Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:54

Ja, wat Secricible zegt :j
(het hele verhaal is flink warrig... :') )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:56

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:58

Ja scholen en winkels zijn open tot 18 uur inderdaad
Horeca dicht
Cultuur dicht

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:59

bigone schreef:
En dan lees je in de krant de reactie van een paar ouderen die de sperrzeit hebben meegemaakt. Ze moeten niet zeuren zeggen ze, vroeger werd je gewoon afgeknald en die periode duurde vijf jaar en moesten alle ramen ook nog afgeplakt zijn, waar hebben we het over.

En dan mocht je nog niet eens naar de radio luisteren, laat staan dat je Netflix had. :D

Ik hoop wel dat ze het of doorzetten of afblazen.. Aan die halve maatregelen heeft niemand wat en dan blijft het allemaal maar voortduren voor er effect van is. Ik snap heel goed dat het niet tof is allemaal, maar ben nu wel voor even doorpakken en dan hopelijk daarna weer wat meer mogelijkheden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:00

Wie is er in hemelsnaam voor de Stay at Home order?? Is er iemand in de kamer die dat naar voren heeft gebracht.. ?

Thanks Sizzle, ik zie het..
Ik dacht dat in Frankrijk ook alles dicht zou zitten?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:03

Gelukkig dat avond klok nu is en niet als het al veel langer licht is. Rond donker ben ik vaak al thuis.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:05

In portugal en spanje loopt het nu wel echt uit de klauwen qua cijfers zeg, jeetje...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:09

secricible schreef:
In portugal en spanje loopt het nu wel echt uit de klauwen qua cijfers zeg, jeetje...

Heb je misschien een linkje?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:10

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:12

Zo dat is ook wel een snel stijgende lijn

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:14

Ik vind het trouwens wel fijn om te zien dat NL het goed doet. Natuurlijk zijn we er nog lang niet, en staat ons echt nog wel meer te wachten nu met die Britse variant, maar de eerder genomen maatregelen hebben dus wel geholpen. Dus ondanks al onze eigenwijzigheid en "ja maar.." krijgen we het wel voor elkaar.

Ook geen piek na de feestdagen. Eigenlijk jammer dat we daar nu zo aan voorbij gaan, al begrijp ik de focus en mag die ook zeker niet verslappen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:20

Ik moet wel lachen om het feit dat er in de live blog van rtv boord nog even wordt benadrukt dat daklozen zijn vrijgesteld van de avondklok :')

MoniqueT

Mijne inziens klopt het hier om Spanje ook echt niet. Alle winkels zijn nog open. Alleen kunnen wij er vanwege gemeentelijke lockdowns niet komen, anderen, in grote steden, lopen met die torenhoge cijfers nog steeds vrolijk in winkelcentra rond. De ene provincie heeft alle dorpen op slot, in de andere kan men nog gewoon overal heen. Die avondklok is vooral om grote bijeenkomsten op straat, te voorkomen. De winkels moeten nu wel om 8 uur dicht, maar hé, op zaterdag kan je gewoon naar Primark, de kapper of de nagelsalon. Waardeloos!

Bloodymary

Cer schreef:
Ik hoor nu net dat Frankrijk niet te vergelijken is met Nederland omdat in Frankrijk tijdens de avondklok de winkels en de scholen open waren/ zijn.. Is dat zo?

En de horeca overdag.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:23

Jessix schreef:
Ik vind het trouwens wel fijn om te zien dat NL het goed doet. Natuurlijk zijn we er nog lang niet, en staat ons echt nog wel meer te wachten nu met die Britse variant, maar de eerder genomen maatregelen hebben dus wel geholpen. Dus ondanks al onze eigenwijzigheid en "ja maar.." krijgen we het wel voor elkaar.

Ook geen piek na de feestdagen. Eigenlijk jammer dat we daar nu zo aan voorbij gaan, al begrijp ik de focus en mag die ook zeker niet verslappen.

Ik denk eigenlijk nog steeds dat scholen dicht hier het meeste aan helpt. Net als in het voorjaar en tijdens de zomervakantie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:25

Ik ben daar ook benieuwd naar.
Als de scholen het probleem vormen moeten wij nu weer gaan stijgen, dat weten we dan over een week denk ik.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:26

Jessix schreef:

Eens hoor. En nu lijkt er een ommezwaai te komen, waarbij we proberen niet meer te laat te reageren (wat we meerdere keren hebben gedaan) maar juist proberen vooruit te bewegen. Maarja, dat is natuurlijk ook weer niet goed voor een hoop mensen :+

Sizzle schreef:
Als de scholen het probleem vormen moeten wij nu weer gaan stijgen, dat weten we dan over een week denk ik.

Is bij jullie nu alleen de scholen verandert, of meer maatregelen versoepelt?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:29

Bloodymary schreef:
Jessix schreef:

Ik denk eigenlijk nog steeds dat scholen dicht hier het meeste aan helpt. Net als in het voorjaar en tijdens de zomervakantie.

Ik heb daar m’n twijfels over, de leerlingen waar de besmettingen zo hoog onder waren, zijn op school.

De afstand daar geloof ik wel in.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:30

MoniqueT schreef:
Mijne inziens klopt het hier om Spanje ook echt niet. Alle winkels zijn nog open. Alleen kunnen wij er vanwege gemeentelijke lockdowns niet komen, anderen, in grote steden, lopen met die torenhoge cijfers nog steeds vrolijk in winkelcentra rond. De ene provincie heeft alle dorpen op slot, in de andere kan men nog gewoon overal heen. Die avondklok is vooral om grote bijeenkomsten op straat, te voorkomen. De winkels moeten nu wel om 8 uur dicht, maar hé, op zaterdag kan je gewoon naar Primark, de kapper of de nagelsalon. Waardeloos!

Zoals je aangeeft is het per deelstaat, regio, dorp anders.
In de regel is het aangepast aan de laatste cijfers.
Híer werkt het zo tenminste.
Alle niet essentieel is hier nu dicht. In Antequera, 30 km verderop alles open.
Volstrekt logisch: Het verschil is wij op 1200 en stijgend, zij stabiel op 300. Ook is het defacto van elkaar geïsoleerd.

Heb overigens vandaag een veto uitgesproken. Residente lief heeft vanmiddag een ontmoeting met een Britse. Wilde die thuis doen. Niet dus. Dat is fluks 2 uur binnen in een beperkte ruimte. Ga maar naar het restaurant op de dorpsgrens. Daar staat alles vér uit elkaar in een gróóóte goed geventileerde en gefilterde ruimte.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:30

Sizzle schreef:

Ik heb zelf ook wel steeds dat gevoel.
Ik ben erg benieuwd bij jullie.

Ik denk dat de kinderen niet erg ziek worden, maar het eigenlijk wel zijn en daarmee toch thuis weer verspreiden. En onderling natuurlijk. En zeker de leeftijd van de middelbare scholen en hoger.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:31

Maar dat zou toch te traceren moeten zijn? Of die stijging in besmettingen voornamelijk komen van ouders die hun kinderen naar school brengen en de meesters en juffen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:32

We hebben sinds november de horeca dicht en toen gingen we van 9000 naar 2500 (deze week) per dag.
Nu zijn ook net deze week de winkels dicht gegaan en groepvorming (bezoek) is naar een totaal van 5 ipv 10 personen gegaan (nu ook kinderen meegerekend).

De scholen zijn open maar bij een britse variant moet iedereen in in de klas inkl ouders quarantaine.

De scholen zijn enkel in het voorjaar dicht geweest niet deze herfst of winter behalve de vakantie natuurlijk. Onze grootste piek kwam meteen na de herfstvakantie (die is 3 weken standaard) Dus dat kwam eerder door vakantie (reizen en uitjes) niet door school.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-01-21 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:34

Ja dat zou je zeggen. Dat verbaast mij ook dat er na bijna een jaar nog steeds zo weinig te traceren is. Maar de mensen die ik ken die besmet zijn geraakt hebben zelf ook geen idee waar dat gebeurd is of uberhaupt kan zijn (omdat ze zo goed opletten).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:34

Ik vind die Haga echt een verschrikking zeg..... daar valt toch niet mee te discussiëren? Als je je niet op de wetenschap wilt baseren, wat dan? “Misschien klopt de R-waarde niet” “misschien zijn de epidemiologen wel te somber”.
Ja, misschien wel, misschien ook niet. Maar meer dan dat hebben we niet...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:38

De tendens lijkt dat men de scholen open wil? Maar ik had het idee dat jongeren toch wel een soort wandelende virusbommetjes zijn?