Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:59

Hoe lopen jullie toch allemaal zo snel :')

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:19

Tiggs schreef:

Troost je met mij, 10 min/km pace. :o

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:36

Helderder schreef:
Tiggs schreef:

Troost je met mij, 10 min/km pace. :o

Ik volg nu ook de hashtag slowrunning op Tiktok, we zijn niet alleen!

BeFunny

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:13

Ik ben ook traag en slowrunnen zou je dat idd ook kunnen noemen. Maar dat is niet erg. Ik ben geen atleet en wordt dat ook niet. Ik loop vooral om fit te blijven en verder echt voor het plezier. En stiekem hoop ik alleen mezelf te blijven verbeteren.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 23:44

Die hashtag is inderdaad fijn! Heeft een heel stuk demotivatie over mijn looptempo weggenomen. Daarbij heb ik ook niet de ambitie om snel te lopen, wel om eindeloos te kunnen trailen en kilometers te maken.

In het openbaar zeg ik ook nooit dat ik hard loop, maar jog. Nu in opbouw naar de 10 kilometer heeft Evy het bij de intervaltraining altijd over in- en uitlopen op een tempo dat je net niet wandelt. Maar dat is dus mijn hardlooptempo. :')
Ik heb ook weleens gehad dat ik van achteren iemand passeerde en dat diegene zei: 'ik dacht dat er een hardloper aan kwam, maar jij gaat helemaal niet hard'. :7

Morgen lange duurloop op de planning, wil een route over de hei bij Kootwijk gaan maken. Even afwisseling van mijn eigen bos/heide gebied.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:40

Om eindeloos te kunnen trailen heb je een goede conditie nodig en die bouw je mede op door ook regelmatig tempo's te lopen.
Dus dat wil ik wel meegeven. Variatie in je training is heel belangrijk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:50

Ik ben ook zeer traag wegens die pezen. Ik moet al een hele week 32 minuten met 7.30 per km en dat lukt gewoon niet. Dat lukt de eerste 1 tot 1.5 minuut en dan moet ik hem toch laten zakken naar 5 minuten op 8minuten per km en dan zit ik op 8.30. En die afstand heb ik nog niet gehaald wegens de warmte. Heb het ook maar 1 keer geprobeerd overigens.
Volgende week lukt hardlopen helemaal niet wegens een geplande bergtocht. Dus iets totaal anders.

Vroeger toen ik 16-17 was liep ik 10km in 45 minuten. Dat zou op zich met training weer haalbaar moeten zijn denk ik. Maar ik heb die ambitie niet, ik wil gewoon max een half uurtje kunnen hardlopen zonder pijn. En tja, als elke stap pijn doet is sowieso elke training afzien. Ook als Garmin zegt doe maar 18 minuten op 9.30 per km, dan vind ik dat al heel erg zwaar. Zelfs als dat de hele training is. Het is conditioneel totaal niet zwaar voor mij, maar ja, ik loop en wandel dus met pijn en moet daar doorheen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:18

Supervixen schreef:
Om eindeloos te kunnen trailen heb je een goede conditie nodig en die bouw je mede op door ook regelmatig tempo's te lopen.
Dus dat wil ik wel meegeven. Variatie in je training is heel belangrijk.

Ja. Dat is ook een van de redenen dat ik ook intervallen doe.
Mijn ambitie is ook niet om een marathon te lopen in snel tempo.
Maar ik zou het wel erg gaaf vinden om ooit een 50km te lopen.
Dit mag ook combi run/Hike zijn voor mij maar Iig wel aaneengesloten. 30km heb ik op vakantie gered. Dus het gaat er vast ooit van komen en daarna kijken of ik gewoon 1x per week een lange afstand kan lopen. Waar de lange afstand voor mij eerst v a 10km was. Is dat nu al verschoven naar v.a 15 km voor mij en dat had ik nooit verwacht ooit nog te kunnen wandelen, laat staan hardlopen. Dus wie weet wat er nog meer in zit. Snel zal ik nooit worden en doe ik mezelf ook niet aan. Maar interval hoort wel bij de training.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:21

BeFunny als je een keer 50km wilt lopen kan ik de ISU wel aanraden, de tijdslimiet is heel erg ruim.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:28

Befunny, ik kan helaas geen intervallen doen, dat is te pijnlijk. Maar ik probeer wel de afstand/tijdsduur dus te verlengen. 10km is voor mij echt te ver, ik denk nu in 3km eerst en dan daarna 5. Het frustrerende is dat het conditioneel wel kan die 5km, maar mijn pezen het niet willen accepteren helaas.
Maar als jij intervaltraining doet, ga je dan echt hard of versnel je iets? Want een keer iets versnellen lukt bij mij soms wel.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:34

Ik lees nog braaf mee maar heb inmiddels moeten stoppen met lopen.

Laat je niet ontmoedigen door je tempo, dat is zo zonde! Ik zie jullie vooruit gaan, qua tempo maar ook qua afstand. Je verbetert echt! En het is supergoed juist om je lijf niet op te jagen. Ik was ook altijd heel langzaam en ben nog steeds niet snel. Maar je wordt echt sneller. Dat is het leuke aan hardlopen, je blijft verbeteren *\o/*

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:07

SV, gaaf dat je er weer een trail marathon op hebt zitten, mooie foto's!
En het zou inderdaad leuk zijn om volgend jaar de 100km te kunnen doen, hopelijk gaat dat lukken!

Be funny, leuk dat je voor de 50km wil gaan! Dat is ook mijn doel dit jaar, lijkt me wel heel pittig, maar wel super gaaf als het lukt.
Ik probeer nu ook steeds de afstanden wat langer te maken.
De eerste maanden dat ik begon, was het steeds om en nabij de 10km, en nu vind ik 20km al makkelijker worden, dat is echt leuk!

Helderder, geeft toch niet hoe langzaam, of snel je loopt, als je er zelf maar prettig bij voelt!

Lisitano, hoe ver ben je nu?

Dinsdag heb ik je tip opgevolgd Musli!
Ik heb de fiets gepakt, en ben naar een parkeerplaats in het bos 4km verderop gefietst, dat is inderdaad wel leuk zeg.
Ik had zo veel zin om nieuwe paden te ontdekken, dat het iets meer kilometers zijn geworden dan eigenlijk mijn plan was.
Maar heb wel genoten.

In de avond nog naar de stad geweest, en ben even loperscompany binnen gelopen.
Heb daar nieuwe hoka speedgoats gekocht!
Speciaal voor het trailen, zit echt een fijne anti slipzool aan.

Afbeelding
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:17

Mooie schoenen, Ieris!

Hier staat het lopen ook even stil. Gisteravond nog een klein stukje geprobeerd te lopen, maar ik kan inmiddels niet eens meer een km pijnvrij lopen. ;( Ben in afwachting van de fysio, hopelijk kan ik daar snel terecht en kan die wat voor me betekenen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:20

Gaaf paar nieuwe trailschoenen @Ieris.
Fijn he? Dat je soms eventjes heengaat en nieuwe paadjes kunt ontdekken.
Goed bezig :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:22

Ik loop op Cliftons door het bos, valt dat ook onder trailen? Want over de weg loop ik vrijwel niet hard. Ik noem het echter gewoon hardlopen, haha.

Zijn die trailschoenen stugger of eigenlijk net zo, want ik zie een vibram zool.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:25

Mooi Iris! Maar nooit schoenen op tafel zetten :oo Dat brengt ongeluk (armoede) := :D

Wat ontzettend balen Puera…… ik duim dat de fysio kan helpen :(:)

En tempo is inderdaad niet belangrijk. Als je maar geniet, tempo komt vanzelf. Of niet. Ik haat interval uit de grond van mijn hart, maar doe het wel, inderdaad om de reden die SV aangeeft.

Wij hebben gisteren een klein rondje Texel gedaan, was heerlijk, wel warm! Heb me halverwege lelijk verstapt, mijn voet is nog wat gevoelig, maar het lijkt erg mee te vallen gelukkig.
Vandaag maar even rust.

Ik ga ook op schoenenjacht, heb 3 paar (2 voor de weg en 1 paar trail), in ieder geval 1 paar is aan vervanging toe en we hebben best veel trails op de planning de komende tijd, dus een extra paar is ook niet weg denk ik…. Weet ik weer waar ik straks voor aan het werk ga :D

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:30

Hier ook al bijna 2 weken niet gelopen. Op 6 Augustus bij London Triathlon een sprint gedaan, en daarna door naar zomerkamp waar het er niet van gekomen is ondanks de mooie omgeving. En thuis bijkomen van mijn vakantie terwijl werk weer start. Gister wel mezelf op de fiets gesleept maar nog niet wezen hardlopen. Wel zaterdag weer een sprint op de planning dus uiterlijk dan heb ik wel weer hardloopschoenen aan. En daarna als het gewone leven echt helemaal weer is begonnen de focus verzetten naar afstand weer uitbouwen want 15 oktober en daarmee de halve marathon in Amsterdam kruipt langzaam maar zeker ook steeds dichterbij...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:01

Supervixen schreef:
BeFunny als je een keer 50km wilt lopen kan ik de ISU wel aanraden, de tijdslimiet is heel erg ruim.

Dankjewel :j

Ik wil hem eerst zelf lopen zeg maar en daarna eens kijken of ik ergens mee kan doen met zo iets.

Ik zit altijd met vervoer en ook met tijd. In het weekend lukt het mij niet om bijv om 09:00 op de Utrechtse heuvelrugrug te zijn laat staan verder weg. Omdat simpelweg de eerste trein pas na een bepaalde tijd gaat in Alphen. En doordeweeks zou ik wel vrij kunnen vragen ik werk maar parttime buitenshuis. Maar daarna heb ik de hondjes die geen 8 uur alleen kunnen blijven. Dus het moet in het weekend. Daarom ben ik wel blij met TRCU :j die organiseren trailweekenden en ook wel eens ultras. En als ik weer fit ben hoop ik mee te kunnen laat zeggen over een maand of 2 met hun 21 km trails die zijn 21 km of langer en zijn elke week :j ik loop ook de Maarten Maartens trail van hun en hoop op die manier wel steeds wat sterker te worden. Hier thuis op de weg ook wat interval en in het weekend zo'n trail. Maar ik doe maar wat. Ik ben momenteel minder fit dan voor mijn vakantie dus er is even wat werk aan de winkel weer.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:03

O Ieris gave kleur die schoenen <3

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 12:00

Ieris speedgoats love it! Ik loop inmiddels op mijn 3e paar speedgoats.

Lisitano wanneer ben je uitgerekend?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:55

Ieris, speedgoats zijn heel fijn! Ik loop er ook op, lievelingsschoenen <3 Stoere kleuren ook!

Ik ben 4 november uitgerekend dus nu bijna 29 weken zwanger. Hardlopen ging laatste keer helaas niet zo lekker meer en kreeg nu ook bloedarmoede dus heb het bijltje neergelegd bij ruim 26 weken. Helaas maar I’ll be back 8-)
Ik geniet volop mee van jullie hardloopavonturen *\o/*

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:57

O Lisitano, dat gaat wel al snel nu. Spannend.

Ik heb nu ontdekt wat ICU is :j Ik dacht gewoon een loop had geen idee. Ik ga straks eens beter lezen :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:12

Dat gaat snel Lisitano, spannend!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:44

@MuSLi, toch weer 4km in the pocket :D

@Lisitano, je hebt het toch lang volgehouden dan!

@ieris, leuk nieuwe routes! Kan je weer helemaal enthousiast van worden he :D
Mooie schoenen!!

@Puera, bah wat een ellende! Hopelijk kan de fysio wat voor je betekenen!

@Ninus, ai lelijke verstapping! Hopelijk helpt je dagje rust.

@Befunny, grappig, wij wonen maar een half uurtje van elkaar vandaan volgens mij!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:49

Dat zou kunnen ik heb geen idee waar je woont ;) in principe is vanuit Alphen i.c.m Utrecht Centraal juist heel makkelijk met OV reizen. Alleen in het weekend moet je dan dus niet vroeg willen zijn _O-