Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:53

Supervixen schreef:
Ik heb een paar strong vikings gedaan obstacle en trails, een keer de mudmasters en drie keer de spartan race.
Ik sta ingeschreven voor de 21km spartan race in Zandvoort. Hoop zo erg dat het doorgaat!!

Ohh gaaf hoor! :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:56

poes schreef:
Ik ga donderdag ook weer lekker lang lopen. Heb een leuke wandelroute gevonden, het pad van Ad , met sculpturen van dode eikenbomen. Het is een uur rijden en het wordt warm, dus de wekker zal vroeg staan haha!

Liespower: dit is voor mij ultiem waarvoor ik loop: mooie natuur rustig ontdekken. Nieuwe paden, alleen ik. Voor mij speelt tempo geen rol.
Pas op de tweede plaats loop ik voor mijn lichamelijke conditie en shape.
Pas als laatste komt dan snel lopen, en tempo opbouwen.

Dus om mij gemotiveerd te houden moet ik focussen op haalbare trainingen, het ‘diep gaan’ erg kort houden en vooral richten op lange lopen die ik plan in onbekende omgevingen.

Mss helpt het je om te kijken waarom je loopt en daar je schema op aan te passen?

Liespower, voor mij geldt precies hetzelfde als voor Poes. De sportieve prestaties zijn ondergeschikt aan de beleving ervan, maar op momenten dat er weinig te beleven valt, doe ik mijn loopjes om in conditie te blijven en me niet als een olifant te voelen.

En inderdaad, wat Poes zegt: probeer voor jezelf te formuleren "waarom vind ik hardlopen LEUK" ... en vínd je het überhaupt wel leuk". En dan doen wat je idd echt leuk vind. Voor mij is dat het trailen. Hoeft niet persé over singletracks, maar wel het 'grote onbekende' opzoeken tijdens korte of liefst langere rondjes, met camerafunctie stand-by op de telefoon!

Dat zeggende, heb ik vanavond dus voor het eerst een training met de loopgroep afgebroken. Ik had na zóveel weken alleen lopen, erg veel zin in de gezelligheid met elkaar. Dinsdag is echter onze intervalavond en de voorgestelde training bleek veel 'eigen tempo' (lees: alléén) lopen. Het was allemaal goed bedoeld en een prima training, maar ik kon het niet opbrengen. Al na rondje twee van de twaalf dacht ik: kappen ... hier heeft Gem geen zin in. Voelde me een loser, maar met lood in de benen en een vreselijke motivatiedip kun je niet rennen. Dus iedereen gedag gezwaaid, hond opgehaald en met haar nog 6K gaan rennen om weer mijn goede humeur terug te krijgen. Voor een groot deel wel gelukt en de rest snel vergeten. Ik hoef niets voor niemand te bewijzen, dus moet ik lol hebben in mijn runs! *\o/*

Sherivey

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:15

Helemaal mee eens Gem! :)

Ik ben die prestatiedrang gelukkig ook kwijt, maakt het lopen veel fijner :j

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:32

Helemaal eens Gem en Poes. Dat is wat ik ook fijn vind aan hardlopen. En voor mij is het echt ff lekker mijn hoofd leeg lopen, genieten van de omgeving, nieuwe paden ontdekken en gewoon lekker buiten zijn.

Snap dat je hebt afgebroken hoor Gem, klinkt niet als de training waar jij behoefte aan had. En als het dan wil dan wil het gewoon niet.

Ik heb gisteren maar gewoon wat kracht oefeningen gedaan, vandaag weer lopen als ik het red *\o/*

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:28

Wauw, heel erg bedankt voor al jullie antwoorden.
Ik denk inderdaad dat ik het plezier van het lopen door de te hoog gegrepen schema's (ik studeer momenteel 60 uur, werk 20 uur, dan ben je gewoon vermoeider en ik ben een weekje ziek geweest, geen Corona gelukkig hoor :D ) gewoon helemaal kwijt ben geraakt.
Elke keer als ik naar een training kijk word ik al vermoeid, het is zo veel en zo snel allemaal.
Dan heb ik al helemaal geen zin meer. Ik heb de schema's opzij geschoven en ga mij de komende weken eens focussen op het plezier maken met het lopen, lekker het bos in, inderdaad even fotograaf spelen (kan ik gelijk mijn nieuwe telefoon testen), lekker lopen met mijn pony samen. Dat klinkt als een strak plan.

Heel erg bedankt voor al jullie lieve reacties, ik schaamde mij (denk ik?) hiervoor omdat ik altijd heel erg gemotiveerd ben en echt wel heel fanatiek wedstrijden liep. Maar ik denk dat ik dat maar eventjes moet gaan laten vallen en weer opzoek moet gaan naar de echt leuke dingen in het hardlopen. Merci!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:49

Berijpelijk hoor. Toen ik eind 2018 overtraind raakte (prestatiedrang en te veel wn te vaak willen trainen), verloor ik al mijn motivatie om te sporten. Heeft best een tijd geduurd tot ik mezelf eroverheen kon zetten en wilde accepteren dat het nu eenmaal zo was en ik plezier moest terug zien te krijgen in sporten.

In paardrijden lukte dat prima, maar lopen duurde heeeeel erg lang. Plus dat ik steeds blessures of pijntjes kreeg toen ik het weer wilde oppakken. Frustratie op en top. :=

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:52

Ja bij mij moet het heel erg passen. Ik loop liefst alleen want anders ga ik me druk maken over het tempo. En mijn huidig schema heeft in veel trainingen veel stukken wandelen zitten. Ik vind dat erg leuk. En ja mensen kijken wel eens raar dat je in complete outfit met rugzak loopt te wandelen. Maar ik ben dan ook 10-15 km op pad. Zo lang ik maar lekker plezier heb erin :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:38

Hoi! Ik kom even binnenvallen hoor :)

Ik ben nu zo'n 4 maanden serieuzer bezig met hardlopen, heb het de afgelopen tijd opgebouwd vanaf 5, naar 6 en 8 km. De 8 km ging steeds makkelijker dus wilde ik vandaag 10 proberen. Op zich ging het goed (behalve dat het wel erg warm was) en uiteindelijk ben ik zelfs op 12 km uitgekomen! Voor Het eerst dat ik zo ver heb gelopen :)

Echter ben ik daarna echt de hele dag kapot.. Ik kon de hele middag haast niet van de bank komen en ik heb zelfs even geslapen,omdat ik zo moe was.. de vermoeidheid trekt eigenlijk ook niet weg (pas de volgende dag weer).

Is dit normaal om te hebben? Of wordt dat minder zodra je de lange afstand gewend bent?

Het was overigens niet zo dat ik echt te snel heb gelopen oid, gewoon rustig en op mijn eigen tempo. Het enige dat misschien wel uitputtend was was de warmte. Maar ik ben benieuwd of anderen dit ook ervaren :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:39

Eet en drink je genoeg? En je vitamine b12 en ijzer, dat kun je eventueel laten testen als je dit vaker hebt.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:44

Dilan93 schreef:
Eet en drink je genoeg? En je vitamine b12 en ijzer, dat kun je eventueel laten testen als je dit vaker hebt.

Ik drink na het hardlopen ongeveer een halve liter water en dan een paar uur later nog ongeveer zoiets.

Qua eten vind ik het lastig inschatten want ik probeer ook af te vallen, dus ik eet niet te veel. In de ochtend yoghurt met een banaan, smiddags 2 boterhammen en avondeten. Maar ik heb nu een extra boterham genomen want dat was wel echt nodig.

Ik vermoed dat ik wel een ijzertekort zou kunnen hebben, gezien ik de laatste tijd (bijna geheel) vegetarisch ben gaan eten. Laatste keer bij bloedonderzoek was alles in orde, maar toen at ik nog wel veel vlees. Wellicht kan ik kijken voor supplementen..

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:50

De warmte nu is echt wel killing hoor! En ik ben ook kapot als ik een lange afstand gelopen had, volgens mij nog wel meer hier. En wil je zover lopen zul je toch goed moeten eten, je eet vrij weinig als je zo'n afstand loopt. Halve liter water vult misschien wat vocht aan, maar meer ook niet.

Ik heb lekker gelopen weer, 4.6 km :D Het was al half 9 maar nog steeds warm zeg.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:58

ontherun schreef:
De warmte nu is echt wel killing hoor! En ik ben ook kapot als ik een lange afstand gelopen had, volgens mij nog wel meer hier. En wil je zover lopen zul je toch goed moeten eten, je eet vrij weinig als je zo'n afstand loopt. Halve liter water vult misschien wat vocht aan, maar meer ook niet.

Ik heb lekker gelopen weer, 4.6 km :D Het was al half 9 maar nog steeds warm zeg.

Ja, ik zal er toch eens een berekening op loslaten. Houd nu ook calorieën bij enzo, met gemiddeld zo'n 400/500 kcal onder mijn energiebehoefte, maar met zo veel lopen mag het idd toch nog wel een stuk hoger zijn. Ik vermoed nu ook dat ik vandaag echt te weinig heb gegeten.

Het is inderdaad echt benauwd buiten! Ik vond het net zo'n tropische kas of zo!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:35

IsaCalixa schreef:

Ik ben nu zo'n 4 maanden serieuzer bezig met hardlopen, heb het de afgelopen tijd opgebouwd vanaf 5, naar 6 en 8 km. De 8 km ging steeds makkelijker dus wilde ik vandaag 10 proberen. Op zich ging het goed (behalve dat het wel erg warm was) en uiteindelijk ben ik zelfs op 12 km uitgekomen! Voor Het eerst dat ik zo ver heb gelopen :)

Echter ben ik daarna echt de hele dag kapot.. Ik kon de hele middag haast niet van de bank komen en ik heb zelfs even geslapen,omdat ik zo moe was.. de vermoeidheid trekt eigenlijk ook niet weg (pas de volgende dag weer).

Is dit normaal om te hebben? Of wordt dat minder zodra je de lange afstand gewend bent?

Het was overigens niet zo dat ik echt te snel heb gelopen oid, gewoon rustig en op mijn eigen tempo. Het enige dat misschien wel uitputtend was was de warmte. Maar ik ben benieuwd of anderen dit ook ervaren :)

Ja hoor had ik laatst ook, maar dan met iets langere afstanden.
Ik loop redelijk makkelijk tot 25km, maar laatst een trail gelopen van 34km en daarna heb ik ook even op bed gelegen en was ik behoorlijk kapot.Toen was het ook warm en dat speelde ook mee. De volgende dag was ik ook nog heel moe.
Van 8 tot 12km is ook een redelijke sprong, net als van 25 tot 34km.
Moet je lichaam aan wennen.

De volgende keer als je weer boven de 10km loopt, zou ik van te voren wat extra's eten, zoals een banaan ofzo. Dat kan ook wat schelen.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 20-05-20 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:37

400 a 500 kcal ondee behoefte en dan lange afstand lopen is ook best zwaar, zeker als het ook nog warm is.

Water meenemen voor onderweg is ook een idee.

Neem je vleesvervangers nu je vegetarisch eet? En eventueel andere supplementen?
Ik eet zelf vegetarisch, waarbij ik bvb ook amandeldrink en sojayoghurt kies ipv dierlijke zuivel. Ik slik daarnaast op aanraden van PBP nog vegetarische D3 en Omega3 tabletten

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:47

Hoi hoi, mag ik hier ook meekletsen? :) Ik ben begonnen met lopen toen ik voor het eerst lang in Zuid-Afrika was, en nog steeds loop ik het liefst in de warmte, dus ik ben helemaal in m'n hum nu het zo zonnig is {:}

Ik loop ong. 4x per week, en wil graag aan het einde van dit jaar marathonafstand kunnen lopen, maar op het moment (met quarantaine) loop ik vooral voor m'n mentale gezondheid; het moet leuk zijn. Ik woon helaas in Londen, dus mooie routes vinden is een uitdaging. Door de week loop ik rondjes van 12-18km, in het weekend graag wat langer (tot 30km op het moment).

Inhaken op hierboven, na 30km doe ik wel eens een dutje :Y) Ik denk dat het ook een kwestie van gewenning is, na bijv. 18km kan ik prima de rest van de dag aan het werk. Ik eet veganistisch, en zou aanraden eerst door een docter laten testen voor je supplementen neemt. Kan zijn dat je gewoon te weinig eet, of je conditie eerst moet opbouwen? B12 en ijzer kun je teveel binnenkrijgen, dus supplementeren is niet voor iedereen goed. Hoe voel je je op dagen dat je niet loopt? Ik heb vroeger B12+ijzer tekort gehad, en was toen continu enorm moe.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:51

Ik ben ook regelmatig best moe na het hardlopen :j Zeker bijv na een trail met veel technische stukjes, dan ben ik ook echt moe in m'n hoofd van het constant opletten en aanpassen van m'n lichaam.

En na 12k kan je lichaam inderdaad best wel iets extra's gebruiken! Zeker als je het niet gewend ben. Ik vind het altijd lekker om een bakje yoghurt met banaan (on chocolate chips als we ze hebben :D ) te eten na het hardlopen. :9

Oh enneee, stuur die lekkere temperaturen eens hierheen mensen!!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:26

Dilan93 schreef:
400 a 500 kcal ondee behoefte en dan lange afstand lopen is ook best zwaar, zeker als het ook nog warm is.

Water meenemen voor onderweg is ook een idee.

Neem je vleesvervangers nu je vegetarisch eet? En eventueel andere supplementen?
Ik eet zelf vegetarisch, waarbij ik bvb ook amandeldrink en sojayoghurt kies ipv dierlijke zuivel. Ik slik daarnaast op aanraden van PBP nog vegetarische D3 en Omega3 tabletten

Ik neem meestal vleesvervangers inderdaad, of anders peulvruchten of iets van tempe, tofu, falafel etc..

Ik neem nog wel gewoon eieren en melk.

Merk jij veel verschil met die tabletten? Vit. D nam ik wel in de wintermaanden, maar nu leek me dat er wel genoeg daglicht is.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:32

Piekosjj schreef:
Ik ben ook regelmatig best moe na het hardlopen :j Zeker bijv na een trail met veel technische stukjes, dan ben ik ook echt moe in m'n hoofd van het constant opletten en aanpassen van m'n lichaam.

En na 12k kan je lichaam inderdaad best wel iets extra's gebruiken! Zeker als je het niet gewend ben. Ik vind het altijd lekker om een bakje yoghurt met banaan (on chocolate chips als we ze hebben :D ) te eten na het hardlopen. :9

Oh enneee, stuur die lekkere temperaturen eens hierheen mensen!!

Oeh yoghurt met chocolade is lekker <3

Nou, om te hardlopen is dat warme (en vooral benauwde) echt niet fijn ! Ik wil wel ruilen voor iets koeler weer :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 05:03

Isa: ik doe ook regelmatig dutjes na lange lopen :j van mijn kortere trainingen krijg ik meestal energie maar ik slaap wel echt een pak meer sinds ik veel sport en beweeg. Ik eet ook vega overigens. Ik heb ook al gemerkt dat opbouwen in combi met afvallen heel vermoeiend is. En het was wel echt warm! Ik drink op zo’n dagen tijdens het lopen ook makkelijk een halve tot een kleine liter water. En dan erna eigenlijk zeker nog een halve tot hele liter. Ik drink sowieso wel veel.

Lien: Waar zat je in zuid Afrika? Was het veilig om te lopen daar? We hebben ook een Afrika topic trouwens :D

Zooooo. Deze absolute niet ochtendmens gaat ervoor :D heel bizar dat ik hiervoor zo vroeg opsta. Normaal zouden we lekker borrelen en lang opblijven voor een feestdag maar ik zat er nu alweer voor tien uur in. Duidelijk dat mijn lange loopjes me motiveren. Zin in!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:01

Isa, ik merk niet echt verschil, omdat ik mede dankzij de supplementen nooit een tekort gehad heb. :) Ijzer heb ik soms tekort, merk dat vanzelf. Dan slik ik een poosje bij en is het weer weg

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:33

Loop ze Poes! Het weer is er (hier in ieder geval toch) ideaal voor!

Dilan welke ijzertabletjes slik jij? Ik heb ze ook weer nodig maar ze zijn zoveel uitverkocht, echt enorm irritant.

Ik denk dat ik vanavond maar weer eens voor een rondje crossfit ga, en dan morgen weer lopen. Of andersom, ligt eraan hoe lang ik bij een vriendin in de tuin blijf plakken :=

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:43

Geniet ervan Poes!

Van vermoeidheid heb ik nooit zoveel last gehad maar ik heb ook altijd de afstanden opgebouwd met maar weinig verschil tegenover wat ik al wist te kunnen. Misschien een shake achteraf? Ik heb dat zelf nooit gedaan maar wellicht helpt dat wat bij herstel.

Ik heb weer gelopen *\o/* Het viel me mee, ik ging best vlot en wat was het fijn! Vandaag weer een stuk. Ik krijg het alleen voor elkaar op dagen dat ik niet hoef te werken. Heel irritant maar het is zo en ik doe het er maar mee :+

Ik ben al aan het uitzoeken waar ik eens heen zal gaan. Ze hebben hier mijn leuke routes vanuit huis afgezet omdat er wegen open liggen. Precies de leuke paadjes door de polder. Dus of het wordt heel saai woonwijk en kasweggetjes of ik ga de auto in en lekker op het strand lopen of in een mooi bos :D

Dit weekend vluchten we naar Texel. Dan gaan we voor een dauwtrap-run met de honden. Zin in!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:12

Lisitano, ahhh met honden, dat klinkt echt leuk :D

Ontherun, ik heb ze hier staat van kruidvat huismerk. Maar die heb ik voor de mastregelen van corona algekocht, toen was er nog voorraad. Slik ze alleen momenteel niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:11

Leuke plannen lisitano en leuk dat je weer gelopen hebt!

Ik heb net 24km aan 6:44 gelopen. Stond om 6:30 in het bos en toen was het nog heel lekker (en rustig). Mooie leuke loop gehad en mooi geëindigd. Had voor het eerst gelletjes mee en dat leek wel te helpen dus. Maar ze waren mierzoet. Goede vegan suggesties?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met in en uitstappen.

Straks gaan we lekker barbecueën en ik hoop dat mijn man Bob wil zijn :D

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:25

IsaCalixa schreef:

In een keer van 8 naar 12 km is gewoon een veel te grote stap waar je lichaam duidelijk nog niet aan toe is. De vermoeidheid daarna is nog niet eens erg maar wel de schade die je daarmee aanbrengt aan pezen en spieren die die belastbaarheid nog niet aan kunnen omdat je niet rustig hebt opgebouwd.
Natuurlijk wordt het minder als je lichaam wel belastbaar genoeg is en je gewend bent aan die afstanden. Maar investeer eerst maar eens in dei belastbaarheid door een tijdje regelmatig te lopen en maar heel voorzichtig de duur uit te breiden. Maar voor nu neem voldoende rust en ga de komende loopjes maar heel kort want een blessure ligt bij dit soort ondoordachte acties op de loer en dan ben je zo maanden uit de running en moet je weer helemaal van voor af aan beginnen.