[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maava

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:32

Ik ben van 2 jaar de prikpil overgestapt naar het spiraaltje. Heel tevreden mee, geen extra bijwerkingen.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:00

Over het spiraaltje ga ik is na denken zal maandag sws even overleggen met de huisarts

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:22

Mijn Mirena is inmiddels voorgeschreven en kan aan het einde van mijn volgende rode week gezet worden. :+
Ben benieuwd. Inmiddels zo lang aan de pil dat ik geen idee heb hoe het zonder was. Vraag me af of ik verschil ga merken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:07

Ik had gisteren eindelijk de moed om een spiraaltje te laten plaatsen na ruim 12 jaar de pil te hebben geslikt. Ik moet toegeven, ik vind het heel gek om nu geen pil te slikken := wat werkt dat psychisch verslavend zeg.

Heel benieuwd hoe het me gaat bevallen. Gisteren me even rot gevoeld (duizelig, flauw (vallen)) maar voel me vandaag heel prima en bija geen bloedverlies meer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:10

ik heb mijn doorverwijzing voor een spiraaltje te laten plaatsen, nu nog moed bijeenrapen om te bellen

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:13

Je kan het, ik heb de mijne ook niet bij de huisarts laten plaatsen. Bij de gyn vond ik zelf veel comfortabeler.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:21

Ik heb hem wel bij de huisarts laten zetten. Was eigenlijk best prima.
Ik keek er heel erg tegenop maar ben nu toch blij dat ik het gehad heb.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:27

Mijn HA heeft doorverwezen, dus ik heb geen keuze. Het is niet dat ik tegen de plaatsing opzie, eerder het telefoneren naar vreemden. :+

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:08

Hoe werkt het spiraaltje precies ? Ik heb er wel iets van gehoord maar niet veel

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:29

ligt eraan welk spiraaltje maatje..
spiraaltje wordt in de baarmoeder geplaatst waar hij als een soort parapluutje netjes inblijft (wordt pas opengeklapt als hij erin is).

koper zorgt ervoor dat zaadcellen inactief worden en je dus niet bevrucht kunt raken.. geen hormonen, bloedingen zijn wel heviger

mirena is een hormoonspiraal, zeg maar een inwendig langdurig werkende variant op de pil die je normaal slikt.. de hormonen zijn van een veel lagere dosering omdat ze lokaal worden afgezet.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:00

maatje987 schreef:
Over het spiraaltje ga ik is na denken zal maandag sws even overleggen met de huisarts

Op recht benieuwd, waarom wil je op anticonceptie blijven (en dan vooral zulke als alleen progestogen en of koperspiraal) als je zegt sexueel niet actief te zijn

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:53

Nouw ik weet nu weer waarom ik vroeg het net is aan kijn moeder het blijkt dat ik een hele hele heftige menstruatie heb dus ik denk dat ik mooi aan de prik pil blijf nu herriner ik me het ook weer namelijk

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:34

Meer mensen die last hebben van gevoelige tepels na het stoppen met de pil? Ik ben niet zwanger. :Y)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:34

maatje987 schreef:
Nouw ik weet nu weer waarom ik vroeg het net is aan kijn moeder het blijkt dat ik een hele hele heftige menstruatie heb dus ik denk dat ik mooi aan de prik pil blijf nu herriner ik me het ook weer namelijk

alleen heftig of ook ontzettend pijnlijk? want in het laatste geval kun je wel onderdrukken met de pil/prikpil (koperspiraal is dan sowieso geen optie), maar dan zou ik ook laten onderzoeken of de hevigheid geen symptoom is.. Het kan dan zijn dat je endomitriose hebt (baarmoederslijvlies buiten de baarmoeder).

Maar als je al zolang aan de prikpil bent, hoe lang was dan de periode dat je echt gemenstrueerd hebt.
de eerste tijd is zo ongestructureerd, zowel kwa lengte als kwa heftigheid vaak, dat je er zo jong toch heel weinig over kunt zeggen? Ik zou persoonlijk gewoon even helemaal niets gebruiken en kijken wat je eigen cyclus doet.. Of het ernstig ongemak geeft (misschien heb je endo), of dat je eigenlijk juist een rustige regelmatige cyclus hebt, in het laatste geval zou ik overwegen om gewoon van de anticonceptiemethodes af te stappen en gewoon een condoom te pakken als er wel een man in het spel zou komen. je kunt dan altijd nog bedenken of je toch weer aan de pil zou willen en welke?

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:53

Ik heb de keuze gemaakt om toch op de prikpil te blijven

Volgens mijn moeder was ik op mijn elfde ongesteld en was het zo heftig ook de pijn en dat in combi met mijn prikkelbare darm syndroom is dat nog erger ik kreeg de prikpil geloof ik toen ik twaalf was zei mijn moeder

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:30

Ik ben sinds 3 dagen gestopt met de pil.. lange tijd over nagedacht maar ik vond het lastig om te beslissen. Het verliezen van zekerheid op het gebied van menstrueren, bij seks denken aan condooms want een zwangerschap staat nog niet op de planning. Wel ben ik ontzettend benieuwd wat het stoppen met de pil met mijn lichaam doet, gaat het mijn libido verbeteren, afvallen ect. Ik loop momenteel bij een bekkenbodemfysiotherapeut en ik mag nog een tijdje geen seks hebben dus dit leek mij het ideale moment. En nu maar afwachten wanneer ik voor het eerst weer echt ongesteld word, vind het wel spannend :x

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:28

Ik ben nu een maand gestopt met de pil en voel me veel vrijer in me eigen lichaam en ben niet meer zo kortaf haha

En al ongesteld geweest met koperspiraal was wel iets heftiger dan met de pil maar gewoon 5 dagen waarvan dag 1 het pas deze de avond begon en dag 3 was echt heel veel haha.

Dus is me alles meegevallen! Was met de pil ook 5 dagen ongesteld

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:08

Hier al zonder pil geweest, met pil geweest, koper spiraal gehad en nu sinds afgelopen donderdag een mirena spiraal.

Ik hoop dat het wel opknapt, heb nu over mijn hele linkerzijde een wat onaangenaam gevoel.
De laatste heb ik nu laten plaatsen bij de huisarts (koper spiraal bij de gyn) viel me reuze mee.
Hoop dat mijn lichaam het gaat accepteren.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:02

Ik heb al sinds gister last van mijn onderbuik.
Spoiler:
iets met een vriend die te aggresief is met vingeren. :o
zonet zat ik rustig op de bank te eten en schoot er ineens een helse pijn tebinnen, nu zit ik ineengedoken op de wc. Ik denk dat mijn spiraaltje een wordje ofzo gecreeed heeft? Ik ga morgen zowiso naar de HA, maar ben benieuwd wat jullie denken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:33

Sem_ schreef:
Meer mensen die last hebben van gevoelige tepels na het stoppen met de pil? Ik ben niet zwanger. :Y)

Ja enorm. Ik had zelfs last van mijn bh de eerste paar weken. Maar het gaat vanzelf over :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:34

Heeft hier iemand ervaring met uitblijvende menstruatie na (>1 jr) stoppen met de pil? Wat is/was bij jullie daar de oorzaak van?

Ik ben inmiddels naar huisarts en gyn geweest en er werden cystes/pco-achtige symptomen gevonden op een echo van mijn eierstokken. Dat pastte ook in het beeld van onregelmatig ongesteld zijn voor het beginnen met de pil (maar zeker niet zo extreem onregelmatig als nu, als in, níet ongesteld). Mijn hormoonwaardes waren aan de laag-normale kant.

Maanden later zijn mijn hormoonwaardes (oestradiol, LH en FSH) nog eens in het bloed geprikt door de huisarts: ze waren erg laag maar de huisarts zelf heeft wat moeite met ze te interpreteren, als iemand er meer verstand van heeft stuur ik ze graag per PB :+ De gyn heeft inmiddels besloten dat mijn lichaam gewoon te zwak is / niet in staat zou zijn een zwangerschap aan te kunnen en dat menstruatie daardoor uitblijft, dus dat ik naar de diëtiste moet. Ondanks dat ik een gezond gewicht, BMI en gezonde bloeduitslagen heb qua vitamines en alle andere waarden buiten de hormonen. Over het pcos hoor ik ineens niets meer :o? Dus ik was benieuwd of anderen zulke ervaringen hebben en hoe dat is opgelost of afgelopen.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:48

NikkiDeKerf schreef:
Heeft hier iemand ervaring met uitblijvende menstruatie na (>1 jr) stoppen met de pil? Wat is/was bij jullie daar de oorzaak van?

Ik ben inmiddels naar huisarts en gyn geweest en er werden cystes/pco-achtige symptomen gevonden op een echo van mijn eierstokken. Dat pastte ook in het beeld van onregelmatig ongesteld zijn voor het beginnen met de pil (maar zeker niet zo extreem onregelmatig als nu, als in, níet ongesteld). Mijn hormoonwaardes waren aan de laag-normale kant.

Maanden later zijn mijn hormoonwaardes (oestradiol, LH en FSH) nog eens in het bloed geprikt door de huisarts: ze waren erg laag maar de huisarts zelf heeft wat moeite met ze te interpreteren, als iemand er meer verstand van heeft stuur ik ze graag per PB :+ De gyn heeft inmiddels besloten dat mijn lichaam gewoon te zwak is / niet in staat zou zijn een zwangerschap aan te kunnen en dat menstruatie daardoor uitblijft, dus dat ik naar de diëtiste moet. Ondanks dat ik een gezond gewicht, BMI en gezonde bloeduitslagen heb qua vitamines en alle andere waarden buiten de hormonen. Over het pcos hoor ik ineens niets meer :o? Dus ik was benieuwd of anderen zulke ervaringen hebben en hoe dat is opgelost of afgelopen.

Ik ben toevallig een tijdje terug gestopt met de pil na 1 jaar gebruik. Nu moest ik een week geleden weer ongesteld worden maar ben het nog niet.. Heb al 2x mijn afspraak moeten annuleren van het plaatsen van een spiraal. Dus nu maar wachten op mijn menstruatie en dan een afspraak maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:17

Wacht jij ook al >1 jaar, en heeft de huisarts dan inmiddels iets van onderzoeken in gang gezet bij jou?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:40

NikkiDeKerf schreef:

Ik ben wel benieuwd naar de waardens, maar denk nog niet genoeg kennis om er echt iets praktisch over te zeggen :)

Ben je toevallig onder veel stress geweest/ veel afgevallen/aangekomen? Blijft lastig iets hoor uitblijven van menstruatie, en langer dan jaar is wel echt lang.. ik zou het even poging geven bij dietiste, al lijkt me dat erg onwaarschijnlijk als rest van je bloed gewoon prima is.. zou toch verwijzing dan zoeken naar andere gynacoloog..

@lelberse: tot een jaar amennoroe is 'normaal' :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:04

Ik heb mijn (koper)spiraal laten plaatsen terwijl ik niet ongesteld meer was, dat kan dus ook gewoon. Amper pijn/last gehad, ook niet tijdens het zetten!