Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KM_Ris

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 23:11

Hoi hoi,

Ik ben deze week begonnen met start to run van Evy.
ik wil graag flink wat afvallen, en tot nu toe vallen de lessen me wel mee.

Ik weet dus alleen niet of ik wel hard genoeg ren. Denk dat ik meer jog, zit rond de 6,5km per uur als ik ren.
Als ik harder probeer te rennen houd ik de lessen gewoon niet vol.

Dus ik vroeg me af op welk tempo jullie begonnen zijn? Is dit veel te sloom?

Groetjes!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 23:26

KM_Ris schreef:
Hoi hoi,

Ik ben deze week begonnen met start to run van Evy.
ik wil graag flink wat afvallen, en tot nu toe vallen de lessen me wel mee.

Ik weet dus alleen niet of ik wel hard genoeg ren. Denk dat ik meer jog, zit rond de 6,5km per uur als ik ren.
Als ik harder probeer te rennen houd ik de lessen gewoon niet vol.

Dus ik vroeg me af op welk tempo jullie begonnen zijn? Is dit veel te sloom?

Groetjes!

Dat is zeker niet te sloom! Iedereen loopt op zijn eigen tempo. Je moet zo lopen dat je nog kunt praten zeggen ze bij start to run meen ik, anders wordt het te zwaar. Als je deze lessen reeks af hebt kun je altijd nog aan je tempo gaan werken.
Ik wil je wel zeggen dat het afvallen niet altijd even hard hoeft te gaan met hardlopen. Zelf val ik pas af als ik ook minder ga snoepen. Stop ik met hardlopen dan kom ik wel aan (gemerkt in een half jaar blessure). Ik krijg door het hardlopen gewoon meer honger en daardoor eet ik de calorieën die ik eraf hebt gesport er ook zo weer bij. Maar ook voor je algehele conditie is hardlopen al heel goed!
Succes!!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:47

Gewoon je eigen tempo aanhouden idd !
Als je over je tempo gaat lopen houd je het niet vol.

Ik heb na het hardlopen ook altijd wel veel honger ! Dan moet ik echt even rusten voor ik ga eten anders snaai ik alle kastjes leeg haha!

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:04

hooii,

ik wil ook gaan beginnen met hardlopen, wss ga ik dit samen met mijn vriend doen maar hij heeft al een conditie van 5 sportmannen en ik van -5 zegmaar :+ :') hebben jullie nog leuke gratis programma's of appjes?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:47

Afbeelding

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:55

+1 :')

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:23

_lisaah schreef:
hooii,

ik wil ook gaan beginnen met hardlopen, wss ga ik dit samen met mijn vriend doen maar hij heeft al een conditie van 5 sportmannen en ik van -5 zegmaar :+ :') hebben jullie nog leuke gratis programma's of appjes?

Haha ik heb een beetje hetzelfde :+
Wij doen het zo dat we een rondje van 2,5 km maken, dan komen we weer bij ons huis langs en stop ik, mijn vriend plakt er dan nog een rondje achteraan :)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:22

Even een vraag voor de ervaren middellange afstandlopers onder ons.. Volgende week loop ik de Marikenloop 10k en wil daar proberen mijn PR van 54:05 te verbreken. Ben eigenlijk wel redelijk ervaren met hardlopen, maar hebben jullie nog top tips? :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:50

kiwipitje dat is een kwestie van gericht trainen op een tijd van binnen de 54min, maar dat had dan dus in de afgelopen weken/maanden moeten gebeuren. Nu niet wetende hoe je getraind hebt is het moeilijk tips te geven. Want hoe de wedstrijd te verdelen en hoe de laatste week wat betreft trainingen in te richten is geheel afhankelijk van hoe je de afgelopen tijd getraind hebt.
Als ik echt goed in vorm ben ga ik weg op de tijd van mijn pr en probeer dmv een snelle laatste km nog net een nieuwe pr neer te zetten. Maar als je pr voortkomt uit nog niet heel gericht trainen en je hebt de laatste tijd wel gericht getraind dan valt er soms veel meer winst te behalen en zou je mogelijk sneller weg kunnen gaan.
Zorg in ieder geval dat je niet sneller start dan dat je zelf incalculeert want iedere seconde winst op de eerste km's is veelvoudig verlies op de laatste km's.
Mijn laatste training doe ik altijd een kort interval programma maar wel op pittige tempo's dan een rustdag en de dag voor de wedstrijd een halfuurtje op rustig tempo met 3x2min op wedstrijd tempo. Maar die wedstrijd voorbereiding is zo afhankelijk van je trainingsbelastbaarheid en is dus heel persoonlijk wat verstandig is.
Half uur voor de wedstrijd ga ik altijd een kwartiertje inlopen met in de laatste 5 min een aantal steigerungen.
Succes alvast.

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:53

Bedankt voor alle tips op mijn vragen... Ik heb een hartslag meter, maar een hekel om het ding te dragen Manon, dus HR training is niet mijn ding... en intervallen ben ik ook enorm aan het doen Greetje, ik train nu twee keer per week echt het hardlopen met interval/duurloop/snelle 5, daarnaast loop ik ook twee keer per week naar de sportschool om daar cardio groepslessen te volgen. Dat is zo'n 5 km retour naar de sportschool... Ben er zeker ook serieus mee bezig om mezelf te pishen, maar mentaal in mijn eentje vind ik het vooral lastig als het zwaar wordt..
Had vandaag mijn '5km oefenwedstrijd', de nationale lenteloop van AV Passaat.. met competitie hoopte ik sneller te kunnen lopen, met als resultaat..... 20:19 met een eerste plek!!! Ben nog nooit zo blij geweest bij de finish, toen ik nog 200m moest en de tijd kon lezen... Ben er echt verbaast van dat competitie dit uit mij haalt!! Weet nu in ieder geval mentaal dat ik het aankan, heb ook echt zin in mijn 'echte' wedstrijd, de Ladiesrun in juni!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 09:02

Bedankt voor je uitgebreide reactie Greetje. Heb de afgelopen tijd twee keer per week getraind.. dit is wel een trainingsschema specifiek voor een snellere tijd op de 10k, maar als ik heel eerlijk ben heb ik niet optimaal kunnen trainen / getraind. De training bestond uit een rustige duurloop op zondag en een extensieve interval door de week. Verder heb ik twee keer per week crossfit gedaan.

Heb net in ieder geval een verschrikkelijke generale gehad (lees; 5k in 5:29 per km en ik ging totaal dood terwijl ik toch wel ga voor 10k in 5:15 per km) maar ik hoop dat het volgende week wat beter gaat. Dinsdag doe ik nog een intervalletje en vrijdag ochtend nog crossfit training en dan hoop ik er klaar voor te zijn (wellicht dat ik die beter kan skippen, twijfel daar nog over). In ieder geval vanaf morgen weer aan de bietensap :Y)

Dat halfuurtje met 3 x 2 minuten op wedstrijd tempo klinkt wel heel goed. Ik denk dat ik daarna nog wel een rustdag aanhoud in plaats van de dag voor de wedstrijd.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:29

Even een vraag aan de (helaas) ervaringsdeskundigen van shin splints:
Wat waren jullie klachten? Ik heb namelijk sinds ongeveer 2 weken na het hardlopen een soort spierpijn/moe gevoel (in de spier) achter mijn scheenbeen (dus niet mijn kuit). Vandaag was het ook tijdens het hardlopen. Dit gevoel kan ik tussendoor opwekken door met mijn enkel te draaien of de trap af te lopen. Even als achtergrond info: ik loop ongeveer 3x/week 5 km heel rustig opgebouwd met Evy. Herkennen jullie deze klachten?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:40

Miriam, deels herkenbaar maar deels niet. Bij mij begon het namelijk met spierpijn in mijn kuiten (ongeveer een training of 4) en dat ging vervolgens over in meer stekende pijn in m'n schenen en dus geen vermoeidheid zoals jij hebt.
Wel idd dat het erger wordt wanneer je draait met je enkel en zeker met traplopen (vooral als ik naar beneden loop).
Bij mij kwam het door het hebben van verkeerde schoenen (te weinig steun) dit waren wel is waar aangemeten schoenen en ik heb er een half jaar prima op gelopen voor dat de klachten kwamen.
Hopelijk kun je snel de oorzaak vinden en ben je snel weer aan het hardlopen. Persoonlijk zou ik beginnen met een aantal weken rust (tot dat je het niet meer voelt op de trap enzo en dan nog een paar dagen tot een week extra rust) en dan heeeeeeel rustig opbouwen. Een fysio vertelde mij afgelopen week dat shinsplint meestal komt door over belasting en als het terug komt na die rust en rustige opbouw dan weet je dat het geen overbelasting is geweest en moet je verder gaan zoeken naar de oorzaak.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:00

Hier ook sinds een paar weken last van soleus spier. Soms pijn halverwege her scheenbeen.
Tijdens lopen, trekt de soleus spier, naar enkel.
Ik doe nu paar keer per dag wat oefeningen. En heb mijn trainingen teruggebracht naar 4 a 5 km, rustig tempo. Ook de rustdagen hebben vergroot.
Vandaag ging het redelijk goed, soms iets wat een pijntje. Na het lopen, coolingdown en icepacks op mijn onderbeen en enkel.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:12

Blegh ik heb helemaal geen zin om rust te houden! :7 Ben juist lekker bezig. Ik twijfel wel echt of het mijn scheenbeen is, inderdaad ook kuitklachten, maar ook heupklachten wat lijkt op mijn oude blessure. Misschien toch eens een afspraakje fysio
Edit: Welshfan had jij ook dat je scheenbeen drukgevoelig was? Als ik em beet pak ongeveer halverwege geeft het ook een zeurende pijn.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:32

Miriam91 schreef:
Blegh ik heb helemaal geen zin om rust te houden! :7 Ben juist lekker bezig. Ik twijfel wel echt of het mijn scheenbeen is, inderdaad ook kuitklachten, maar ook heupklachten wat lijkt op mijn oude blessure. Misschien toch eens een afspraakje fysio
Edit: Welshfan had jij ook dat je scheenbeen drukgevoelig was? Als ik em beet pak ongeveer halverwege geeft het ook een zeurende pijn.

ja als je er op drukt voel je het inderdaad ook meer. Ik ben echt bang voor je dat echt shinsplint is en dat je er niet onderuit komt om even rust te nemen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:06

Vervelend zeg alle mensen met klachten/blessures!
Ik kan er gelukkig niet over mee praten, het enige waar ik nog wel eens last van heb zijn steken in mijn zij. Vanmorgen gelukkig niet trouwens! Voor het eerst een rondje in mijn eentje gelopen, ging goed :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:11

Miriam91 schreef:

Misschien toch even rust houden en afwachten. Ik heb een aantal weken geleden na een heftig sportweekend (op zaterdag een stormloop, op zondag hardloopwedstrijd) ook last gehad van mijn kuiten en uitstralende pijn naar mijn schenen. Als ik drukte op mijn schenen deed het ook zeer, het voelde verder als een heftige spierpijn dus niet meer wegging. Heb 2,5 week rust gehouden (dat wil zeggen, niets met mijn benen gedaan maar enkel opdrukken, plankoefeningen enz om de rest van mijn lichaam te blijven trainen), en toen voorzichtig weer eens een bootcamples meegepakt en mijn pijn is weg!
Het is altijd balen om rust te moeten pakken als je net lekker gaat, maar mijn gedachte was, liever nu een paar weekje rust dan doorgaan en misschien wel maanden moeten rusten daarna!

Overigens heb ik sindsdien niet meer hardgelopen op harde ondergrond en heb ik vanavond weer een wedstrijd (recreatief dan wel) dus het is afwachten hoe dat gaat, heb toch het idee dat hardlopen op harde ondergrond veel heftiger is voor je benen dan bootcampen in duinen op zachte ondergrond.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:58

Jullie hebben natuurlijk gelijk, beter even rust :o Ik ga rusten tot de pijn weg is en dan weer eens voorzichtig een rondje proberen. Tussendoor gewoon paardrijden, veel fietsen en een andere workout.
Ik loop overigens alleen op de straat, in het bos zwik ik heel snel ook al zijn het vrij harde paden.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:14

anne_bento schreef:
Miriam91 schreef:

Misschien toch even rust houden en afwachten. Ik heb een aantal weken geleden na een heftig sportweekend (op zaterdag een stormloop, op zondag hardloopwedstrijd) ook last gehad van mijn kuiten en uitstralende pijn naar mijn schenen. Als ik drukte op mijn schenen deed het ook zeer, het voelde verder als een heftige spierpijn dus niet meer wegging. Heb 2,5 week rust gehouden (dat wil zeggen, niets met mijn benen gedaan maar enkel opdrukken, plankoefeningen enz om de rest van mijn lichaam te blijven trainen), en toen voorzichtig weer eens een bootcamples meegepakt en mijn pijn is weg!
Het is altijd balen om rust te moeten pakken als je net lekker gaat, maar mijn gedachte was, liever nu een paar weekje rust dan doorgaan en misschien wel maanden moeten rusten daarna!

Overigens heb ik sindsdien niet meer hardgelopen op harde ondergrond en heb ik vanavond weer een wedstrijd (recreatief dan wel) dus het is afwachten hoe dat gaat, heb toch het idee dat hardlopen op harde ondergrond veel heftiger is voor je benen dan bootcampen in duinen op zachte ondergrond.

En gek genoeg kwam het bij mij ineens dubbel zo hard door toen ik een paar keer trainingen op een atletiekbaan heb gevolgd (er liepen daar zelfs mensen speciaal omdat ze op de asfalt blessures kregen).

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:19

Waar kopen jullie je hardloopkleding?
Ik wil graag wat dingetjes bestellen maar ik ben een knieperd dus ik vind het altijd al gauw te duur :')

Ik wil graag een legging, vest, shirt en schoenen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:00

Probeer h&m, primarkt of decathlon

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:06

Lidl en Aldi hebben ook nog wel eens wat en dat is prima spul.
Ik had gisteren en vandaag enorm zin om een eind te gaan lopen, maar het schiet nog niks op.
Eind deze maand heb ik de controle-afspraak staan.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:37

Hoi, ik kom hier even binnen vallen. :D

Ik ben sinds een paar weken begonnen met hardlopen. (twee keer per week). Ben nu in totaal zo'n 6 keer geweest denk ik. Maar ik heb sinds de laatste paar keer telkens last van een spier aan de binnenkant van mijn onderbeen. Ik denk dat dit de ''soleus'' is (staan wel plaatjes op google). Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
Het is echt een stekende pijn.

Misschien wat informatie: ik rek en strek altijd voor en na het hardlopen. Ook ga ik voor het hardlopen altijd een paar minuten wandelen en erna ook, om op te warmen en af te koelen. Ik heb wel echte hardloopschoenen gekocht. Deze draag ik met corrigerende zooltjes. Verder loop ik gewoon op de stoep of op de straat. En oh ja, ik probeer altijd tussendoor minstens 1 rustdag te hebben.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 07:46

Goedemorgen! Ook ik kom even binnen vallen! Wat leuk al die fanatieke sporters! Afgelopen oktober mijn eerste halve marathon gelopen en nu loop ik nog 2 a 3x per week en doe ik aan krachttraining naast mijn beroep als boerin.

Zijn hier ook mensen "lid" van een running crew? Ik baal dat die hier in de buurt niet zijn (omgeving breda)