Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Greetje63 schreef:Welshfan het een en ander zal vooral afhangen van de stand van zaken van je blessure. Je schrijft dat het redelijk gaat dus ik neem aan de je zelfs nog wat klachten hebt. Zelfs als de klachten weg zijn is de belastbaarheid nog lang niet optimaal en kun je in eerste instantie niet straffeloos de omvang en intensiteit uitbreiden.
Persoonlijk ben ik er ook voor om eerst alles uit die 10km afstand te halen alvorens je op de 15/10EM te richten en nog later op de halve marathon.Te snel op langere afstanden richten komt je snelheidsontwikkeling niet ten goede. Natuurlijk kun je in een later stadium je tijden altijd nog verbeteren. Maar feit is dat dat vaak toch beperkt is ten opzicht van diegene die die snelheidsontwikkeling al op de 10km hebben gemaakt.
Zelf zou ik dus naar een zo snel mogelijke 5 en 10km toe trainen en als er op een gegeven moment ondanks gerichte trainingen geen verbetering meer is me pas op de langere afstanden richten.
Na een halve marathon toe trainen is zo moeilijk niet maar het gaat erom die afstand zo snel mogelijk te lopen en dan is een goede snelle 10km als basis essentieel.
Morris schreef:Welshfan heb jij ervaring met compressiekousen icm je blessure?
Greetje63 schreef:Ik drink overigens tijdens afstanden tot en met de have marathon nooit. Tenzij het echt heel warm weer is. Voor een 1 1/2 uur voluit trainen/hardlopen heeft je lichaam voldoende voorraad. En is het dus niet nodig om aan de vullen. In aanloop naar een hele marathon of ultra oefen ik wel met drinken tijdens dergelijke kortere afstanden van rond anderhalf uur. Maar echt nodig is het niet voor een halve marathon tenzij je er echt een stuk langer over gaat doen dan die 1 1/2 uur.
Een halve marathon is overigens een goed trainbare afstand. Dus ik loop zeker wel wekelijks in training die afstand in voorbereiding op de halve marathon. Alleen dan niet voluit maar met tempoblokken. Ook voor de eerste marathon heb ik het zo aangepakt. Maar de meeste schema's van internet zijn niet gebaseerd op een zo goed mogelijk lopen van een afstand maar op het uitlopen ervan. Zonde want het is slechts een kwestie van even lange door trainen.