Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifuur

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:47

Wat je zegt klopt ergens wel zeker Stral, er zijn genoeg mensen die vol enthousiasme shakes eten (wat ik ook doe), maar zodra zij op hun streefgewicht zitten weer normaal eten. Dan lijkt het wel alsof die koolhydraten extra hard aankomen, want vaak dijen ze dan weer uit ja.

Het is dan ook slim om een plan te hebben voor als je weer 'normaal' wilt gaan eten. Ik ben zelf gezegend met genen die snel aankomen :+ , wat voor mij betekent dat ik altijd op mijn koolhydraten moet letten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:49

Maar mensen, koolhydraten zijn geen boosdoeners he ;) Dat je afvalt doordat je koolhydraatarm eet, komt waarschijnlijk gewoon doordat je onbewust een calorierestrictie handhaaft.

Het is heus niet zo dat wanneer je koolhydraten eet, je ineens vet wordt. Vet word je alleen als je meer eet dan je verbrandt.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:54

Uhu, daar ben ik me van bewust.

Bij mij zit het zo: in het eetpatroon (naja, patroon.. zat er weinig in :') ) dat ik eerst had, bestond minstens 70% van mijn eten uit koolhydraten. Koolhydraten, met name de snelle, bezitten veel suikers en daar kom je gewoon gauw van aan als je het niet goed in de gaten houdt.

Daarnaast ben ik erachter gekomen dat ik de meeste koolhydraatrijke voedingsmiddelen (aardappelen, pasta etc) niet superveel essentiële voedingsstoffen zitten. Natuurlijk wel wat, maar niet zo veel, dat ik er 70% van mijn eten aan zou moeten besteden. Verder was het meer voor de lekker en als vulling. Koolhydraten bezitten ook gewoon veel kcal (want oa suikers). Door het zo 'drastisch' om te gooien, beperk ik mijn kcal inname inderdaad en zorg ik ook dat ik minder ben gaan eten, maar kwalitatief beter, omdat ik nu bewust voedzamer ben gaan eten. Met enkel koolhydraatarm eten ben je er nog niet inderdaad, je moet ook plannen wat je ervoor in de plaats gaat eten.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:56

Kayleigh: Als je het echt strikt volgt zoals ik het bedoel en ervaren heb, is het wel crashen. En ik ben van mening dat fruit iets is wat je niet zou moeten willen schrappen uit je dagelijks leven, bijvoorbeeld.

Jennifuur: jij eet wel fruit zie ik he, dat is dus anders dan die ketose-fase die ik gedaan heb, daarin mocht je dat bijvoorbeeld al niet!

Ik ben ook van mening dat het kcal-aantal het belangrijkste is, ik probeer dat voor de rest wat in te vullen zodat het evenwichtig is, verschilt iedere dag wel een beetje in wat ik over heb, eens wat meer koolhydraten, eens wat meer vet. Hangt er ook vanaf van waar je dat haalt dan denk ik. Je kan 2 cheeseburgers eten op een hele dag en minder kcal binnen hebben dan iemand die 2 maaltijden met groente-vis binnen werkt (bij wijze van spreken). Ik weet wel waar je verteringsstelsel (het mijne toch in ieder geval) het gelukkigst mee is :)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:59

Je kan natuurlijk ook keuzes maken :j Ik vind pasta echt te lekker om te laten staan bijvoorbeeld, dus probeer ik fruit en andere suikers te verminderen en bijvoorbeeld als lunch geen brood te eten op de dagen dat ik een koolhydraatrijk avondeten heb.

Ik zit nog steeds erg laag in calorieen vandaag, zeker als ik ook nog naar de sportschool ga. Heb 160gr gegrilde kip op als snack net en kom nu zo uit qua macro's:

Koolhydraten 116gr (36%)
Vet 49gr (34%)
Eiwitten 98gr (30%)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me nooit zo heel erg in macro's heb verdiept maar wil dat nu toch wel meer gaan doen. Houden jullie 30% koolhydraten, 30% eiwitten en 40% vet aan of iets anders?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:02

@Stral: ja klopt! In ketose wilde ik bewust niet komen, en vond fruit er bij wel lekker gezond :D

@kayleigh: dat doe ik nu ook ja, ik heb niet zo veel brood, dus dat eet ik nog amper, maar pasta vind ik wel erg lekker dus dat eet ik nu wel. Alleen nu 50 gr ipv het halve pakje :')

Macro's heb ik me ook niet in verdiept! Heb wel iets ingesteld op MFP, ik dacht 30% Koolhydraten, 50% eiwitten en 20% vetten, maar dit is iets randoms, hou me er dan ook niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:06

Ik werk niet met percentages maar met grammen. Dat betekent voor mij uiteindelijk 35% koolhydraten, 30% vetten en 35% eiwitten, maar verandert zodra ik afval / andere doelen stel.

Dat koolhydraten veel kcal bevatten is ook niet waar. 1 gram koolhydraten bevat 4 kcal, net zoveel als 1 gram eiwit dus.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:07

Wij gooiden vroeger thuis altijd een heel pak pasta (dus meestal 500gr) in de pan, en dan waren we met z'n 3en :+ Meestal ging dat niet op en dan bewaarden we het, maar ik kon dus gerust echt zo'n 150gr in m'n eentje op. Nu eet ik trouwens meestal ook nog 75-100gr, maar goed, eet het meestal maar zo'n 1 keer per week :P

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:10

Eulogy: klopt, maar moest je nu elke dag pasta willen eten en daarvoor je 2 stukken fruit laten vallen, dan denk ik dat ik fruit toch nog net iets gezonder vind :)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:15

Daarom zeg ik ook niet elke dag :)

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:20

Weet ik hoor!
Nu ja, als jij behoefte zou hebben om in spaghettimonster te veranderen, dan zou dat nog zo zijn he :D Ik probeer maar uit te leggen hoe ik mijn voeding probeer te zien :)

Zonder daarin los te slaan en niets meer te kunnen eten dat eens wat minder in het rijtje past, want dat vind ik dan ook weer niet per se nodig (als je niet wil afvallen).

Ik weet niet op hoeveel % die macro's staan, heb hier al eens ingevuld zoals het hier geschreven werd maar is veel te extreem voor mij, nu op de % gezet die ik elders vond: 50 kh - 30 eiwit - 30 vet. Maar ik volg het niet eigenlijk. Let enkel op de kcal, vind ik al moeilijk genoeg :P

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 15:25

Stral schreef:
Weet ik hoor!
Nu ja, als jij behoefte zou hebben om in spaghettimonster te veranderen, dan zou dat nog zo zijn he :D Ik probeer maar uit te leggen hoe ik mijn voeding probeer te zien :)

Zonder daarin los te slaan en niets meer te kunnen eten dat eens wat minder in het rijtje past, want dat vind ik dan ook weer niet per se nodig (als je niet wil afvallen).

Ik weet niet op hoeveel % die macro's staan, heb hier al eens ingevuld zoals het hier geschreven werd maar is veel te extreem voor mij, nu op de % gezet die ik elders vond: 50 kh - 30 eiwit - 30 vet. Maar ik volg het niet eigenlijk. Let enkel op de kcal, vind ik al moeilijk genoeg :P

110% :+

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:26

Ja ik ben het met je eens hoor :j Ik moet wel zeggen dat ik niet zo gek veel fruit eet, vind het heel lekker maar vergeet het vaak te kopen en veel dingen zijn ook lastig om schoon te maken en daar heb ik dan geen zin in :+

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:28

Mijn lijst:

O: 2 boterhammen uit de oven met ham, kaas, champignon en tomaat + bekertje melk. + wat druiven
T:appel + paar tikkels (drop)
L: 2 rijstwafels met pindakaas
T: eierkoek rozijnen en 2 droge waldcorn crackers.
A: preischotel en stokbrood kruidenboter uit de oven

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:32

_sharonnn schreef:
Stral schreef:
Weet ik hoor!

110% :+

50-30-20 dus :')

Eulogy: ja die ken ik, kiwi's bijvoorbeeld eet ik erg graag maar dat kan je niet gaan meenemen, teveel gedoe. Ik heb nu 1,5kg mandarines gekocht gisteren en dat is wel handig, dat lukt net :) Was een goed idee van mezelf (al zeg ik het zelf), heb ze hier gelegd en als ik nu iets wil eten, neem ik een mandarine nu :)

Mijn collega is zo'n ideale huisvrouw die dan met bakjes fruitsalade naar het werk komt. Ik heb géén idéé wanneer ik dat zou klaarmaken (zij staat om 3u op ofzo :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:36

Dat soort dingen kan je juist heel makkelijk de avond van tevoren maken. Ik heb 's ochtends ook geen tijd (God, mijn bed ligt zo lekker :+ ) maar ik doe de avond van tevoren een laag sla in een bak, daar bovenop komkommer, kip (of een blikje tonijn in de tas) en de dressing apart en dan heb ik een heerlijke salade als lunch.

Dit kan ook makkelijk gedaan worden met fruit. Avond van tevoren alles op stukjes en in een bakje, in de koelkast en 's ochtends: hup, de tas in.

En wij hebben geen koelkast op het werk, maar alles blijft lekker.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:45

Again: ik heb géén idéé wanneer ik dat zou moeten klaarmaken.
:P

Verlies je geen vitamines ook, bij voorgesneden fruit? Geloof van wel.

Mijn collega staat overigens echt om 5u30 op iedere ochtend :P Gek.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:47

Heb je 's avonds niet een halfuurtje?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:47

_sharonnn schreef:
Ik vind 1300 kcal ook niet zoveel..
Wat is je bmr?

1438

Vaak eet ik bijvoorbeeld 1500-1600 maar ga ik dan sporten en zit ik dus maar rond de 1300

Mijn lijstje tot zo ver:
O: verschillende soorten fruit met yoghurt en lijnzaad
T: havermoutreep + pauze koeken van albert heijn
L: salade met kaas en 2 sneden roggebrood

De bedoeling was om enkel die havermoutreep te eten maar ik had zo'n grote honger :P En heb pas kunnen middagpauze nemen om 14u -O-

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:51

Nee ik heb geen half uurtje :) En dan nog, waarom moet ik 's avonds fruitsla staan maken als ik perfect fruit eet iedere dag? :P Goedbedoeld advies maar voor mij totaal niet nodig, ik eet fruit hoor :)

Vraag mij nu wel af hoe dat zit met gesneden fruit: ongezonder of niet? Of ook een fabeltje? Vind verschillende zaken terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:20

Waarom breng je het dan ter sprake? In je post lijkt het net of je ook zo'n fruitsalade wil maar geen tijd zegt te hebben.

Waarom zou gesneden fruit minder gezond zijn? Je eet normaal toch ook geen schil van een mango. Of van een ananas? Of van een mandarijn? Of van een kiwi?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:25

Stral bedoelt voorgesneden fruit geloof ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:26

Nee, want ze heeft het over haar collega die vroeg opstaat om o.a. fruit te snijden voor naar het werk.

En dan nog, een bakje gesneden verse mango van AH is echt niet slechter dan een bakje gesneden mango uit je eigen keuken.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:33

IK breng het helemaal niet ter sprake? Mijn post LIJKT ook helemaal niet zo, als je de context er bij wilt nemen, maar dat is precies een beetje moeilijk he? :P Eulogy zegt dat ze te weinig fruit eet en het lastig schoon maken is, ik zeg dat ik de oplossing gevonden heb door hier gewoon mandarines te leggen, dat mijn collega idd dingen zoals fruitsla meebrengt maar ik daar geen tijd voor heb, en vervolgens moet ik mij blijkbaar verantwoorden voor die fruitsla :')

En uiteraard ga ik geen mango- of ananas-schillen eten *zucht* Ik heb het idee dat bijvoorbeeld fruitsla "minder goed" is, vezels/vitamines gaan verloren, zo is het mij vroeger althans geleerd (doordat het aan lucht bloot gesteld wordt of de schil van een appel bijvoorbeeld de vitamines juist bevat), en nu vraag ik mij hardop af of dat zo is want ik vind er tegenstrijdige dingen over terug. Dat wordt toch gezegd van vb fruit blenden of fruitsap drinken? Of gooi ik alles op een hoop nu.

Oprechte vraag, je hoeft niet meteen te doen alsof ik iets compleet idioot vraag.

edit: kan ook dat ik dat ooit ergens las als in: kleine stukjes eet je sneller op, waardoor je sneller een grotere hoeveelheid fruit binnen krijgt. Ik weet het écht niet meer!

edit2: over je slaatje dat je maakt, Kayleigh, waarom kip er wel meteen bij en tonijn niet?

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:51

Kayleigh_ schreef:
En dan nog, een bakje gesneden verse mango van AH is echt niet slechter dan een bakje gesneden mango uit je eigen keuken.

Tochwel :o bij de verse mango van AH zijn conserveer middelen etc. Toegevoegd :(

Een avond ervoor klaar maken vind ik echt niet bij elke fruitsoort lekker... appel wordt bruin, etc.

Tonijn krijgt na een nacht na opening ook een andere kleur geloof ik, of niet?