De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:42

Bij mij word er dan ook 70% van mijn loon uitbetaald als ik me ziek zou melden. Ik woon alleen en dat hakt er dan echt wel in :=

Dus het liefst blijf ik werken.. al zou ik thuiswerken/ploegendienst een prettigere optie vinden.
Heb wel een kleine buffer, maar ook kan ik niet zoveel sparen p/m dat ik daar lekker relaxed van vooruit kan zeg maar. :Y)
Laatst bijgewerkt door Sicayes op 13-03-20 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:42

Net boodschappen gedaan. Pasta en wc papier was leeg.
Ik heb zelf ook wat extra dingen gekocht. Soep in blik, visconserven.
Heb ik volgende week een goedkope week

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:44

Wij doen elke dag boodschappen en gisteren viel het hamsteren bij ons in de supermarkt nog mee.
Viel me wel op dat de noodles wel allemaal zo goed als op zijn :+
Ik merk wel dat ik als ik een kriebel in mijn keel heb hier niet zo goed meer in het openbaar durf te kuchen. :Y) Dus ik houdt dit maar in tot ik weer in mijn auto zit of thuis ben }:0

Toiletpapier heb ik altijd enorm op voorraad, tot ergernis van mijn man. Maar om dat nou als vervanging te gebruiken van keukenpapier is drama.

Binnen onze VVE proberen we er ook aandacht aan te geven, zoals het extra reinigen van deurklinken en liftknoppen.

Ik ben wel benieuwd wat mijn werkgever gaat doen. In principe zou ik vanuit huis moeten kunnen werken, maar hier is nog geen mogelijkheid voor gemaakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:45

Vraag me af of de moskeeën nog langer dichtgaan of alleen vandaag. Wanneer alles groter dan 100 mensen niet mag moeten de meeste kerken/gebedshuizen hier toch gehoor aan geven?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:46

cursebreaker schreef:
Kunnen zoveel mensen tegenwoordig niet meer sparen, dan dat ze zelfs een gedeeltelijk maandloon niet kunnen missen? Best zorgwekkend ook. Geen aanval naar iemand toe, maar ik zie het meermaals voorbij komen dat mensen zo snel een probleem gaan hebben.

In dat opzicht lijkt het me verstandig als je gewoon zegt: ok, nu 2 weken dicht en dan kan misschien weer iedereen aan 't werk. Nu blijft het zich rekken met werkzaamheden die wegvallen en een gedeelte wat door blijft gaan, waardoor je kans hebt dat het zich nog langer gaat rekken allemaal. Dan wordt op de lange termijn het financieel plaatje er idd veel slechter op.

Ik heb wel geld achter de hand. Maar ik wil aangeven hoe rot het is om geen inkomen te hebben. Mijn werk is slechts een bijbaan. Maar mijn collega's moeten er bijvoorbeeld fulltime van leven. Dit gaat om maandinkomens van 800-1000 euro per maand he. Ga daar maar eens van leven, je huur betalen en sparen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:46

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:47

Cer schreef:
Dat doen ze ook nog steeds, voor de deur neerzetten.. Dus geen "waardeloze" maatregel... :roll:

Lees ff wil je. Er werd beweerd dat ze helemaal niet meer bezorgden, dat zou ik een waardeloze maatregel vinden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-03-20 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Over de ZZPers die in moeilijkheden komen, je hebt ook bijstand voor ZZPers, de BBz regeling.

moonsparkle

Ik denk dat veel mensen een korte periode van twee weken zonder loon misschien wel kunnen overbruggen, maar je weet nu niet hoe lang dit gaat duren, vooral zolang de besmettingen nog toenemen. Nu er ook te weinig testen zijn en niet iedereen getest word is er ook geen idee hoeveel mensen er besmet zijn.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 13-03-20 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:49

Joh, heel de website van jumbo en ah ligt eruit. Bezorgen gaat niet eens. Niet tot in de gang en ook niet tot aan de voordeur.

Arabesk

Hoor net dat West-Friesland ook losgegaan is ....

_Penotti

Echt idioot!!!

De drive van de mac zal ook nog wel wat hebben toch :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:50

Arabesk schreef:

Met? Hamsteren?

Shiloh

Net bij Picnic bestelling geplaatst. Niet omdat ik nou in paniek ben, maar ik ging eens kijken en tot woensdag zat alles vol :7 en ik haat naar de supermarkt gaan. Corona of geen corona.

Dus heb maar besteld en ook wat meer dan normaal (normaal voor 5 dagen nu voor zo’n 8 dagen ongeveer). al is het alleen zodat ik wat minder vaak hoef te gaan/bestellen. Zal tussendoor nog wel wat moeten gaan halen voor tot woensdag.

Wel benieuwd of die berzorgingen gewoon doorgaan. Afwachten.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 13-03-20 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Arabesk schreef:

Je was gewoon te vroeg haha

Anoniem

Joman schreef:
Joh, heel de website van jumbo en ah ligt eruit. Bezorgen gaat niet eens. Niet tot in de gang en ook niet tot aan de voordeur.

Bij mij niet. Jumbo geen probleem. Kan gewoon m'n lijstje bijwerken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-03-20 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:51

Is het raar als ik morgen in de winkel met handschoenen ga werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:51

safina schreef:
Joman schreef:

Bij mij niet. Jumbo geen probleem. Kan gewoon m'n lijstje bijwerken.

Hoe kan dat dan? Serieus?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:52

Had gister al bestelling gedaan om morgen af te halen.
Niets meer dan ik normaal zelf zou halen.
Vraag mij alleen af gezien het hamsteren of mijn boodschapjes er wel staan.

knollentuin

cursebreaker schreef:
Kunnen zoveel mensen tegenwoordig niet meer sparen, dan dat ze zelfs een gedeeltelijk maandloon niet kunnen missen? Best zorgwekkend ook. Geen aanval naar iemand toe, maar ik zie het meermaals voorbij komen dat mensen zo snel een probleem gaan hebben.

In dat opzicht lijkt het me verstandig als je gewoon zegt: ok, nu 2 weken dicht en dan kan misschien weer iedereen aan 't werk. Nu blijft het zich rekken met werkzaamheden die wegvallen en een gedeelte wat door blijft gaan, waardoor je kans hebt dat het zich nog langer gaat rekken allemaal. Dan wordt op de lange termijn het financieel plaatje er idd veel slechter op.

Ik denk dat er meer mensen zijn tegenwoordig die elke maand net genoeg of net niet genoeg hebben om rond te komen. Na de laatste crisis zijn er heel veel mensen als zzp aan het werk en hebben gewoon geen reserve. Verzekeren als zzp is vaak te duur en de voorwaarden tot er uitgekeerd wordt vaak niet reëel.
Veel, heel veel beroepsgroepen komen door deze situatie in de knoop
Gisteren schrok ik weer even van de makkelijke reacties van mensen die in loondienst werken als ze niet kunnen werken door ziekte, of opgelegd door overheid. -Mij raakt t niet ik krijg toch wel uitbetaald- ja wat als je baas het ook niet meer trekt??
Het zou goed zijn voor veel mensen om eens een jaartje eigen baas te zijn of een jaartje verantwoordelijk voor een paar personeelsleden te zijn.
Mensen roepen snel en makkelijk , daaruit blijkt de onkunde of onwetendheid.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

PSvanLot schreef:
Arabesk schreef:

Je was gewoon te vroeg haha

Ik kom uit West-Friesland (omgeving Obdam, Spanbroek, Nieuwe Niedorp :P ) en mijn ouders wonen er nog steeds.
Mijn moeder is ook aan het hamsteren geslagen. Geen idee waarom dat nu al nodig is maar ze volgt de trend :+

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:53

Vanavond extra NOS-uitzending over coronavirus
Vanavond maakt de NOS voor de tweede keer een extra programma over de uitbraak van het coronavirus. Het coronavirus: feiten en fabels wordt vanavond uitgezonden op NPO 1, na het NOS Journaal van 20.00 uur.

Presentatoren Winfried Baijens en Saïda Maggé zullen in de uitzending vragen van het publiek voorleggen aan deskundigen. De vragen kunnen worden ingestuurd via coronavragen@nos.nl en via de sociale kanalen van de NOS: Facebook, Twitter en Instagram. Gebruikt daarbij de hashtag #coronavragen of stuur een bericht naar de redactie.

De ingelaste uitzending is ook te volgen via NOS.nl en de NOS-app. Op NPO Nieuws is het programma te zien met een gebarentolk. In de collectie Coronavragen geven we al antwoord op veelgestelde vragen.

Vanavond dus weer een extra uitzending ivm corona. Vorige keer was dat toen corona in nederland ondekt was. Ik ben benieuwd wat er vanvond zal zijn.

Kana

Bambi1995 schreef:

Hier werken er meerdere mensen met handschoenen achter de kassa. Geld is sws enorm smerig dus lekker doen!

Shiloh

Bambi1995 schreef:

Dat heeft alleen zin als je goede handschoen discipline hebt en dus met je handen van je gezicht afblijft. Dat vergt wel wat oefening normaal gesproken. Heb jaren in een immunologisch laboratorium gewerkt en je zag het zelfs bij professionals constant fout gaan.

Anoniem

knollentuin schreef:
cursebreaker schreef:

Ik denk dat er meer mensen zijn tegenwoordig die elke maand net genoeg of net niet genoeg hebben om rond te komen. Na de laatste crisis zijn er heel veel mensen als zzp aan het werk en hebben gewoon geen reserve. Verzekeren als zzp is vaak te duur en de voorwaarden tot er uitgekeerd wordt vaak niet reëel.
Veel, heel veel beroepsgroepen komen door deze situatie in de knoop
Gisteren schrok ik weer even van de makkelijke reacties van mensen die in loondienst werken als ze niet kunnen werken door ziekte, of opgelegd door overheid. -Mij raakt t niet ik krijg toch wel uitbetaald- ja wat als je baas het ook niet meer trekt??
Het zou goed zijn voor veel mensen om eens een jaartje eigen baas te zijn of een jaartje verantwoordelijk voor een paar personeelsleden te zijn.
Mensen roepen snel en makkelijk , daaruit blijkt de onkunde of onwetendheid.

Daarvoor is er dus werktijdverkorting...