Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 07:46

Doe je dan alleen een 2km rondje? Dat klinkt voor mij interessant, haha. Ik kan nog niet zeggen dat ik hardlopen leuk vind hoor. Ik moet me op elke stap concentreren, en elke stap voelt altijd als 1 te veel zeg maar, haha.
3 keer in de week lukt hier niet wegens herstellen, dus ik vind dat zeker knap. Ik ben al blij dat ik vorige week 2 keer heb kunnen lopen en zoals ik me vandaag voel gaat morgen ook weer lukken, dus dan zitten we al op 2 weken waarin dat lukt.

Hoe Garmin dat berekent wil ik wel eens lezen, vind dat ook wel interessant.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:47

Koelen en been omhoog heeft geholpen. Kuit is een beetje stijf, maar valt mee. Zo even sporten en hopelijk wordt het daar nog losser van.

En wie weet eindelijk weer eens een uurtje buiten zonder regen. *\o/*

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:05

Hier is het blauw en de zon schijnt, dus zonder regen gaat je vast lukken.

Mijn Garmin app zegt bij trainingsstatus 'overbelast', ik denk dan echt hoe dan? Ik voel me juist behoorlijk fit en heb geen spierpijn of wat dan ook. Ik was zelfs mogelijk van plan om vanavond weer te proberen te gaan, maar de voorgestelde training is 44 minuten op laag tempo. Dat hou ik nooit achter elkaar vol nog. Maar het gevraagde tempo kan ik met stukjes wandelen en hardlopen wel halen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:56

Hopelijk is het snel over Fenn!
Ik heb gisteren 4 km gelopen. Een easy run, maar door stijfheid en een zere rug was die nog best zwaar. Gelopen in 8:18 gemiddeld ongeveer.
Maar toch tevreden dat ik heb doorgezet! Zijn toch weer kilometers en ik denk niet dat de laatste kilometers van de Dam tot Dam wél leuk zijn. Dus dat ook maar weer getraind.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:47

@Fenn wat vervelend! Maar wel positief dat alleen je kuit wat stijf is, door je enkel gaan kan zo verraderlijk zijn.

@Tiggs kan me voorstellen dat het zwaarder rent met stijfheid :j Goed dat je alsnog 4 km red dan!

@SV dankjewel, en geniet van Limburg! Oh en Rammstein, zwaar jaloers. Ik kon dit jaar niet ;(

@RSLevi jemig, wat doe jij veel aan sport, en zoveel verschillende dingen ook! Doe je dat in een groepje of alles alleen?

Ik ben net geweest, begon met een trui aan wat superdom bleek te zijn. Erg benauwd weer hier en de bospaden zijn nog heerlijk glibberig, waardoor het allemaal wat zwaar aanvoelde. Tot mijn verbazing zijn mijn statistieken eigenlijk heel prima.

@Germie en EmmaVZ, mijn schema hieronder.

EmmaVZ schreef:
Sokje_6 schreef:
Ik lees actief mee maar i.v.m. nieuwe baan niet altijd de puf om te reageren.
Zag wel een vraag voorbij komen over een schema: ik loop 3 keer in de week, op basis van een schema en hou dat ook wel aan. Zonder vaste dagen komt er bij mij sowieso niks van terecht :+ maar ook omdat ik niet te hard kan gaan vanwege blessuregevoeligheid en long covid restjes die me soms in de weg zitten. Geen idee of je iets aan dit antwoord hebt, gezien de afstanden die ik loop in het niets vallen met wat in dit topic wordt afgerend :)) Maar goed, ben al lang blij dat ik het nog steeds elke week doe dus ik klaag niet!

Ieders schema's is interessant! Wat voor afstanden doe je nu dan? Maar inderdaad, het feit dat je gewoon elke keer die 3x per week blijft gaan is wat telt! En korte afstanden mogen er ook zijn :+ Vandaag bijvoorbeeld heb ik weer een 2km rondje gedaan in 7:57min/km haha :D

Zoiets is mijn standaard :)) Ik let eigenlijk niet op afstanden of tempo, maar op tijd. Ik loop ook alleen maar intervallen, omdat zowel mijn scheenbenen als mijn longen dat nodig hebben :Y) Heb ook verder geen doel afgezien van lichaamsbeweging willen i.v.m. zittend werk en fitter worden.

Ik begon een maand of 2 geleden met een interval van 5x 1min hardlopen en 4 min wandelen. Die 4 minuten wandelen was wat overdreven, maar verlaagde wel de mentale drempel om überhaupt te gaan hardlopen. Daarna de pauze verkleind en het hardlopen verlengd, in microscopische stapjes.
Inmiddels doe ik 5x 1,5 minuut hardlopen en 2 minuten wandelen. Met daarbij altijd 5 minuten stevig doorwandelen aan het begin en eind als opwarming en afkoeling (met name om niet met een hoge hartslag te eindigen, dat voelt niet lekker). Ik heb nu geen last van mijn scheenbenen en kan ook redelijk goed doorademen. Omgerekend naar afstanden zal het tussen de de 2,5 en 3 km liggen, afhankelijk van hoe het gaat en op wat voor ondergrond. Ik loop rond de 7,5 min/km, op een goeie dag 6,5-7.
Ik zou soms willen dat het opbouwen wat sneller ging, maar het is wat het is. Ik blijf altijd minimaal 3x hetzelfde doen voor ik door ga naar iets nieuws, omdat hetzelfde schema 3x verschillend kan voelen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:29

Fenn wat fijn dat het mee is gevallen!

Tiggs zo'n training noem ik dan maar een mentale training. De volgende gaat vast weer beter.

Vanmorgen een trail van 15.5km gelopen in Zuid-Limburg met bijna 400HM. Steile klimmetjes, veel modder, mooie uitzichten, bos en smalle paadjes. En mijn benen kapot van bramen en brandnetels :+ , maar genoten!
Merk wel dat mijn lijf wat moe is doordat ik de afgelopen dagen veel heb (hard)gelopen en gefietst. Morgen iets rustiger aan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:41

Ik lees ook nog steeds mee. Ik blijf het ontzettend leuk vinden om jullie verhalen te lezen en jullie foto’s te zien. Ik probeer me ook steeds mee te verdiepen in training, voeding enz dus leuk om hier ook informatie te lezen.

De vorige keer dat ik hier heb gepost stelde ik een vraag i.v.m een slaap voet na ongeveer 5 kilometer. Dit krijg ik soms nog steeds maar inmiddels ben ik er achter dat ik dan even anders moet lopen en dan trekt het gevoel weer weg. Kortom ik moet aan mijn loop techniek werken.

Mijn schema is ongeveer 3x in de week lopen: 2 kortere loopjes en 1 lange. Soms loop ik 2x omdat ik er soms geen tijd voor heb ivm werk, kinderen, paard enz.

Gisteren voor het eerst een interval training ingelast en dit wil ik nu ook voortaan 1x inplannen.

Mijn langste duurkoop is nu 22km in 2 uur en 16 minuten. Ik wil nu vooral sneller worden op de halve marathon. 1 oktober ga ik de halve marathon van Breda lopen. En ik hoop heel erg dat ik aankomend jaar de volledige marathon van Rotterdam kan lopen. Is al jaren iets wat ik ooit een keer wil doen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:43

Heerlijk SV!

Goed gedaan Tiggs :j

Hopelijk helpt het koelen Fenn!

Wij zijn onderweg en lopen morgen in Londen :):) het wordt warm, dus we gaan vroeg. Zin in!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:49

Superleuk, veel plezier!

Joosie fijn dat je een oplossing hebt gevonden. Mooie doelen heb je.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:24

Prachtige foto's weer SV, weer zon <3 !
Succes met uitrusten, ik vind dat soms zo lastig.

Afbeelding

Liep zelf om 7.00 nog door de mist, desalniettemin wel lekker loopje van 50 minuten gedaan.

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:50

@Sokje, ik doe het grotendeels alleen, soms (heel soms) train ik samen, maar dat vind ik eigenlijk altijd gedoe. Ik ben ook echt wel een einzelgänger.
@SV, prachtfoto's weer. Geniet morgen van je rust(iger aan) dag!
@Joosie, gave doelen, dat geeft richting aan je trainingen denk ik he? (Ten minste, dat vind ik zelf heel fijn aan doelen).
@Helderder, wat een gave plaat!

Vandaag een koppelloopje van 2km (na een (wedstrijd)tempo fietstocht van 1u50) dus dat was qua lopen peanuts. Voor morgen staat een 10 kilometer op het programma. Even kijken wat Garmin er van maakt in z'n suggestie, maar ik dacht zelf aan een rustige zone 2 duurloop. Ik denk dat ik dat doordruk als Garmin met wat pittigs aankomt ;-)

Voor wie het nog boeiend vind, hier de blog over de suggesties van Garmin: https://www.garmin.com/nl-NL/blog/dagel ... uggesties/

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:12

Grappig om al die verschillende manieren en doelen in training te zien :) en fijn dat iedereen vooral lijkt te doen wat goed voelt en past bij wat je wil bereiken!

Hier vandaag een rustig rondje met man en kind gedaan (in de wagen). Man wilde vandaag graag eens aan één stuk doorlopen, in plaats van een interval met minuten rennen/minuut rust. Dus we hebben vandaag 5km gelopen :D zijn eerste 5km!

Zoonlief wilde vooral elke speeltuin stoppen vandaag: ik heb hem heel veel beloofd, volgende keer. Ik geloof dat ik dus van het weekend een rondje speeltuinen moet doen :') hahaha...

Afbeelding
Geloof me maar, er zit een big smile onder die waas :P

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:22

Wat goed van je man MusLi, leuk!

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:51

@Ninus: Veel plezier!
@RSLevi: ja, ik heb wel echt doelen nodig anders haak ik snel af. Ik ga de blog van Garmin even doornemen. Morgen hoop ik ook een loopje van 10km te doen.
@MuSLi: super leuk dat jullie als gezin zo samen lopen. Ik heb 1x een rondje van 4km hardgelopen met een kinderwagen, maar toen liep ik echt niet lekker. Ik hoop dat mijn oudste binnenkort snel genoeg kan fietsen zodat zij een keer op haar fiets naar mij kan als ik een rondje ga hardlopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:52

Echt zo leuk dat hij nu ook loopt Musli!

Rustig aan doen kan ik ook niet zo goed. Het worden sowieso 10k stappen voor mijn stappenstreak en in de tuin aan de slag.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:14

Leuk om te lezen hoe iedereen traint, fijne verslagen en mooie foto's!

Ik doe rustig aan deze week. Terugkijkend was ik al niet helemaal fit voordat ik zaterdag liep, niet genoeg gegeten, stopweek (van de pil, dan ben ik even wat moeier en emotioneler), nou alles bij elkaar heeft er toe geleid dat ik ik een paar dagen helemaal niet lekker was. Als ik me goed genoeg voel doe ik morgen weer een klein rondje.

Tot ik begon met geregeld hardlopen (en daarnaast een uberhaupt wat actievere levensstijl handhaven) bewoog ik eigenlijk niet super veel meer en daar had ik mijn eetpatroon op ingesteld. At ik een keertje wat minder op had dan was ik ff hangry that's it. Ik merk dat ik nu - los van de dagen waarop ik wat langer loop - dagelijks gewoon wat meer nodig heb, zeker de dagen nadat ik wat langer heb gelopen. Eet ik niet genoeg dan kan ik me echt belabberd voelen. Maar ik vind het lastig om m'n dieet consequent aan te passen gezien m'n eetpatroon er zo is ingesleten. Mijn lichaam geeft daarnaast totaal geen duidelijk hongersignaal. Ook heb ik vroeger een eetstoornis gehad en ik merk dat ik het ergens diep van binnen ook gewoon een beetje moeilijk vind om structureel meer te eten. Blijft er toch een beetje in zitten :o

Zijn er anderen die hun dieet bewust hebben aangepast op hun toegenomen fysieke activiteiten?

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:01

Ja, ik stuur je even een PB (@divided)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:05

Niet aangepast, ik eet gewoon alles wat los en vast zit :+ :'). Food is life.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:27

Wat een heerlijke foto's weer! Mooi die hei zo in de ochtend ook. Meer daarvan graag. Wie weet motiveert het mij om toch een keer een hele vroege loop te gaan doen :D (haha, en anders geniet ik er erg van :) dankjewel voor het posten).

Ik eet ook heel graag en veel. En altijd lekker gevarieerd. Voor hardlopen niet echt iets aangepast, ik haat nuchter lopen. Dus als ik hardloop pak ik wel eens een extra koek uit de kast. :) Vervelend dat je je even zo voelde devided, maar goed dat je naar je lichaam luistert. Daar steeds beter in worden is heel handig voor het hardlopen denk ik :)

Kuit gaat goed trouwens, voor wie zich dat nog afvroeg.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:16

Leuk om al die verschillen te lezen. Belangrijkste is denk ik toch dat je er plezier uithaalt en goed naar je lichaam luistert.

Hier is hardlopen de afgelopen 2 weken dramatisch omdat het gewoon even niet lekker gaat. Kan het wel verklaren en dat is voor mij even prima zo. Straks pak ik het weer op en hoop ik dat het plezier en de vorderingen weer zichtbaar zijn.

Qua eten ben ik alleen meer eiwitten gaan eten toen ik ook meer aan krachttraining ben gaan doen. Verder eet ik ook alles wat los en vast zit en zou ik dat juist minder moeten doen :Y)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:20

divided schreef:
Leuk om te lezen hoe iedereen traint, fijne verslagen en mooie foto's!

Ik doe rustig aan deze week. Terugkijkend was ik al niet helemaal fit voordat ik zaterdag liep, niet genoeg gegeten, stopweek (van de pil, dan ben ik even wat moeier en emotioneler), nou alles bij elkaar heeft er toe geleid dat ik ik een paar dagen helemaal niet lekker was. Als ik me goed genoeg voel doe ik morgen weer een klein rondje.

Tot ik begon met geregeld hardlopen (en daarnaast een uberhaupt wat actievere levensstijl handhaven) bewoog ik eigenlijk niet super veel meer en daar had ik mijn eetpatroon op ingesteld. At ik een keertje wat minder op had dan was ik ff hangry that's it. Ik merk dat ik nu - los van de dagen waarop ik wat langer loop - dagelijks gewoon wat meer nodig heb, zeker de dagen nadat ik wat langer heb gelopen. Eet ik niet genoeg dan kan ik me echt belabberd voelen. Maar ik vind het lastig om m'n dieet consequent aan te passen gezien m'n eetpatroon er zo is ingesleten. Mijn lichaam geeft daarnaast totaal geen duidelijk hongersignaal. Ook heb ik vroeger een eetstoornis gehad en ik merk dat ik het ergens diep van binnen ook gewoon een beetje moeilijk vind om structureel meer te eten. Blijft er toch een beetje in zitten :o

Zijn er anderen die hun dieet bewust hebben aangepast op hun toegenomen fysieke activiteiten?

Wat vervelend dat je lichaam geen duidelijk hongersignaal geeft, maar je je (als je eroverheen gaat) wel belabberd voelt. Liever ben je dat gevoel voor natuurlijk. Je zou kunnen kijken of je misschien de porties die je nu eet iets groter kunt maken. Iets meer yoghurt/kwark bijvoorbeeld bij ontbijt, iets meer pasta/rijst/aardappels bij het avondeten. Kan net dat beetje extra geven :) En je hoeft niet je hele eetschema om te gooien.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:00

Leuk altijd weer jouw foto's SV, toch een beetje mee genieten!
Musli, heerlijk zeg met z'n 3en

Hier mijn eetpatroon niet echt aangepast op fysieke activiteiten. Mijn eetpatroon paste altijd al beter bij een actieve levensstijl, maar at juist altijd teveel, nu past het juist goed. Wel eet ik denk ik gezonder, na sport heb ik niet zo'n trek in vet en zoet eten, tijdens bankhangen wel. Enige lastige is eten tijdens langere lopen. Ik heb gewoon echt geen trek tijdens het lopen, dus ik moet mezelf conditioneren om toch te eten onderweg. Daarbij helpt het wel om echt dingen uit te kiezen die ik lekker vind.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:54

Naast tailwind, wat al aanvult tijdens het lopen, neem ik vaak van die knijpzakjes fruit mee. Die koop ik bij de decathlon in grootverpakking. Dan hoef je niet te kauwen en krijg je toch wat binnen. Veel beter dan die smerige gelletjes. Tijdens lange lopen staat veel kauwen mij ook tegen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:31

Ik ben juist iemand die altijd, maar dan ook altijd honger heeft. Dat is ook heel vervelend. Maar als ik in beweging ben valt het wel mee, ik moet alleen niet gaan zitten.

Knijpfruit kun je vaak makkelijk wegkrijgen met sporten. Dat werkt inderdaad wel fijn. Ik neem dat wel eens mee onder water.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:34

Poeh wat is het benauwd! Heb m’n training niet afgemaakt, want m’n lichaam trok de weeromslag niet zo.