Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:33

Het verhaal is duidelijk genoeg hoor :). Ik ga de zakjes gewoon uitproberen dit weekend, ik heb ze toch al liggen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:10

Hallo iedereen!

Ik ben anderhalve week terug begonnen met hardlopen :D. Dacht, tijd om maar eens weer wat te doen aan mijn conditie, want die is niet heel goed.

Nou, natuurlijk wel wat gelezen, over opbouwen en een schema gepakt om te volgen. Dus in het begin paar minuten hardlopen/joggen, paar minuten lopen etc.. Maar al snel vond ik dat saai. Had niet het idee dat ik echt aan het sporten was..

Dus de derde keer ben ik halverwege gewoon gaan rennen en dacht zie wel waar ik uitkom. Ongeveer 2.5km hardgelopen achter elkaar. De keer daarop heb ik 6.4km gepakt, maar die dan wel weer met heel veel tussenpozen van wandelen, maar alsnog een groot deel hardlopen. In totaal 55 minuten over 6.4km gedaan, met wandelstukjes. Eén keer niet gemeten, maar gewoon gaan rennen.. En nu 4.02km hardgelopen in 31 minuten, zonder wandelen.

Ik ren dus niet heel snel, aan de tijden te zien. Ongeveer 7km/h. Dus het is meer lekker joggen. Snelheid komt later wel denk ik zo :P

Vind het wel lekker gaan nu. Heb ook geen spierpijn de volgende dag en heb niet het idee dat mijn lichaam het niet aan kan. Ik begin met rennen en het gaat gewoon zo lekker dat ik niet de behoefte heb om te wandelen tot ik thuis ben.

Maar een vriend van me zei dat ik veel te snel ga. Dat ik echt roofbouw op mijn lichaam pleeg en het niet gezond is. Dat ik beter moet opbouwen. Ik twijfel, want als ik dingen erover opzoek zie ik dat opbouwen heel belangrijk is, wandelpauzes etc... Maar ik heb ook zoiets van tja, blijkbaar zit ik al gewoon wat hoger dat ik al wat meer kan rennen. Wat raar is, want ik heb totaal geen conditie. Doe naast paardrijden niet aan sport.

Dus wat is wijsheid. Toch wat rustiger aan gaan doen en een schema volgen of gewoon lekker blijven rennen.

Ik heb er trouwens wel (bijna) altijd een dag tussen het rennen zitten.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 06:05

Goedemorgen ...

Als new be in het (hard)loop wereldje wil ik me graag aansluiten bij dit topic als het mag :D

Zal me even voorstellen :
Ik ben Jeanette , 48 jaar ..ben sinds mei 2013 /35,5 kg afgevallen .
De laatste twee jaar lekker aan het sporten in de sportschool ;thai-bo , krachttraining , cardio .
Zo,n 2 a 3 x per week .
Op een gegeven moment ook begonnen met hardlopen op het loopband ...maar dat is me te saai .
Ben dus in februari begonnen met hardlopen buiten , goede schoenen aangeschaft , kleding und "loss
ging es "
En het bevalt heel erg goed ..vind het verslavend .. := en het ging me vooral heel makkelijk af .

Ondertussen aan al 3 "loopjes" meegedaan , met in mijn ogen een goed resultaat voor een new be .

Rondje Millingen 5 KM 28.20
Marikenloop 5 KM 28.55 ( tevens een mega belevenis )
Ooyse landloop 5 KM 27.40

Openstaande "Loopjes"

Ladies Run Eindhoven 7.5 KM
Twentse vrouwenloop 5 KM
Bridge to Bridge 6 EM (+/- 10 KM)

Sinds 1,4/ 2 maanden ben ik ook lid van een loopgroep , waar we loopscholing , intervaltraining
etc doen .

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 06:17

@Supervixen : De whey skahes heb ik altijd van Alls stars HY-PRO 85 , maar die drink ik
na mijn krachttraining .

http://www.all-stars.de/shop/fitness-wo ... naehrwerte

Na het lopen neem ik koolhydraten houdende voedingsmiddelen .

Bij het hardlopen luister ik ook muziek , heb de APP Rock my run op de telefoon .
Ik heb volgende oortjes ..die bevallen mij echt heel goed .

https://www.youtube.com/watch?v=AKA2iF2BlQ0

@SSmonamiSS : Als jij regelmatig (gaat )hardloopt , zou ik niet extreem gaan korten op je
koolhydraten ... :o

@ ElineS : Je vriend heeft gelijk ....want het gevaar is zo , dat je straks ineens een blessure hebt
die je zo snel niet weg hebt .
Mijn trainer drukt me dat ook steeds weer op het hart ...pas op dat je niet te veel doet , gun je lijf rust .
Hardlopers blessure,s komen heel plotseling ...en hebben een heel lange herstel tijd .
Vooral als het lopen je makkelijk gaat ...wil je steeds meer .

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:45

Eline als je een redelijke conditie hebt kun je conditioneel gezien vrij snel opbouwen inderdaad. Alleen ook al heb je een goede conditie , je spieren en pezen zijn het hardlopen niet gewend en die belastbaarheid zal jij even goed op moeten bouwen anders zit je binnen een maand met een overbelasting blessure.
Verder is het veel efficienter opbouwen met afwisselend lopen/wandelen. Uiteindelijk zal je dan sneller een 5km binnen een bepaalde tijd kunnen lopen dan door nu steeds te kijken hoe ver je komt. Dat is namelijk geen trainingsopbouw maar die werkwijze vormt zich na een bepaalde tijd tot roofbouw van je lichaam.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:33

Leuk ditano! ik ben dus ook op de Ladiesrun in Eindhoven, maar loop de 5km (en wss een stuk langzamer dan jij xD)

@eline: ik hou een beetje ook jouw plan aan, ik heb wel intervallen gelopen (wandelen - rennen - wandelen etc), maar ik kan daar niet zoveel mee. Vanwege mijn slechte coördinatie kom ik dan niet goed in mijn pas. Dus tegenwoordig begin ik gewoon en ik zie waar ik beland.
Ik ben me wel heel erg bewust van het langzaam opbouwen. Bij mij komt dat neer op max 0,5km per week extra. Ik probeer dan elke week 3x te lopen, met altijd een dag herstel tussen mijn lopen in. Ik merk aan mezelf dat ik nu ik een tijdje bezig ben en wat fanatieker begin te worden, meer vatbaar ben voor blessures.
Mijn conditie is goed, heb gisteren met iemand opgelopen die veel harder loopt dan mij en conditioneel ging dat prima. Na 2 km (waar ik er 4 wilde lopen), gingen mijn spieren op slot, kuiten helemaal stijf en de zijkant van mijn onderbeen (zo van je enkelbobbel recht naar boven) deed ook zeer. Daaruit blijkt dat mijn spieren nog niet mee kunnen met mijn conditie. Dat sluipt er langzaam in, maar is echt iets om voor op te passen. Ga je 1x te ver, zit je zo 2 weken stil.

Voor de ervaren lopers onder ons: die pijn zo van mijn enkelbobbel recht naar boven, is dat je soleus? Ik heb op google al wel gezien dat je die kunt trainen en denk dat dat in mijn geval wel nodig is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:43

Hallo!

Mag ik mij hier ook komen melden?
Vorige zomervakantie sportte ik z'n 5 keer p.w.
Door drukte is dat helemaal over gegaan helaas. Dat is aan alles te zien, conditie is achteruit gegaan en kleding van toen krijg ik nu niet eens meer dicht. :wow: :oo Echt verschrikkelijk!

Maar ik hou echt van sporten, heb het een aantal weken geleden ook weer opgepakt. Minimaal 1 keer in de week hardlopen, dit ging 2 weekjes goed en daarna waait het weer over...

Nu ga ik morgen ochtend weer samen met een vriendin hardlopen. Ik wil graag met een schema werken omdat ik denk dat dat meer vastigheid bied.
Wat zijn jullie tips?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:32

mirriezz schreef:
Leuk ditano! ik ben dus ook op de Ladiesrun in Eindhoven, maar loop de 5km (en wss een stuk langzamer dan jij xD)

Leuk :j Ik heb zelfs een hotel geboekt voor de nacht van zaterdag op zondag ..
Voor mij is het toch redelijk ver rijden , en er word al vroeg gestart .
Leuk weekendje uit zo ...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:54

Ik ga morgen weer lopen, vandaag was eigenlijk mijn trainingsdag, maar was me te heet. Ik ga dan ook zo'n whey shake uitproberen.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:04

@ditano. Waarom zou ik weer met kohlydraten moeten beginnen? Ik wil juist afvallen.
Vanmorgen weer 5 km gelopen in 33:22
Niet heel snel maar op een lekker tempo.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:06

SSmonamiSS schreef:
@ditano. Waarom zou ik weer met kohlydraten moeten beginnen? Ik wil juist afvallen.

Omdat je juist na het hardlopen je koolhydraten nodig hebt om te herstellen .

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:11

Wat leuk! Ik loop de ladiesrun ook. Heb de 10 ingeschreven maar kan door blessure blij zijn als ik de 5 weer kan lopen :(.

Nu nog max 3... Echt een domper terwijl ik zo lekker aan het opbouwen was.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:07

Wat balen Renee , hoop dat je op tijd weer fit bent .
De blessure met het hardlopen opgelopen ?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:14

ditano schreef:
SSmonamiSS schreef:

Omdat je juist na het hardlopen je koolhydraten nodig hebt om te herstellen .

(ga mezelf even tegen spreken, want het klopt dat je koolhydraten nodig hebt om te herstellen)..

Nou, dat geld wanneer je zwaar en lang getraind hebt ! Persoonlijk zit ik ook heel laag in mn koolhydraten , een wedstrijd van 4 uur doe ik op 5 gekookte eieren ,een banaan en wat rijstwafels met kaas (vooral vet en proteïne dus). Het is maar wat je doel is in zn wedstrijd (snel en krachtig zijn of duur vermogen)?

Tuurlijk heb je koolhydraten nodig voor je herstel maar niet wanneer je op rustig tempo een half uurtje gaat dribbelen hoor, voeding gaat pas echt een rol spelen wanneer je Intensiviteit groter is dan 80%.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:09

Zo, ik heb heerlijk gelopen. Eerst een uur paardgereden vanmorgen, daarna omgekleed en gaan hardlopen. 9 km in 51 minuten.
Daarna een whey shake met water geprobeerd. Vond het niet echt te drinken. Misschien is het beter door een smoothie. Ben benieuwd of ik er iets van merk.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:35

Bedankt voor de tips iedereen :). Dat word dus minder rennen. Langzamer opbouwen. Wil idd geen blessures.

Ik ga stiekem wel even kijken of er runs in de buurt zijn. Het lijkt mij superleuk om een run te doen van 5km in de toekomst :D

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:37

Zojuist een 5k gelopen (m'n derde.. ik loop normaal 10k) in 24:17 volgens horloge. Dat zou betekenen 11 sec van m'n PR af dus wel blij mee. Heel benieuwd naar de officiële uitslag. Wil graag m'n 5 <24 lopen dit jaar en m'n 10 onder 50 (daar is nog wat meer werk aan de winkel.. zit nu op 55).

Eigenlijk niet fijn gelopen.. het was net te warm en het moest uit m'n tenen komen, maar toch wel trots :j

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 21:43

ditano schreef:
Wat balen Renee , hoop dat je op tijd weer fit bent .
De blessure met het hardlopen opgelopen ?

Ja iets te snel van 5 naar 12,5 km opgebouwd..
Mijn heup en spieren richting mijn lies zijn overbelast. Deze ben ik nu apart aan het trainen, zodat deze het hardlopen ook aankunnen..

Gaat zo langzaam..

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:46

@Renee : Vervelend :(:) Mijn trainer waarschuwt me ook constant ...pas op dat je niet over
traint raakt , neem je rust .
Omdat ik buiten het hardlopen ook naar de sportschool ga ...
Dat is idd wat hij zei ...de blessure komt heel plotseling , en de hersteltijd is heel erg lang .

@Kiwipitje : Mooie tijd op de 5K ...daar kom ik niet aan .

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:30

Vervelend Renee.. zelf heb ik nu ook weer een wat zeurende pees / spier in m'n heup. Even extra op letten dus :j

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:16

He Jeanette, leuk om jou ook hier te treffen! :D En wat loop je al 'n snelle 5K zeg!
Vanochtend een heerlijk lang stuk gelopen, 9K, m'n verste run tot nu toe. Helaas kreeg ik op het einde weer erg last van 'hete voeten'. M'n voeten worden aan de binnenkant zo enorm warm en ik krijg er zelfs kleine blaartjes van. Ik loop al een goeie vier jaar op m'n schoenen en een jaar met de sokken die ik eigenlijk altijd aan heb. Zijn mooie hardloopsokken die prachtig aansluiten. Zou het kunnen zijn dat m'n schoenen 'op' zijn/vorm is veranderd op zou het toch aan m'n sokken kunnen liggen? Ik heb er helaas ook last van met kouder weer in de winter, dus het zal niet aan de buitentemp. liggen.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 13:53

Hallo :wave: Aniek ...

O:) Heb nog nooit van hete voeten gehoord ...
Heb je wel genoeg ruimte in je schoenen ?
Anders eens in een speciaal zaak vragen ?

Hardloopschoenen zijn toch na ?? hoeveel km aan vervanging toe .

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 16:38

Ja beetje rare beschrijving is het ook wel nu ik het zo teruglees maar het voelt echt aan alsof m'n voeten enorm heet zijn. Het punt is dat ik niet meer precies weet hoeveel km m'n schoenen erop hebben zitten. Ik sla sinds oktober 2014 m'n runs op via Strava en sindsdien heb ik er 280km op zitten. Maargoed daarvoor heb ik ze ook al een aardig tijdje gehad. Hoeveel km kunnen schoenen goed gebruikt worden?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 16:45

1500 of 2 jaar zeggen ze... Maar dat zeggen alleen de winkels ;)

Ik red het niet die km's maar merk na 1.5 jaar dat ik pijntjes krijg . Met nieuwe schoenen is dat direct opgelost opgelost. Ik loop heel veel over het strand (zout, water, zand), wellicht dat dit zo zn aanslag heeft.. Geen idee

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 16:53

@ renee: leuk dat je er ook bij bent in eindhoven! En ditano: leuk dat je er echt een weekendje van maakt :) Lijkt me heel erg leuk! Voor mij is het om de hoek, dus ik slaap thuis. Moet nog even kijken waar het nou precies is, maar misschien doe ik wel inlopen vanaf huis naar de run ;)

@romy: zout water is zeker slecht voor je spullen! Ik zeil wel en iedereen op de haven spoelt al zijn spullen af na het zeilen/varen. En dan heeft iedereen al van die super stevige stof voor je kleding. Is echt niet voor niets dat alles afgespoten word, het zout vreet aan je spullen. Wat je evt voor je schoenen kunt doen is in een poeltje zoetwater gaan staan, dat alleen je zolen nat worden en dan lekker laten drogen weer.