De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:14

petra8 schreef:
Granoek schreef:
facebookbericht van onze burgemeester:
- getroffen ondernemers krijgen eenmalige premie van 4000€
- als ze na 21 dagen niet open kunnen krijgen ze een vergoeding van 160€ per dag
- als je enkel WE dicht moet is dat respectievelijk 2000€ en 160€ per dag

even in een notendop, geldig voor Vlaanderen

Is dat voor alle Vlamingen en bedrijven of alleen voor jouw gemeente en horeca?

Wij hebben een schoonheidssalon met een bijna lege agenda.
We zijn maar vast begonnen met de grote schoonmaak en klussen die we in de zomervakantie wilden doen.

Ik hoorde het net op de radio. Volgens mij voor heel Belgie en alle ondernemingen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:15

dan is het denk handiger dat de risico groepen van de straat blijven? Of is dat te simpel?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:16

Laatste stand van zaken hier:
153 nieuwe geregistreerde besmettingen. Totaal staat nu op 556.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:18

Ik zelf vind het best wel extreem allemaal. Natuurlijk is het heftig maar de media zit er zo boven op, mensen die met gasmaskers door de supermarkten lopen..

En kijk eens hoeveel mensen er overlijden met een normale griep. Vind het erg voor onze economie en alle bedrijven ..

Hopelijk overlijden er niet teveel mensen aan, rot virus. Respect voor onze zorg !
Laatst bijgewerkt door Janinevv op 13-03-20 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Photograph

Pandora2 schreef:

Waar is hier?

paddraigh

De scholen hier in Duitsland gaan dicht vanaf maandag tot ongv 18april...
2x zomervakantie dit jaar.....

Bo_Y

Ik ga wel naar mijn pony, die moet toch eten en bewegen ect. Gelukkig is het een kleine stal en nooit veel mensen tegelijkertijd.

Net hier naar de jumbo (assen) geweest. Gekkenhuis.. schappen leeg, karren vol en zoveel mensen die elkaar verdrukken bijna om de laatste producten. Stond ik daar met mijn appels......
En best veel mensen die hoesten, snotteren ect

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:19

Photograph schreef:
Pandora2 schreef:

Waar is hier?

Belgie ;)

Janinevv

Bo_Y schreef:
Ik ga wel naar mijn pony, die moet toch eten en bewegen ect. Gelukkig is het een kleine stal en nooit veel mensen tegelijkertijd.

Net hier naar de jumbo (assen) geweest. Gekkenhuis.. schappen leeg, karren vol en zoveel mensen die elkaar verdrukken bijna om de laatste producten. Stond ik daar met mijn appels......
En best veel mensen die hoesten, snotteren ect

Niet normaal toch zulke paniek en in mijn ogen idiote hamsteren ...

KM_Ris

Zelfs in mijn kleine nuchtere dorp zijn ze aan het hamsteren, kon nog geen pak melk meer krijgen.
En hoe asociaal mensen zijn, ik sta er echt van te kijken. In dit soort situaties leer je de mens pas echt kennen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:20

Voor iedereen die de winkels aan het leegroven zijn, denken jullie ook aan de ouderen?
De mensen die niet meer dan hun rollator mandje vol mee kunnen nemen?
Zelf bestel ik online en vraag bijv. mijn oude buren of ik wat voor ze kan bestellen.

Janinevv

KM_Ris schreef:
Zelfs in mijn kleine nuchtere dorp zijn ze aan het hamsteren, kon nog geen pak melk meer krijgen.
En hoe asociaal mensen zijn, ik sta er echt van te kijken. In dit soort situaties leer je de mens pas echt kennen.

Klopt.. Vreselijk

Veronica2

bigone schreef:
IMJ schreef:
@bigone: Probleem is dat niet meer iedereen getest wordt.. alleen nog maar de risicogroepen

De cijfers klopte natuurlijk al niet maar dat wordt alleen maar erger.

Juist daarom is het zeer alarmerend wanneer er wel veel positief getesten bijkomen, voor elke positief geteste lopen er ik weet niet hoeveel virusverspreiders rond.

Als je heel breed gaat testen, volgen er ook heel veel positieve resultaten en dan creeer je eigenlijk de piek die men juist wil dempen en uitsmeren. Want zelfs als dan ongeveer 90% van de mensen besmet blijkt te zijn zonder dat je dat aan ze kunt zien en horen, verandert er niks voor het individuele risico dat men toch al loopt, maar de paniek zal dan zeker toeslaan.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:21

Het hamsteren en genoeg eten geeft mensen zekerheid in de onzekere tijd die er nu is en de veranderingen die er steeds zijn. Zo voel ik het teminste

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:21

Noorwegen laat vanaf nu geen toeristen meer binnen, of je moet eerst twee weken in quarantaine, geldt ook voor Noren die terug keren uit het buitenland. Lijkt me een goed plan voor Nederland. Niemand er in en niemand er uit. Kom je als Nederlander terug, twee weken huisarrest. Bron AD.NL
Laatst bijgewerkt door BigOne op 13-03-20 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:22

Mijn ouders wilden gisteren niet dat ik me ging ziek melden voor vandaag, maar op het laatste moment hebben ze me toch vandaag ziek gemeld voor school.

BigOne

Photograph schreef:
Mijn ouders wilden gisteren niet dat ik me ging ziek melden voor vandaag, maar op het laatste moment hebben ze me toch vandaag ziek gemeld voor school.

En dan ook geen vakken meer vullen.

Janinevv

Ladybird schreef:
Het hamsteren en genoeg eten geeft mensen zekerheid in de onzekere tijd die er nu is en de veranderingen die er steeds zijn. Zo voel ik het teminste

Genoeg eten voor hoe lang? Ik vind het egoïstisch .. mensen zat die niet genoeg kunnen inslaan door niet genoeg inkomen dat is niet eerlijk toch.

Bedrijven die dreigen op slot te kunnen gaan.. maar goed zo vind ik het overkomen.

Hopelijk blijven de mensen rustig ...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:23

Janinevv schreef:
Ik zelf vind het best wel extreem allemaal. Natuurlijk is het heftig maar de media zit er zo boven op, mensen die met gasmaskers door de supermarkten lopen..

En kijk eens hoeveel mensen er overlijden met een normale griep. Vind het erg voor onze economie en alle bedrijven ..

Hopelijk overlijden er niet teveel mensen aan, rot virus. Respect voor onze zorg !

Nou, nog maar eens dan:
Citaat:
Het coronavirus is misschien vergelijkbaar met een ander griepvirus en ja, ook daar gaan soms mensen aan dood. Maar heb jij weleens meegemaakt dat tijdens een griepepidemie hele ziekenhuizen afgeladen liggen met mensen die aan de beademing moeten of thuis sterven omdat er simpelweg geen plek meer voor ze in het ziekenhuis is? Dat zorgpersoneel zelf ook massaal besmet raakt en dat het niet besmette zorgpersoneel bijna niet meer op hun benen kan staan van vermoeidheid? Dat er oudere mensen gewoon opgegeven worden omdat er een keus gemaakt moet worden tussen al die mensen die levensreddende hulp nodig hebben?
Citaat uit: https://www.metronieuws.nl/lezerscolumn ... en-griepje

HET IS GEEN GRIEP!!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:24

Wij kopen altijd voor de hele week en altijd teveel haha maar hebben nu wel iets extra's meegenomen omdat we gewoon dan alleen maar wekelijks even wat verse groente en fruit hier in het dorp bij de groenteboer hoeven te halen. Ik denk niet dat mensen hier hamsteren om een maand mee door te kunnen komen maar gewoon meer mensen nu de weekboodschappen doen om maar zo min mogelijk de deur uit te hoeven. Denk dat men nog niet bang is zonder eten te komen ofzo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:24

Dat heeft er toch ook mee te maken dat er nu een piekdruk is?
Niet omdat mensen er niet aan overlijden.. alleen met griep/influenza misschien meer gespreid? Zoiets?

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:25

Roodvos schreef:
Janinevv schreef:

Nou, nog maar eens dan:
Citaat:
Het coronavirus is misschien vergelijkbaar met een ander griepvirus en ja, ook daar gaan soms mensen aan dood. Maar heb jij weleens meegemaakt dat tijdens een griepepidemie hele ziekenhuizen afgeladen liggen met mensen die aan de beademing moeten of thuis sterven omdat er simpelweg geen plek meer voor ze in het ziekenhuis is? Dat zorgpersoneel zelf ook massaal besmet raakt en dat het niet besmette zorgpersoneel bijna niet meer op hun benen kan staan van vermoeidheid? Dat er oudere mensen gewoon opgegeven worden omdat er een keus gemaakt moet worden tussen al die mensen die levensreddende hulp nodig hebben?
Citaat uit: https://www.metronieuws.nl/lezerscolumn ... en-griepje

HET IS GEEN GRIEP!!!

Ik wilde net beginnen aan een post, maar vond het zonde van mijn energie. Gelukkig ben jij er nog :+.

Tijdens een griep periode kan ik gewoon naar mijn ouders, nu heb ik alleen nog telefonisch contact met ze. Het is zeker geen griep.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:25

Zojuist contact gehad met een kennis in Sri Lanka. Iedereen die uit risico gebied komt gaat 14 dagen in quarantaine

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:26

Granoek schreef:
1 geluk is wel dat ik altijd de koelkast vol groenten heb zitten voor de cavia's :') Misschien moet ik die maar even op dieet zetten dan haha

Hier zit ik dus ook met 2 caafjes thuis die groente nodig zijn. Ik zit zo te twijfelen of inslaan nodig is voor hun. Ik heb 2 weken terug wel voer in gehamsterd voor ze dacht hebben ze dat in ieder geval.

Op dieet gaan mijn heren het niet mee eens zijn haha ze zijn een beetje verwend maar opzich mag het wel ze zijn zwaar en dik genoeg.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 13:27

Pandora2 schreef:

Testen ze daar wel veel mensen? Ik heb het idee dat er nu helemaal geen cijfers zijn hoeveel besmettingen er zijn in Nederland omdat er zo weinig getest wordt.