en 'bonnesfemmes', de christelijke sacramenten afzwoeren verklaarden zij zichzelf in de ogen van de gevestigde Kerk vogelvrij. De Katharen ontleenden hun naam aan het Griekse woord 'katharsos', wat puur of gezuiverd betekent. Tijdens de Albigenzer kruistocht, zoals de vervolging van de Katharen ook wordt genoemd, verbasterde de naam 'Katharen' tot het scheldwoord 'ketter’.

KARAKTER VAN DE TOCHT

Deze bijzondere 7-daagse wandeltrektocht in het voetspoor van de Katharen begint niet ver van Foix aan de voet van de Pyreneeën en loopt richting de Middellandse Zee, naar de warme, mediterrane Corbiéres. We starten vanuit Montségur met zijn Pog de Montségur, waar de Katharen een van hun zwartste momenten beleefden, over beboste hellingen met een nog duidelijk Atlantisch klimaat. Vervolgens komen we door uitgestrekte beukenbossen van het Plateau de Sauft en witte kalksteenrotsen doorsneden met kloven, afgewisseld met akkers, weilanden en waterrijke valleitjes. Het landschap is hier nog groen en bergachtig, maar maakt verder naar het oosten plaats voor een kalklandschap met wijngaarden en een mediterrane vegetatie van buxus, donzige eik en een geurig, kleurig palet van orchideeën, kruiden en bloemen. Boven de glooiende heuvels rijzen kale kalkrichels en pieken naar de blauwe hemel. Hierop prijken de restanten van de eens zo trotse burchten, waarin de Katharen hun laatste toevlucht zochten.

De route voert door piepkleine dorpjes, die grotendeels verlaten zijn. Toch is de streek, dankzij haar fraaie landschappen en de mystiek van de Katharen, de laatste jaren weer volop in de belangstelling gekomen .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:56

Oh wat gaaf! Die Wielewaal is prachtig! En die hoornaars maar eng, brrrrr. Moesten die niet uitgeroeid worden ofzo omdat ze een gevaar waren voor bijen etc?

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:06

Hahaha die hond.
Gezellig bij Sure_lee ook weer een hond!
Die foto's van jou Bootsiebob <3
Wat enorm gaaf Cayenne, hele mooie vogel is die Wielewaal ook!!
Ga jij meedoen Pien? Lijkt me heel gaaf om eens zo'n wandelvakantie te doen, maar ik ben in augustus ook al 4 weken niet aan het werk. Gaat me dus even niet lukken ;)

Ik loop meestal alleen (met poezen, maar die gaan me niet redden). Mijn vriend is vooral bang dat ik de poezen ooit kwijt raak als ik alleen ben :') . Ik ben er eigenlijk ook nog nooit op aangesproken, meestal spreken mensen me alleen aan op het feit dat ik poezen meeneem
Laatst bijgewerkt door jojoleinee op 15-07-22 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Re: We wandelen door naar deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:07

Wat een heerlijke foto's cayenne. Niet kunnen slapen is uiteraard niet tof. Maar zo wandelen maakt dan wel een hoop goed.

Bo is een kruising Cocker Spaniel x Beagle. Dus idd mega oren.... waar ze niets mee doet maar goed.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:08

Suzanne F. schreef:
Oh wat gaaf! Die Wielewaal is prachtig! En die hoornaars maar eng, brrrrr. Moesten die niet uitgeroeid worden ofzo omdat ze een gevaar waren voor bijen etc?

Ja, het is echt een mooie vogel! Knalgeel en ze hebben een apart geluid waar ze aan te herkennen zijn.
Je hoort ze vaker als dat je ze ziet, maar vandaag was het eindelijk eens raak.
Hier kun je betere foto's zien. Ze zijn echt apart en je verwacht ze niet zo snel in Nederland: https://www.vogelbescherming.nl/ontdek- ... /wielewaal

De hoornaars doen niets hoor! Ze zitten een paar meter van het pad en daar zat 2 jaar geleden ook al een nest.
Wanneer je ze met rust laat gaat het goed :j Volgens mij worden ze alleen bestreden wanneer ze echt overlast veroorzaken?
Dat weet ik eigenlijk niet, maar ik hou gewoon afstand en dan reageren ze amper.

Jojoleinee: Ook fijn dat je vriend meer bezorgd is over de poezen als over jou _O-
En ik kan me voorstellen dat je bekijks hebt door de poezen! :D

Sure_Lee: Dan zat ik in de goede richting! :D Hij heeft idd wel iets van een Cocker Spaniel!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:18

Citaat:
Ga jij meedoen Pien? Lijkt me heel gaaf om eens zo'n wandelvakantie te doen, maar ik ben in augustus ook al 4 weken niet aan het werk. Gaat me dus even niet lukken

Waarschijnlijk komt mijn zoon nog in September, althans hij gaat het proberen. Dus ik hou alles vrij in September.

In onze tuin komt regelmatig de wielewaal op bezoek....man, vrouw en kind. ♥
Ze zijn zoals Cayenne zegt prachtig, zeer beweeglijk en hier echt schuw. Hij houdt van de stilte. Hij doet eeñ soort joholie roep die je vaak hier hoort en helaas waarbij je zelden de vogel ziet.

Hier zit bv ook regelmatig de hop die je hoort aan versneld huphuphup en die zie je bijna 100% want is totaal niet schuw. Maar een wielewaal scoren is echt iets om heel blij mee te zijn.
In Nederland zaten ze vroeger vooral in Limburg (veel gezongen lied: kom mee naar buiten allemaal dan zingen wij de wielewaal etc en daarna johojoho zingt zijn lied 2x etc :o ).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:21

Ooooh, een hop! :oo Die zijn zo leuk! In Nederland komen ze ook voor maar echt heel zeldzaam!
Volgens de Vogelbescherming zijn er nog maar 5 broedpaartjes in ons land -O-
Wat gaaf dat ze bij jou gewoon in de tuin komen! en ook nog een Wielewaal familie <3

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:39

Wat zie ik weer veel heerlijks voorbij komen <3

Ik ben dat stuk van de Pyreneeën eens ye paard doorgetrokken, vond ik erg gaaf. Ik weet nu nog niet bij wat voor opdrachtgever ik in september zit, dus nog even te onzeker om te plannen.

Oh wat heerlijk zo vroeg Cayenne +:)+ mijn vriend was er vannacht ook al om 4.00 uit, vertrokken voor een rondje Veluwe van 120 km wandelen in 4 dagen. Ik heb me nog een keer omgekeerd maar was later erg jaloers op wat hij aan foto's deelde, ook veel reetjes en een prachtige zonsopgang. Hij was net al oo de Posbank en bijna bij de eindbestemming van vandaag. Zondag wandel ik gezellig een stuk mee, van Harskamp tot Garderen.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:02

Wat gaan jullie hard :oo Geen tijd om op iedereen te reageren, maar wat een mooie ochtendplaatjes en blije diertjes en mooie vogels!

Ik las dat Faringo bijna gaat vertrekken naar Parijs: veel plezier!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:25

Wat een prachtige foto's Cayenne. Gaaf zeg de Wielewaal en zwarte specht.

September lukt mij dit jaar ook niet, ga al 2x weg die maand. Maar volgend jaar zou ik graag zoiets doen. Wellicht nog dit jaar, heb nog wel wat dagen over.

Jeetje wat een afstanden loopt hij weer gaucho. Gezellig dat je zondag met mee loopt.

Ook gaaf pien een hop in de tuin. Nog nooit gezien haha.

Bedankt DideH!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:33

Cayenne, prachtig! Die eerste foto is echt suuuuuper mooi...
Leuk ook al die reetjes en roofvogels. Die Wielewaal wat cool! En die zwarte specht heb ik ook een keer gezien op de Veluwe. Prachtige vogel en enorm groot!
We hebben hier ook een 'huisree'. Die staat hier gewoon voor het huis te grazen, interesseert het niks als wij op ons balkon zitten. Hij voelt zich er blijkbaar prima!

Pien, dank voor de info! Dat ziet er super interessant uit. Ik houd hem in gedachte voor een volgende keer.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:34

Wauw Cayenne wat heb je weer veel moois gezien en het ook mooi vastgelegd!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:35

Cayenne wat gaaf <3

Pien, klinkt als een hele mooie tocht maar ik ga het helaas ook niet redden qua vakanties dit jaar ;(
Ik ga wel die beschrijving ergens opslaan!

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:43

Interessant stuk Pien. De naam Katharen zei mij inderdaad wel iets, nu weet ik het weer

Kom mee naar buiten àllemaal…. Dat zongen wij vaak op de basisschool

JudithO ah vandaar dat de luchten hier zo mooi ziin!

Cayenne jouw eerste foto <3
En echt de jackpot wat wild spotten betreft, wielewaal en zwarte specht en buizerds en nog veel meer.
Prachtig <3

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:22

Net de hondjes weer uitgelaten op 2 strandjes waar alleen locals komen :) Het is al erg heet hiero

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DideH op 15-07-22 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:33

Heerlijj Dide, zijn dat jouw eigen honden? (Met vliegtuig mee gegaan?) Of van een asiel daar?

Net, in afwachting van de volgende cliënt, een rondje gelopen. Zo leuk, gewoon langs Freek in je pauze <3

Deze, die in dezelfde straat staat, vind ik altijd zo stoer
Afbeelding

Spot freek ;)
Afbeelding

Mijn voeten gaan in Indonesië heel blij zijn met mijn nieuwe sandalen. Precies waar ik ze voor heb gekocht. Dat ik na dit rondje van 2 km nog helemaal niks voel aan m'n voeten is een zeer hoopvol teken! *\%/*
Afbeelding

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:35

Gelukkig is de zee lekker koel voor de honden.
Wat fijn, zo‘n rustig stukje strand <3

Gaucho jouw vriend maakt veel km‘s zeg!

Jojoleinee fijn zulke sandalen!
Die pony is inderdaad erg leuk
En Freek, die staat gezellig met collega‘s te eten. Ik weet wel niet welke bruine het is :o

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:39

Wat een stoer beestje Jojo!
We passen een aantal weken op het huis van vrienden die op huwelijksreis zijn voor 5 weken. Dan hoeven de hondjes ook niet 5 weken naar de opvang, een stuk fijner voor ze!
Dus oppashondjes :)

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:48

Aahh heel fijn! Voor beide duidelijk een win-win ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:09

Wat een leuke foto's DideH en ik ben verliefd op Freek. Wat een gave kleine stoere opdonder!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:14

Gave foto's zo op het strand DideH.

Die pony is inderdaad een leukerd om te zien. Fijn dat je schoenen lekker zitten!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:18

Dide blijf je vijf weken?

Jojoleinee beestje staat er ook stoer bij. :D
Wat fijn van je sandalen!

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:42

Pien, dit was niet Freek ;). Freek stond ergens ver weg in het land

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:50

jojoleinee schreef:
Pien, dit was niet Freek ;). Freek stond ergens ver weg in het land

O gossie, fout gelezen. Ik vind het wel een heel gaaf perdje op die foto .

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:01

Prachtige foto's weer!!

En jullie gaan echt heel hard :D

Stoere pony!

Lekkere vieze hond :D

DideH, lekker met de honden naar het strand, fijn zo'n oppasplek.

Echt hele gave platen Cayenne en tof dat je een wielewaal hebt gespot, maar die roofvogels zijn ook mooi.

Hier stonden vandaag weer kraanvogels op het land. En gisteren weer een eland. Die had ik zaterdagochtend ook al gezien :D

Klinkt leuk Pien,maar ik denk dat manlief niet blij wordt als ik weer een wandelvakantie ga plannen :D

Vanochtend eerst met Nala naar de DA voor een controle, want het was toch wel erg dik onder de hechtingen. Bleek dus vocht te zijn, dus ok.
Daarna lekker een rondje gedaan met haar
Afbeelding
En toen we terugkwamen waren ze ons hooi aan het persen en inpakken +:)+
Laatst bijgewerkt door noordje op 15-07-22 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt