Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:51

Ah leuk, scooby! Hopelijk beginnen ze snel weer! Veel plezier morgen met je zoon, wat gezellig.

Zo laura, een wachtlijst zelfs!

En goed dat je het verder gaat/laat uitzoeken, uggy!

Ik heb per ongeluk de Liv die ik laatst wilde kopen (maar net iets te duur vond) weer in de verkoop gespot. Wel maat M; als ik de maattabellen van Liv bekijk, zit ik net tussen een S en een M in. Maar als ik vervoer kan regelen dan ga ik toch even kijken. Tot zover mijn ruggengraat. :=

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:58

culaccino schreef:
Ah leuk, scooby! Hopelijk beginnen ze snel weer! Veel plezier morgen met je zoon, wat gezellig.

Zo laura, een wachtlijst zelfs!

En goed dat je het verder gaat/laat uitzoeken, uggy!

Ik heb per ongeluk de Liv die ik laatst wilde kopen (maar net iets te duur vond) weer in de verkoop gespot. Wel maat M; als ik de maattabellen van Liv bekijk, zit ik net tussen een S en een M in. Maar als ik vervoer kan regelen dan ga ik toch even kijken. Tot zover mijn ruggengraat. :=

Als je tussen S en M in zit, zou ik wel adviseren om een S te nemen persoonlijk. Een te groot frame kun je nooit compenseren met onderdelen -O- niet om je droom te crushen...

Anoniem

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:01

Ja dat is zo, goed punt! En doe je niet, hoor! Uitgangspunt is dat de fiets goed moet passen, al geef ik toe dat ik wel een tunnelvisie heb ontwikkeld sinds die proefrit :P

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:26

culaccino schreef:

Hoe lang ben je ?
Ik heb met 1.69 een S frame , en volgens de lijst had een M ook gekund .
Toen ik de fiets net had dacht ik oliebol ... de fiets is te klein .
Maar goed ik pas ook ik een unisex M Giant .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:38

1,65 m, binnenbeenlengte 79 cm. Zat laatst dus op een Langma maat S en dat voelde goed, maar een M heb ik niet geprobeerd.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 07:26

culaccino schreef:
1,65 m, binnenbeenlengte 79 cm. Zat laatst dus op een Langma maat S en dat voelde goed, maar een M heb ik niet geprobeerd.

Ik ben 1.63m met binnenbeenlengte 79cm en ik heb zelf ook een S. Erg tevreden over hoe hij "valt"...

Proberen kan natuurlijk altijd! :j

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:09

Dit is de maat tabel van de Langma ...
Dan zou M misschien een tikje groot kunnen vallen .
Maar ik zou zeggen wie niet probeert ...
Misschien valt het mee .

Afbeelding

Deze verkoper heeft vaak hele goede aanbiedingen .
Helaas zit deze niet bij mij in de buurt ...
Maar hij heeft nog wel S op voorraad ...

https://www.jonito.de/Road::liv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:50

MuSLi schreef:
culaccino schreef:

Ik ben 1.63m met binnenbeenlengte 79cm en ik heb zelf ook een S. Erg tevreden over hoe hij "valt"...

Proberen kan natuurlijk altijd! :j

Ah, dat klinkt vergelijkbaar, dank je. Ja, die Liv Langma die ik had geprobeerd was ook een S en dat voelde ook goed; kon mijn rug mooi lang maken (i.t.t. op mijn Cube maat 46..) en gewoon vertrouwd sturen. Maar proberen kan inderdaad altijd!

Oeh, Jonito heeft idd ook veel moois! Helaas voor mij ook 4 uur rijden.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:08

culaccino schreef:
Oeh, Jonito heeft idd ook veel moois! Helaas voor mij ook 4 uur rijden.

:j :j Een vriendin van mij heeft daar wel eens een
fiets gekocht .Voor mij ook veel te ver weg -O-

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:07

Zo dat is een flink stuk rijden voor een fiets.
Hij heeft wel mooie fietsen staan.

Net terug van kort rondje op de MTB
Met gisteren erbij zo`n 75 km gefietst prima weer.

Nu lekker thuis rommelen luie zondag houden verder.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:27

Ik hoop vandaag ook nog even een rondje te kunnen rijden.

Ze zijn hier bezig met een nieuwe route het is principe al klaar dus je mag erover rijden maar er is al een iemand overleden na een val op deze track en gisteren weer iemand zwaar gewond geraakt. Er zitten vrij technische stukken in en er zijn veel nieuwe bikers bij gekomen de afgelopen maanden.

1 ding valt mij wel op dat er veel nieuwelingen fietsen zonder helm. Nu weet ik niet of dit een beginner was maar als je al wat langer fietst is het parcours uitdagend maar mensen overschatten zichzelf zwaar!

Zo is er een bult naar beneden wat echt niet geschikt is voor beginners. Mijn hoofd denkt er niet aan om daar nu naar beneden te gaan. Daarbij is helaas iemand dus omgekomen.

Misschien dat ze toch nog even naar de track moeten gaan kijken en iets plaatsen dat als je valt je nog tegen gehouden kan worden door een hekje.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:53

Wauw heftig zeg.

Hier zijn delen nog afgesloten..
Ik zie ook steeds meer fietsers zonder zowel MTb als Racefiets...Waarom..?

Net als bij paardrijden voel ik mij ongekleed zonder helm.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:57

scooby09 schreef:
Wauw heftig zeg.

Hier zijn delen nog afgesloten..
Ik zie ook steeds meer fietsers zonder zowel MTb als Racefiets...Waarom..?

Net als bij paardrijden voel ik mij ongekleed zonder helm.

Hier worden ze zelfs aangesproken door mensen die wel met helm fietsen. Maar dan krijg je gewoon een arrogante opmerking terug. MTB club heeft ook wel eens een bericht erover gepost maar mensen houden zich er alsnog niet aan.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:55

Zo, ik heb vandaag meegedaan aan de 3e les van de beginnerscursus nadat ik de eerste twee lessen heb moeten missen omdat ik gestruikeld was en mijn hamstring verrekt had. Ik had in de afgelopen twee weken niet langer dan 45 minuten achtereen op de fiets gezeten en nog nooit meer dan 40 km gereden en dat was al een one off, verder bleef het wel bij 30. Nu om 12.10 van huis weg gegaan en rond 16.00 weer thuis. En 48 km gereden in totaal. Ik ben wel uitgeteld nu. Lig ook echt op bed te wachten tot mijn knijpfruit snack een beetje opgenomen is voor ik mezelf onder de douche dwing. En daarna is het tijd voor een dutje denk ik. Ik was vergeten goed te eten vooraf, had alleen ontbeten en ook niks meegenomen.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 19:15

Oei Imay dat niks mee nemen gaat je niet nogmaals gebeuren.
Klinkt alsof je goed in je reserve hebt gezeten.
Nu goed eten dan herstel je snel weer.

Vandaag een groepje ouderen met loslopende honden we passeerde heel netjes en langzaam maar mensen ze gingen te keer.
Ook niet nodig lijkt mij...Bos is er voor iedereen.
Maar goed sommige zijn al boos als ze alleen al iemand op de mtb zien.
Andere passanten waren gelukkig beter in humeur..

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:28

Ik vond het ritje vandaag aardig pittig! Het waaide ook harder dan dat ik dacht en het was ook een stuk warmer dan dat ik dacht.

Wel alle klimmetjes gehaald en de track zag er goed uit na de dikke regenbuien van gisteren. Ook hadden ze de baan weer flink opgeknapt en alle berenklauwen weggehaald. Alleen de omgevallen boom was wat vervelend voor mijn arm.

Daarna nog even naar de andere route gefietst omdat daar 1 onderdeel in zit waar ik graag nog even een aantal keer over heen wou. (heuveltje waardoor je fiets los komt van de grond) daarna weer naar huis gegaan.

Moe maar voldaan.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 06:13

scooby09 schreef:
Vandaag een groepje ouderen met loslopende honden we passeerde heel netjes en langzaam maar mensen ze gingen te keer.

Gisteren moest ik voorbij een setje ouderen ...dat was ook
leuk .Het was hartstikke windig , dus die hoorden mij niet
komen .Meestal stop ik even met trappen ...en door het carbon wiel " hoor " je mij altijd goed .
Dus ik vroeg netjes , mag ik even voorbij ...
Kreeg ik meteen commentaar ...ja voor 2 euro nog iets kun je
een fietsbel kopen ..bla bla bla .
Als ik er 1 had gehad , hadden ze dat met de wind niet gehoord .
Gewoon lekker druk kletsen , breed het hele fietspad gebruiken .
Lekker rond kijken en daarbij van links naar rechts slingeren 8)7

Er stond gisteren inderdaad een lekker briesje :=
Dat maakt het op "weinig Watt " moeten fietsen na schema
erg lastig .

@Imay ~~}> dat gebeurd je geen tweede keer .
Hoe was de cursus verder , nog wat aan gehad ?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:05

Time2Tri schreef:
@Imay ~~}> dat gebeurd je geen tweede keer .
Hoe was de cursus verder , nog wat aan gehad ?

Het was ook heel stom, ik dacht vooraf nog "Ik moet een knijpfruit meenemen voor na de training" en toen ging ik van huis weg en dacht ik na een paar minuten "oliebol, knijpfruit vergeten" maar ik was al aan de late kant en kon het me niet veroorloven om de pont te missen naar Noord dus ik kon niet terug om het alsnog te halen.

Training was leuk. We hebben geoefend met fietsbeheersing door eerst met de handen bovenop het stuur steeds heel langzaam te gaan en dan als je bijna stil staat weer op te trekken en een rondje later hebben we hetzelfde gedaan in de beugels. Dat laatste was nog wel een beetje wiebelig. Verder hebben we geoefend met aanvoelen waar de wind vandaan komt en in het wiel rijden. Eerst in tweetallen en daarna met het hele groepje en dan ook roteren wie er voorop rijd. Tot slot hebben we gejojot, in tweetallen op de rechte stukken een iets achter de ander en dan kracht zetten om vaart te maken om bij te komen en als je bij was benen stil houden. Dan komt de ander achter te liggen en zet die aan om bij te komen. Dat was nog wel zwaar op de hamstring.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:48

Waarom hebben de meeste wielrenners geen bel? Ik snap dat het met een TdF of een Giro weinig toegevoegde waarde heeft, maar als je met een noodgang mensen gaat inhalen die minstens 10-20km per uur langzamer gaan, is het voor de veiligheid wel handig om hem te gebruiken.

Na vijf dagen fietsen ben ik me echt een paar keer de tandjes geschrokken en was ik met een korte bel er wat meer op voorbereid geweest, we hebben nu samen afgesproken dat als we achter elkaar fietsen de achterste maar gaat bellen, zodat in ieder geval de voorste op tijd aan de kant kan gaan.

Alhoewel je soms ook een misthoorn nodig hebt, dan bel je je helemaal suf en horen mensen het gewoon niet. Meestal roep ik nog een Pas op! zodat je niet ook nog een schrik reactie krijgt. Ik zie wel steeds meer spiegels op de elektrische fietsen, hopelijk komt er straks ook een generatie die standaard een helm gaat dragen :')

IMAY; heb je geen klein zadeltasje? Ik neem echt overal waar ik naar toe ga in ieder geval een havermoutreep mee. Dan weet ik dat ik een paar uur vooruit kan.

Vanavond weer een rondje, nu alweer zin in **\O/** Moet wel een beetje afkicken na zoveel dagen en kilometers.

Het was een heerlijke week om te fietsen! Volgende keer in het buitenland en gaat de tent mee.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:16

Sakura789 schreef:
Alhoewel je soms ook een misthoorn nodig hebt, dan bel je je helemaal suf en horen mensen het gewoon niet. .

Daarom dus ...

Dan bereik ik met mijn Carbon wielen I.c.m stoppen met trappen hetzelfde effect . :o
Dat horen de mensen namelijk best snel .

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:18

Sakura789 schreef:
Waarom hebben de meeste wielrenners geen bel? Ik snap dat het met een TdF of een Giro weinig toegevoegde waarde heeft, maar als je met een noodgang mensen gaat inhalen die minstens 10-20km per uur langzamer gaan, is het voor de veiligheid wel handig om hem te gebruiken.

Na vijf dagen fietsen ben ik me echt een paar keer de tandjes geschrokken en was ik met een korte bel er wat meer op voorbereid geweest, we hebben nu samen afgesproken dat als we achter elkaar fietsen de achterste maar gaat bellen, zodat in ieder geval de voorste op tijd aan de kant kan gaan.

Alhoewel je soms ook een misthoorn nodig hebt, dan bel je je helemaal suf en horen mensen het gewoon niet. Meestal roep ik nog een Pas op! zodat je niet ook nog een schrik reactie krijgt. Ik zie wel steeds meer spiegels op de elektrische fietsen, hopelijk komt er straks ook een generatie die standaard een helm gaat dragen :')

IMAY; heb je geen klein zadeltasje? Ik neem echt overal waar ik naar toe ga in ieder geval een havermoutreep mee. Dan weet ik dat ik een paar uur vooruit kan.

Vanavond weer een rondje, nu alweer zin in **\O/** Moet wel een beetje afkicken na zoveel dagen en kilometers.

Het was een heerlijke week om te fietsen! Volgende keer in het buitenland en gaat de tent mee.

Mensen vinden het niet mooi, een bel op hun strakke aerodynamische fiets. Dat is natuurlijk een nonargument maar wel voor mijn gevoel het meest gehoorde argument. Bij mijn fiets zat de bel er standaard op. Evenals ik standaard lampjes kreeg die met een elastiekje vast zitten en dus makkelijk vast en los te maken zijn.

Ik heb geen zadeltasje, maar wel een tasje aan mijn frame. Daar had ik die fruitsnack in willen doen maar ik heb hem gewoon in de koelkast laten liggen.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:40

@culacinno, spannend met de fiets. Ik heb zelf ook een Liv maat S en ik ben 1,69m. Mijn probleem is vooral dat ik best een korte rug heb met bijbehorende (korte) armen dus ik heb een maat S vooral wel nodig voor de reach, denk ik. Zelf eigenlijk ook geen maat M gepast bij Mantel destijds.

@Zebrastreep, ja jammer dat mensen zichzelf zo kunnen overschatten. Hier hebben we bij Oldenzaal ook een heel leuk parcour liggen met veel technische elementen zoals rockgarden, trappen, houten vlonders, wipwaps en jumps. Helaas hebben ze ook onderdelen afgesloten vanwege de veiligheid. Zo zonde dat de overmoedige minderheid het een beetje ''verpest'' voor de verstandige meerderheid. Gelukkig heb ik op dat parcour nog nooit MTB'ers gezien zonder helm. Wel op andere stukjes singletrack, maar die zijn gelukkig minder spannend/riscovol. Nog steeds stom om dan geen helm op te hebben, maar goed, meer dan vriendelijk aanspreken kun je helaas niet doen.

@Imay, klinkt wel als een leuke training met afwisselende oefeningen. Inderdaad gewoon standaard de zakjes van je fietsshirt vullen met telefoon, sleutels, (multitool, pompje, binnenbandje) en eten. Iets van een mueslireep kun je ook in het tasje laten zitten als je het niet gebruikt hebt.

@scooby, ja vervelend hé. Ik heb ook een bel op de racefiets en de MTB. Op de MTB zit het geïntegreerd in de stuurhouder (hide my bell) en op de racefiets heb ik een Knog dus die valt ook niet echt op. Beide produceren ze wel hetzelfde geluid als een grote bel, maar soms horen mensen je gewoon echt niet. Wat nog het meest vervelend is zijn fietsers die gestopt zijn (bij een bordje of voor wat te eten oid) en dan weer opstappen of oversteken zonder uit te kijken of er wat aan komt. Zo al bijna meerdere keren een botsing gehad. Niet altijd de leukste reacties, omdat ze volgens mij zelf ook gewoon niet door hebben dat ze een bijna een botsing hebben veroorzaakt. Laatst ook wandelaars breeduit over het fietspad, waarbij ik na meerdere keren bellen ook PAS OP! moest schreeuwen. Die schrokken ook aardig daarvan en volgens mij zei die man uit schrik ook nog wat terug, maar ja, dan moet je maar niet breed uit over het fietspad gaan lopen denk ik dan bij mezelf.

@Sakura, haha, herkenbaar dat afkicken. Dat heb ik alleen met twee weken hiken met backpack (met tent, slaapspul, kookspul en eten). Heerlijk gewoon elke dag opstaan, wandelen, tent opzetten, koken, slapen en weer door. Wel afkicken als je dan weer in de bewoonde wereld komt met een douche en koelkast etc. Leuke plannen en vooruitzichten iig! Weet je al waar de fietsvakantie de volgende keer naar toe gaat?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:27

Nee nog niet echt, hopelijk kunnen we dit jaar nog 'gewoon' op reis. We hadden de Sahara in Algerije op de planning staan, dus even kijken of dat gaat lukken. Het zal dan najaar 2021 worden, wat we een beetje in ons hoofd hebben zijn Denemarken (N8), Engeland, of Italië/Frankrijk.

Dat stoppen met trappen hoor je inderdaad goed, of een tring tring uit de mond. Dat vind ik ook niet erg, maar met een gangetje van 30/35 inhalen zonder enig geluid dat is echt heel vervelend. Dan zijn we niet eens aso fietsers die het hele pad pakken. Meestal fietsen we (schuin) achter elkaar, of met nog een redelijke afstand ertussen.

Ik laat de repen inderdaad in de tasjes zitten, die vervang ik dan zo af en toe, zodat ze nog wel houdbaar zijn.

Bij sommige wiebelende mensen, bel ik uit voorzorg al eventjes. Ook bij ruiterpaden ben ik altijd een beetje voorzichtig en laat ik meestal rustig per stem weten dat we eraan komen.

We delen toch met elkaar de paden, dus je moet wel eens wat rekening houden. Ik verbaas me soms ook dat een groepje midden op de weg even pauze gaat houden. Of opeens naar links gaat zonder hand uit te steken en zonder om te kijken. We zien wel weer meer ouderen met een helm, maar nog steeds te weinig imo.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 11:39

Culacinno, ik ben benieuwd of de maat M je past!

Imay, oei, minder handig om je fruitsnack te vergeten! Ach, dat overkomt je niet snel weer ;)

Zebrastreep, wat zonde dat er allerlei dingen worden afgesloten omdat mensen zich zo overschatten...

Oh zonder helm vind ik altijd zó dom! Zowel te paard als te fiets trouwens. Voor mij is dat gewoon basisuitrusting en je zal mij dus ook niet zonder zien.

Over ongelukken gesproken, mijn vriend had laatst tijdens een rondje dat er twee fietsers plotseling de weg op draaiden zonder te kijken. Zijn broer reed voorop en kon remmen, mijn vriend kon hem ontwijken, maar schoonzusje zag het te laat en knalde tegen mijn vriend op. Zij een stel kapotte knieën, mijn vriend zijn achterwiel verbogen. En die mensen stopten niet eens! 8)7

Op het kruispunt vlakbij mijn paarden gaat het ook zo vaak maar nét goed... Een 80-km weg, en zó vaak fietsers die maar een kant op kijken, helemaal niet kijken, of heel traag oversteken. Of wel naar de autoweg kijken en niet naar het gescheiden fietspad.

En mooi of niet, mijn vriend en ik hebben op alle fietsen toch maar een bel gemonteerd!

Voor de zomervakantie zijn we langzaamaan wat plannen aan het maken. We denken aan een paar keer een paar dagen weg om te gaan MTB-en. De Ardennen staan hoog op het lijstje, dus vrij zeker dat we dat nog een keer gaan doen. Verder nog aanraders? Mag ook gewoon in NL zijn, België, Luxemburg en Duitsland is ook altijd goed.
Wil voor die tijd echt nog wel een paar keer een paar Nederlandse single tracks oefenen, wil nog net even wat zekerder worden op de MTB. Ik twijfel ook nog steeds over SPD of flat pedals. Ik vind SPD echt heerlijk op de vlakke weg en de niet te moeilijke paden, maar het maakt me af en toe nog wel wat onzeker dat ik niet snel een voetje aan de grond zet als het moeilijker wordt.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:07

@culacinno, ik kwam net dit artikel tegen van Bicycling met allemaal fietsen onder de €1500. Zitten ook een aantal met Shimano 105 en schrijfremmen tussen. Misschien handig voor je zoektocht naar een nieuwe racefiets? https://www.bicycling.com/nl/fietsen-sp ... euro-1500/

@Bnet, ik ga deze zomer naar Winterberg. Zowel de MTB als de racefiets gaan mee. Ze hebben daar voor de MTB een bikepark (downhill) en een trailpark. Ook veel MTB routes in de omgeving. Nog nooit geweest dus ik ben benieuwd O:) In Nederland kun je mooi MTB'en op de Sallandse Heuvelrug (2 routes). Daar vlakbij vind je ook de route van Rijssen, Markelo en Lochem die ook allemaal erg mooi zijn. Lochem is ook flink technisch dus een goede voorbereiding op het buitenland. Drenthe kun je ook heel mooi mountainbiken, maar is wel wat vlakker. Daar worden ook vaak MTB marathons georganiseerd. Utrechtse Heuvelrug is ook erg gaaf, maar volgens maar zijn daar wat paden afgesloten vanwege de droogte. Ook heb je daar een MTB vignet/vergunning nodig.

Edit: Als je nog niet zo zeker bent zou ik zeker in het buitenland gaan voor flatpedals. SPD kan wel prima in Nederland. Je kan bij SPD het veertje in de pedaal ook heel licht zetten. Dan ben je zo uitgeklikt. Veertje kun je gemakkelijk aanpassen met een inbusje.