Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RSLevi

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:47

Ik ben gek op gelletjes tijdens het sporten, niet om hoe ze voelen/proeven maar wel op hoe goed ze werken. Icm sportdrank en/of water.

Tiggs, dat klinkt niet fijn! Rustig maar weer wennen denk ik?

Ik had er weinig last van. Best moe van gister maar eenmaal aan de loop doorgelopen en 11km verder heel tevreden weer thuis. Ben klaar voor de wedstrijd volgende week!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:51

Mooi zo RSLevi!

Hier een dagje hardlooprust, mijn vriend en ik voelen ons allebei moe, we hebben ook veel gedaan de afgelopen drie weken.
Wel in de tuin gewerkt, veel spitten
en 34km gefietst op de e-bike. Morgen gaan we suppen en zaterdag ga ik weer trailen. Dan met een vriendin afgesproken, hoop dat dat doorgaat en anders alleen denk ik.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:13

RSLevi schreef:
Ik ben gek op gelletjes tijdens het sporten, niet om hoe ze voelen/proeven maar wel op hoe goed ze werken. Icm sportdrank en/of water.

Tiggs, dat klinkt niet fijn! Rustig maar weer wennen denk ik?

Ik had er weinig last van. Best moe van gister maar eenmaal aan de loop doorgelopen en 11km verder heel tevreden weer thuis. Ben klaar voor de wedstrijd volgende week!

Grappig genoeg zag ik achteraf dat mijn hartslag en Garmins mening over mijn prestatieconditie helemaal niet zo slecht waren. Maar het voelde niet goed, dus ik kan accepteren dat ik de training niet heb afgemaakt.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 19:55

Is er hier iemand die de Runna app gebruikt en een referral code heeft? Geen idee of het voordeel heeft als ik via een referral code een account maakt maar het kan vast op zijn minst geen kwaad...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:25

Geen ervaring met die app, Imay.

Het is ook van dat aparte weer. Het wordt ook benauwd met een beetje warmte na al die regen die we hebben gehad. Snap best dat je er last van had, Tiggs.

Wel meegelezen, maar geen tijd gehad om te reageren.

Veel plezier in Engeland, Ninus!

Wat jammer dat het niet zo lekker gaat met het hardlopen, Suusje.

Fijn dat je kuit zich goed lijkt te houden.

Qua eten ben ik niet anders gaan eten. Tijdens het lopen (langere afstanden, 2+ uur), heb ik mueslirepen en van die snoepjes mee.
Qua drinken voldoet water toch het beste.

Vanmiddag na het werk toch maar weer even gelopen maar helaas was slechts een weekje rust ietwat te optimistisch niet realistisch. Dus nog maar een week rust en dan maar weer zien.
Ik denk dat de 27 km over 3 weken niet haalbaar is, misschien toch maar terug naar de 12 km en dan m’n pijlen maar weer richten op de 24 km eind oktober. Eerst maar even m’n teleurstelling laten bezinken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:30

IMAY1990 schreef:
Is er hier iemand die de Runna app gebruikt en een referral code heeft? Geen idee of het voordeel heeft als ik via een referral code een account maakt maar het kan vast op zijn minst geen kwaad...

Je hebt een pb!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:49

Het lukt mij even niet om op iedereen te reageren. Ik heb even ook niet alles kunnen lezen en terug lezen is best lastig op mobiel.

Maar puera en Levi hebben Iig lekker gelopen. En Joosie heeft uitgevonden hoe ze van haar slapende voet afkomt dat is wel fijn.

Wij zijn nog in Scandinavië. Het hardlopen ging afgelopen week minder. Sowieso ben ik minder gegaan maar van de week was ik niet fit dus ging echt niet lekker.

Maar vanavond eindelijk weer eens lekker gelopen. Interval dat doe ik eigenlijk te weinig. Was echt heerlijk vandaag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 10-08-23 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:50

Hoi, ik ben nieuw hier! Ik heb een vraag: welke hardloop app zouden jullie aanraden voor beginners? Ik gebruik nu hardlopen met Evy maar ik heb het idee dat het wel erg traag gaat het opbouwen, of loop ik te hard van stapel?
Ik merkte dat ik het hardlopen mij echt goed deed toen ik dat deed du wil het graag weer verder oppakken als beginner zijnde

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:51

Wat een heerlijk gebied om te lopen BeFunny.
Geen last gehad van de storm Hans?

Nereids je conditie gaat vaak sneller vooruit dan je pezen/spieren. Die hebben wat langer de tijd nodig om aan de belasting te wennen. Ik zou dus niet te snel opbouwen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:58

Supervixen schreef:
Wat een heerlijk gebied om te lopen BeFunny.
Geen last gehad van de storm Hans?

Wij zijn toen we merkten dat storm Hans best heftig zou worden terug naar Zweden gereden. Daardoor zien we Lapland niet dit jaar en komen we eerder thuis dan gepland. Waar we nu zitten veel regen en omhoog rijden daar hebben we geen tijd meer voor zeg maar. Maar we waren optijd uit code rood gebied al is het ook hier heel nat en heeft de storm hier huisgehouden voordat we hier kwamen dus we zijn hem juist ontsprongen.

Dit was tijdens een wandeling op een gewoon bospad :j Er viel even ook echt niet hard te lopen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 10-08-23 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:59

nereids schreef:
Hoi, ik ben nieuw hier! Ik heb een vraag: welke hardloop app zouden jullie aanraden voor beginners? Ik gebruik nu hardlopen met Evy maar ik heb het idee dat het wel erg traag gaat het opbouwen, of loop ik te hard van stapel?
Ik merkte dat ik het hardlopen mij echt goed deed toen ik dat deed du wil het graag weer verder oppakken als beginner zijnde

Welkom hier.
Hoe ver loop je nu?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 22:04

@ieris, leuk dat je ook mee doet bij van Oers! Wie weet komen we elkaar tegen.

@Fenn, oei dat klinkt wel als een nare struikel! :(:)
Fijn dat t nu weer goed gaat!

@SV, mooie foto's weer!

@Ninus, veel plezier in Londen!!

@Musli, wat leuk van je man!! :D
En succes met de ronde speeltuinen alvast :')

@divided, herkenbaar! Geen tips helaas, ben zelf nog erg zoekende.
Waar ik eerst het beste nuchter liep merk ik nu dat ik mn eten beter moet afstemmen. Laatste paar keren ook misselijk geweest en moeten stoppen, achteraf gezien omdat ik niet goed/niet genoeg gegeten had.

@suusje, :(:)
Hopelijk gaat t gauw beter!

@RSLevi, mooi dat je er klaar voor bent!

@Puera, wat balen dat t niet lukt! Enig idee waardoor je blessure nu weer zo opspeelt?
:(:)

@Befunny, dat is aardig plassen stampen :D

Ik heb vandaag 6.16km gelopen en het ging eindelijk weer eens best aardig *\o/*
Geen idee of het kwam door de tailwind (proefzakjes van SV ontvangen :) ) maar ik ben blij vandaag :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 22:11

Prachtige omgeving weer, BeFunny. Fijn dat je weer lekker kon lopen. Wat een water op dat pad. :=

Welkom Nereids. Ik vond Evy juist fijn met het opbouwen. Er schijnt ook eentje met Renate Wennemars(?) te zijn, die bouwt sneller op. Die vond ik niet fijn.

Mooie afstand weer, Karin! Fijn dat je lekker gelopen hebt.

Ik heb eigenlijk geen idee waardoor m’n blessure weer opspeelt. Misschien overbelasting? Ik heb twee weken terug op zowel zaterdag als zondag 14 km gelopen maar dat ging eigenlijk wel lekker. De dag erna in de sportschool niet al te gek gedaan, me meer gefocust op m’n bovenlijf en dinsdags zo’n 8 km gelopen. Dat was misschien toch iets teveel van het goede terwijl ik de afgelopen tijd heel gestructureerd heb opgebouwd en toch aardig wat kilometers in de benen had.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 07:39

Bedankt iedereen voor jullie reacties mbt eten.
@BeFunny: Fijn dat je weer lekker hebt kunnen lopen, foto's zijn weer prachtig :) Maken jullie een rondreis?

@Puera: Dat is vervelend! Misschien even een stapje terug, hopelijk heb je er snel wat minder last van.

Welkom Nereids. Ik heb zelf de Runkeeper app, maar om daar schema's te maken heb je een betaald abonnement nodig. Zelf vind ik die wel fijn. Andere apps ken ik niet. Maar zoals genoemd; het is belangrijk om rustig op te bouwen.

Gisteren weer een klein rondje heel rustig gelopen, lekker in het warme zonnetje. Normaal vind ik dat niet lekker om actief te bewegen maar nu was het even heel erg welkom. Weer een persoonlijk record neergezet, namelijk langzaamste rondje ooit :+ maar dat geeft natuurlijk niet. Ik voelde zo heel goed dat mijn spieren echt goed vast zaten (dat voelde ik de hele week al maar nu echt goed) en ik heb het idee dat ze gaandeweg een beetje los kwamen. Daarna nog even goed m'n benen gemasseerd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:28

Langzamer dan ik ben kun jij niet zijn. En je hebt wel beweging gehad, zo moet je het maar zien.

Hier stond gisteren volgens Garmin 10 minuten inlopen, 23minuten op 7.30 per km en dan 10 minuten uitlopen op het programma. Ik heb het inlopen en uitlopen wandelend gedaan (nou ja, nog 1 minuutje hardlopen met uitlopen) en die 23minuten heb ik aan 1 stuk gelopen. Ik had niet verwacht dat het zou lukken, maar het is gelukt. Dus erg blij mee.
Die 7.30 werd overigens 8.15-8.20 hoor. Maar het gaat mij eerst ook even om de duur.
En het mooie is, ik heb voor het eerst GEEN extra pijn een dag later of in de nacht. Gisteren met uitlopen had ik enorme steken bij de aanhechting van de pees rechts op de knokkel van de enkel aan de binnenkant, thuis direct zo'n low level laser er op. Dus had veel extra pijn verwacht, maar gelukkig niets ergers.
Of mijn Garmin nog vindt dat ik 'overtraind' ben van niets doen zal ik straks even op de app bekijken. Want ik voel me totaal niet overtraind hoor, haha.

Wat vrienden hebben besloten om niet naar de Noordkaap te rijden nu. Dat lag in de planning. Dus ze gaan nu 10 weken naar Frankrijk en Italie. Met pensioen zijn heeft wel zijn voordelen soms. Hier niet zo veel vrij helaas. ;)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:59

Mooie foto's @BeFunny :)

Balen dat je blessure opspeelt @Puera. Ik denkt dat het wel verstandig is om je afstand aan te passen voor over 3 weken en als je dan wel die 12km kunt lopen, vanuit daar weer verder uitbouwen. Maar dat weet je zelf in je hoofd ook al wel ;)

@Germie, dat klinkt positief! Heel fijn dat je geen extra pijn hebt gehad na je run. Nu maar eens hopen dat dit doorzet en je langzaam weer verder op kan bouwen +:)+

Hier net tussen het werken door een interval gedaan.

10' warming up
5 x 400m snel/100m herstel (wandelen)
2:30 dribbelen
5 x 400m snel/100m herstel (wandelen)
10' cooling down.
Totaal 8,88km (alsof ik het erom deed) :')

Na mijn beroerde run van afgelopen zondag, had ik vandaag echt niks te klagen.
Heel fijn gelopen en de intervals gingen ook in een mooi tempo.
Ondanks dat het toch best al wel weer flink benauwd is >;)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:18

Klinkt goed, Germie. Hopelijk blijft de pijn weg.

Musli, klopt helemaal. Die 27 km ga ik niet lopen, ik ga voor de 12 km als dat gaat lukken. En daarna zien we wel weer.

Fijn dat je interval zo lekker ging!!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:26

Fijn dat die interval lekker ging Musli.

Langzame rondjes zijn ook rondjes.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:50

Haha @Musli mooi getal die 8,88 :)) Vind ik trouwens een mooie afstand met zulke intervallen ook.

@Divided goed dat je spieren loskwamen. En een langzaam rondje is zoals SV al zegt nog steeds een rondje.

@Germie fijn dat je geen napijn had!

@Puera succes met je blessureherstel.

@Nereids ik gebruik een eigen schema, maar zijn er veel online te vinden. Dat zet ik dan met m'n eigen aanpassingen in een Interval timer app (logo met grijs klokje). Supersimpel, maar ik heb voor hartslag en tempo wel nog een tweede app nodig. Omdat mijn Garmin oud is en alleen samenwerkt met Garmin Connect is dat voor mij zelf geen probleem.

Ik heb net ook een rondje gedaan, voelde erg zwaar door het weer, maar het ziet er qua data eigenlijk heel netjes uit. Totale verbazing :') Zie wel dat m'n GPS het moeilijk vond in het bos, hij valt veel weg en over het beste tempo van 1,36 min/km zullen we het ook maar niet hebben _O- Aan het eind een stuk afgeknipt ivm dooie batterij.

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:49

Nereids, ik ben begonnen met c25k en vond de opbouw erg fijn.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 16:12

mooie foto's weer befunny en verstandig dat jullie zijn verplaatst gezien alle regen.
Bedankt voor de tip van knijpfruit, dat lijkt me echt een fijne!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 16:20

Lieke schreef:
mooie foto's weer befunny en verstandig dat jullie zijn verplaatst gezien alle regen.
Bedankt voor de tip van knijpfruit, dat lijkt me echt een fijne!

Nemen wij ook vaak mee met mountainbiken/wielrennen :j

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 16:44

Wat een heerlijke hardloopfoto's daar in Scandinavië! Prachtig.

Om op te bouwen zou ik gewoon lekker doorgaan met Evy als dat verder wel bevalt. Geniet er maar van dat het gemakkelijk voelt haha.

Vanochtend m'n korte duurloop gedaan voor het werk. Ging echt weer voor geen meter. Wel uitgelopen... Garmin gaf me vandaag een fitnessleeftijd van 36 terwijl het woensdag nog 20 was. Ik heb dus heel vaak extreme schommelingen in mijn prestaties en mijn horloge bevestigd het achteraf ook. Is dat voor iemand anders ook herkenbaar? Loop dan met de geringste inspanning al in zone rood, terwijl ik een andere keer eindeloos zou kunnen blijven lopen...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 16:55

Voor mij niet herkenbaar.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 19:13

Nee, voor mij ook niet.
Doen je hartslagmeter/gps het wel goed?