Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:38

IsaCalixa schreef:
Hoi, ik kom hier even binnen vallen. :D

Ik ben sinds een paar weken begonnen met hardlopen. (twee keer per week). Ben nu in totaal zo'n 6 keer geweest denk ik. Maar ik heb sinds de laatste paar keer telkens last van een spier aan de binnenkant van mijn onderbeen. Ik denk dat dit de ''soleus'' is (staan wel plaatjes op google). Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
Het is echt een stekende pijn.

Misschien wat informatie: ik rek en strek altijd voor en na het hardlopen. Ook ga ik voor het hardlopen altijd een paar minuten wandelen en erna ook, om op te warmen en af te koelen. Ik heb wel echte hardloopschoenen gekocht. Deze draag ik met corrigerende zooltjes. Verder loop ik gewoon op de stoep of op de straat. En oh ja, ik probeer altijd tussendoor minstens 1 rustdag te hebben.

Als je schoenen zijn aangemeten en dus echt goed zijn zou het daar dus niet aan kunnen liggen.
Wanneer rek je voor het hardlopen? Rekken voor je warming up is niet goed voor je spieren, wij lopen altijd eerst 5 a 10 minuten langzaam, dan rekken en strekken (zodra je spieren al wat opgewarmd zijn dus) en dan echt beginnen met hardlopen.

De pijn die je noemt is een bekende pijn, heb er zelf ook regelmatig last van (gehad). Ik zou voor nu even rust houden totdat de pijn 100% weg is, dus ook niet weer gaan rennen als je nog iets voelt ervan. Het lijkt wat geïrriteerd/overbelast. Als je langer last houdt dan even je schoenen laten nakijken of deze nog geschikt zijn voor je. Je kunt ook bij eens je looptechniek laten nakijken, maak je bijvoorbeeld te grote passen (meer kans op blessures). Ik zou je voor nu even rust aanraden en over een week verder kijken.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:11

anne_bento schreef:
Als je schoenen zijn aangemeten en dus echt goed zijn zou het daar dus niet aan kunnen liggen.
Wanneer rek je voor het hardlopen? Rekken voor je warming up is niet goed voor je spieren, wij lopen altijd eerst 5 a 10 minuten langzaam, dan rekken en strekken (zodra je spieren al wat opgewarmd zijn dus) en dan echt beginnen met hardlopen.

De pijn die je noemt is een bekende pijn, heb er zelf ook regelmatig last van (gehad). Ik zou voor nu even rust houden totdat de pijn 100% weg is, dus ook niet weer gaan rennen als je nog iets voelt ervan. Het lijkt wat geïrriteerd/overbelast. Als je langer last houdt dan even je schoenen laten nakijken of deze nog geschikt zijn voor je. Je kunt ook bij eens je looptechniek laten nakijken, maak je bijvoorbeeld te grote passen (meer kans op blessures). Ik zou je voor nu even rust aanraden en over een week verder kijken.

Mijn schoenen zijn niet aangemeten, ik heb ze gewoon zelf gepast/uitgeprobeerd. Ik rek gewoon voordat ik begin en ga dan een stuk lopen. Misschien de volgende keer maar eens andersom doen inderdaad :P De schoenen zijn echt nog net nieuw dus zal zonde zijn als ik alweer andere moet kopen. Waar kun je die laten aanmeten dan? Ik heb ze bij de scapino vandaan.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:17

Bij een goede hardloopwinkel kijken ze precies hoe je voet staat en hoe je loopt, daarop gebaseerd wordt een schoen uitgezocht. Je zou er eens heen kunnen gaan met je huidige schoenen en kunnen vragen of ze willen kijken of deze schoenen geschikt voor je zijn. Het is inderdaad zonde als je weer nieuwe moet kopen maar het is wel het behoud van je benen, en daar moet je je hele leven nog mee doen ;)

Rekken voor je begint inderdaad niet meer doen, eerst je spieren rustig warmlopen (dus een stuk doorwandelen of rustig rennen) en pas daarna rekken.

Hardlopen is ontzettend blessuregevoelig, dus dingen zoals de juiste schoenen en de juiste trainingsopbouw zijn ontzettend belangrijk!

Barbabientje

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:30

Ik kom weer even binnenvallen!

Gisteren weer eens een loop gedaan (Vestingloop hier in db), 15 km.. Helaas 2 maanden niet kunnen trainen, dus geen toptijd neer gezet, maar nog steeds redelijk tevreden.. 1:26 gefinisht :j
Liep samen met vriendlief en die had heel veel last van de warmte, dus vandaar richting het einde wat verlaagd in tempo..

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:32

@Aranel: Bij de Big Bazar hebben ze nu veel sportkleding met 50% korting volgens de folder. Ik heb daar mijn erg fijne korte broek weg! :) (dus wie weet ga ik er nog wel 1 halen ;) ).

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 00:46

Ik kom ook even om t hoekje kijken. :D

Ik wilde vragen welk (sport)ondergoed jullie fanatieke lopers dragen :o
Ik heb al van alles geprobeerd behalve sportondergoed.
Is dat echt zo'n grote verbetering of valt het mee?

Ik kreeg als tip om underamour te proberen.
Een string kruipt omhoog bij mij en een boxer of tent schuurt in mijn liezen....
Een gekke vraag misschien :')

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:37

Ik heb sportondergoed van odlo en dat bevalt me prima. Maar de goedkope naadlose slips van de wibra bevallen eigenlijk ook heel prima. En niet zo'n gekke vraag ook de eerste laag is het belangrijkste om in te investeren de rest is al een stuk minder belangrijk. Sokken, onderbroek en bh moeten perfect zitten, niet schuren en voldoende ventileren.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:42

Hoi bokkers mag ik me hier ook melden ik ben ook bezig met hardlopen loop nu vanaf maart ongeveer wel met tussenpozen omdat ik soms zoveel werk dat ik geen tijd heb.
Wel werk waarbij ik ontzettend veel en hard loop.

Loop nu ongeveer een rondje van 3 km in 20 minuten

Lopen jullie ook gewoon als je bv verkouden bent en het is weer zoals vandaag veel wind koud regenachtig

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:07

Ik gebruik tot nu toe nog gewoon een string, vind het zo geen gezicht zo een granny pants onder en legging haha..
BH heb ik wel altijd een sportBH aan, dit is met hardlopen echt niet prettig zonder, gewoon insnoeren de handel :P

Morgen weer proberen, ik was zelf bang voor een slijmbeursontsteking, maar het bleek een overbelasting in bepaalde spieren in mijn heup/bil te zijn, echt super fijn om bij de fysio 2 jonge mannen tegen te komen, die me moeten gaan helpen met mijn kontspieren whaha.

Barbientje: Dat is toch een hartstikke nette tijd !! Ik doe het je niet na hoor !

Dees: Ik loop wel altijd gewoon als ik verkouden ben of het slecht weer is, tenzij ik me echt heel beroerd voel. Het is het me ook weer niet waard echt ziek erdoor te worden.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:09

HouVanUtopia schreef:
Hoi bokkers mag ik me hier ook melden ik ben ook bezig met hardlopen loop nu vanaf maart ongeveer wel met tussenpozen omdat ik soms zoveel werk dat ik geen tijd heb.
Wel werk waarbij ik ontzettend veel en hard loop.

Loop nu ongeveer een rondje van 3 km in 20 minuten

Lopen jullie ook gewoon als je bv verkouden bent en het is weer zoals vandaag veel wind koud regenachtig

Met 20 minuten of 3 km ben je al heel goed bezig +:)+

Als ik verkouden zou zijn zou ik niet lopen denk ik, vergt veel energie, denk dat lopen dan echt niet fijn is. Ik ben eigenlijk nooit verkouden (kan me de laatste keer niet herinneren, afkloppen :+ ), dus heb er geen ervaring mee.

Met koud en regenachtig weer zou ik juist lopen, extra workout! *\o/* Ik vind regen sowieso niet erg, ben vaak al snel genoeg bezweet dus de regen merk ik amper, alleen het begin moet je even doorheen. Met wind tegen ook gewoon lopen, even een pasje langzamer dan normaal.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:20

Hier weer een mooi sportlijstje al klaar.. Heb ik nodig om me steeds in te schrijven, anders ga ik niet trainen :')

Met regen ga ik juist super graag lopen, moet het wel pas gaan regenen als ik al aan het lopen ben, anders zit de bank veel te lekker O:)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:24

Barbientje: dat is idd ook de reden dat ik me voor runs inschrijf haha!
Waar ga je mee doen?

Ik vind obstakel runs eigenlijk leuker, maar krijg niet echt iemand mee en alleen ja, vind ik ook weer niet fijn. Dus nu maar gewone runs ingeschreven.

28.06.2015: 10 km - LadiesRun Eindhoven
11.10.2015: 21 km - Halve Marathon Eindhoven

Maargoed, dan moet die overbelasting wel snel rustig worden, anders kan ik die eerste al vergeten :(

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:50

Euhm een rustig beginnen :')

23 juni: 10 km - Jeroen Bosch loop
28 juni: 10 km - Omloop van Empel
6 september: 10 EM - Tilburg Ten Miles

Daarnaast twijfel ik nog een beetje of ik de halve marathon van Eindhoven of die van Amsterdam ga doen.. :')

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:01

Die zijn beide begin okt, mooie opbouw naar de halve marathon toch ;)

Ik moet nog maar zien of ik het ga redden, nu al 2x na een afstand 10/12 km een overbelasting gehad, moet deze spieren gaan trainen... Anders wordt het lastig mijn afstand op te bouwen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:42

Heb er al 2 halve marathons op zitten :j
Wat ik wil gaan doen is van de zomer veel zwemmen, goed voor je corestability :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:18

Oef een halve marathon vind ik echt wel heel wat :D

Dit is ons lijstje tot zover, wij lopen overigens de hardloopdingen de kortere afstanden, en dan steeds zo snel mogelijk. We hebben het allemaal niet zo op lange afstanden, halen meer voldoening uit 5 KM en dan in steeds kortere tijd :) We hebben afgelopen zaterdag onze 1e echte obstacle run gelopen, en zijn zo enthousiast dat we er meteen wat meer gaan doen *\o/*

24-5-15 rondje oudorp 5 KM
11-7-15 Mud & Water challenge obstacle run 16 KM
30-8-15 Bootcamp Obstacle Run 18 KM
19-9-15 Dam tot Dam by night 8 KM
26-9-15 Mud Masters 18 KM
5-10-15 Rondje Bergen hardlopen 5 KM (of misschien pakken we daar de 10 KM een keer mee)
24-10-15 Strong Viking obstacle run 19 KM

Mooie afwisseling zo :j

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:21

Een obstakel run van 18km is toch veel zwaarder dan alleen rennen 21 km?
Of zie ik dat nu helemaal verkeerd :P

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:24

Haha misschien wel... ik heb nooit geprobeerd 21 km te rennen dus kan het niet goed vergelijken. Ik vind langer als een half uur hardlopen gewoon ontzettend saai, 21 km moet ik niet aan denken :o Al is het op zo'n evenement natuurlijk wel heel anders, kan me voorstellen dat je dan gemotiveerder bent!

Met obstakel runs heb je nog tijd om tussendoor op adem te komen, vaak sta je toch wel even te wachten voor je het obstakel kunt nemen

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:29

anne_bento schreef:
Haha misschien wel... ik heb nooit geprobeerd 21 km te rennen dus kan het niet goed vergelijken. Ik vind langer als een half uur hardlopen gewoon ontzettend saai, 21 km moet ik niet aan denken :o Al is het op zo'n evenement natuurlijk wel heel anders, kan me voorstellen dat je dan gemotiveerder bent!

Met obstakel runs heb je nog tijd om tussendoor op adem te komen, vaak sta je toch wel even te wachten voor je het obstakel kunt nemen

Ja, dat is waar je loopt niet alle km aan 1 stuk, maar wel een zwaardere belasting voor je lichaam met de obstakels. De tijd is ook wat minder belangrijk.

Ik heb het na een uurtje lopen ook wel gehad meestal, maar daar moet ik nu toch maar even overheen komen :P. Zal de halve marathon niet in 2 uur gaan lopen verwacht ik :P.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:52

Heb echt respect voor jullie afstanden ik ben al trots al ik de 3km zonder lopen tussendoor volhoudt als ik dat ongeveer 1/2 weken volhoudt wil ik mijn ronde gaan vergroten kan gelukkig heel makkelijk in mijn omgeving het stuk vergroten en uiteindelijke kan ik op het dorp ronde van 10km doen en als ik tussendoor ga nog langer en anders moet ik het dorp uit.

Hoop ooit dat ik die 10 km kan rennen zonder moeite als ik daar nu aan denk wordt ik al moe

Wat eten jullie meestal als je in de ochtend gaat rennen vooraf

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:08

Ik ren eigenlijk nooit sochtends, vind het savonds veel fijner.
Maar bootcamp wel op zondag ochtend, dan zorg ik dat ik zeker 1,5 uur van te voren ontbijt. Ik ontbijt dan niet anders als de andere dagen (sportmuesli met kwark en banaan).

Ik ben vorig jaar begonnen met hardlopen, niet heel fanatiek maar zat toch al heel snel om 5 km. Sindsdien voornamelijk krachttraining en bootcamp, dus veel interval training. Tussendoor af en toe 5 km gelopen. Laatst dacht ik, laat ik eens kijken of ik langer dan 5 km kan, en huppa, ik liep zo zonder moeite 10 km. Kortom, blijven trainen! Ik heb enorm veel baat bij interval training en bootcamp door de duinen, dan wordt je vanzelf sneller en krijg je meer uithoudingsvermogen. Ik ben van mening dat intervaltraining niet mag ontbreken bij het trainen voor hardlopen :)

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:15

Ik had afgelopen oktober 1.57.06 op de halve. Ligt beetje aan je voorbereiding denk ik en je blessure gevoeligheid. Ik heb nu een voedingsschema waar ik erg goed op draai. 'S ochtends om 6 uur een kom havermout met fruit en kaneel en daarna eet ik bijna elke 2 uur wel iets. Verder wat supplementen multivitamine vrouw, evt. Vis olie en whey en isotone op trainingsdagen.

Ik heb beetje zelfde als Anne bento. Ook krachttraining, hit, dansen en paardrijden en dan 2x in de week vlakke weg hardlopen.

Ohja over de ondergoed. Ik draag vaak onder mijn sport bh of top nog mijn gewone bh. Ik vind de gewone sport bh vaak nog te slap

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:32

Hallo,

Ik ben ook net begonnen met hardlopen voor mijn conditie (heel misschien ga ik ooit een keer een wedstrijd lopen)

Hoe hebben jullie opgebouwd in het begin en wat voor sportkleren hebben jullie?

Ik gebruik kwa schoenen nu air max.
En kleren heb ik nu gewoon een kort sportbroekje met een topje.

ik probeer nu deze loopschema's bij te houden:
https://www.start-to-run.be/loopschemas/

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:10

caresje schreef:
Hallo,

Ik ben ook net begonnen met hardlopen voor mijn conditie (heel misschien ga ik ooit een keer een wedstrijd lopen)

Hoe hebben jullie opgebouwd in het begin en wat voor sportkleren hebben jullie?

Ik gebruik kwa schoenen nu air max.
En kleren heb ik nu gewoon een kort sportbroekje met een topje.

ik probeer nu deze loopschema's bij te houden:
https://www.start-to-run.be/loopschemas/

Zo ben ik ook begonnen! Ik kreeg erg last van mijn enkels dus ging ik voor echte hardloopschoenen kijken. Die man zei dat als ik hier nog langer op door was gerend ik er misschien wel een blijvende blessure aan over zou houden. Dus let daar goed op!
Ik ren gewoon in een korte (met slecht weer lange) broek met sport bh en sporthemd.
Schema weet ik niet precies meer maar probeer wat je zelf fijn vind! Je kan altijd nog veranderen van schema, dat heb ik ook gedaan. Ik vond de minuten tussendoor wandelen te lang worden, waardoor ik steeds minder snel vooruit kwam.
Succes!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:47

Mag ik hier eens advies vragen voor een goede winkel om hardloopschoenen te laten aanmeten?
Ik heb aanvankelijk 'gewoon' een prima paar in de midprice klasse gekocht (Asics Gel Pursuit Lady), omdat ik eerst wel eens even wilde weten of ik dat hardlopen nou echt zou doorzetten. Antwoord is inmiddels 'ja'. :D Ik wil nu zekerheidshalve graag een keer een loopanalyse laten doen.
Weet iemand hier iets aan te raden, indien mogelijk regio Utrecht? Is Runnersworld bijvoorbeeld een goede vestiging om naar toe te gaan? :)