3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:34

Even wat globaler; binge eating is een eetstoornis waarbij je eigenlijk overeet. Het gaat dus niet per se om wat je naar binnen werkt, maar om eten tot het punt van extreem discomfort. Ik ben wel eens over mijn nek gegaan omdat ik te veel gegeten had, ik ben regelmatig met buikpijn naar bed gegaan etc. Met gezonder eten kan ik ook prima bingen, maar dan vreet ik alsnog tot ik me er rot over voel. Ik kan niet zo goed uitleggen waar het vandaan komt want als ik het zo lees vind ik het ook onlogisch en stom, maar aan de andere kant zal het ook rationeel gezien onlogisch voelen om je vinger in je keel te steken of te stoppen met eten omdat je zo'n vervormd zelfbeeld hebt.

Ik doe het al heel lang, ik heb vroeger erg ondergewicht gehad en toen ik wel aankwam van eten is mijn verhouding met eten ook heel anders geworden. Het werd een beloningssysteem (als ik twee dagen veel te weinig eet kan ik een dag bingen) en het is ook nog eens aanzienlijk veranderd toen ik niet meer thuis woonde met controle van mijn ouders en zelf kon autorijden. Gerust nog even midden in de nacht naar Amsterdam rijden voor de burger king, of naar een tankstation voor drie zakken chips en ijs. Ik heb wel gezondere keuzes in huis, maar uiteindelijk is bingen het makkelijkst op eten dat ongezond maar lekker is en me vult.

Bij mij wordt het erger als ik niet goed in mijn vel zit en kort door de bocht - ik zit ongelofelijk ruk in mijn vel op dit moment. Ik wacht op de hulp die daarbij hoort maar dat duurt door de geweldige staat van de GGZ wel even en in de tussentijd moet ik mijn gevoelens ergens in kwijt en dat doe ik door te bingen. Het nadeel ervan is dat het gepaard gaat met heel veel schaamte en zelfhaat. Ik eet bijvoorbeeld stiekem: vreet McDonalds in de auto of loop een keer extra naar de prullenbak beneden zodat mijn vriend niet ziet dat ik zo veel gegeten heb. Ik heb vaak echt een ongelofelijke hekel aan mezelf als ik een binge heb/heb gehad en ik kan dan ook erg goed voor me zien hoe mensen van bingen afglijden naar boulimia, dan is het tenminste opgelost.

Die schaamte probeer ik hier een beetje aan de kant te zetten, want ik moet er over leren praten. Sterker nog, ik heb er heel veel aan om erover te praten. Om ook tegen mijn vriend te zeggen 'ik heb vandaag zitten bingen' of 'ik heb het gevoel dat ik ga bingen' in plaats van het wegstoppen en zwelgen in die schaamte.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:45

Hey Emma, even een knuffel! Dat je er zo over kunt praten tegen ons, maar het ook durft aan te geven bij je vriend is al een hele grote stap, daar mag je best trots op zijn!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:09

Eulogy, net daarom dat ik al volledig uitgedacht heb hoe ik het vasten ga breken. Veel vezels, hoge voedingswaarde waar mijn lijf iets mee kan. Zal vast goed gaan.

Frummels, inderdaad geen koffie gedronken :n

Sanne, frambozen, blauwe bessen, eventueel een stukje pure chocolade dat soort dingen :D deeg maak ik van ricotta, ei, amandelmelk en meel. Maar moet het recept nog eens opzoeken. Eerste keer dat ik het zo ga maken dus ben benieuwd.

Emma, wat heftig. Duidelijk niet zomaar iets, en ook niet iets waar je gemakkelijk van af kan. Maar wel goed dat je jezelf wist te herpakken nu de voorbije dagen.
Sterk ook dat je er nu toch over praat. Want dat mag he. Er is niets om je over te schamen, ook al voelt dat wel zo. Ik hoop dat je voor je mentale gezondheid goede hulp kunt krijgen. Want eetstoornissen zijn inderdaad eerder psychologische als fysieke afhankelijkheid.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:13

Dikke knuffel Emma :(:) dapper dat je dit met ons deelt

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:16

Em :(:) Vind het heel knap dat je dit zo deelt en denk ook dat dat echt al een hele grote stap in de goede richting is :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:23

Lief zijn jullie meiden :*

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:37

Dikke knuffel Ems! Heel herkenbaar alleen heb ik geen auto en is mijn luiheid vaak sterker dan lang moeten fietsen naar de pomp/Mac. :j

Maar toen ik midden in Utrecht woonde... fietste ik zo naar een andere wijk omdat die appie nog open was. Of naar centraal voor 1 zak chips. :n

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:57

Sanne, succes met studeren, gaat vast goed komen morgen :D

Annikoe, jouw lunch klink lekker. Had ik ook wel willen hebben.

Castilja, ligt er bij jou gaan sneeuw dat je nog uur wilt fietsen? Lijkt me met sneeuw toch niet echt een prettig idee.

Lieve Emma, ik ben zo trots op jou! Hoe jij erover praat en weet dat het niet goed is. Dat je er hulp bij vraagt en het durft te vertellen aan je vriend. Je weet dat je onze steun hebt en je met alles bij ons terecht kan, hoe stom ook, we begrijpen je. En ik weet zeker dat een geweldige vrouw als jij er sterker uit gaat komen.

Ik wilde eigenlijk nog even een halfuurtje gaan wandelen vanavond, maar ik laat het toch even met de sneeuw en gladheid. Komt een andere keer wel weer.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:10

Em :*

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:20

Oh lieve Em, wat ontzettend knap dat je hier zo over durft te schrijven. Want naast je eigen schaamt, is het ook wel iets waar een enorm taboe op rust. Ik denk dat het ook echt een stap in de goede richting is, het erkennen. Maar oh, wat moet het verschrikkelijk lastig zijn om het ook echt aan te pakken.

Ik herken veel van wat je schrijft, hoewel in minder heftige mate, en je inspireert me om hier ook eens serieus mee aan de slag te gaan. Je bent een topper :*

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:52

Emma, dapper dat je er voor uit durft te komen. Is echt heel vervelend om van zoietd last te hebben :=

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:31

Emma, ik heb er zelf niet veel ervaring mee. Natuurlijk wel eens een snaaimoment, maar niet wat jij beschrijft. Toch kan ik zeggen dat ik het heel knap van je vind, dat je nu al zover gekomen bent dat het nagenoeg niet meer voorkomt. Ik vergelijk het maar met een verslaving: het vergt discipline, daadkracht en lef om dat achter je te laten. En bij vallen, ook weer opstaan. Ik heb wel het idee dat jij dat doet, dus echt respect!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 01:29

Ik lees hier al lang mee ( omdat voeding en slank zijn me interesseert ) en ik ken je ook uit het Zuid-Afrika topic Emma. Ik wil je ook graag zeggen dat ik het ontzettend straf vind dat je hier durft posten over binge eten. Je bent niet de enige en het is ontzettend dapper om zoiets toe te geven! Ik ben eigenlijk ook alleen maar overtuigd dat je dit een plek gaat geven en los laten. Maar vooral wil ik je zeggen dat je niet bang hoeft te zijn! We zijn onze ergste angsten. En onze sterkste kracht. Maar zonder handleiding helaas!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:06

Hoe motiveer je jezelf om lekker veel te bewegen met dit weer... pff. Ik moet zo fietsen echt vreselijk. :=

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:30

Ik hou van sneeuw. Ik vind het jammer dat ik nu niet overdag vrij ben en een wandeling kan gaan maken in het bos.

Definitief gisteren
L: Skyr met muesli en whey crispy
T: appel, 3 rijstwafels met chocolade
A: salade met gebakken zalmfilet, croutons, pijnboompitten, kaassnippers en truffelmayonaise
T: gebakken appelpartjes met koekkruiden en honing, skyr
Totaal 1.526 kcal

Planning vandaag
L: skyr met muesli en whey crispy
T: appel, 3 rijstwafels met chocolade
A: stamppot van zoete en gewone aardappel, rauwe andijvie en knoflookgarnalen
T: nog bedenken, anders worden het wel erg weinig kcal
Laatst bijgewerkt door linoleum op 23-01-19 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:37

Goedemorgen,

Ik heb wel motivatie om te bewegen, maar moet zo eerst de woonstichting bellen omdat onze cv ketek kapot is. Vorig jaar ook al tijdens de vrieskou

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:20

Wat heftig Emma! Knuffel! Ook heel knap dat je dit met ons en je vriend durft te delen :*

Aria, dat volledig vasten één dag zou niet mijn keuze zijn. Er wordt in dit topic vaak op gehamerd om gezonde lijstjes te delen met genoeg kcal. Omdat het anders jongere bokkers zou kunnen motiveren om dit ook te doen. Ik zou er dus zelf voor gekozen hebben dit niet te delen in het topic. Prima dat je het doet, en het zal ook vast heel goed bij jou kunnen, maar ik ben van mening (wel als enige zo te zien) dat ook dit jongere bokkers kan aansporen om dit ook eens een dagje te doen. Wat ik niet bepaald gezond vind.

Sanne, veel succes met je tentamen vandaag!
Annikoe, lekker lijstje!
Goed bezig hoor Castilja!

Gisteren mijn dag een beetje verprutst. Een beetje iets te veel ongezonde dingen gegeten. 's ochtends lekker wentelteefjes gaan eten met mijn moeder omdat die vandaag jarig is. Maar daarna 's middags een mini vreetbui gehad en daarna kreeg ik het niet meer opgepakt. Morgen weer een dag. Want vandaag verjaardag van mijn moeder en daardoor ook wat ongezondere dingen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:01

Volgens mij deed Aria het juist omdat ze last had van haar darmen, niet zozeer om af te vallen. Één dagje niks eten kan niet zoveel kwaad. Beter dan dat topic hier op bokt over iemand die een 800 kcal dieet gaat volgen. :roll: (dat mods daar nog niet ingegrepen hebben verbaasd mij echt)

Geniet ervan vandaag Kimmie!

Haha same here Linoleum, ik heb ook echt zin om te wandelen. Hoop dat het er morgen nog ligt en ik met mijn ouders hun honden naar het park kan.

Lijstje van vandaag ongeveer
O: twee volkoren boterhammen met 32 gram pindakaas + koffie
L: één volkoren boterham met twee gekookte eieren en 3 plakjes ontbijtspek + koffie
T: 14 gram chocola
A: bij mijn ouders; gekookte aardappels, stukje vlees en groente

Weegschaal gaat weer fijn naar beneden trouwens. *\o/* stand is nu -2.7kg

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:40

Een dagje niet eten kan geen kwaad. Zijn zelfs mensen die de 5/2 vasten doen. Vijf dagen per week gewoon eten, twee dagen vasten (niet achter elkaar). In principe kan ons lichaam daar prima tegen. Als je verder niet heel actief ben (zittend werk en niet sporten), kan het helemaal geen kwaad :)

Ik zelf heb er wel moeite mee, maar dat is vooral mentaal. Als ik echt besluit om niet te eten, lukt het prima :)

Mijn lijstje voor vandaag gaat ongeveer worden:

O: havermout, eiwitpoeder, amandeldrink, lijnzaad, bosvruchten, pindakaas
T: appel, stukje pure chocolade
L: boerenkool stamppot met vegan rookworst :9
T: dadel-pinda reep van Body&Fit
A: salade met linzenpasta, wortel, paprika en nepkipjes + dressing van rijstolie, appelazijn en kruiden
T: alpro go on met kersen, banaan

B: 25 minuten circuittraining + werk

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:57

Sanne, eerste mogelijkheid voor mij om te wandelen is zaterdag. Dan zal het wel een dikke modderbende zijn ;( dus dan wordt het rondje door de stad in plaats van bos in.

Kimmie, ik ben geen fan van te weinig eten. Net als veel andere hier. Maar voor mij is het wel duidelijk dat Aria het echt een dag doet en dan weer normaal eet. Dus niet lange tijd niet of veel te weinig eten. Dat maakt wel verschil. Al blijft het dan inderdaad wel belangrijk om dit duidelijk te formuleren, dat dit een dag is en niet langere periode. Om inderdaad die jonge en beïnvloedbare personen te waarschuwen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:08

800 kcal topic, pb? := Lekker 25 kilo afvallen in korte tijd en binnen de helft van die tijd er weer 30 aanvreten. Succes. :=

Ik zit nu sinds 7 januari op -4,4. Hopelijk eind deze week op -5. Vrijdag wel (vegan en gezond) uit eten. :D

Vandaag
O/L: excellent pistolet (traktatie voor mezelf) de ene helft met tapenade en de andere helft met groene pesto. En dan dippen in tomatensoep!
T: fruit
A: lasagnesoep (Google op vegan lasagne soep)
T: mueslireep

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:31

Lekker lijstje Marlinde! Ik ben echt gek op die pistolets. Eerder at ik ze bijna dagelijks.

Ik kan mezelf er ook niet echt toe zetten om nu naar buiten te gaan. Heb echt een hekel aan gladheid. Gister wel een stuk gefietst naar een afspraak. Ga straks wat buikspieroefeningen doen en wat yoga. Ik vind het voor vandaag wel prima.

Hier gaat het gelukkig weer iets beter. De laarzen stuur ik terug naar Italië en dan maken ze er gratis een nieuwe rits in. Als ik ze thuis een aantal keer aan trek, een klein beetje ga afvallen en niet meer ga hardlopen voor het rijden moet het goed komen. Ze pasten namelijk zaterdag in de winkel wel gewoon. Was een combinatie van hardlopen, kou en 's avonds (wanneer de boel toch wat meer is opgezet). Helaas ben ik ze nu wel weer een tijd kwijt.

Ik begin eindelijk wat meer controle te hebben over mezelf, eerder moést en zou ik wat eten als ik ook maar een klein beetje hongerig was. Nu drink ik veel groene thee en merk ik dat het hongergevoel ook veel minder is. Vanavond komen de buren eten, ik heb gister al de halve dag in de keuken gestaan voor boeuf bouguignon. Is het echt weer voor!

Mijn lijstje voor vandaag:
L: twee geroosterde bruine boterhammen met ham, kaas en pesto, kommetje wortel-gembersoep
T: twee kiwi's, twee gekookte eieren, cappuccino
A: boeuf bourguignon, aardappel-knolselderij puree, bleekselderij, een glas rode wijn, toetje regelen de buren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:41

Jullie zijn heel lief meiden <3 De harten onder de riem doen me echt veel meer dan jullie weten.

Ik ga zo maar weer sporten. Ben vanmorgen 0.5 lichter dan gister, maar ben nog even aan het puzzelen hoe het komt. Ben meestal wel iets lichter als ik een paar wijntjes heb gedronken dus dat kan op zich, maar ik moet ook ongesteld worden en ben dan juist meestal wat zwaarder :Y)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:55

Komt denk ik door je zwaar beladen Bokt post die je nu kwijt bent! :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:12

Ik heb toch een haat-liefde verhouding met de weegschaal. Sta er daarom ook alleen op om een globaal beeld te krijgen.

Woog me vroeger dagelijks en kon mezelf dan helemaal gek maken als ik 100 gram zwaarder woog als de dag ervoor.

Moet me ook niet wegen met spierpijn. Dan ben ik zo een halve kilo zwaarder :')