[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:57

Nee dat bedoelde ik niet op die reactie Bealy
Het was gewoon een vraag uit het niets

Duhelo

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:43

ik heb sinds kort de pil.
ben nu halverwege mijn eerste strip, het is een vrij lichte pil.
nu heb ik wel sinds vandaag een lichte menstruatie.
moet ik nu stoppen met die strip, en volgende week een nieuwe beginnen?
of gewoon doordoen met deze strip, een stopweek en dan de nieuwe?

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:46

GEwoon doorgaan met deze strip. In het begin heb je altijd wel een beetje risico op doorbraakbloedingen of spotting. Wel even in de gaten houden of het niet aanblijft.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 22:47

oké, bedankt

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 00:13

oohhh .. ik hoop echt dat ik volgende week ongesteld wordt.. ik was aan een kuur voor me ''keelontsteking''
heb dus wel sex gehad.. me moeder zei dat ie niet betrouwbaar meer was maar er zat geen bijsluiter bij deze kuur.. heb dus de volgende dag morningafterpil gehaald.. alleen ik was zo dom om die bijsluiter niet door te lezen omdat ik snel naar me werk moest.. dus heb er eerst 1 gehad en paar uurtjes later de ander..
zal het echt erg zijn ?

Wendy15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:22

Heb niet het hele topic doorgelezen, dus weet niet of het antwoord op mijn vraag er al bij staat. Maar ik denk dat het voor veel van jullie wel makkelijk te beantwoorden is...

Ik wil graag aan de pil (naja.. graag is ook weer zoiets.. maar zou toch wel handig zijn zeg maar ). En nou vroeg ik me dus af hoe dat precies in z'n werk gaat . De dokter kijkt welke pil je nodig hebt, maar hoe doet die dat? Vind het doodeng om naar de dokter te gaan, dus zou fijn zijn als ik dan alvast een beetje weet wat me te wachten staat . Dan nog iets... Vanaf wanneer kan je het beste met de pil beginnen? (dus gewoon midden in de maand of net voor of na je menstruatie? )

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:15

Ik zit nog steeds te twijffelen, of ik de koper-spiraal zal laten plaatsen.
Ik mag niks meer met hormonen.
En ik ben nu een tijdje anticonceptie-loos, en dat bevalt eigenlijk wel goed. Ik ben telkens op tijd ongesteld geworden, toch knap van zo'n lichaam.

Ik merk wel dat vriendlief, eigenlijk de daad zelf zeg maar, minder belangrijk vindt. Of ik dit positief of negatief moet opvatten, weet ik niet.

Ik ben er nog niet uit.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:14

Wendy15 je begint met de pil op de eerste dag van je menstruatie en slikt hem 3 weken dan krijg je een stope week en die stop week wordt je ongesteld.
En wat de dokter doet om hem voor te schrijven weet ik niet meer.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:18

Waarschijnlijk zal je huisarts je bloeddruk meten. Verder lichamelijk onderzoek is niet nodig. Je huisarts zal je vragen waarom je de pil wilt gaan slikken en wat uitleg geven.

In eerste instantie zullen huisartsen vaak een lichte pil voorschrijven (Microgynon 30 is een veel voorgeschreven pil) en pas bij klachten zullen ze wat anders gaan voorschrijven.

Wendy15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:54

MSQuincyTE schreef:
Wendy15 je begint met de pil op de eerste dag van je menstruatie en slikt hem 3 weken dan krijg je een stope week en die stop week wordt je ongesteld.
En wat de dokter doet om hem voor te schrijven weet ik niet meer.

Op de eerste dag van je menstruatie Kan iemand me ook vertellen waarom dat is..? Want als je de pil al slikt doe je dat toch ook niet als je ongesteld bent.. stopt je menstruatie dan niet op het moment dat je met die pil begint??? En kan je ook gewoon bijvoorbeeld 2 weken na je menstruatie beginnen en dan gewoon de week dat je normaal ongesteld moet worden die stopweek doen en dan daarna weer gewoon verder gaan met de pil?

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:03

Klopt, als je de pil al slikt word je juist in de stopweek ongesteld. Wanneer je start met de pil doe je dat echter wèl op de eerste dag van je menstruatie omdat je dan direct beschermd bent. Je mag ook wel op een ander moment beginnen maar dan ben je nog niet direct beschermd (!!!).

Ik denk dat dat te verklaren is omdat er dan voldoende tijd is om de aankomende ovulatie te blokkeren.
Stel dat je bvb pas ná je menstruatie zou starten met de pil, dan is de periode tot de ovulatie (misschien) te kort om hem te kunnen blokkeren en daardoor is hij dan nog niet betrouwbaar.

Citaat:
En kan je ook gewoon bijvoorbeeld 2 weken na je menstruatie beginnen en dan gewoon de week dat je normaal ongesteld moet worden die stopweek doen en dan daarna weer gewoon verder gaan met de pil?

Je kan dus wel op een ander moment beginnen maar dan is hij nog NIET (!!!!) betrouwbaar. Je slikt hem gewoon drie weken achter elkaar, dus niet tussendoor stoppen. Strips achter elkaar doorslikken mag wel.

Wendy15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:16

Volgens mij heb ik het door.. Je kunt het beste op de 1e dag van je menstruatie beginnen. Begin je erna, dan ben je pas na je volgende menstruatie beschermd.. En de dokter hoeft alleen je bloeddruk je meten en doet verder geen andere 'enge' dingen..

toch?

Iig heel erg bedankt!!

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:20

Je leert snel!

En al je vragen gewoon stellen aan de dokter hoor!

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:22

Wendy15 schreef:
En de dokter hoeft alleen je bloeddruk je meten en doet verder geen andere 'enge' dingen..

toch?

Als je nu normaal ongesteld bent waarsch. niet nee. Als er iets "aparts" aan de hand is wellicht wel. Bij mij iig wel (ik was maar 2x per jaar ongesteld ofzo).

Wendy15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:25

Haha, LOL

Heb een gruwelijke hekel aan de dokter, dus ga ook eigenlijk alleen als het ECHT noodzakelijk is (ondertussen ook al weer een aantal jaren geleden). Maar heb nu een vriend (wat ook niet helemaal in de planning zat, maar toch wel erg leuk is) en zoals het nu gaat denk ik dat het toch wel eens tijd wordt dat ik aan de pil ga

Wendy15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:26

manzano schreef:
Wendy15 schreef:
En de dokter hoeft alleen je bloeddruk je meten en doet verder geen andere 'enge' dingen..

toch?

Als je nu normaal ongesteld bent waarsch. niet nee. Als er iets "aparts" aan de hand is wellicht wel. Bij mij iig wel (ik was maar 2x per jaar ongesteld ofzo).

Voor zover ik weet is er bij mij gelukkig niks aparts aan de hand (denk ik). Ben niet helemaal regelmatig, maar wel zo ongeveer. dus tjah...

Barb

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:53

Ik heb nu 3 jaar een implanon en morgen word hij vervangen
door een nieuwe. Daar zie ik wel een beetje tegenop, er word een sneetje gemaakt, brrr!! Ben bang voor doktersmessen

Jamy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:28

Is dat zo'n staafje in je arm?
Bevalt dat een beetje, hoe werkt zo'n ding zeg maar?

Sterkte en succes morgen!

FlEuRXBoNnY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:14

ik heb ook een vraagje..
ik slik dus de microgynon 30 en die heb ik nu 2 maanden achter me kaar doorgeslikt omdat dat ff handiger was, nu is die strip dus bijna afgelopen.
maar ik wil m graag nog een week doorslikken omdat het vakantie word.. maar ik had gehoord dat je de microgynon 30 niet langer dan 2 maanden mocht doorslikken?
dus moet ik m nog 1 maand erbij doorslikken
of nog 1 week van de volgende strip doorslikken en dan mn stopweek en na die stop week die overige 3 weken slikken en dan weer een stopweek of moet dat anderS?
thx!

Jamy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:23

Je mag die zolang doorslikken als je wilt. Dus je kan het gewoon nog een maand doen.
Doet mn moeder ook, als bijna een jaar. En ze is nog steeds niet ongesteld.

Je kan iig niet halverwege je strip stoppen dan klopt het niet met je hormonen.

FlEuRXBoNnY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:10

okee bedankt
ik wist alleen wel dat je m niet te lang mag doorslikken, want dat zou slecht zijn ofso en kon je iets van baarmoederhalskanker van krijgen hadk gehoord

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:22

Wendy15 schreef:
Volgens mij heb ik het door.. Je kunt het beste op de 1e dag van je menstruatie beginnen. Begin je erna, dan ben je pas na je volgende menstruatie beschermd.. En de dokter hoeft alleen je bloeddruk je meten en doet verder geen andere 'enge' dingen..

Het is ook een beetje zonde van die strip door ergens na je menstruatie te beginnen. Je bent toch niet beschermd, dus waarom de moeite van dan beginnen met een strip.

Je begint trouwens de eerste keer dus op de eerste dag van je menstruatie. Dan slik je de pil drie weken lang en dan een week niet (stopweek). Begin dan altijd standaard een week later weer met de pil. Ook al ben je dan nog ongesteld. Als je moet overgeven, dan werkt de pil niet (want dan heb je de pil weer uitgespuugd). Wel belangrijk om te onthouden. Staat ook allemaal in de bijsluiter.

Hij meet idd alleen je bloeddruk. Bij een te hoge bloeddruk mag je namelijk (officieel) geen pil slikken. Verder zal hij vragen of je de pil wilt vanwege anticonceptie of om een andere reden (puistjes of onregelmatige menstruatie). Dat is ook namelijk belangrijk voor het bepalen welk soort pil je krijgt voorgeschreven.

Jamy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:41

FlEuRXBoNnY schreef:
okee bedankt
ik wist alleen wel dat je m niet te lang mag doorslikken, want dat zou slecht zijn ofso en kon je iets van baarmoederhalskanker van krijgen hadk gehoord

Nouja ik zou het niet weten, de dokter heeft zelf gezegd dat het geen kwaad kan

FlEuRXBoNnY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:58

oooh okee dan zal het wel niks zijn
dokter zal het wel beter weten

Jamy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:59

Dat is wel te hopen