Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:00

Elanor: Ik wil zelf naar Runnersworld gaan. De eerste keer was ik daar ook erg tevreden.
Nu ik vaker loop en meer km maak wil ik een extra paar om af te wisselen.

Bedankt voor de ondergoed tips. Ik ga toch maar flink erin investeren want naadloos zit veel beter.
Een tent onder een tight vind ik niet mooi maar dat is persoonlijk natuurlijk. Denk dat het dan toch een string wordt.

Zijn er hier ook nog mensen die meedoen aan de ride and run?

Barbabientje

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:19

Ik ga altijd naar de loperscompany, weet alleen niet of die in utrecht ook zit!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:10

Ik ga altijd naar Starshoe in Zeist. Uitgebreide loopanalyse, veel schoenen maar ook kleding en assecoires en je mag je gekozen schoenen ook even een rondje buiten proberen om te kijken of het echt nog steeds goed zit.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:38

Pff, vandaag na een tijdje rust weer geprobeerd te hardlopen, maar nee hoor, opnieuw last van m'n soleus spier :( Wilde kijken of het zonder mijn corrigerende zooltjes beter ging. Maar niet dus. Echt balen, net nieuwe mp3 binnen en vol gegooid met leuke muziek, mooie hardloopoutfit gekocht en zelf qua gedachtengang veel motivatie om te hardlopen. En dan dit stomme gedoe.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:14

IsaCalixa schreef:
Pff, vandaag na een tijdje rust weer geprobeerd te hardlopen, maar nee hoor, opnieuw last van m'n soleus spier :( Wilde kijken of het zonder mijn corrigerende zooltjes beter ging. Maar niet dus. Echt balen, net nieuwe mp3 binnen en vol gegooid met leuke muziek, mooie hardloopoutfit gekocht en zelf qua gedachtengang veel motivatie om te hardlopen. En dan dit stomme gedoe.

Moed houden! 9 maanden geleden begonnen bij mij ook blessures te komen en het heeft lang geduurd maar als je weer kan geniet je dubbel zo veel! Zelf zit ik nu ook weer stil, geen idee hoe het ontstaan is, maar ik kijk er nu al naar uit om de eerste keer weer te kunnen gaan lopen. Maar ik snap dat het tegenvalt.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:19

welshfan97 schreef:
IsaCalixa schreef:

Moed houden! 9 maanden geleden begonnen bij mij ook blessures te komen en het heeft lang geduurd maar als je weer kan geniet je dubbel zo veel! Zelf zit ik nu ook weer stil, geen idee hoe het ontstaan is, maar ik kijk er nu al naar uit om de eerste keer weer te kunnen gaan lopen. Maar ik snap dat het tegenvalt.

Inderdaad, dat is wel waar. Maar ja, ik loop ook hard met het doel om af te vallen en als ik nu stop voel ik me echt zo'n lui persoon die niks aan haar gewicht probeert te doen :P Al doe ik het hardlopen nu ook voor het plezier/om mijn hoofd leeg te maken hoor, dat ook.

Heb hier ook al tips gehad om schoenen te laten aanmeten, maar ik vind het zo balen als ik nieuwe zou moeten kopen. De schoenen die ik nu heb waren al prijzig en ze zijn ook net nieuw. -O-

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:35

Maar heb je deze niet laten aanmeten dan?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:45

Nee. Ik heb voorheen altijd hardgelopen op mijn badmintonschoenen, en toen nooit ergens last van gehad. Ben toen een hele tijd niet meer wezen hardlopen. Maarik had wel van iemand gehoord dat badmintonschoenen eigenlijk niet genoeg steun geven, dus toen toch maar echte hardloopschoenen gehaald. Alleen wist dus niet dat je ze ook moest laten aanmeten etc :') Ze liepen gewoon prima en pasten voor mijn gevoel goed, dusja..

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 07:45

IsaCalixa schreef:
Nee. Ik heb voorheen altijd hardgelopen op mijn badmintonschoenen, en toen nooit ergens last van gehad. Ben toen een hele tijd niet meer wezen hardlopen. Maarik had wel van iemand gehoord dat badmintonschoenen eigenlijk niet genoeg steun geven, dus toen toch maar echte hardloopschoenen gehaald. Alleen wist dus niet dat je ze ook moest laten aanmeten etc :') Ze liepen gewoon prima en pasten voor mijn gevoel goed, dusja..

Niet aangemeten wil natuurlijk niet zeggen dat ze per definitie verkeerd zijn. Tot ene twintig jaar terug liet niemand zijn schoenen aanmeten en liep een ieder op neutrale schoenen. En bij vele ging het natuurlijk gewoon goed. Maar je kunt het ook enkel laten checken. Je betaald dan wel voor een loopanalyse maar weet dan of deze schoenen verantwoord zijn en wat eventueel voor de volgende keer een betere keuze zou zijn. Worden de schoenen echt ontraden dan zou ik ze al algemene sportschoenen gebruiken. (doe ik nu altijd met mijn oude loopschoenen waar de demping uit is.).

Ik heb zelf voor vanmiddag weer een afspraak voor nieuwe schoenen. Koop eigenlijk vrij standaard ieder half jaar een nieuw paar en dan schuif ik de oudere paren door naar resp baan en bosschoen. Loop wel een 4000km per jaar dus ik overschrijdt wel het als max geadviseerde van 1500km maar dat is ook wel een beetje een commercieel advies.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:47

Ik meld me ook :) Heb me vandaag ingeschreven voor de Ladiesrun Eindhoven (5km), dus ook ik ga eraan geloven... Loop nu 3,5 km met een redelijke snelheid, maar bouw alles heel rustig op.

Door een coördinatiestoornis die ook mijn motoriek beïnvloed, is hardlopen voor mij behoorlijk zwaar. Even voor het idee: ik ben in februari gestart met 1 km op een snelheid van 7km/h (gelijk aan snelwandelen xD)

Maar ehm, hier zijn zo te zien mensen die wel ervaring hebben met (langere) loopwedstrijden. Voor mij word de Ladiesrun de eerste keer. Ik ga niet voor de toptijd, maar wil natuurlijk wel lekker kunnen lopen. Zijn er tips? Hoe warm je jezelf op, of is de warmingup meestal georganiseerd (staat wel op t programma). Of is de georganiseerde warmingup niet fijn/niet genoeg voor jullie? Is het op de start geen vervelende mierenhoop en kies je dan om vooraan of juist achteraan te staan?
Ik heb er nu al super veel zin in, maar dus ook echt nog 1000 vragen xD

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:00

Ik doe zelf weinig aan warming up, maar moet altijd lang op gang komen tijdens de wedstrijd dus zou er meer aan moeten doen. Je kunt bijvoorbeeld een beetje loslopen en rek oefeningen doen. Ik doe alleen oefeningen die mijn zwakke punten ten goede komen en laat de rest achterwege.

Heb je een bepaalde eindtijd in moeten vullen bij het inschrijven? Dan wordt er vaak gestart vanuit startvakken. Mensen met ongeveer dezelfde verwachte eindtijd starten dan vanuit hetzelfde startvak.

Bij de Marikenloop had ik de verwachting dat ik in een iets te 'snel' startvak stond en heb toen van achter uit het startvak gestart. De Marikenloop heeft een zandloperstart waardoor je sowieso geen gedram bij de start hebt. Soms heb je een massastart waar dat vaak wel zo is. Ik laat ze dan maar lopen en start gewoon van achter uit het vak.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:30

Ik loop altijd een 15min in waarbij in de laatste 5min 3 keer een korte versnelling op wedstrijd tempo. Na de wedstrijd nog 10min uitlopen. De gezamenlijk warming up stelt nooit iets voor. Beetje zwaaien met armen en benen, leuk voor erbij maar geen serieuze warming up voor 5 of 10km.
Dat zelf invullen van de eindtijd werkt nooit. Veel mensen vullen een veel snellere tijd in dan dat ze daadwerkelijk kunnen lopen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:36

Ik hoefde geen eindtijd in te vullen, kon wel evt een atletiekvereniging/bondsnummer opgeven geloof ik. Maar die heb ik toch niet.

Ik verwacht een beetje dat het een massastart wordt, maar heb ook geen id hoeveel mensen ik kan verwachten.

Goed om te weten dat de gezamenlijke warming up niet veel is. Normaal loop ik zo'n 5 min op rustig tempo in. Dan voeg ik dat of evt 10min inlopen er nog even aan toe

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:44

Ik denk gezien haar verhaal dat ti 15 min inlopen plus 10 min uitlopen perfect gaan aansluiten +:)+

Ik zou niet teveel afwijken van je huidige manier van opwarmen.

Voordeel van bv de ladysrun is dat het heel laag drempelig is, veel mensen lopen dat voor het eerst een wedstrijdje :) bij grotere wedstrijden heb je geen gezamenlijke warming-up, anders dan bblijven springen in het startvlak in de regen om niet ijskoud te worden :')

Wat is nu ongeveer je 5km tijd? Misschien een idee om even te kijken bij uitslagen van voorgaande edities naar de tijden. Dan kan je inschatten of je helemaal vooraan wilt starten (snelste tijden staan daar), helemaal achteraan of ergens in het midden :)

Het is per wedstrijd zo verschillend, maar vaak zitten de top tien tijden onder/rond de 20minuten op de 5km en het gemiddelde onder/rond de 30 minuten.

Voordeel van iets te ver vooraan starten is dat je niet constant hoeft in te hakhalen, nadeel is dat je niet alleen in de weg kan lopen maar ook grote kans hebt om te snel te starten omdat je mee loopt met de rest.

Kan je hier iets mee?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:50

Romyv schreef:
Ik denk gezien haar verhaal dat ti 15 min inlopen plus 10 min uitlopen perfect gaan aansluiten +:)+

Ik schrijf toch alleen maar wat ik zelf doe niet wat ze zelf moet doen. Maar om een idee te geven wat een 'normale' warming up is. Toevallig stond er deze maand nog een stukje over in de runners. Die adviseerde voor een 5km zelfs een warming up van 20min.
Maar goed als je de 5km maar met moeite kunt halen is er natuurlijk helemaal geen conditionele ruimte voor een warming up en kun je die beter in de wedstrijd zelf doe door heel rustig te beginnen en dus achterin het veld starten.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:51

Bij kleinere regionale wedstrijden is overigens bijna iedereen binnen de 30min wel binnen, bij grote evenementen ligt de gemiddelde snelheid inderdaad veel lager.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:53

Ja zeker Romy! Ik ga idd de finishlijsten van vorig jaar eens zoeken.

Ik heb nog geen 5km tijd. Eigenlijk is het nog een klein beetje pushen naar de run toe voor de laatste loodjes. Ik loop nu 3,5km in ongeveer 25 minuten, dus ik hoop bij de run (nog een week of 4) in 35min te finishen. Maar ik realiseer me dat ik dan behoorlijk optimistisch ben. Wel is het puur spieren waar ik nu aan verder loop. Elke keer net spierpijn, mijn benen houden gewoon op. Ademhaling (aka conditie) zitten goed,voel me wat dat betreft of ik nog minimaal een km verder kan lopen.

En ja, het lijkt me veel te gaaf om al die moeite te bezegelen met een run. En strakjes in de zomer zijn er maar zo weinig, dus heb ik besloten nu even door te zetten.

Greetje: ik ga het denk ik inderdaad een beetje op die manier doen, beetje inlopen en dan rustig starten om dan tijdens de run mijn tempo op te voeren.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:00

dan zou ik idd rustig starten en zo opwarmen. Begin niet te ver vooraan, beter na een paar km wat mensen inhalen (dan is er altijd meer ruimte dan de eerste paar km) dan te snel starten omdat je mee gaat in hun tempo :)

Ik heb weinig verstand van je stoornis maar wat geven de artsen bv voor een advies!? Spierpijn is normaal niet erg maar in dit geval lijkt me het een teken van niet goed.... gebruik je supplementen ter ondersteuning van spieropbouw, herstel oid?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:13

Spieropbouw en dergelijke gaat compleet hetzelfde als bij jou. Ik heb dus vandaag lekker spierpijn, maar wel iets minder fanatiek gelopen, zodat ik donderdag (volgende training) hopelijk weer zonder spierpijn ben.

Mijn afwijking is puur een herse-dingetje. Mijn coördinatie is slechter dan normaal. Coördinatie gebruik je bijvoorbeeld bij het vangen van een bal. Je oog ziet iets, je hersenen moeten het verwerken en uiteindelijk moet je hand de bal vangen. Bij mij is het hersenstukje niet helemaal optimaal, dus vang ik mis (wel extreem voorbeeld hoor, na 23 jaar heb ik wel leren vangen).
Hardlopen is wat dat betreft moeilijk, omdat je jezelf elke keer laat vallen en weer opvangt, maar dan nog wat complexer. Die complexiteit is voor mij moeilijk, bij paardrijden vind ik het bijvoorbeeld wel eens lastig om 1 been op de singel te houden, terwijl ik de andere naar achter schuif. Ongemerkt gaat het been op de singel dan ook mee xd.

Advies is om te werken aan mijn algemene conditie, dan heb ik in verhouding meer energie over om na te denken over hoe ik iets moet doen. Ook complexe dingen oefenen stimuleert het hersengebied om zich te ontwikkelen. Hardlopen is dus een mooie 2 in 1.

In mijn dagelijks leven heb ik er gelukkig weinig last van. Ik kan alleen niet staand mijn sokken aantrekken, dan val ik om. Maar of dat betekent dat ik iets mis? Ik geloof het niet. Bij sporten merk ik wel dat ik soms niet zo snel kan als anderen, qua fysieke snelheid of qua ontwikkeling. Door realistische doelen voor mezelf te zetten, kan ik dat ok vinden.

Sorry voor de lange post trouwens. Ik vind t super fijn dat jullie met mij mee willen denken, dus dan wil ik ook fatsoenlijk reageren.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:31

Overigens heb ik diverse regionale wedstrijden gelopen, maar hier is echt niet bijna iedereen binnen 30 min. over de finish. Heb zelfs tijden van 40-45 minuten gezien op de 5k. Ligt gewoon heel erg aan het soort wedstrijd denk ik, maar niet nodig om iemand onnodig zenuwachtig te maken ;)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:43

Kiwipitje schreef:
Overigens heb ik diverse regionale wedstrijden gelopen, maar hier is echt niet bijna iedereen binnen 30 min. over de finish. Heb zelfs tijden van 40-45 minuten gezien op de 5k. Ligt gewoon heel erg aan het soort wedstrijd denk ik, maar niet nodig om iemand onnodig zenuwachtig te maken ;)

Hebben wij vast een snelle regio want hier is het wel zo bij de kleinere regionale wedstrijden. Maar bij grote evenementen zeg ik toch dat de tijden behoorlijk oplopen. gewoon even kijken bij de uitslagen.nl en dan kun je terug zien wat er het voorgaande jaar op betreffende wedstrijd is gelopen.
Sommige wedstrijden hebben ook duidelijke sluitingstijden of doorkomst tijden. Maar die zijn dan altijd op de site terug te vinden. Maar in het algemeen hoe massaler het evenement hoe langer je de tijd krijgt voor een bepaalde afstand.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:58

Net even gechecked: met mijn gedroomde tijd van 35 minuten (ik heb gekeken op 35.59 min finishtijd) zit ik op ongeveer 3/4 van het finishend deelnemersveld van vorig jaar. (de snelste zat op 17 min!)
Blijkbaar waren er toen zo'n 240 vrouwen die de finish op tijd hebben gehaald, dus op zich valt me dat qua mensenmassa nog mee.

Ik ga dan maar lekker achterin starten dus :) kan altijd nog mensen inhalen, maar dat zullen er dan niet giga veel zijn. Je moet verplicht binnen de 45 min finishen, dus dat is natuurlijk het eerste doel. Onder de 35 min zou super gaaf zijn en gewoon extra beloning, maar is niet noodzakelijk.

Als ik dan weer mag lopen trouwens, wss wel. Ik heb afgelopen weekend teveel gedaan (paardrijden, hardlopen, hakken lopen, file rijden, zeilen) en heb nu een geïrriteerde hamstring. Mag dus van mezelf vandaag niet trainen, en vind het nu al super irritant! Wat doen jullie als je geblesseerd bent om toch je energie kwijt te raken? Ik denk dat ik vanmiddag maar wat oefeningetjes opzoek in de oude RunnersWorld die ik gehad heb.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:27

Bij een blessure krijg ik van de fysiotherapeut meestal oefeningen op waar ik wel dagelijks een tijd mee zoet ben. Maar om mijn energie kwijt te kunnen maar vooral om de algemene conditie op peil te houden ga ik dan meer fietsen. Alleen kost het zoveel tijd. In anderhalf twee uur kun je al een hele flinke hardlooptraining doen maar wil je een beetje fietsen dan zit je toch al snel 3 a 4 uur op de fiets.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:20

Greetje63 schreef:
Kiwipitje schreef:

Hebben wij vast een snelle regio want hier is het wel zo bij de kleinere regionale wedstrijden. Maar bij grote evenementen zeg ik toch dat de tijden behoorlijk oplopen. gewoon even kijken bij de uitslagen.nl en dan kun je terug zien wat er het voorgaande jaar op betreffende wedstrijd is gelopen.
Sommige wedstrijden hebben ook duidelijke sluitingstijden of doorkomst tijden. Maar die zijn dan altijd op de site terug te vinden. Maar in het algemeen hoe massaler het evenement hoe langer je de tijd krijgt voor een bepaalde afstand.
Of wij een langzame :P :+

Ik doe naast het hardlopen één keer per week techniek gymnastics (crossfit) dus veel hollow body, hollow hold, hollow rocks, heel veel werken aan sterke core, versterking regio heupen etc. Verder pak ik vrijwel elke week nog een WOD mee.. dat wisselt tussen kracht, conditie, olympisch gewichtheffen of gymnastics. Op die manier hou ik m'n lijf sterk om blessures zo veel mogelijk te voorkomen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:14

Haha xD gelukkig hoef ik geen anderhalf uur te lopen voor mijn energie op is nog ;)
Al zou ik wel naar een lekker looprondje van 10-15km toe willen in de toekomst. Maar goed, nu eerst de 5km :)
Ik las gisteren in een andere (oude) RunnersWorld ook dat een sterke core belangrijk is en dat je meer op je hamstrings gaat lopen als je core moe wordt. Ik deed vroeger wel buikspier oefeningetjes enzo, maar ben daar (uit luiheid) mee gestopt. Toch wel nuttig om weer op te pakken denk ik. Stonden een paar simpele, goed vol te houden oefeningetjes in het blad die ik komend weekend ga uitproberen. (mijn hamstring is na 3 dagen rust al een stuk blijer)

Helaas red ik het niet om naast het hardlopen (en paardrijden) naar de sportschool te gaan. 3x in de week hardlopen gaat net. Maar nu ik wat meer tempo begin te hebben en wat meer routine heb in het hardlopen, kan ik best 5-10 minuutjes wat oefeningen toevoegen.

Ik ga in elk geval voorlopig nog lekker voor de langzame 5km boven de 30 min :) is voor nu goed genoeg, ik ben nog maar een beginnertje. Als ik sommige afstanden in dit topic voorbij heb zien komen, schrik ik toch wel een beetje ;) Maar wie weet komt dat ook voor mij vanzelf.