Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:29

Puera, gatsie dat is vervelend, geen leuke reden om op de bank te zitten, hoop echt voor je dat het meevalt.

SV, wat fijn dat het lopen vandaag weer goed ging!

Emmavz, ik heb een tijdje het basis schema uit een boek voor een halve marathon gevolgd, dat gaat uit van een week ongeveer 44km dan 3 weken rond de 60-70km, dan weer rond de 44km, dat vond ik heel fijn, kreeg ik ook echt energie van.
Het was ook makkelijk te schuiven, iets schrappen, of wedstrijdje er tussen is geen probleem.
Nu volg ik een gericht wedstrijd schema, van 12 weken, ik probeer me nu zoveel mogelijk aan de opdrachten te houden.
Ik wil graag de halve marathon rond de 1uur 40 min lopen.
Hier een foto van het basis schema dat ik gevolgd heb.

Wat is jou eigen doel Emmavz? Train je gericht voor een wedstrijd? Of gewoon om je conditie op pijl te houden?

Afbeelding

Afbeelding

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 15:57

Leuk om ieders schema's (of niet-schema's :D) te zien!

Wat is Xcore, BeFunny?

Puera, balen van die blessure! Denk je die trail over 4 weken nog wel te kunnen doen?

Fijn dat je je weer goed voelt SV, lijkt me heel eng om je lichaam even niet meer te kunnen vertrouwen. Hopelijk blijft het bij die ene keer. Heb je in de schoolvakanties als docent zelf ook echt vakantie, of heb je dan ander werk te doen?

MuSLi, 2x per week lopen lijkt dus ook prima te werken gezien de afstanden die je loopt!

IMAY, heb je binnenkort wel een wedstrijd in het oog dan? Nu het nog zomer is.

ieris, interessant dat schema uit dat boek! Wat is je halve marathon PR nu?
Zelf ben ik nog aan het opbouwen naar de 5km, dus dat is voor nu mijn hardloopdoel (en later 10km hopelijk). Maar mijn belangrijkste doel is voornamelijk uit huis komen en zeker een paar jaar geleden heeft het hardlopen me heel erg goed gedaan wat betreft sociale angst. Een echte wedstrijd zal ik voorlopig nog niet gaan doen want dat lijkt me (sociaal gezien) veel te eng :o

Goof

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:04

Ik heb geen doel, behalve dat ik het tof vind om te kijken wat ik uit mijn lichaam kan halen. En om goed op conditie te blijven/ conditie te verbeteren. Alleen maar gunstig, ik ben geen 20 meer :')

Tot januari liep ik structureel 3x in de week; 1x 5km, 1x interval en 1x langere loop omdat ik wilde proberen op te bouwen naar 10 km.
Na mijn hernia ben ik 2x in de week gaan lopen. Nu in de zomervakantie wilde ik weer naar 3x, maar ik merk dat het er niet heel erg van komt; niet fit, meer pijn, minder motivatie, slechte excuses.
Aan de andere kant loop ik wel lekker voor wat ik loop en heb ik hier in de vakantie wel mijn eerste 10km gelopen.
Vandaag scheen eindelijk de zon weer en ik heb vanmiddag meteen mijn schoenen aan getrokken voor een klein rondje. Eindelijk weer zin om te gaan *\o/*

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:34

Ik ben aan het opbouwen om eind september 16 km te lopen in 1,5 uur. Momenteel loop ik 3x per week, 1 x interval van 3-5 km, 1x rustige loop van 3-5 km en 1 x 10 km in het bos en iedere week komt er steeds een beetje bij. Ik gebruik een schema gegenereerd in Runkeeper (betaald abonnement).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:16

EmmavZ alleen in de laatste week ga ik weer naar school om voor te bereiden en te vergaderen.
Iets meer dan vijf weken vakantie. Erg luxe.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:18

X core is extreme Core. Is geen hardlopen maar ben het wel gaan doen om ook iets ernaast te doen en ook andere spiergroepen te trainen.

Er staan filmpjes op internet youtube. Het is met een Xco buis.
En er worden ook vanaf de grond buikspier en bilspier oefeningen gedaan. Ik ben echt kapot na een les.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:26

SV, fijn dat het vandaag wel goed ging. Hopelijk was het iets eenmaligs.
Lente weer van start!

Ik train eigenlijk sinds ik weer begonnen met hardlopen na 2 kinderen (begin 2022) 3x per week en dan 1x herstelloopje, 1x interval en 1x duurloop. Tegenwoordig doe ik ipv herstelloop ook wel eens een tempoloop, even afhankelijk van de zwaarte van de duurloop en hoe ik me voel.

Nu train ik voor een 25km loop in de bergen van Slovenië begin september.
Verder doe ik 3 trainingsweken en dan 1 week rust. Naast het hardlopen doe ik momenteel nog oefeningen voor mijn enkels en kracht, yoga voor mobiliteit en klim ik 2x per week. Met die andere sporten hou ik ook 3 weken trainen en 1 week rust aan. Tijdens trainingsweken loop ik 20-40km, tijdens een rustweek 10-20 km.

Ik hou altijd een schema aan. Ik kies een doel aan en maak dan een globale planning. Per week plan ik dan de trainingen voor die week in.

Als ik het zo opschrijf klinkt het heel fanatiek. Maar dat valt wel mee, dit werkt gewoon fijn voor mij.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:30

Die rustweek ga ik ook proberen toe te passen en dan in die week enkel de hardloopclub en de duurloop in het weekend denk. Kan geen kwaad om een paar dagen achter elkaar je lichaam rust te geven.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 21:33

Ik volg een schema van de Runna-app. Bouwt op naar een halve marathon, maar ik gebruik het om op te bouwen naar 10 mijl op 17 september.

Mijn schema voor deze week ziet er als volgt uit:
dinsdag: 4 km, opbouwend in snelheid
donderdag of vrijdag: 4 km easy run
zondag: 8 km, waarvan in totaal 4 km binnen een bepaald interval

Vaker trainen vinden mij benen op dit moment nog niet zo fijn. Bovendien slaap ik slecht na een training, maar heb ik ook niet genoeg doorzettingsvermogen om 's ochtends om 6 uur al te gaan lopen (voor werk).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 07:22

Hier geen echt schema wegens de pezen, al probeer ik dan die aanbevelingen van Garmin te volgen. Gisteren was dat 10 minuten inlopen met 9 minuten per km, dan 3 keer 6 minuten met 7.05 minuten per km en 2 minuten rust er tussen en dan 10 minuten uitlopen met 9.10 minuten per km.
Ik heb ingewandeld, daarna zijn wel voor het eerst qua pijn die 3 keer 6 minuten gelukt. Maar ik zat op ongeveer 7.30 minuten per km. Sneller gaat te veel pijn doen en met uitlopen weer wandelen, maar nog 2 keer 1 minuut hardgelopen. Vannacht links weer heel veel pijn dat ik er af en toe wakker van geworden ben, maar rechts is niet verslechterd. Heel langzaam heb ik hoop dat het ooit toch nog over gaat. Met wandelen voel ik ook nog steeds elke stap, maar de oefeningen van de fysio op de trap gaan op sommige dagen pijnvrij, ook al voel ik met wandelen nog wel pijn. Vorige week is voor het eerst 2 keer per week lopen gelukt, andere keren zat er steeds wegens te veel pijn 1 tot 2 weken tussen.

Tiggs, 10 mijl is 16km. En je loopt nu nog maar maximaal de helft? Of is dat toevallig deze week zo? Want over 5 weken is dat al immers. Kun je ook in het voren kijke nwat het schema dan adviseert? Want daar zou ik dan ook benieuwd naar zijn.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 07:29

Wat fijn SV!

Hier loop ik op dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag of zondag. In de drukke weken blijft het bij 3 keer, op woensdagavond ga ik altijd naar de personal trainer. Verder wandel ik iedere dag met de hond, op mijn thuiswerkdagen wat meer. Nu wordt de hond wat ouder, dus de afstanden worden helaas wat korter.

Ik heb wel een schema, maar dat pas ik aan naar gelang mijn gevoel en andere plannen. De structuur houd ik wel zoveel mogelijk aan. Ik denk dat ik tussen de 40 en 60 km per week zit op dit moment. En ik ben wel zo iemand die om 5 uur in de ochtend of om 22 uur ‘s avonds loopt omdat het beter uitkomt, best vermoeiend soms :D

Schoenen bestel ik via internet. Ik verslijt er best veel, dus ik maak gebruik van mooie aanbiedingen. Ik heb na mijn eerste loopanalyse wel schoenen in de winkel gekocht. En dat probeer ik met andere dingen ook af en toe te doen, want ik zou het heel jammer vinden als fysieke winkels waar expertise aanwezig is, verdwijnen. Maar een analyse laat ik niet meer doen, ik slijt mijn schoenen ook wat scheef af, maar als ik dat ga corrigeren loop ik niet meer fijn.

Balen Puera, ik duim dat het meevalt :(:)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:07

Ik bestel mijn trailschoenen ook online en wegschoenen meestal ook. Al heb ik mijn nieuwste paar wegschoenen toevallig in de uitverkoop in een winkel gekocht. Een analyse doe ik ook niet aan.
Met trailschoenen doe ik zo'n acht maanden, dan staat er weer 1000km op.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:52

Verkouden, druk met werk en even weinig bijleespuf.

Schoenen kocht ik nu voor het eerst online. Maar Goof, ik zou best in de winkel advies kunnen vragen en dan zeggen: ik denk erover na. En eventueel thuis bestellen. Ik heb trouwens meestal heel goed advies gehad. Dus andere ervaring dan de rest hier.

Leuk om al die schema's te lezen. Ik loop drie keer in de week, tenzij overmacht. Om vijf uur in de ochtend ga ik ook niet (bikkel die wel gaat!). Doel is lekker lopen, geen blessure en de 8.8 bij de devils trail begin oktober. 22 augustus start ik bij een hardloopgroep en daar heb ik erg zin in.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:31

Ik loop om de dag. Als mijn lichaam het aangeeft of het komt niet uit met mijn (onregelmatige) werkrooster, neem ik 2 rustdagen. Ik volg momenteel het schema van Evy naar 10 kilometer en herhaal de eerste training van de week als ik 4 keer loop of moe ben.
Training 1: 30 minuten lopen
Training 2: lange duurloop
Training 3: interval

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:20

@Germie: in die week staat toevallig de 16 km op het programma, maar ik wijk de 1,5 week ervoor wel af om te taperen.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:24

Emmavz, wat goed dat je aan het opbouwen bent naar 5km! Leuk dat je daarna ook voor de 10 wil gaan.
Ja de eerste keer een wedstrijd vond ik ook best spannend, het beste kan je dan met een bekende mee gaan, dat helpt veel.
Mijn vorige halve marathon liep ik 1uur,en 45 min.
Hoop nu 5 minuten sneller te zijn.

Schoenen moet ik ook nog even naar gaan kijken, zoek nog trail schoenen met echt goede grip, want met de blubber en modder in het bos vind ik de hoka cliftons toch te veel glijden.

Vandaag een rondje van 19km gemaakt, was heerlijk weer, stevig windje en droog.
Ging lekker!

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:12

Leuk jullie schema's te zien!

Hier 3x per week looptraining, in principe 1x lange langzame duurloop, 1x intervallen en de 3e keer of langzame duur of tempotraining, beetje afhankelijk van de rest van de trainingen. Aangezien ik ook nog fiets (2-3xpw), zwem (1-2xpw) en krachttraining doe (3-4xpw) hoeft niet alles in het lopen te gebeuren. Ik bouw 3 weken op en doe dan 1 week rustig aan. 20 aug is de laatste triathlon wedstrijd voor mij dit seizoen, en daarna wil ik meer gaan focussen op trailen. Eens kijken wat ik dan ga verschuiven, bv 1-2xpw zwemmen, 1x pw fietsen en verder alleen maar lopen. En krachttraining natuurlijk, dat blijft voor mij de basis.

Ik heb voor hardlopen net het start to run schema naar de 10km afgerond (een half jaar over gedaan, met een hoop tegenslagen en 9 weken niet mogen lopen na een operatie enzo). Met bovenstaande basis (duur, interval en tempo) in het achterhoofd loop ik de laatste week steeds Garmin suggesties als dat past in de rest van het schema. Vind het tof om te zien hoe de trainingen van Garmin me nét even uitdagen, maar wel haalbaar zijn. Lang leve de data zullen we maar zeggen.

Qua schoenen had ik die aflevering van de Slimmer Presteren Podcast ook gehoord. Ik ben begonnen op Hoka's via Vinted. Aangezien die super fijn liepen, heb ik een paar maanden later nieuwe Hoka's besteld, uurtje binnen op gelopen, het leken wel pantoffels en ik loop er nog steeds heerlijk op (op de weg), 350km later. Voor het trailen heb ik ook via Vinted schoenen van New Balance geritseld waar ik ook zo op weg loop en ik heb net ook nog trailschoenen van On besteld die binnenkort binnen komen. Allemaal neutrale schoenen. Allemaal heel betaalbaar en nauwelijks op gelopen (voor zover je dat op Vinted zeker kan weten). Voor mij een super manier om verschillende merken echt goed uit te proberen, en zo een wat beter beeld te krijgen wat bij mijn voeten en loopstijl past en wat niet (Asics vond ik bv echt niet fijn lopen).

Garmin vind dat ik teveel in lage zones train en meer hoog aeroob en anaeroob moet trainen. Vandaag had 'ie een uitdagende suggestie, 7 sprintjes op 3.05min/km... Geen idee of ik dat ooit eerder gelopen had, ik was vooraf bang dat het echt onmogelijk zou zijn en het was ook echt aanpoten maar het is toch minstens 4x wel gelukt het tempo te halen en zelfs een keer er overheen! Was een lekker rondje.
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:59

Mijn Garmin vindt hetzelfde, maar het moet natuurlijk wel mogelijk zijn met pijn, ik kan gewoon niet sprinten helaas. Hopelijk komt dat weer. Nu helaas weer veel pijn en loop weer mank. Die 24 uur extra pijn zullen wel weer meer worden, want kan niet eens op de tenen staan. Maar vorige week had ik het ook en toen was het 2 dagen later weer afgezakt tot normaal.

Maar goed, ik weet de reden, en Garmin niet. ;)

Maar hoe hoog was je hartslag dan met die sprintjes? Ik kom eigenlijk niet boven de 150 uit. Met zwemmen ook niet overigens. Gisteren had ik 1 momentje even 160.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:25

Ik lees actief mee maar i.v.m. nieuwe baan niet altijd de puf om te reageren.
Zag wel een vraag voorbij komen over een schema: ik loop 3 keer in de week, op basis van een schema en hou dat ook wel aan. Zonder vaste dagen komt er bij mij sowieso niks van terecht :+ maar ook omdat ik niet te hard kan gaan vanwege blessuregevoeligheid en long covid restjes die me soms in de weg zitten. Geen idee of je iets aan dit antwoord hebt, gezien de afstanden die ik loop in het niets vallen met wat in dit topic wordt afgerend :)) Maar goed, ben al lang blij dat ik het nog steeds elke week doe dus ik klaag niet!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:38

Gelijk heb je sokje, hartstikke goed toch, drie keer per week.

Mijn vriend en ik zijn een nachtje in Zuid-Limburg. Vandaag mooie 19km gewandeld hier met aardig wat hoogtemeters en ik denk morgenochtend een trailtje voordat we weer naar huis gaan. Net lekker uit eten geweest en nu relaxen, dat hebben mijn voeten nu wel even nodig.

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:52

Lekker SV! Veel plezier nog.

sokje, dat lijkt me helemaal prima toch? Consistency is key, heb ik altijd geleerd. Klinkt juist alsof je erg goed voor je lichaam aan het zorgen bent.

Germie, een absolute hartslag waarde zegt volgens mij niet zo veel omdat het nogal afhangt van van je max hartslag of het dan 'hoog', 'normaal' of 'laag' is. Dat gezegd hebbende was mijn max hartslag deze run 163 (zone 4) en gemiddeld zat ik op 138 (zone 3). De intervallen waren te kort (10 sec) om m'n hartslag in het rood te krijgen. Daarom dus ook op tempo gelopen en niet op hartslag. Ik was namelijk wel goed moe na de sprintjes.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:26

Veel plezier in Zuid-Limburg nog SV!
En wat een training RSLevi!
En Sokje en Germie ook mooi bezig beiden.

Ik ben net gegaan: drie keer tien met een minuut wandelen tussendoor. Gestruikeld over een boomwortel en door m'n enkel gegaan. Ik heb gewoon doorgelopen en hoop nu heel erg dat m'n kuit en enkel morgen het goed houden. Voel ze nu wel...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:28

Even koelen dan Fenn? Hopelijk valt het mee.

RSLevi, moest je sprints van 10 seconden doen? Dat houdt garmin toch niet zo snel bij? Of ben je gewoon op je hardst gegaan.
Ik merk altijd dat hij een aantal seconden nodig heeft om het juiste tempo weer te geven op mijn horloge.

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:17

Oei Fenn! Ik duim voor weinig last!

SV, ja, 10 seconden. Het klopt wat je zegt over die paar seconden nodig hebben. Versnellen kost ook even tijd. De GPS laten aanhaken ook. Ik ben idd voluit gegaan, wat (voor mij) ook echt nodig is voor deze tempo’s. Ik had steeds 3 minuten herstel maar die heb ik vaak ingekort, dat suggereerde m’n horloge ook. Dus sprint, herstellen tot ik weer op adem was en dan de volgende. En ik heb ook even opgelet dat ik niet net een bocht door moest of onder de bomen liep (ivm nog tragere gps ontvangst).

Ik heb even zitten kijken hoe Garmin tot z’n aanbevelingen komt, da’s nog best geavanceerd en interessant!

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:31

Sokje_6 schreef:
Ik lees actief mee maar i.v.m. nieuwe baan niet altijd de puf om te reageren.
Zag wel een vraag voorbij komen over een schema: ik loop 3 keer in de week, op basis van een schema en hou dat ook wel aan. Zonder vaste dagen komt er bij mij sowieso niks van terecht :+ maar ook omdat ik niet te hard kan gaan vanwege blessuregevoeligheid en long covid restjes die me soms in de weg zitten. Geen idee of je iets aan dit antwoord hebt, gezien de afstanden die ik loop in het niets vallen met wat in dit topic wordt afgerend :)) Maar goed, ben al lang blij dat ik het nog steeds elke week doe dus ik klaag niet!

Ieders schema's is interessant! Wat voor afstanden doe je nu dan? Maar inderdaad, het feit dat je gewoon elke keer die 3x per week blijft gaan is wat telt! En korte afstanden mogen er ook zijn :+ Vandaag bijvoorbeeld heb ik weer een 2km rondje gedaan in 7:57min/km haha :D