3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Re: 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 23:28

Het is makreel, flamkuchen, aardappel gratin geworden, allemaal wel gedeeld dus geen hele porties, en een glaasje witte wijn.
Even niet kha, maar ontzettend lekker en niet overdreven.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:15

Lekker hoor Aria!

Gisteren 's avonds nog bijna een hele zak chips leeggegeten. Maar toen ik het invulde kwam ik er blij verrast achter dat ik zelfs nog kcal over had als ik mijn beweging erbij telde. Dat voelt dan toch wel goed haha!
O: twee boterhammen met 100% pindakaas naturel en smeerbare roomboter gezouten met hagelslag. (350)
T: een dextro. (12)
L: drie boterhammen met surimi-krab salade, marmelade en 100% pindakaas naturel, een beker halfvolle melk. (504)
A: zelfgemaakte smeuïge slawraps met een halve tortilla, wat focaccia met rozemarijn, een halve tortilla met creamcheese en zalm, gebakken aubergine in zonnebloemolie (over van mijn slawraps haha). (636)
T: bijna een hele zak nacho cheese chips. (793)
B: 12.000 stappen, 10 minuten fietsen, 2 uur en 25 minuten bezig geweest met twee paarden, 7 minuten rugoefeningen.
Totaal kcal: 2297.

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 00:15

Hoi! Zou ik mogen meekletsen? Ik heb totaal geen verstand van voeding en sport en wil graag leren en advies vragen aan de meer ervaren mensen hier.

Mijn doel is afvallen, maar uiteraard op een gezonde manier. Ik ben 170 en weeg 64 kilo. Graag zou ik weer op mijn oude gewicht van 57 kilo komen, maar hoofddoel is onder de 60 kilo. Ik beweeg op dit moment redelijk wat. Ik wandel veel, maar wil deze maand beginnen met actief sporten. Mijn hoofddoel is eigenlijk: vet verliezen. Vraag 1: Wat zou ik het beste kunnen doen met sporten? Ik wil graag wat droger worden, maar hoef geen zwaar afgetraind lichaam of een bikinibody..

Ik heb die app Fatsecret gedownload, maar ik vind het lastig. Deze geeft aan dat ik 1700 calorieën op een dag zou mogen. Dat lijkt me enigszins aan de hoge kant?

Ik hoop dat iemand hier mij een advies kan geven. Resumé: doel is vet verliezen, het liefst afvallen tot onder de 60 kilo.

Ik ga jullie ook volgen en misschien ook lijstjes plaatsen! Ik vind dat wel lastig, want ik ben bijvoorbeeld gek op pasta’s en daar schijn je dik van te worden..

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 01:17

Welkom Madison!

Leuk dat je mee kletst en open staat voor tips.
Je kunt in principe gewoon pasta blijven eten hoor, daar word je niet dik van. Je komt aan als je meer kcal eet dan je verbrandt op een dag. Dus je kunt rustig pizza En pasta eten als je zorgt dat je maar meer beweegt dan je eet om het simpel te zeggen. Je zou eens kunnen kijken wat je binnen krijgt op een dag aan kcal en wat je verbrandt om een beeld te krijgen.
En 1700 is absoluut niet veel hoor voor iemand van jouw lengte. Heb je dit uitgerekend aan de hand van je BMR en activiteit op een dag? :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 09:09

Madison, welkom :)
En idd, je kunt gewoon pasta blijven eten. Alleen als je echt heel droog wilt worden, moet je heel precies op je koolhydraten, eiwitten e vetten gaan letten. Belangrijkste nu is een calorie-tekort.

Ik denk niet dat 1700 kcal veel is hoor.
Ik weet niet wat voor werk je doet, staand, lopend of zittend?

Qua sporten zou ik voor (lichte) krachttraining gaan, met nadruk op het aantal herhalingen en niet op het tillen van zoveel mogelijk gewicht.

Cardio kun je doen, maar mijn voorkeur zou dan uitgaan naar interval/hiit. Lange cardio is voor vetverlies minder effectief. En ik zelf vind het vaak gewoon saai :')

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:18

Welkom Madison! 1700 kcal is zeker niet veel op een dag hoor, ik heb voor mezelf als doel 1800 kcal per dag, en daar val ik ook mee af. (Ik ben 1.75m en op dit moment ongeveer 62 kilo).
Gezellig en veel succes!
Ikzelf haal mijn beweging vooral uit heel veel bezig zijn met de paarden, dat klinkt gek, maar daar verbrand ik wel aardig wat kcal mee. Om echt te sporten zou ik ook wat krachttraining gaan doen. Maar ik raad je eigenlijk wel aan om dit onder goede begeleiding te doen. Ik zie namelijk heel veel mensen bv bepaalde oefeningen doen, maar dan totaal verkeerd uitgevoerd, waardoor het alsnog heel slecht is voor hun lijf.

Gisteren overdag wat minder gegeten, zodat ik 's avonds lekker los kon gaan. We gingen namelijk lekker tapas eten :9
O: twee boterhammen met kaas.
L: Yoghurt Griekse stijl 10% vet met krokante muesli en een elstar appel.
T: een banaan.
A: Tapas :9
B: 17.000 stappen en 70 minuten fietsen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:20

Begeleiding heb ik ook gehad in het begin :j

Heb dan het geluk dat mijn huidige vriend er verstand van heeft. Dus als ik een nieuwe oefening wil proberen, dan vraag ik altijd of ik die goed uitvoer.
Maar in de meeste sportscholen loopt ook een instructeur of trainer, die je kunnen helpen als je een nieuwe oefening wilt doen. :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 12:57

Mega goed Essia! Ik zou willen dat ik samen met mijn vriend kon afvallen, die werkt zakken chips naar binnen alsof het niets is en heeft alsnog een goed figuur :+.

Lekker Sanne, pasta carbonara! Als het in je dag past, waarom niet?

Jij had gister ook een lekker lijstje zeg, nu heb ik zin in eieren met spek :Y)

Knuffel Emma! Het kan helaas niet altijd perfect gaan.. :(:)
Het is zo herkenbaar.. Ik binge ook snel gezonde dingen, het is soms zo lastig -O-

Ik ben het met je eens Eulogy. Jezelf belonen met voedsel is niet goed. Een dag later oppakken is weer een dag later, en als je dat steeds doet dan val je helemaal niet af inderdaad. Ik probeer er ook echt vanaf te komen, maar ik vind het heel lastig. Iemand hier tips voor?

Oh Eulogy, ik ben zo gek op Papa John's! Die vette knoflookboter die ze erbij geven ook... :Y) :Y) :Y)

Klinkt goed Aria, je eten van vrijdag! Helpt veel om dingen te delen met elkaar.

Welkom Madison! Leuk dat je mee komt praten. Wij zijn even groot en ongeveer even zwaar, en hebben hetzelfde doel! Dus kunnen we elkaar goed helpen denk ik. Ik ben ook gek op pasta en dat mag ook af en toe heus wel hoor, als je rekening houd met wat je de rest van de dag eet. Ik ben 3 maanden geleden begonnen met actiever te sporten. Ik heb eerst alles een beetje afgetast, en ben tot de conclusie gekomen dat voor ons doel (afvallen, wat droger worden, vet verliezen) vooral heel veel cardio en buikspieroefeningen goed zijn. Ik heb ook best veel kracht gedaan, en dat doe ik nog steeds een beetje, maar ik merk dat ik daar vooral breed van word, en dat was precies niet de bedoeling, haha! Ik weet niet hoe jouw bouw is, heb je een foto van jezelf? Mag ook via een privé berichtje. Ik heb namelijk, onder mijn vetje, een best wel atletische bouw, en ik bouw snel spieren op. Wat ik nu aan sport doe is 3x per week 4-5 km hardlopen buiten (ben ik net mee begonnen, hiervoor liep ik op de band in de sportschool, maar het is bij mijn sportschool heel benauwd binnen, maar dit kan je ook doen als je wil), 2x per week paardrijden, 3x per week sportschool (20 min fiets, wat kracht- en buikspier apparaten (veel herhaling, laag gewicht), wat losse oefeningen op een matje). Los van het sporten is goede voeding echt het aller belangrijkste. Ik zit zelf tussen de 1500-1800 kcal op een dag (ligt er een beetje aan hoeveel ik heb gedaan). Wat eet je nu op een dag?

Vrijdag was ik dus uit eten met mijn vriend, en ik heb uiteindelijk gekozen voor twee voorgerechtjes en we hebben het dessert (kaasplankje) gedeeld. Was een goede oplossing en zo heb ik toch garnalenkroketjes kunnen eten (guilty pleasure). Ik ben wel over mijn caloriedoel heen gegaan overigens, maar ik vind het echt bijna onmogelijk om dat niet te doen met uit eten gaan. Ik wil er ook graag van genieten en drink dan ook graag een glaasje wijn. Maar misschien mag ik soms wel iets strenger voor mezelf zijn.

Gister echt een hele rommelige dag, 's ochtends met mijn vader en mijn vriend naar de sportschool gegaan, daarna even snel een broodje gegeten en mijn nieuwe rijlaarzen opgehaald. Ik was heel bang dat ze niet zouden passen omdat ik op moment van aanmeten (half november) had aangegeven dat ik ging afvallen, wat nog niet echt noemenswaardig gelukt is :+. Maar ze passen! En ik ben er mega blij mee. Daarna snel door naar stal om te rijden en ze uit te proberen. Daarna vlug naar de supermarkt en toen was ik echt best wel heel hongerig. Vriend is een weekend weg, dus heb wat te eten besteld en 's avonds met vriendinnen gaan stappen.

Lijstje gister:
L: AH Excellent pistolet wit met roomkaas, gerookte zalm, ijsbergsla en bosui
A: bapao rundvlees, Turkse pizza en een halve kip wrap
T: Prosecco, cocktails (laat ik over de hoeveelheid maar niet uitweiden :+)
B: uur sportschool (toch even op de band hardgelopen, kracht en buikspieren), paardrijden, hele nacht dansen

Vandaag even niets. Ik ben heel druk geweest afgelopen dagen en dat hakt er een beetje in. Kater valt wel mee gelukkig. Einde middag even naar stal, even een stukje wandelen met paard en daarna longeren.
Ik mag vanavond pizza van mezelf als ik de rest van de dag weinig eet.

L: twee crackers met gekookt ei en huttenkase
T: spinazie en boerenkool (ongeveer 300 gram), vier maiswafels met Slankie smeerkaas, eventueel cup-a-soup
A: pizza

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 14:25

Frummels, dank je wel! De app Fatsecret rekende dit voor mij uit. Op dit moment beweeg ik helaas matig. Wel wandel ik heel veel, maar wil dus vanaf maandag gaan sporten, ook al is het maar buiten hardlopen!

Dilan, ik doe zittend werk (helaas). En cardio vind ik ook saai :P

Kimmie, bedankt! Ik ben ook wel een bezig bijtje en ben altijd wel met ‘iets’ bezig, dus ik verbrand wel redelijk wat, maar als jurist ben je een soort van gedoemd tot zittend werk vaak, dat is wel balen!

Maanlicht, bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik kan straks wel even een foto sturen, even uitvogelen hoe dat ook alweer moet. Maar ik heb hetzelfde als jij: onder het vetje ook atletisch! Ik deed bijvoorbeeld een aantal jaar geleden aan polefitness, twee keer per week in de sportschool en thuis bijna iedere dag wel eventjes, en binnen no time was ik gespierd en droog! Toen woog ik 54 kilo, waarvan veel mensen zeiden dat ik te mager was..

Mijn lijstje van (bijvoorbeeld) gister.

O: Alpro mild&creamy ongezoet met theelepeltje biologische honing, chiazaad, hennepzaad en een eetlepel gedroogd fruit en pittenmix.

T: Mini Lion.

L: Kipcorn met een beetje chilisaus (oké, niet best, maar ik was bij een vriendin en dat was haar idee van lunch haha)

D: Halve gebraden kip zonder vel en zonder saus, dus alleen de witte, droge stukjes

T: Twee volkorenboterhammen met Goudse Kaas 48+ extra belegen

Oké, als ik het zo terug zie, is het niet heel best..

Ik zal zo veel mogelijk proberen mee te kletsen. Helaas kan ik geen goede adviezen geven, aangezien ik nog maar net ben begonnen met mij te verdiepen in deze materie.

Fijne zondag!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 14:51

Welkom Madison! Ik raad je aan de OP eens goed door te lezen, daar hebben we veel goede informatie ingezet. Zo kun je via een link in de OP ook je BMR uitrekenen, dat is het kcal aantal waar je absoluut niet onder mag gaan. Ook kan je daar je PAL uitrekenen. Gemiddeld genomen kan je zo'n 500kcal onder je PAL gaan zitten (zo lang dat niet lager dan je BMR is). Zorg er wel voor dat je nog altijd omlaag kan met je kcal: dus als je PAL - 500 = BMR, dan moet je iets hoger gaan zitten. Veel mensen komen namelijk tijdens het afvallen op een plateau (waarbij je dus even stopt met afvallen ondanks goed opletten) en dan kan het helpen om iets omlaag te kunnen in kcal. Maar in de OP staat alles uitgelegd!

Ik heb niet zo'n goed weekend atm haha. Gister filmdag met vriendinnen met hapjes enzo, maar ben braaf van de chips etc afgebleven.

O: /
L: /
T (begon om 13u): paprika & tzatziki dip (en één chippie 8-) )
A: Kleine kapsalon + broodje falafel met knoflooksaus

Gok dat ik door het avondeten toch aan mijn kcal zit of er net overheen, maar op zich niet ontevreden ondanks de 'slechte' dag.

Vandaag:

L: Sport Pancakes (50gr) + 20gr nutella
A: Indisch afhaal <3

Klinkt weinig maar Indisch zijn altijd megaporties dus ik gok dat ik wel aan m'n kcal ga komen haha :))

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:39

Imandra, dank je wel! Ga me verdiepen in de informatie uit de OP!

Vandaag opnieuw op de weegschaal en was iets afgevallen. Heb wel m’n maandelijkse ellende, dus daardoor kun je ook iets zwaarder zijn, toch?

Lijstje van vandaag:
O: Alpro Mild&Creamy, theelepel chiazaad, theelepel hennepzaad, beetje biologische honing en gedroogd fruit- en pittenmix.
T: 10 zoute pepsels
L: Banaan
D: Nasi met groenten en kip, een halve augurk en een schepje pindasaus
T: twee volkoren boterhammen met kaas en pindakaas
Qua drinken: ik drink de hele dag door slechts groene thee.
B: half uurtje hardlopen (en snelwandelen tussendoor ivm gebrek aan conditie :'))

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 00:10

Welkom Madison!

Mijn lijstje van vandaag:

L: unox kippensoep en een half stokbroodje met kruidenboter uit de oven :9
T: Paar stukjes gedroogde worst
A: Shakshuka met chorizo, quinoa en mozzarella
T: glas cola en een mini tompouce
T: Naturel Doritos

Ik weet niet precies hoeveel kcal die worst is, dus ik schat tussen 1600-1700 kcal vandaag

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:22

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:50

Supergoed Essia!
Lekker lijstje Sanne!
Wat rot Emma! Hopelijk heb je het nu wel weer lekker op kunnen pakken!
Ik ben het deels wel eens met Eulogy. Aan de ene kant is het natuurlijk echt niet goed om jezelf te belonen met eten, aan de andere kant mag dat soms naar mijn mening op bepaalde bijzondere momenten ook wel. Ikzelf heb er gelukkig amper last van, en sws eigenlijk niet van een vervelend gevoel als ik het heb gedaan haha!

Gisteren een lekkere high tea gehad, waardoor ik wss wel wat hoog in kcal zit. Maar het was echt heerlijk, dus helemaal niet erg voor een keertje.
O: twee boterhammen met kaas en een kop thee.
L: yoghurt Griekse stijl 10% vet met krokante muesli en een elstar appel.
T: eerst twee krokante wafeltjes, een beker warme chocolademelk en daarna de high tea.
A: een kom verse tomatensoep en wat focaccia tomaat, olijven.
T: een kerstkoekje.
B: 9000 stappen, anderhalf uur bezig zijn met paard (verzorgen en longeren) en 40 minuten fietsen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:53

Ik ben er ook weer na een paar dagen afwezigheid. Vrije week even bezig geweest met wat rust pakken. Niet bezig gehouden met mijn eten. Ik had onder andere vier verjaardagen en heb er heerlijk van genoten.

Vandaag weer aan het werk en dus weer mijn normale ritme.

Planning vandaag
L: Skyr met muesli en whey crispy
T: appel, 3 rijstwafels met chocolade
A: lekkerbek uit oven, spruitjes, aardappelbolletjes uit airfryer, mayonaise
T: Melba toast met Huttenkase en honing

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:47

Goed bezig allemaal!

Gister pizza gegeten en kreeg de helft niet op, en mijn vriend had ook nog een stukje over, dus dat eet ik vanavond.

O: twee crackers met Hüttenkäse, harissa en komkommer
L: grote kom wortel-gembersoep, maiswafel
A: overgebleven pizza pepperoni
B: 4km hardgelopen en uurtje paardrijden straks

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:08

Ik zit even in een sport dip. Dat heb ik al heel lang niet gehad zeg. >;) Ik merk dat ik de workouts van personal bodyplan vaak te eentonig en niet uitdagend genoeg vind, en ik mis crossfit heel erg. Het is best een stuk rijden sinds we zijn verhuisd, en het is ook niet heel goedkoop met de frequentie waarop ik ga. :=

Hebben jullie nog leuke ideetjes voor sport? Ik vind het leuk als er kracht aan te pas komt, explosiviteit en het mag best ruw/hard zijn. Dus geen dansen of zwemmen ofzo. :o
Zit nu te denken om eens een proefless shorttrack of kickboxen te doen, maar dat zit allemaal flink uit de buurt helaas. Anders toch maar weer terug naar crossfit :D

Lijstje vandaag:

O: smoothie van halfvolle melk, spinazie, banaan, kaneel, havermout en wat eiwitpoeder
T: barebell reep
L: sla met pasta, tomaat, mozarella, amendelen, balsamico dressing
T: 4 rijstwafels met kalkoenfilet
A: witte rijst met wokgroenten

B: 20 min fietsen (retour werk), uur krachttraining.

Fietsen was zwaar vanmorgen, mijn versnellingen zaten vastgevroren dus moest in de zwaarste stand naar kantoor fietsen :')

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:15

Kun je niet gewoon zelf olympic/powerlifting doen Frummels, gewoon in een sportschool? Als je een crossfit achtergrond hebt weet je neem ik aan al wat je doet wat oly lifting betreft? :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:22

Eulogy schreef:
Kun je niet gewoon zelf olympic/powerlifting doen Frummels, gewoon in een sportschool? Als je een crossfit achtergrond hebt weet je neem ik aan al wat je doet wat oly lifting betreft? :)

Dat doe ik nu vaak voor of na mijn personal body plan schema inderdaad. :j deel oly en deel crossfit. Maar merk dat ik het lastig vind om dat in die setting te doen. (En ik vind het heel irritant dat je niet met gewichten kunt/mag smijten in de sportschool. Met overheads laat je natuurlijk nog wel eens wat vallen :roll: ).

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:34

Is er geen non commerciele sportschool in de buurt? :D Herken het wel, want powerliften in je gemiddelde sportschool is eigenlijk ook niks, dus ik ga binnenkort naar een non-commerciele martial arts/oly/powerlifting gym waar ik al een paar keer ben geweest. Denk dat dat alsnog stuk goedkoper is dan Crossfit maar ik weet natuurlijk niet of er zoiets bij je in de buurt zit!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:13

Nee helaas niet. Er zit wel een crossfit box vlakbij ons, maar die vind ik te Amerikaans. (alle lessen in het Engels, hele grote groepen, en een beetje "fake" gedoe). Dan vind ik de box waar ik normaal ga fijner, maar die is een flink eindje weg. Maar goed, misschien dat ik daar maar gewoon blijf. Daar mag je tenminste ook onbeperkt gebruik maken van de open box, naast de lessen. :)

In een "gewone" gym is het inderdaad niks. Laatst was ik snatches aan het doen en toen ramde ik de muziekbox half van het plafond :)) :=

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:27

Oh nee dat klinkt inderdaad vreselijk, die box :')

Nee, dat lijkt me inderdaad niet handig haha. Powerliften is nog wel te doen maar als het een beetje druk is, is er nergens ruimte om te deadliften, de plates zijn geen bumper plates, de stangen zijn ouder, een stuk minder en slechter onderhouden dus minder grip en er zijn geen platforms.
Dus ja, dan kan ik me al helemaal voorstellen dat oly lifting niks is :')
Klinkt alsof het het wel waard is voor je, ik moet ook een stukje verder voor deze gym maar scheelt een hoop frustratie.

Ontopic: ik heb echt eh... nou ja heel veel gegeten dit weekend :+ M'n vriend is heel lang, 2x zo zwaar als ik en heel actief dus hij eet ook echt 2 keer zoveel als ik en dan eet ik dus ook vrolijk veel meer als hij kookt of zo. Vrijdag wel getraind, maar toen Domino's gehaald, zaterdag veel gelopen maar hij had een Full English gemaakt voor ontbijt en 's avonds zijn we de stad in geweest dus vrij veel gedronken ook. Zondag viel wel mee en ik ben alsnog halve kilo afgevallen deze week, dus ach.

Zal vanavond even bijlezen!

Vandaag:

O: /
L: olijvenbroodje met buffelmozzarella, milano salami, tomaat en rucola
T: zakje popchips (97 kcal <3 )
A: kip/rijst/broccoli of pasta met kipworstjes, tomaat, paprika en aubergine, moet nog even kijken

B: uur trainen, halfuur cardio, 3 kwartier lopen

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:31

Precies dat allemaal haha. Al hebben wij tegenwoordig wel platforms :j
Misschien toch maar een stukje rijden, want ik raak idd gefrustreerd haha.

Jouw lunch <3

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:57

Bij mijn sportschool hebben ze een speciaal stukje er voor. Met van die speciale matten. Maar het is eigenlijk bijna nooit heel druk.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:41

Ik heb er even heel erg de pest in :\
Heb dus net zaterdag mijn nieuwe op maat gemaakte DeNiro rijlaarzen opgehaald. Zaten wat strak maar kreeg ze dicht. Gelijk mee gereden en ook dat ging goed. Wel wat strak, maar niet te.

Nu wilde ik ze vandaag weer aan doen met rijden, rechts ging prima. Links kwam ik al niet in. Dus uiteindelijk boterhamzakje om mijn voet gedaan, kreeg ik ze aan. Toen kreeg ik de rits niet dicht. Hij ging gewoon niet over mijn kuit, waarschijnlijk doordat ik heb hardgelopen vanmorgen. Uiteindelijk lukte het half, splijt die rits.... Dus ik zat vast -O-. Rits ging geen kant meer op, alleen nog meer omhoog waardoor de rits nog meer ging splijten. Alles geprobeerd, zelfs vaseline erop gedaan, niets hielp |o. Toen moest uiteindelijk een stalgenoot de rits losknippen.

Ben er even helemaal klaar mee........ -O- -O- -O- -O-