Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:02

Gefeliciteerd Itsmi!!!

Ik heb nu alweer sinds vrijdag krampen en ben amper naar het toilet geweest :( barre ellende.....
Hopelijk krijg ik morgen de uitslag van mn bloedonderzoek en weet ik of het PDS of iets anders is

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:41

Dankje wel!!

Ik duim voor je talonius. Hoop echt voor je dat het geen PDS of colitus ulcerosa is..

Sterkte!! :(:)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:50

Talonius; hopelijk komt er iets duidelijks uit wat goed te behandelen is!!

Iemand bekent met synbiotica?
ik heb verschillende pro- biotica gebruikt, welke amper effect hadden. lees nu over synbiotica, schijnt ook te kunnen helpen bij PDS.
http://www.gezondeprobiotica.nl/

Darmkramp, een opgeblazen gevoel, winderigheid en verstopping of diarree zijn vrij algemene klachten die we allemaal wel kennen. Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Belangrijk is daarom goed na te gaan wanneer de klachten optreden. De klachten kunnen worden veroorzaakt door bijvoorbeeld een darminfectie, maar ook door het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS). Een andere benaming voor PDS is spastische dikke darm of spastisch colon. Om de exacte oorzaak van de klachten aan te tonen en ernstige aandoeningen uit te sluiten, wordt soms een Colonoscopie gedaan. Wanneer er tijdens deze Colonoscopie geen afwijkingen worden gevonden, bevestigd dit de diagnose PDS. De oorzaak van PDS is nog niet precies bekend. Waarschijnlijk gaat het om een combinatie van meerdere factoren. Naast een gestoorde beweging van de darm en een extra gevoelige darmwand, spelen stress en voeding een rol. Hoewel er (nog) geen medicijn bestaat dat PDS kan 'genezen', zijn er gelukkig wel verschillende adviezen om de klachten bij PDS te verminderen. Daarom is een Bio- Synbiotica de juiste formule, omdat de onopgeloste vezels zijn omgezet door fermentering, zoals gebeurd in een dikkedarm,
naar oplosbare..zoals in bv.Vita-Green Defence™

en:

Onlangs gepubliceerde resultaten van de universiteit van Reading tonen aan dat toevoegen van synbiotica aan het dieet o.a. ook de oxidatieve stress in het lichaam zéér sterk vermindert. Een hoge dosis oxidatieve stress veroorzaakt chronische ontstekingen, hart- en vaatziekten, zwaarlijvigheid en andere chronische aandoeningen.

(zie alleen dat ie de bloeddruk omlaag brengt.. wat bij mij niet zo'n goed plan is :+ heb al een bloeddruk van 96/52)

Def

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:24

hmmm ik vind het maar n vreemde site.. helemaal niet professioneel gemaakt en rommelig!

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:42

Mmh nooit van synbiotica gehoord nee.. Probiotica gebruik ik ook al jaren elke dag, maar heeft ook geen merkbaar effect.

Nou de pds wordt bij mij alleen maar erger, heb het gevoel dat er meer aan de hand is want het wordt op sommige momenten echt ondraagelijk, lig dan snachts wakker van de pijn en tranen schieten me dan in de ogen.
Heb van de zomer ook een maagzweer gehad, en slik al dik half jaar ook tabletten hiervoor, maar heb vreselijke krampen in mn maag, ben na het eten elke keer kotsmisselijk en moet sochtends na mn brood direct alles weer uitbraken. Voor de rest doet mn buik ook nog erg pijn en moet ontzettend vaak (veel) plassen.
Dus ben gisteren maar na de dokter geweest, wat denkt ie? Dat ik een blaasontsteking heb. Terwijl ik geen pijn bij het plassen heb, en geen kleine beetjes plas. Dus idd urine gisteren ingeleverd en natuurlijk geen blaasontsteking! Nu wordt het nog op kweek gezet maar ga er ook niet vanuit dat daar iets uitkomt.
Heb wel speciale tabletten voor pds gekregen, maar merk geen verbetering. Geen idee wat nu te doen, ontzettend frustrerend dit, ben gewoon bang om te gaan eten, omdat ik weet wat erna komt.
Nog een dagje afwachten en anders morgen maar een second opinion vragen.
Sorry lang verhaal, maar wel lekker om even te zeuren bij mensen die hetzelfde kennen ;)

Heb je je bloeduitslag trouwens al Talonius?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:07

Anita1987: Ik heb zelf een maagbacterie gehad en dit heeft best veel invloed op mijn darmen gehad. Nu het beter met mijn maag gaat, gaat het ook beter met mijn darmen. Mijn maag is vaak altijd de boosdoener van mijn darmklachten. Ik heb vaak krampen in mijn maag en dit straalt uit naar mijn darmen.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:08

Kom zo juist terug van de dokter. Ik had de laatste maanden er vaak last van een koliekpijn in mijn buik. Dit is vooral in de ochtend vaak het geval. Het is dan zo erg dat ik niet kan eten en als ik dat wel doe alles eruit gooi. Ik heb ooit eens een niersteen gehad dus ik had het gevoel dat ik nog naweeën had van de beschadiging aan één van mijn nieren...

Dat is dus niet zo want het zit echt in mijn darmen. Mijn moeder heeft een spastische dikke darm, net zoals mijn opa had. Ik heb het dus ook, wat ik al vermoedde. Ik moet yakult gaan drinken en andere soortgelijke drankjes.

Kortom nog een slachtoffer ;)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:10

Ach nog n slachtoffer! Pas op met yakult en dat soort drankjes... zit vaak lactose in en over t algemeen is dat niet al te best voor PDS patienten!!

Mocht het voor jou wel werken, dan is het mooi mee genomen natuurlijk!

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:24

Ja, daarover heb ik gehoord. Ik kan het eventueel ook pas innemen als ik al last heb. Deed dat net ook, de pijn ging weg. Vanochtend van 7 tot half 4 krom gelopen van de pijn. Scheelt misschien ook dat ik even een ibuprofen heb genomen.

Het wordt elke keer langer en erger voor mijn gevoel. Hopelijk kan ik met deze tips mezelf behoeden voor de pijn.

Toch lijkt het erg veel op het gevoel dat je bij een niersteen hebt. Hierbij zit het echter in je onderrug en linker of rechterzij (of het moet feest zijn dat je in allebei de nieren een steen hebt zitten). Van de pijn moet je overgeven, zo ik ook vanochtend door de buikkramp. Soms is het even wat rustig maar dan komt het weer heel hard terug. Wat dat betreft is de pijngrens niet zo groot meer tussen enorme kramp en een drukkende niersteen..

Dat is pas echt klote. Ik wou toen gewoon bewusteloos geslagen worden om maar even van de pijn af te zijn. Maarja ipv dat zijn we maar voor een spuit in mijn kont gegaan bij de nachtdokter.

Ik drink trouwens ook niet altijd genoeg, dat is ook een reden voor mijn darm maar ook voor een niersteen. Stom eigenlijk hoe dicht die zaken dan op elkaar liggen.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:48

Nou na de heftige 2 a 3 weken, voel ik me ineens stukken beter, snap er niets van, niets veranderd. Heb alleen wel de nieuwe medicijnen speciaal voor PDS, dus zal dat het zijn? Ben ook aardig fit weer. Gewoon de standaart krampen, maar daar kan ik op dit moment nog aardig mee omgaan, dus top!

Wist dat niet eens van Yakult, neem ook al jarenlang elke ochtend een flesje.

BounceBabe: Pff een niersteen lijkt me ook niet niets zeg, is het nu niet het geval dan? Lijkt me mss ook wel slim om dat eerst uit te sluiten toch?
En idd veel drinken is ook goed, maar sinds ik pds heb moet ik elk half uur van de dag sowieso (nodig!) na de wc, dus om meer te gaan drinken, lijkt me niet erg slim ;)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:52

[quote="Anita1987"]Nou na de heftige 2 a 3 weken, voel ik me ineens stukken beter, snap er niets van, niets veranderd. Heb alleen wel de nieuwe medicijnen speciaal voor PDS, dus zal dat het zijn? Ben ook aardig fit weer. Gewoon de standaart krampen, maar daar kan ik op dit moment nog aardig mee omgaan, dus top!

Welke medicijnen ???

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:09

Medicijnen voor PDS? Ik was vandaag bij de HA en die gaf nog aan er niets voor te hebben :(:)
Ik heb iig geen coeliakie of andere afwijkende waardes en dus ook geen ontsteking. Dus er blijft er nog maar eentje over die aansluit op mijn klachten en dat is dan PDS.
Weinig aan te doen dus, behalve voorlopig opschrijven wat ik eet en er zo achter komen wat ik dus vooral niet moet eten ;(

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:46

Klinkt stom maar vaak wordt ik vroeg wakker omdat ik onwijs nodig moet plassen. Heb dan al kramp. Komt dat door mijn spastische darm of is het puur toeval? Merk dat ik dat steeds vaker heb. Dat terwijl ik in de avond weinig drink.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:57

ik heb niet het hele topic doorgelezen, want het zijn nogal wat pagina's. Moet daar binnenkort maar eens voor gaan zitten ;)

Heb eigenlijk mn hele leven al last van mn buik, maar heb er nooit wat achter gezocht, toch ben ik een poos geleden maar eens naar de huisarts gegaan en die benoemde mijn klachten tot PDS (ondanks dat ik niet krom lig van de krampen). Via mn neef (maag/lever/darm arts in A'dam) heb ik van die vezelzakjes gekregen, maar daardoor moet ik juist erg vaak naar de wc, terwijl ik altijd al snel aan de dunne ben. Dus daar ben ik tijdelijk mee gestopt. Moet er eigenlijk weer aan beginnen, want heb nu toch alweer een paar dagen last van lichte krampen...

Maar wat ik eigenlijk wou vragen, zijn er hier ook mensen die erg vaak misselijk zijn? Soms ben ik het dagen achter elkaar en soms ook hele periodes niet, vroeg me af of dat voor jullie herkenbaar is... En zo ja, wat doen jullie hieraan? Want ik ben het nu wel gewend om een onregelmatige stoelgang te hebben (en dus op de meest rare momenten naar de plee te rennen) en van krampen heb ik maar af en toe last, maar die misselijkheid is voor mij het vervelendste van allemaal!

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:09

Joyce: Ik ben ook vaak misselijk. Vaak in de ochtend maar ook wel op andere tijdstippen. Het zal er wel bij horen, denk ik. Want heel vroeger had ik dit nooit.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:14

Nou ik heb gelukkig ook al een tijdje geen last meer.. LAatste keer dat ik er last van had was 1 1/2 week geleden ofzo. TOen was t ook echt erg. Maar nu is het even rustig..

Merk wel als ik gespannen ben, dat ik meteen diarree krijg.. Maar de krampen zijn al tijdje weggebleven. :D
Sterkte degenen die er nu wellast van hebben :S

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:37

Anita, welke medicijnen?

Joyce, misselijkheid heb ik erg veel last van gehad.
Domperidom zou je kunnen proberen.
Dat werkte helaas bij mij niet.
Ik heb toen wat anders gehad, maar werd zo ziek, dus dat durf ik niet meer te nemen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:39

Ik was vroeger veel misselijk, nu niet meer eigenlijk..
Domperidon werkte bij mj ook niet en werd er ook ziek van idd!

Joyce2 ga die neef van je eens aansporen wat meer onderzoek naar pds te doen :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:50

Ziek van Domperidom?
Daar had ik geen enkel probleem mee.
Ik werd ziek van het middel dat ik erna kreeg.
Maar ik kan even niet op de naam komen.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:37

Hallo allemaal,
Ik heb PDS en nu ook fibromyalgie, er blijkt een link te zijn tussen beide en heel veel mensen die PDS hebben, hebben dus ook fibromyalgie. Het is een aandoening naar de spieren.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:55

Hier nog iemand met PDS. Ik heb jarenlang met klachten rond gelopen en altijd van mijn huisarts adviezen gekregen die juist averechts bleken te werken. Gelukkig heb ik via internet inmiddels kennis gemaakt met het SC-diet en wat een verademing is dat! Alle volkorenproducten, speciale joghurtdrankjes en zakjes met vezels e.d. heb ik rigoreus in de vuilnisbak gepletterd. Dit soort producten zijn niet de oplossing, maar juist de oorzaak van het probleem: ik at voedingsmiddelen die mijn darmen niet konden verteren. Dus alle brood, pasta, aardappels, rijst en lactosehoudende producten uit m'n dieet geschrapt en nu ben ik vrijwel klachtenvrij! Het was even wennen, maar ik voel me er nu erg goed bij.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:00

Oprtalj (moeilijke naam haha) zou je mij eens kunnen pb'en over dat dieet... (of misschien hier neer zetten als andere mensen ook belangstelling hebben..).
Ik heb nl. het idee dat ik ook niet beter wordt van veel vezels, yoghurtdrankjes enz.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:00

dan nog een vraag: als je geen brood, rijst of pasta mag eten, wtf eet je dan voor avondeten :D

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:39

Interessant,Oprtalj..
ik merk ook dat ik van zulke producten juist meer klachten krijg.

kwam op google op deze site uit;
http://www.scdiet.nl/

staat ook een voedingslijst van wat je wel/niet mag eten.. behoorlijk streng hoor, zou dat denk ik niet volhouden :oo

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:13

allemachtig wat een dieet...
Hoe houd je dat in vredesnaam vol?