ADD??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:25

Amethyst_ schreef:
Ik heb het hoogstwaarschijnlijk ook, aangezien waar ik ook kijk lees of luister alle kenmerken meestal bij mij passen. Ik durf echter niet naar de dokter te gaan hiervoor, want krijg je dan geen medicijnen? En daar heb ik geen zin in. En ben bang dat ik dan echt een stempel op me gedrukt krijg.. Maar aan de andere kant, als ik het met zekerheid weet, krijg ik wel min of meer een verklaring voor al die dingen waarvan mijn moeder zei dat ik lui was etc, maar dat ik weet dát dat niet luiheid is. Want ik vraag me vaak genoeg af of dat echt aan mij ligt, ik wil helemaal niet zo zijn maar op de een of andere manier gebeurd het toch telkens weer? Blij dat ik er nu meer over lees :)

Aan de ene kant is het constateren ervan erg prettig, maar mensen vinden je, als het eenmaal geconstateerd is, je vaak een aansteller en dat je alles daarop afschuift. Dat is bij mij niet zo.
Ik kan me echter voorstellen dat je, gezien je je toch wel erg onbegrepen kunt voelen, het toch wilt laten constateren. Medicijnen vallen niet aan te raden, ik had enorm last van bijwerkingen (geen honger, last van elk klein geluidje omdat het plots harder klonk omdat ik me kon concentreren op iets, en vroeger alles meer een grote 'ruis' was. Bij nader inzien vond ik ADD zonder medicijnen fijner dan met, hyperactiviteit komt bij mij met vlagen, als ik een tijd mijn medicijnen gebruik en dan weer niet, dan word ik zonder ritalin erg hyper := ) verder voelt het voor mij niet prettig en vertrouwd, ik hoef niet normaal te zijn, een 'grijze muis' ik ben gewoon anders dan de meeste mensen, maar daar ben ik blij mee.
Maar ik kan me wel erg goed voorstellen hoe onbegrepen je je kunt voelen, zelfs door jezelf, maar anderen zullen dat nooit helemaal kunnen begrijpen. Althans, zo is dat bij mij...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:27

----------------Verkorte Versie voor ADHD'ers---------------------------
*Ik vind jaimys reactie de zaak té eenzijdig belichten.
*Of medicatie aan te raden is is m.i. per persoon verschillend.
*Niet iedereen wordt een grijze muis van medicatie.
*Ik was tegenstander, ben nu neutraal -> zie punt 1
*Ik vind dat ADD en ADHD zo dicht bij elkaar liggen, diagnostisch, dat de ene of andere diagnose geen reden mag zijn tot wel of niet overwegen van medicatie. Ik heb het idee dat dat soms gedacht wordt.

---------------Einde ADHD'ers versie-------------------------------

Jaimy, ik ga hier toch even op reageren omdat ik je reactie een beetje te ongenuanceerd vind. :o "Medicijnen vallen niet aan te raden" Je brengt het nu als een feit, terwijl er zát mensen zijn die wél heel veel baat hebben bij medicijnen. Dat het voor jóu niet werkt wil nog niet zeggen dat het voor een ander ook niet aan te raden is.

Ik kan zelf dankzij mijn medicatie veel beter functioneren! En dat terwijl ik tegenstander was ;) Nog in het jaar voor mijn diagnose heb ik over Ritalin tegen iemand gezegd: Van mijn leven niet dat ik die troep ga gebruiken! En dat meende ik volledig. Maar nu ik erachter ben wat die 'troep' voor mij kan betekenen ben ik van gedachten veranderd :+

Het is niet zo dat ik vind dat iedereen maar klakkeloos aan de medicatie moet. Ik vind wel dat iemand er over na moet denken of ie het een kans wil geven :) Is het antwoord daarop nee, ook prima dan, maar dan heb je er iig overna gedacht.
Medicatie kan je in zekere zin vergelijken met parfum, de geur die bij de een geweldig ruikt kan op de huid van een ander totaal niet lekker ruiken. Zo is het met medicatie netzo, voor de een werkt het geweldig voor de ander totaal niet en dat kan je gewoon níet van te voren zeggen...

"ik hoef niet normaal te zijn, een 'grijze muis' ik ben gewoon anders dan de meeste mensen, maar daar ben ik blij mee."
Deze zin struikelde ik ook over :o Het komt nu op mij over alsof iemand medicatie krijgt om 'normaal' te zijn, alsof medicatie alle speciale dingen van iemand wegneemt, en iedereen er een grijze muis van wordt. Wederom, dit kan voor jou zo geweest zijn. Ikzelf ben nog net zo gek, nog net zo impulsief, en nog helemaal mezelf. Behalve dan dat die dagelijkse storm in mijn hoofd nu niet meer zo erg is, en minder vaak aanwezig, en dat stukje ik kan ik best missen :+

Ik weet niet of je het allemaal zo extreem bedoeld hebt als dat het op mij over gekomen is, maar omdat ik vind dat je de zaak wel heel eenzijdig belicht en dat op mij over komt als feiten ipv ervaringen/mening, deze reactie ;)

Overigens heb ik ADHD dus met H, maar die H zit vooral in mijn hoofd, waardoor vele mensen al hebben gemeend dat ik eigenlijk ADD zou hebben. Ik ben het daar niet mee eens :n Maar kans is dus best groot dat ik bij een andere psych diagnose ADD had gekregen ipv ADHD. Dat verschil in diagnose mag in mijn ogen dan ook niet meespelen in het overwegen van medicatie. Ik denk dat niet per definitie te stellen is dat ADHD'ers meer baat zouden hebben bij medicatie dan ADD'ers. Niet dat jij dat suggereerde maar krijg wel eens het gevoel dat dat gedacht wordt :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:43

Alwiene: (fijn trouwens dat je ook een adhd versie erbij hebt gezet!)
maar wou nog ff op je laatste stukje terugkomen, over add/adhd.
IMO zijn adhd-ers en add-ers in hun hoofd bijna hetzelfde, maar de manier van uiten is naar mijn idee verschillend.
een add-er kan heel goed als grijze muis worden gezien, puur omdat ze niet uit wat er in dr hoofd allemaal gebeurt(tja spreek uit ervaring)
een adhd-er daarintegen gooit over het algemeen veel meer eruit, dus de omgeving heeft er veel meer "last" van.
IMO heeft niet een adhd-er heeft meer behoefte aan medicatie, maar de omgeving, en met een add-er heeft de omgeving er vaak minder baat bij, de persoon des te meer(een adhd-er heeft natuurlijk net zo behoefte aan medicatie).

overigens heeft medicatie bij mij ook niet geholpen, ik werd er erg filosofisch van(nadenken over armoede e.d.), waardoor ik redelijk depri werd.
nu zonder medicatie denk ik nog steeds wel aan dat soort dingen, maar het is niet zo belachelijk erg...

SuperLiesje

Re: ADD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:15

Ik gebruik inmiddels sinds de kerstvakandie concerta nadat bij mij add is geconstateerd :) het gaat al een stukje beter, maar de dosis gaat binnenkort misschien nog 1 omhoog :)

Wat voor medicijnen gebruiken jullie?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 11:26

Ik gebruik er geen.
Heb concerta gebruikt. Hoe hoog de dosis ook was ik merkte geen verschil. Ik kreeg alleen last van een heleboel bijverschijnselen. Lag meer ziek op bed dan dat ik iets kon doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:01

Ik denk dat ik als ik inderdaad AD(H)D heb wel medicijnen wil proberen. Maargoed eerst maar eens kijken of het ook zo is haha. :P

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 12:10

Ja ik had ook zo iets van ik probeer het gewoon.
Maar had ook zo iets van als het niet veel helpt dan neem ik het niet want gezond is ook een ander verhaal....

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:49

@ Siskeh,

hihi ja ontdekte dat mijn verhaal nogal lang geworden was en besefte dat dat in een topic als dit misschien niet zo handig is, vandaar de ADHD versie :+

Ik ben het niet met je eens wat betreft het verschil tussen ADHD'ers en ADD'ers. Tenzij je er vanuit gaat dat ik inderdaad de verkeerde diagnose zou hebben.
Ik slik geenzins medicatie voor mijn omgeving, maar puur voor mezelf. Ik geloof ook niet dat mijn omgeving veel last had/heeft van mijn ADHD, ik des te meer :+ Voor mij is het verschil nu ook veel groter dan voor hen :j
Maar ik ben wel het type mens zoals jij een ADHD'er omschrijft hoor, van dingen eruit gooien en impulsief enzo ;)

Ik wilde met mijn stelling vooral aangeven dat de grens tussen ADD en ADHD ook voor de hulpverleners die moeten diagnosticeren soms heel dun is en dan op 'gevoel' of persoonlijke ideeen gesteld wordt en dat je zéker ook daarom dit niet mee kan laten tellen in de beslissing om wel of geen medicatie te proberen.

Ik vind je theorie over het verschil overigens wel interessant, maar ik geloof niet dat ik hem meteen overneem :+ ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:58

@ alwiene:
tja mn theorie is ook vrij kort door de bocht, maar tja...
wie zegt dat je 100% add hebt of 100% adhd....
als je dat gaat mixen krijg je toch al gauw symptomen van beiden.
zelf geloof ik niet dat ik 100% add hebt, maar eerder 80% add, 20% adhd...

maar misschien dat het slikken voor je omgeving ook vooral op jongere leeftijd is...( ik weet van jonge kinderen met adhd dat de school graag wou dat het kind ritalin ging slikken, omdat hij voor de leraren te moeilijk was)
nu(op 18 jarige leeftijd) zou ik ook zeggen dat je het alleen voor jezelf doet, omdat je er echt last van hebt...
maar nu kan ik voor mn gevoel ook beter omschrijven wat er gebeurt om het zo maar te zeggen

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:10

Denk dat we daar meer op 1 lijn zitten. ADHD + ADD kenmerken samen zijn denk ik een soort grote pot met rode en blauw knikkers ofzo. Waarvan ze dan de knikkers die bij jou kloppen in een aparte pot gooien, en de diagnose is dan gebaseerd op de overwegende kleur in de pot? Kan me in zo'n beeld wel vinden :D

Ik heb mijn diagnose dus pas een paar maanden, en volkomen onverwacht in die zin dat ik voor een Autisme diagnose ging en de ADHD diagnose er 'per ongeluk' bij kreeg. Heb dus als kind nooit medicatie gehad :n
Kan me inderdaad wel voorstellen dat het dan eerder voor de omgeving genomen lijkt te worden, of dat ook zo is weet ik niet. In gevallen zoals jij die omschrijft misschien wel. Hoewel ik mij voor kan stellen dat kids die storm in hun hoofd hebben met medicatie daar toch zelf ook wel baat bij hebben.
Je kan alleen als volwassene idd beter omschrijven hoe het voelt/werkt. :j

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:16

naja ik heb add, maar ik heb er op mn basisschool wel last van gehad, maar nog niet eens zo heel veel( overigens hadden we ook een basisschool waar je never huiswerk ofzo kreeg, dus daarom merkte je het ook nog niet)
ik was altijd( van mn 3e tot mn 16) iemand met vermoeidheidsklachten, wat dus al gauw me werd genoemt, door heel veel psygiatische molens geweest, maar nooit wat uitgekomen.
totdat ik een maatschappelijk werker kreeg die veel intensiever en vooral langer met mij bezig was, en daar kwamen toch wel heel opvallende dingen uit...
door gestuurt naar de psygiater, en toen: oww toch add!
vind dit ook een veel hoopvollere diagnose trouwens als ME,
ik had altijd het gevoel alsof ik nog verder achteruit kon gaan.
maar met add is dat toch anders, het is iets waar je best goed mee kan leven.

maar over die knikkers, moeten die goed geteld worden?
want daar heb ik echt het geduld niet voor hoor!!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:46

Ik heb zelf add, maar ben ook absoluut erg impulsief en gooi er ook vaak vanalles uit (ipv eerst te denken en dan te doen/zeggen). Bij mij is echt duidelijk dat ik ADD heb, en geen ADHD.. maar het is en blijft iets "psychisch" en het is natuurlijk bij niemand 100% hetzelfde :)

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:48

Ik neem sinds november een "voedingscomplement" in Nederland vrij verkrijgbaar en zeer interessant voor jong en oud.

Het heet ANDOHADIN en dit zit erin http://www.vitricia.com/N_frame.html?ht ... t_117.html

Er is een nieuwe wereld voor me opengegaan...en dat zonder medicatie... :D

Men zegt het ook dat ik een andere mens ben geworden...rustiger, minder gehaast, meer geduld, minder stemmingswisselingen, meer gestructureerd, etc...etc.... Ik laat het speciaal overkomen want waar ik woon wordt het niet verkocht...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:05

SuperLiesje schreef:
Ik heb zelf add, maar ben ook absoluut erg impulsief en gooi er ook vaak vanalles uit (ipv eerst te denken en dan te doen/zeggen). Bij mij is echt duidelijk dat ik ADD heb, en geen ADHD.. maar het is en blijft iets "psychisch" en het is natuurlijk bij niemand 100% hetzelfde :)

waarom is het voor jouw dan duidelijk dat je geen adhd hebt?
is dat iets voor je gevoel, of is dat omdat de psygiater dat heeft gezegt?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:23

Combinatie van beiden :) ik herken mij zelf meer in het profiel van een add-er en veel minder in dat van een ADHD-er als ik naar symptomen kijk. Verder heeft een psych me onderzocht en die kwam eigenlijk tot dezelfde conclusie

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:32

@superliesje, dat zegt alleen toch dat je de diagnose add hebt, en niet dat je 100% add hebt en 0% adhd?
overigens is het bij mij ook zo dat ik de diagnose add heb, maar hij zei ook dat hij dat niet voor 100% add kan noemen, want het kan ook voor een gedeelte adhd zijn

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:38

ik zeg ook niet dat ik 100% add heb want dit soort dingen heb je nooit 100% er zijn namelijk zoveel andere factoren die eventueel zelfde symptomen/klachten kunnen geven

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:25

Superliesje, ben je bij de Riagg gestest? Ben wel benieuwd door wie in dat geval, en wie je contactpersoon is daar :) Dus pb me maar als je wil ;)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:27

Ik ben niet bij de RIAGG getest.. maar door een particuliere psych :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:54

Niet Graveland toevallig he? Of zoiets :=

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:28

Nopes ;)

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:27

@Chikiboy;Heb je daarvoor andere medicatie gehad en zou dit samen met medicijnen gebruikt kunnen worden denk je,of krijg je dan een soort wisselwerking?

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:39

Mijn kinderen krijgen Strattera maar het lijkt steeds minder goed te werken,en ik wil ze liever niet terugzetten op concerta,want dan zijn het net kleine zombietjes.Dus ik ben op zoek naar alternatieven en die van jou Chikiboy,klinkt best veelbelovend.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:49

Marei schreef:
@Chikiboy;Heb je daarvoor andere medicatie gehad en zou dit samen met medicijnen gebruikt kunnen worden denk je,of krijg je dan een soort wisselwerking?

Nee, diagnose werd gesteld net voor mijn ongeval, daarna kon ik niet meer buiten (rug gebroken) ndankzij advies van beste vrienden die zelf (+ hele gezin) ADHD heeft en via de ADD site op andohadin gevallen, laten overbrengen vanuit Nederland...en bingo...Ik ben een nieuwe mens.

Toevallig heb ik het 10 dagen niet genomen omdat ik koorts had en alle innamen wou staken....Nou gisteren had ik bezoek van mijn buren die kwamen helpen met beton maken...jongens de oude "ik " kwam al snel terug boven...

Ben vandaag maar mooi opnieuw begonnen met ANDOHADIN ! :D

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:51

Marei schreef:
Mijn kinderen krijgen Strattera maar het lijkt steeds minder goed te werken,en ik wil ze liever niet terugzetten op concerta,want dan zijn het net kleine zombietjes.Dus ik ben op zoek naar alternatieven en die van jou Chikiboy,klinkt best veelbelovend.

De zoon van die vriendin van me slikte eerst Ritalin, maar had teveel negatieve neveneffecten...Dus ze zijn met de medicatie gestopt en overgestapt op Andohadin...met succes ;)