Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:13

:wave:

Vanmiddag weer heerlijk gesport! (Fietsen, hardlopen, hele km snel gewandeld, trap lopen op tempo)
Hoe bouwen jullie het hardlopen uit? Ik heb vandaag 1 min hardlopen gedaan en 1 min lopen, 1 min hard lopen en 1 min lopen. Uiteindelijk naar 1,5 minuut en zo maar door.
Ook voor het eerst op het gras en zand en door modder. Dat is wel iets heel anders dan de gewone asfalt wegen. Ik wil in september met een crosrun mee doen. Dan moet je over opstakels klimmen en tegelijk hardlopen. Maar daar moet je wel een flinke conditie voor hebben.

Jullie hebben al een flinke conditie zeg! Echt knap 10 km non stop hardlopen!

Rene van 5 naar 12 km is ook wel erg ver ineens.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 18:13

De twee jaar hebben ze zeker wel gehaald. Als ik weer wat geld over heb zal ik wellicht eens naar de runner's world hier in't dorp gaan.
Amoor, er zijn duizenden schema's online te vinden over het beginnen met hardlopen en de opbouw hiervan. Een hele bekende in de Belgische podcast series 'hardlopen met evy'. Deze heb ik zelf ook gebruikt en bouwt je netjes op naar het lopen van 30min aaneen. Er is ook een vervolgserie voor de 10K van Evy geloof ik. En lopen op gras is inderdaad anders dan op straat ja! Ik loop altijd in het bos en vind dit een stuk fijner en leuker lopen dan op straat. Veel oefenen en dan wen je er wel aan!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:14

AmoorM schreef:
Rene van 5 naar 12 km is ook wel erg ver ineens.

Was niet ineens hoor, maar wel wekelijks of iedere x als ik ging lopen een km meer.. Helaas te snel voor mij :(

Romyv

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:13

Moet kunnen hoor Rene.. Waar heb je nu last?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:21

Yeey, ik heb vanavond de 5k gehaald! *\o/*
Echt heel happy nu! En verslaafd xd

Zul je alleen wel net zien dat mijn runkeeper t net niet deed he. Heb de laatste 2,8 km in bijna 20min gelopen. Ik denk dat ik daarmee wel mag concluderen dat de 35 min over 3 weken mogelijk is :D

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 05:34

Goedemorgen ..

@mirriezz ..Er word redelijk vroeg gestart in Eindhoven , ik meen ik de buurt van het station .
Als ik dan ook daarvoor nog eens 1,5 uur in de auto zit , en een parkeerplaats moet zoeken ..
Nee ..is zo wel lekker chill , hotel in de buurt ...en een leuk weekendje uit .
Hoeveel KM loop jij ?

Looptijden.nl is ook een leuke App om te gebruiken .

Zaterdag heb ik ook nog 7 KM gelopen .
Ik volg op het moment een training,s schema van mijn trainer .
En nog een tweede paar hardloopschoenen gescoord met 35 % korting .
Knal oranje Saucony,s :D

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:10

Ditano, ik loop de 5 :) mijn allereerste run ooit, dus is een prima afstand om mee te starten.
Ik heb gezien dat ik op 1,5 km afstand woon. Ik ga dus lekker op de heenweg inlopen ;)

Heel gaaf dat je oranje schoenen hebt! Ik ga denk ik als traktatie na de ladiesrun om een paar schoenen :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:33

Hallo allemaal! Mag ik zo nu en dan meekletsen?
Ik ben nog niet zo flink als velen hierboven }:0 Ben slechts vorige week begonnen onder leiding van Evy en heb er nu 4 lesjes op zitten. Waar ik vroeger hardlopen vreselijk vond (3 pogingen ondernomen met een intervalschema ook, allen gestaakt na 3 weken), vind ik het nu eigenlijk heerlijk. Waarschijnlijk heb ik met HIIT/krachttraining een fijne basisconditie neergezet, les 1-3 gingen me iets te makkelijk af, maar dat geeft ook een positieve ervaring.

De planning is om steeds na een krachttrainingsessie te hardlopen, en in de loop van de tijd om te buigen naar bootcampen. Je leest steeds dat hardlopen pas na 20-30min actief gaat vet verbranden, dus dat leek me wel mooi na de krachttraining. Ook voelt het wel lekker om na krachttraining uit te lopen.

Schoenen zijn wel belangrijk, met de vorige schoenen had ik na 1 keer Evy les 1 3 dagen zere schenen. Ik heb nu ook betere schoenen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:27

Hoi forumster, leuk dat je ook bent begonnen!
Intervallen is ook niets voor mij, maar fijn dat je bij Evy iets gevonden hebt dat bij jou past!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:52

@mirriezz : Spannend je eerste run ..voor mij word het pas ook mijn derde hoor ..
Je schrijft dat intervallen niet voor jou is ..en dat terwijl het heel belangrijk is .

Welkom F_Orumster ...
Goede schoenen die bij je loopstijl passen zijn idd erg belangrijk .
Ook al zijn de eerste lessen bij Evy je te makkelijk ...doe je er goed aan rustig
op te bouwen .

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:19

Ditano: ik snap wat je bedoelt, eigenlijk is intervallen lopen heel goed. Voor mij is het met mijn slechte coördinatie wel ook heel moeilijk als je wisselt tussen wandelen en hardlopen. Ik kom dan erg moeilijk in een goeie pas. Nu ik wat conditie aan het opbouwen ben, wil ik intervallen gaan lopen door te schakelen in mijn hardlooptempo. Dat is voor mij veel beter te doen, maar dan moet je natuurlijk wel een beetje basis hebben. Gelukkig begint dat nu te komen :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:13

Hoe interval jij, steeds bijvoorbeeld 2 min harder draven afwisselen met een rustiger tempo?
ditano schreef:
Welkom F_Orumster ...
Goede schoenen die bij je loopstijl passen zijn idd erg belangrijk .
Ook al zijn de eerste lessen bij Evy je te makkelijk ...doe je er goed aan rustig
op te bouwen .

Wat betreft hardlopen werkt het voor mij wel, het maakt dat ik positief denk over mijn prestatie.
Als het afzien is met zijsteken en zwaar buiten adem dan is het lastig om vol te houden. Met krachttraining hou ik wel van mezelf afbeulen, maar met hardlopen minder :D Nu voelt het als even gezond buiten in de frisse lucht en voldaan thuiskomen. Les 4 ging al wat zwaarder, maar toen had ik er ook net 50min. workout opzitten.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:28

Draven doe ik alleen tijdens mijn paardrijles ;)
Met hardlopen ben ik verschillende interval schema's gewend waarbij je afwisselend hardloopt en wandelt.
Ik ben van plan deze wisselingen toe te gaan passen terwijl ik hardloop. Een paar minuten een snelheid van 7,5/8kmh afwisselen met bijv een paar minuten 9/10kmh. Zoiets wil ik proberen.
Dat is coördinatief makkelijker dan hardlopen en wandelen afwisselen. Dat heeft te maken met het verschil in pas tussen hardlopen en wandelen. Bij de eerste heb je een zweefmoment, bij wandelen niet. Qua coördinatie is het voor mij makkelijker om dat zweefmoment in mijn pas te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:12

Wat zijn jullie allemaal goed bezig!!
Ik interval ook. Dat werkt voor mij veel beter dan gelijk een paar km hardlopen.
1 min hardlopen 1 min stappen.. en dat verhogen. Op gras, zand, modder.. In een groot natuur gebied.
Morgen mag ik weer!! *\o/*

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:13

Als ik interval is dat altijd wisselen in tempo en niet tussendoor wandelen. Dat zijn meer opbouwschema's voor beginners.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:15

Kiwipitje schreef:
Als ik interval is dat altijd wisselen in tempo en niet tussendoor wandelen. Dat zijn meer opbouwschema's voor beginners.

Haha voor mij dus. Ben sinds zaterdag weer begonnen met lopen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:47

Kiwipitje schreef:

Ja, dat weet ik, maar ik denk alvast positief vooruit :+ :D

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 05:17

Interval training doe ik hoofdzakelijk s,woensdag,s met de loopgroep .
Het zijn afwisselende tempo,s en afstanden deels over verschillende ondergronden .
Dijk op en afgangen gebruiken we ook , sprintjes , atletiekbaan .
Iedere week wat anders .
Morgen gaan we heuveltjes trainen volgens mij op de 7 heuvelen route .

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:58

Ik kom hier ook even buurten.
Als kind altijd hardgelopen, was er ook best goed in.
Toen een hele lange tijd gestopt, vooral doordat ik vaak door mijn enkel ga.
Nu sinds een paar weken weer rustig begonnen met Evy.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:22

:wave: Maanlicht..welkom ...
Goed bezig al ..ik vind hardlopen verslavend :j

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:49

Ik ben nu bij les 14 van Evy en t valt me reuze mee. Alleen de volgende lessen zijn er ineens een stuk meer ren minuten in verhouding met de rest.. hoe is dat bij jullie gegaan?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:00

Geen idee ...ik had al een basis conditie , en ook gelopen op het loopband voordat ik met buiten
hardlopen begon .

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:21

Ik heb vanavond nummer 9 gedaan, ging erg goed!
Merk wel dat ik de eerste paar stappen door heel veel pijn moet heen lopen, onder andere m'n knieën en enkels waar ik dan doorheen ga. Daarna gaat het beter.
Heb het nu al voor de 3e keer. Alsof ik eerst door een soort barricade heen moet. Daarvoor had ik er geen last van.
Weet iemand hoe dat komt?
Laatst bijgewerkt door Maanlicht op 09-06-15 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:22

KM dat ging bij mij heel makkelijk. Ik was helemaal in de stress omdat ze van tevoren vertelden dat ik opeens bijna 2 keer zo lang moest lopen, maar dat ging mij enorm makkelijk af. Bij zo'n enorm standaard programma zullen ze niks van je vragen waarvan ze denken dat je 't niet zou kunnen!
Vanochtend weer heerlijk gelopen, ik zat geloof ik midden in m'n supercompensatie want m'n HR zat voor mijn doen erg laag waardoor het tempo een stuk omhoog kon. PR op de 5K van 29:05 en 1K in 4:47 gelopen :D

Maanlicht daar zou ik mee oppassen. Bij het hardlopen worden allemaal leuke stofjes aangemaakt (oa endorfine en adrenaline als ik 't goed heb) waardoor je 'n stuk minder pijn voelt. Niet te lang doorlopen dus totdat je opeens met 'n fikse blessure zit!

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:24

Mag ik mij even melden?

Ik zit er al weken aan te denken om te gaan hardlopen. Nu net de Evy app gedownload maar klopt het dat je de schema's moet kopen? Dacht hier te lezen dat het gratis was? :)