Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:14

Megan_ schreef:
Haha jou verhaal :P Aan de valium hihi :D

Hahaha ja echt joh. :P Ze vonden me wat depressief en neergeslagen.
Goh, vind je het gek na zo'n operatie? :P
Ik was gewoon zo bang voor die misselijkheid, ik wilde niet nog eens uren lang bloed kotsen. :(:)

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:10

Ben dus vergeten voor welke tijd ik niet meer mag eten volgens mij is dat toch altijd de dag voor je operatie om 00.00 uur?
Ik wordt helaas pas om 12.30 uur ong geopereerd. Baal daar wel van.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:32

_Cynthia_ schreef:
Ben dus vergeten voor welke tijd ik niet meer mag eten volgens mij is dat toch altijd de dag voor je operatie om 00.00 uur?

Ik ken het, ik werd pas rond 14.00 naar de O.K. gereden met mijn bed...
Om 8.00 had ik een beschuit met muisjes gehad en een kop thee.
In de tijd ertussen dus niks gehad, niet eens een glas water oid.
Fijn is anders, maar er is niks aan te doen. Héél erg veel sterkte en succes!!!!

Megan_

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 19:43

Heeel veeel sterkte!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:23

_Cynthia_ schreef:

Ik ben toen rond die tijd aan mijn oor geopereerd en mocht toen 's morgens om een uur of 7 nog een glas helder drinken, dus thee, appelsap, water oid..

Succes!!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:09

Dank jullie wel!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:01

sullebulle schreef:
M_VE: Fijn dat het bij jou dan wat beter ging dan bij mij! Bij jou moesten ze ook aardig diep uit de kaak worden gesneden toch? Ik heb daarna zoveel moeten overgeven, van het bloed in mijn maag. En 'nieuw' bloed uit de hechtingen. Bij de 'echte' operatie heb ik dat ook aangegeven en toen gaven ze aan dat ze waarschijnlijk dan de 'tampon'(stukje verband) in mijn keel waren vergeten ofzo. Dat houdt het ergste bloed tegen. Gelukkig heb ik er toen helemaal geen last van gehad. :)

Ja, best wel. Ze waren in ieder geval nog niet doorgekomen dus zaten ze nog volledig in de kaak. Verder was het een beetje lastig als ik moest lachen of geeuwen. Maar ik heb totaal geen pijn gehad. Kan nu ook terug gewoon harde dingen enzo eten.

Spannend Cynthia!! Succes meid, vreet je niet teveel op van te voren!

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:00

En.... Ben je al geopereerd (was afgelopen woensdag toch??)

Oow ben echt benieuwd, hoop dat alles goed ik gegaan met je meid!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:24

Nou ben terug uit het ziekenhuis. Moest eigenlijk 4 dagen blijven, maar zag het niet meer zitten. Ik kan nu eindelijk even zitten achter de pc was namelijk niet in staat om eerder achter de pc te zitten.

De operatie begon om 12.30 uur woensdag en eigenlijk zou die maar 2.5 uur duren, maar het is uitgelopen naar ruim 5.30 uur.
Iets na 18.00 uur kwam ik weer terug op mijn eigen kamer.
Gelukkig heb ik geen maagsonde gekregen. Dit zou misschien gebeuren, maar met medicijnen tegen de misselijkheid hebben ze dit kunnen voorkomen.
Eenmaal wakker.
Ik had me nog nooit zo ellendig gevoeld.
Alles deed pijn. Kan niet praten. De elastieken zaten enorm strak dus kon nog geen eens mijn mond iets open doen.
Ik kon niet meer praten dus alles moest via papier. Om nog moeër van te worden.

Toen eenmaal tijd om te slapen krijg je net nog even een chagrijnige buurman naast je.
Eenmaal ’s nachts stikte ik nog bijna. Dus ik op zo’n bel drukken lag ik daar een half uur te wachten voordat er iemand kwam. Toen eenmaal bijna gestikt heb ik nog een morfine spuit gekregen en gelukkig ben ik daarna even in slaap gevallen, maar al snel werd ik weer wakker aangezien ik niet lek geprikt door een prik, maar dit keer door een irritante mug.

Wat ik wel raar vond ik dacht dat je al die spuiten, zoals morfine wel via infuus kreeg, maar ben helemaal lek geprikt in mijn buik en been.

De tweede dag moest ik gaan beginnen met drinken en vloeibaar voedsel alleen dat wilde maar niet.
Nog steeds veel pijn en mijn gezicht werd maar dikker en blauwer.
De derde dag nog steeds niks gegeten en maar iets gedronken. Moest ik voor controle naar de kaakchirurg.
Gelukkig vertelde hij me dat operatie goed gelukt was.
Hij wilde wel dat ik nog een ik nog een nacht zou blijven in het ziekenhuis.
Eenmaal terug op de zaal. Heb ik opgeschreven dat ik nu naar huis wilde dat ik hier gek werd. Na overleg met de kaakchirurg. Mocht ik pas naar huis als ik mijn bakje appelmoes op had. Wat ik al zo smerig vind. Nou daar heb ik ongeveer 3 uur over gedaan om de helft op te krijgen. Eindelijk stond ’s avonds mijn vader naast me bed om me op te halen en mocht mee naar huis.
Eenmaal thuis ben ik gaan proberen te slapen, maar heb denk de hele nacht maar een uur geslapen.
Helaas kan je alleen maar op je rug slapen en dat doe ik anders dus nooit.
Ook vannacht is de nacht niet zo prettig verlopen. Erg veel pijn gehad en heel slecht geslapen.
Helaas wil het vloeibare voedsel ook niet echt. Dus probeer zoveel mogelijk te drinken en ’s avonds alleen een kom soep.
Ben al in 3 dagen tijd 3 kg af gevallen.

Moet volgende week woensdag en vrijdag terug voor controle.
Ik heb nog steeds elastieken aan de zeikanten zitten van boven naar onder dus praten lukt amper. Ik hoop dat die er vrijdag uitgehaald worden.
Ook hoop ik dat snel de zwelling en de pijn snel minder zal worden.
Het gevoel bij mijn kin is ook voor een groot te gedeelte weg. Zelf bij mij neus aan de onderkant.

Als ik dit allemaal van te voren wist had ik het echt absoluut niet laten doen.
Ik heb trouwens ook nog foto’s.

3 uur VOOR de operatie Afbeelding

2 uur NA de operatie Afbeelding

1 dag NA de operatie Afbeelding

2 dagen NA de operatie Afbeelding

2 dagen NA de operatie Afbeelding

3 dagen NA de operatie Afbeelding
Laatst bijgewerkt door C_Star op 19-07-09 18:48, in het totaal 4 keer bewerkt

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:26

Was bij jullie de zwelling na 4 dagen nog zo erg? Ik schaam me echt dood. Alles is giga dik, blauw/groen/geel en amper gevoel.

Wanneer ging bij jullie de elasthieken eruit?
Wanneer konden jullie weer een beetje normaal eten/praten?
Kraakte het bij jullie ook aan een kant soms als je bijv probeert te drinken? Bij mij dus wel.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:03

_Cynthia_ schreef:
Was bij jullie de zwelling na 4 dagen nog zo erg? Ik schaam me echt dood. Alles is giga dik, blauw/groen/geel en amper gevoel.

Wanneer ging bij jullie de elasthieken eruit?
Wanneer konden jullie weer een beetje normaal eten/praten?
Kraakte het bij jullie ook aan een kant soms als je bijv probeert te drinken? Bij mij dus wel.

Zwelling duurt lang hoor, na ongeveer een week zakte het bij mij wat af,
en zelfs na drie weken had ik mn 'eigen' hoofd nog niet terug! duurt lang.
zie deze pagina van dit topic voor mijn tussentijdse foto's
[MW] Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Elastieken gingen er een week na operatie uit, bij de controle in ziekenhuis.
Vervelend zijn die dingen he? Steeds uit doen met eten enzo... Lastig praten.

Praten ging vrij vlot, hoewel het enige moeite kostte om mn kaken van elkaar
te krijgen met die stomme elastiekjes. Als die 's middags echter wat uitgerekt
waren ging het wel prima. Tenminste, voor zover ik niet zoveel pijn had.

Ik had toen geen gekraak. Na een half jaar wel. Schijnt iets met het kaakkopje in de kom
te maken hebben ofzo. die moet zijn positie weer verkrijgen, en moet bot slijten ofzo.
Ben er voor terug geweest, deed me ook pijn, maar dat gaat vanzelf weer over.
Ik ben er gewoon 'doorheen' gegaan zeg maar, juist veel kauwbewegingen maken etc.

Ff zoeken, over het eten, bij mij ging het wel aardig, maar wel op een alternatieve manier....
gevonden! pagina 25 van dit topic, gaat over eten.

sullebulle schreef:
Afvallen viel bij mij toch wel mee hoor!
Je moet gewoon goed door blijven eten, niet bij alles denken dat je dat niet kunt!
Je vindt er handigheid in hoor, in dat eten. Je kunt een hoop dingen gewoon kapot zuigen
of kapot drukken tegen je gehemelte.

Mijn dagen zagen er ongeveer zo uit, de eerste week:
ontbijt: vanilleyoghurt en een geprakte banaan
tussendoor: 5 biscuitjes gedoopt in thee
middag: 4/5/6/7/8 boterhammen met boter zonder korstjes gedoopt in soep
tussendoor: plakje cake + fruitshake
lunch: +-6 opscheplepels aardappels; geprakt+appelmoes en jus en 3 lepels groente (bloemkool, wortel, spinazie)
avond: kiwi, banaan, biscuit, cake, etc.

Ik heb van mezelf al een laag gewicht. Ben 16jaar, 1.74 en toen meestal om en nabij de 55/56 kilo.
Ik heb wel een tijdje 53/54 kilo gewogen na de operatie, maar minder toch echt niet geloof ik.
Mijn ouders zorgden wel dat ik goed at, anders gaat de genezing ook veel langzamer!

Fruit is gezond; banaan en kiwi kun je prima prakken.
Simpele thee biscuitjes dopen in de thee, valt in je mond uit elkaar.
Boterhammen kun je prima dippen/dopen(?) in soep. Beetje op zuigen in je mond en tegen je gehemelte aandrukken en klaar.
Geprakte aardappelen met jus en appelmoes, niks moeilijks aan; schuif je zo naar binnen.
Veel groente kun je pletten met je tong of kapot zuigen; bloemkool, wortelen, goed gaar koken. spinazie slikte ik zo naar binnen
Cake zelfde verhaal, kleine stukjes vanaf breken en op zuigen/pletten met tong.
Tussendoor veel vitaminedrank en vers geperste fruitsappen.

Dus, ik zou je niet zo drukmaken over het afvallen hoor. ;)

Overigens had ik geen fijne operatie hoor; onderkaak gebroken, naar voren geplaatst en vastgezet met schroefjes
en ze hebben een grote plak kin ertussen uit gehaald, anders kreeg ik een mega puntkin.

Wat rot allemaal joh meid! Wat raar dat je prikken morfine kreeg!?! Ik had het gewoon aan infuus... :?
Heel erg veel beterschap en ik hoop dat je je snel weer beter gaat voelen, en je gevoel snel terug hebt!!
Sterkte meid!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:09

Owh haha het eten dat is wel heel erg. Eerste dag niks gegeten, 2e dag 1 slok water gedronken en niks gegeten. 3e dag half bakje appelmoes en beker water. 4e dag kleine kom soep en 3 bekers water.
Ben bang om echt iets te eten dus zeg maar keek bijv. Bij mij kunnen die elasthieken niet uit.
Poetsen lukt daarom ook niet alleen aan de voorkant.
Moet 4x per dag spoelen.
Hadden jullie oplosbare hechtingen en wanneer verdwijnen die ong?
Na een week kan je je dan een beetje vertonen op straat? Word helemaal gek van het thuis zitten en niks kunnen doen.
Moet wel zeggen dat ik me heel slap voel.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 09:25

Hee Cynthia,

Wat ontzettend balen dat het je zo tegen is gevallen. Bij mij is alles juist onwijs mee gevallen. Ziekenhuis ( 1e operatie ) vond ik wel veel minder als de privekliniek ( 2e operatie ). Dus kan mij voorstellen hoe ellendig je je voelde in het ziekenhuis. Mijn 2 operatie verslagen staan ook helemaal in het topic, pagina 11 is operatie 1 met fotos dacht k, en pagina 22 ofzo is de 2e operatie. Je kunt eventueel terug lezen, misschien heb je er iets aan!

Maar zo dik en blauw als jou gezicht is , is mijn gezicht niet geweest. Had maar weinig zwelling, 1e operatie meer als de 2e. En alleen bij de eerste operatie werd ik beetje gelig. Niet eens blauw / groen.

Die pijnstillers kreeg ik in het ziekenhuis ook via prikken, of zetpil. Ik kon kiezen. In de kliniek kreeg ik alles via het infuus, ook niet met alles een pretje :n

Heel veeel sterkte!! Je zult je snel beter voelen :j Y;(

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:13

Ik hoop zo dat de pijn en zwelling wat minder worden. Dan kan ik ook even naar buiten, maar moet dan eerst wat sterker worden, want kan nu geen eens op mijn benen staan. Val zowat om. Ben alweer in 2 dagen tijd 2 kwijt. Nu al bijna 5kg in 4-5 dagen tijd.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 11:27

Ik at elke dag potje olvarit, zitten hoop belangrijke vitamines en mineralen in en het vult je beter als vla/yoghurt enzz
en smooothies drinken :j

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:05

Hadden jullie ook zo'n hoofdpijn en oorpijn? Ik dus gigantisch.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:06

Trouwens nu opeens zei iemand na de foto's gezien te hebben dat ik een wipneus heb gekregen? Ik werd helemaal gek toen ik dat hoorde.
Zien jullie dat ook?
Kan het niet door de zwelling komen? Aangezien mijn neus aan de voorkant alleen ook dikker is en gevoelloos is. Ik hoop het maar.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:37

O jee....

Sorry maar ik schrok echt toen ik je foto's zag, dat lijkt me verschrikkelijk..
Ik geef je groot gelijk als je jezelf nu zielig vind, zou ik ook vinden haha!

Nou heeel veel sterkte de komende tijd en maar hopen dat het net als bij sullebulle na een week beter gaat!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:39

Vind mezelf ook heel zielig haha nee hoor. Net kreeg ik toch even pijn nou hield het even zowat niet meer uit van de pijn.
Ik plaats over 3 dagen weer foto's. Ben benieuwd of jullie verschil zien. Wel te hopen anders ga ik |( :+

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:55

Hoi Cynthia,

Sja die foto's zijn voor mij niet schokkend, heb er zelf ook 4 keer zo uitgezien. 2 Keer na het verwijderen van mijn verstandskiezen en 2 keer na de operaties. Wat betreft die elastieken kan ik niets van zeggen aangezien ik echt 8 weken met de kaken op elkaar heb gelopen. Helemaal vastgezet met ijzerdraad dus geen stiekies. Die hoofdpijn en oorpijn had ik alleen na het trekken van de verstandskiezen, ik gilde het uit van de oorpijn. De zwelling van de verstandskiezen duurde bij mij echt 3 weken, vreselijk was het, mede door de ontstekingen. Maar de zwelling van de gewone operaties ging best snel weg, na een week ging het echt heel snel. Nog even volhouden meis en heel veel sterkte.

Izep

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:55

Wanneer gingen die elastieken erbij jullie uit en de hechtingen? Ik dus net van iemand pas na 6 weken beide :wow:

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:58

_Cynthia_ schreef:
Wanneer gingen die elastieken erbij jullie uit en de hechtingen? Ik dus net van iemand pas na 6 weken beide :wow:

Hoe zitten jouw elastieken precies? Ik had twee (gewone beugel-)elastieken van hoektand boven naar tand onder. Die kon ik eruit halen wanneer ik ging eten. Elke dag moest ik er nieuwe indoen. Bij mijn controle na een week bij de kaakchirurg mochten die elastieken eruit, mijn tanden stonden nu helemaal goed.

Bij diezelfde controle vroeg ik ook in paniek of het normaal was dat er nu al stukken hechting loslieten. Ja hoor, niks engs of raars aan. :) De laatste hechting (bij de plaats waar verstandskiezen onderkaak zaten) lieten laat los geloof ik. En wat het laatst bij mij losliet was de mega hechting bij mijn lip. Die kwam door de kincorrectie en liep dus van verstandkies links naar verstandkies rechts, langs mijn hele tandenrij onder. Het gedeelte onder de voorste onderste tanden liet het laatste los (snap je het nog?!?) dat heb ik er op een gegeven moment zelf uitgepeuterd met een pincet. Er gingen allemaal etensresten op plakken, en tandplak, heel vies, ze waren helemaal wit aangeslagen en stonken, bah.

Al met al was ik denk ik na 5 a 6 weken hechting-loos. Oja, na een week hebben ze de twee kleine hechtingen in mijn wang/hals eruit gehaald, ook bij die controle. Zie mijn foto's.

Hoe gaat het nu met je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:52

Cynthia, sorry dat ik het zeg, maar ik vind je echt verschrikkelijk negatief overkomen.. Hier in het topic was duidelijk te lezen wat iedereen voelde en had na de operatie. Dat heb jij nu ook.. Laat het over je heen komen, de 1e week na wat voor operatie ook is gewoon pijnlijk en niet leuk.. Het scheelt al zoveel als je zelf niet zo negatief doet.. :)

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:29

Sja Relaxes, sorry dat ik het zeg maar dat komt wel heel hard over als je je al zo slecht voelt.. Ik denk niet dat wij daar over kunnen oordelen aangezien wij nog niet weten hoe dat voelt, wie weet hoe wij eruit komen..

Cynthia ik snap echt goed dat alles gewoon in een woord kl*te is, maar als je denkt aan het eventuele eindresultaat, zou het dan toch niet alsnog de moeite waard zijn geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:41

NoaSky, dat is ook wel een beetje zo, maar ik ben zelf altijd zo dat ik het positief probeer te bekijken.. Dus wat jij ook zegt, het eindresultaat voor ogen houden :) Na 1 week kun je denk ik niet al zeggen van "Had ik het maar nooit gedaan" Want zoals ik al zei, de 1e week na een operatie is altijd kl*te :j Ik zeg ook niet dat ze zich aanstelt hoor, ik heb zelf al meerdere keren gehoord dat het echt niet niks is. Maar het scheelt al zoveel als je probeert het iets positiever te bekijken :)