Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:05

nou ondertussen is bij mij ook de diagnose gesteld op ppd-nos en asperger ik hang ertussen in want ik heb van beide wat...
op werk gaat t echt slecht ... ik loop echt tegen van alles op best vervelend maar probeer te veranderen iedere keer..

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:11

@Buster4ever; Wat vervelend voor je, misschien heeft het
wat tijd nodig. Ik wens je iig veel beterschap.

Ik moet de diagnose nog steeds op papier krijgen, bij mij
wordt het echter neer gezet als pdd-nos omdat mcdd nog niet
is opgenomen in de DSM-IV-TR.

Doen jullie ook aan woorden letterlijk ontleden Haha!?
Bijvoorbeeld a-di-das, toch net 'Ha die das!'
..en gister kwam ik erachter dat je nooit de weg
kwijt raakt als je in de auto zit. Je blijft immers altijd
op de weg maar dat hoeft dan niet direct de goede
te zijn. Sigaar

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:07

Laar schreef:
Ik las net de krant, en daarin stond een groot artikel over Stan Storimans, een interview met zijn vrouw. Even voor de mensen hier die niet weten hoe Stan Storimans overleden is. Hij is om het leven gekomen door een Bom.

Nou goed, dan staat er in dat artikel dus dat hij zich op dat moment op een plaats bevond waar die Bom ook heel onverwachts kwam.
En dan zegt zij: "Die bom sloeg nergens op"
En ik moest meteen denken aan een autistisch persoon die dit artikel zou lezen. Zouden jullie dan niet struikelen over die zin, zo van.. 'Ja maar die bom sloeg toch op Stan?'

Ik wilde het even met jullie delen, ook om te kijken of ik me op de goede manier in jullie denkwereld inleef!

of : tuurlijk sloeg die bom nergens op, bommen slaan nl niet, die ontploffen.

Mijn moeder is trouwens erg dol op spreekwoorden, en mijn vader is leraar basisschool, dus taalgebruik en uitdrukkingen heb ik wel meegekregen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:45

@ Sem, Je Ha Die Das (zo onthoud ik dingen) en je auto op de weg verhaal kan ik me helemaal in vinden Ja Maarre moet je natuurlijk niet per ongeluk de berm in rijden En wat als je auto op de oprit naast je huis staat, is de auto dan de weg kwijt? Of is de weg misschien de auto kwijt, wat logischer zou zijn Ja Je wordt weer bedankt Clown

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:25

Ja als de auto in de berm raakt ben je wel de weg kwijt. Clown
Hoewel..? Je weet nog wel waar de weg is..
Verdrietig Damn

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 02:41

wou net hetzelfde zeggen Sem_: eigenlijk ben je de weg dan inderdaad nog niet kwijt aangezien hij gewoon nog op dezelfde plaats is blijven liggen ... je ziet hem nog (tenzij je natuurlijk blind/slechtziend bent of je niet kan rechtstaan/omdraaien naar de weg toe omdat je gewond bent Knipoog) en weet waar hij is, je bent niet vergeten waar hij nu ook weer gebleven is ... niet echt volgens de definitie van kwijt dus Knipoog

je kan de weg op zich dus nooit kwijt zijn .. maar je kan wel de route die jij had uitgestippeld kwijt geraken Lachen

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:09

Ja, precies!

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 15:37

Heerlijk om te lezen hoe jullie helemaal uitpuzzelen hoe je de weg dan wél kwijt kunt zijn! Haha!

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:51

Grappig om te lezen hoe jullie bezig zijn met die auto! Ik kan alleen zo denken als ik zelf in die situatie zit anders lukt dat niet...

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 01:50

Laar schreef:
Heerlijk om te lezen hoe jullie helemaal uitpuzzelen hoe je de weg dan wél kwijt kunt zijn! Haha!

hahah, beeld me nu pas in hoe het moet overkomen voor jou =)
als je wilt kunnen we het woord uitpuzzelen ook nog even bespreken hoor Knipoog

kan dat ik er over heb gekeken ... maar krijgen hier misschien ook mensen extra begeleiding op school?
Hoe word dat in NL geregeld? =)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:49

Ik mag mailen als ik mijn huiswerk niet af krijg vanwege stress, dan zegt mijn mentor dit tegen
de docent en dan krijg ik daar dus ook geen strafwerk voor, of iets dergelijks..

Bij proefwerken krijg ik extra tijd of minder stof en ik hoef niet verplicht samen te werken.
Bij ons op school kun je daarvoor een pasje krijgen, daar staat dan op of je bijv. extra tijd mag
of kaartjes met hulpmiddelen bij proefwerken. Dit is bijv. ook voor mensen met dyslectie of
dyscalculie. Er staat overigens niet op wáárom je dat pasje hebt, alleen je naam en waar jij
recht op hebt.

Verder zijn alle docenten die mij les geven op de hoogte van mijn mcdd en weten wat dit inhoud,
zij weten ook dat ze mij niet moeten dwingen gezien dit bij mij niet werkt. De meeste docenten
houden er gewoon rekening mee, met waar ik moeite mee heb. Zo worden mij zeer weinig vragen
gesteld ín de les omdat ik dan snel stil val en vervolgens níets meer zeggen kán. Voor mensen met
autisme is er in de pauze een rustig lokaal beschikbaar ipv de kantine, ik ben daar echter nog nooit
geweest aangezien ik altijd bij mijn vrienden zit, altijd op dezelfde (rustige) plaats.

Als ik 'klachten' heb kan ik altijd mijn mentor mailen en dan word daar over gesproken.
Bloos

..In mijn klas zitten echter maar 3 mensen die ik verteld heb over mijn autisme.

Edit; Je kan ook een rugzakje aanvragen dan krijg je (geloof ik) begeleiding van één iemand voor
alles, maar het schijnt heel lastig te zijn om daar aan te geraken.

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:20

Als ik dat zo lees, vind ik dat het wel heel aardig geregeld is bij jou op school Sem!
Vooral ook fijn dat de meeste leraren zo'n rekening met je houden Lachen

Vind het ook wel een hele logische keus van je, dat niet de hele klas op de hoogte is van jouw Autisme.. Ik denk dat veel mensen zich niet kunnen inleven in jouw denkwereld, of heb ik dat verkeerd, als je naar jouw klas kijkt?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:32

Ik heb niet veel met mijn klas, ik ben ergens ook wel bang dat zij mij anders
zouden gaan behandelen, dat is moeilijk te ontkennen. Zoals ik al eerder heb
geschreven zijn er nog 2 andere in mijn klas met autisme (misschien wel meer
maar daar weet ik het dan niet van Tong uitsteken) van maar 1 iemand weet de hele
klas het, bij die gene valt het ook op. Ik schaam me er niet voor, ik ben alleen
bang dat andere mij zullen.. Onderschatten(?) als ze het zouden weten.

Ik vraag me trouwens sterk af wat de verschillen zijn in de denkwereld tussen
iemand mét autisme en iemand zonder. Sigaar

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:46

Sem_ schreef:
Ik vraag me trouwens sterk af wat de verschillen zijn in de denkwereld tussen
iemand mét autisme en iemand zonder. Sigaar

Ik kopieer dit stukje even van Autisme Centraal (betrouwbare bron Lachen )

Autisme toont zich immers vooral langs de binnenkant: in de andere manier van waarnemen, informatie verwerken en betekenis geven. Mensen met autisme nemen de wereld op een andere manier waar. Vaak richten ze zich op (onbelangrijke) details, en zien het geheel niet, waardoor ze ook tot een andere betekenisverlening komen. Ze kunnen heel weinig rekening houden met de context, en ze gaan over- of ondergeneraliseren. Men noemt deze andere informatieverwerking een zwakte in de “centrale coherentie”. Precies omdat ze de wereld anders waarnemen en interpreteren, komen ze vaak tot een ander, vreemd, bizar,… gedrag dat gebaseerd is op deze (andere) betekenisverlening.

Maargoed, er is geen dus niet echt een kenmerk dat typisch is voor Autisme. en Vat deze tekst niet persoonlijk op, want misschien is hij wel helemaal niet zo van toepassing op jóuw autistische persoon.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:47

Sem_: Wow, je krijgt veel hulp op school.. handig zeg!
Ik vraag me af ik dat nodig zou hebben.. Ik heb het 15 jaar gered zonder hulp dus het zou moeten lukken, vind ik.. Ik kan wel GON begeleiding krijgen maar ik weet niet of dat nodig is... Maar goed, eerst maar eens de testen en de uitslag..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:50

Dat vraag ik me ook af Sem, hoe is het om ''normaal'' te zijn?
Bij mij mag iedereen het weten hoor, men gaat er toch niet meer rekening mee houden is mijn ervaring.
En de stomkoppen die lopen te klieren om die reden: Dat zegt meer over hen als over mij. Dromen Haha!
Over het onderschatten, dat heb ik nooit gemerkt.
Tja, men mag mij toch niet omdat ik een ''nerd'' ben. -alles behalve, ik doe vrijwel niks aan school-
Maar juist die mensen die er raar over doen bakken er vaak maar niks van, dat zegt genoeg. Duivel

De stagecoordinator zei over dat soort mensen: Die zijn de speeltuin gewoon nog niet gepasseerd. Vork
En zo is het! Haha!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:59

moonfish13 schreef:
Dat vraag ik me ook af Sem, hoe is het om ''normaal'' te zijn?

Ik vraag me af en toe af of ik nou werkelijk anders zou denken over dingen als ik géén autisme had gehad. Ik heb over zoveel dingen een duidelijke eigen (vaak afwijkende) mening, dat ik me best wel afvraag of ik opeens een massadier zou zijn zonder mijn autisme. In dat geval zou ik er toch nog eens diep over willen nadenken als ze me een 'vanaf-morgen-geen-autist-meer' pil zouden aanbieden Bloos

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:06

Achter veel dingen zoek ik een betekenis en ik hou daar ook van.
Diepgaande films en dergelijke waarbij bijv. veel zinnen in voorkomen
met allerlei achterliggende betekenissen vind ik dan ook geweldig! Haha!
Ik denk héél véél na, over van alles en nog wat, als ik dan over iets
begin waar ik over na heb gedacht merk ik vaak dat mensen zoiets
hebben van 'hoe kom je daar opeens op'. Ik vind heel snel dingen
mooi en/of ontroerend, dan let ik ook veel op details.
Maar ik vind dat prachtig en ik zou het voor geen goud willen missen. Bloos

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 01:12

horselove154 schreef:
Ik vraag me af of ik dat nodig zou hebben.. Ik heb het 15 jaar gered zonder hulp dus het zou moeten lukken, vind ik..

Ik heb ook vrijwel heel mijn schoolperiode zonder hulp gedaan, maar ik moet zeggen dat mijn laatste jaar (MET GON-begeleiding) toch helemaal anders was .. veel vlotter! Ik dacht altijd dat mijn schooltijd normaal verliep, tot ik die hulp kreeg, toen besefte pas dat het wel degelijk moeilijker liep dan "normaal", dat het ook makkelijker kon! Ik ging op internaat voor meer structuur, kreeg GON-begeleiding voor autisme specifiek en kreeg CLB-begeleiding voor thuis-situatie en een ander "probleem" (je mag eventueel PB'en als je wil weten waarom)
echt waar, het beste jaar van mijn leven! ik heb het nu nog steeds lastig als ik eraan terugdenk ...

edit: ik was daarstrax film aan het kijken in de living met mijn mede-studenten (zit op peda) en iemand riep door de gang: hou je mond ... ik moest gelijk denken aan het "uitpuzzelen" van het gezegde de weg kwijt zijn ...
hou je mond ... wat voor iets is dat eigenlijk? waar komt het vandaan? hoe komt men op deze "samenstelling"/dit gezegde? ik heb er een poosje over nagedacht maar het blijft me nogal onduidelijk ... iemand die er meer info over heeft??

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:34

Orange, 'Houd je mond' is gewoon de luie versie van 'houd je mond dicht' en met je mond dicht kan je logischerwijs niet praten, wat het gewenste effect van de opmerking is Haha! Alleen bij ons roept het idd de gedachte op van 'Ja duh, alsof ik mijn mond weg zou gaan geven, natuurlijk houd ik die Clown '

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:11

whaa, nu voel ik me dom ...
ik was echt op zoek naar waar het dan wel vandaan kwam maar had er niet aan gedacht er gewoon een woordje achter te voegen ... dom van me
achja, nu is dat ook weer duidelijk =)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:23

Het is altijd wel apart als andere het over autisme
hebben en jij er zelf bij zit maar zij niet weten dat jij
autisme hebt. Clown
Dan hoor je echt de grootste onzin. Tong uitsteken

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:33

Sem_ schreef:
Het is altijd wel apart als andere het over autisme
hebben en jij er zelf bij zit maar zij niet weten dat jij
autisme hebt. Clown
Dan hoor je echt de grootste onzin. Tong uitsteken

Vertel mij wat. Clown

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:41

Alle autisten dragen alleen maar wollen truien, wist je dat al. Sigaar

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:04

hahah
ik meng me dan meestal nooit maar vind het wel altijd "leuk" te horen wat andere mensen er dan van denken als ze het niet van me weten =)

oei Sem_ volgens mij moet ik mijn dokter maar eens gaan melden dat ik toch helemaal geen autisme heb ... ik heb namelijk helemaal geen wollen truien xD
vind ik wel een mooie conclusie =)