Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:28

Sterkte @BeFunny! :(:)

Myka

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 22:17

Ook even vanuit de meeleessteen (volgende week m'n masterscriptie inleveren :=) : sterkte BeFunny!

(Heb ondertussen ook leuke en indrukwekkende loopjes gezien!! Veel mensen lekker bezig! *\o/* )

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 22:25

Aah wat lief allemaal <3

Ik heb niet hardgelopen maar lekker lang met de hondjes gewandeld. Lekkere plensbuien op mijn knar gehad. Maar mijn hoofd even leeg gemaakt.
Nu gewoon maar weer verder tot ik meer weet :j

Tiggs heel goed gedaan :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 07:16

Hebben de hondjes en jij ook mooi ontspanning gehad Befunny.

Hier gisteren een lange training. 13km aan 1 stuk, daarna 3km run walk run en de laatste 6km voornamelijk wandelen met af en toe een stukje sjokken. Maar wel 22km in de benen. En de laatste minuut heb ik nog even hardgelopen, gewoon omdat ik minder dood was dan de keer dat ik 12.5 aan 1 stuk gedaan had.

Ik had voor het eerst dat ik 8-9km kon lopen zonder dat ik m'n spieren voelde. Conditioneel was ik totaal niet moe bij thuiskomst. Ik deed 90 minuten over 11km. Net zo snel of langzaam dus als zondag toen ik loopscholing en 8 keer 800m interval deed.
Maar er is wel een groot verschil:
Na intervaltraining met 11km in 90 minuten: Geen spierpijn, tijdens de training doodgegaan qua ademhaling, geen verzuring tijdens training, dag erna hele pijnlijke achillespees bij elke stap (maar blijft in de 24 uur extra pijnzone zoals mag van de fysio).
Na 11km in 90 minuten aan 1 stuk: Verzuring in rechterbovenbeen en linkerbil tijdens het lopen, dit komt opzetten na ongeveer 8km. Niet vermoeid qua ademhaling, niet het gevoel dat de training zwaar was. Dag erna enorme spierpijn zodat de trap afgaan al lastig is. Pees ietsjes meer gevoelig, maar in feite kan die een dag later nog wel een training aan.

Dus de conditie om langer te lopen is er wel degelijk. Waarom de spieren nog steeds haperen is me echt niet duidelijk. Ik heb diverse trainingsschema's voor de halve marathon bekeken en de meesten zeggen dat 16km aan 1 stuk genoeg is om een halve uit te kunnen lopen. Op basis van wat ik gisteren gedaan heb lijkt me dit tot wel weinig. Ik ben wel blij dat ik het rondje gewoon afgemaakt heb.
Ik heb nu wel een halve in de benen, ook al deed ik er dan nog 3 uur en 8 minuten over. De halve zit in de benen. *\o/* En de eerste 8km gingen eigenlijk heel gemakkelijk, ik heb die 13km in een heel constant tempo gelopen van 8.09-8.15min/km (behalve de eerste km die was halve minuut sneller), dus verval was er nu ook niet. Dat had ik hier voor ook nog wel eens.

Het enige nadeel aan een lange training was ook dit keer weer dat ik maar 4 uur heb kunnen slapen daarna. Dat heb ik ook elke keer. Dan word ik ergens in de nacht wakker en dan zegt m'n lichaam opstaan. Maar, ondanks dat ik nu enorme spierpijn heb, heb ik toch een goed gevoel na mijn actie van gisteren. :D

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 08:47

O handig, sommige mensen kunnen zo snel vlechten inderdaad!
Ik zou voor Amsterdam marathon ook vlechten willen, even kijken of dat handig is om de avond van tevoren te doen.

Ik heb net een loopje gedaan. Garmin suggestie, 36 min op 6:10-6:40. Maar ik ging toch wat stukjes intervallen dus gemiddeld gezien te snel gelopen haha.
Vrijdagochtend weer een rustig loopje.
Ik loop tegenwoordig altijd in de ochtend.
Meestal di en vr voor ik naar kantoor ga, 5 km ongeveer. Wo werk ik thuis dus dan kan ik vaak wat langer, meestal 5-10 km.
En in het weekend een lange interval.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 09:51

Leonie, is ook wel een flinke val die je hebt gemaakt, hopelijk gaat het vandaag weer beter! En knap dat de monkey bars lukte. Bij de obstacle run laatst lukte de ringen me wel, maar de monkey bars op het einde viel ik halverwege toch in het water. Al vond ik dat je met korte armpjes ook wel harder moest werken want de stangen stonden best ver uit elkaar, moest een enorme zwaai maken en dat lukte me halverwege niet meer. :')
Ik ben inderdaad al een tijdje bezig en nog steeds moet ik af en toe heftig hoesten, die kinkhoest is een raar iets dat het zolang duurt. Ik ben het niet meer gewend dat mijn lichaam iets heeft wat zolang herstel nodig heeft sinds ik ooit lyme heb gehad als kind, maar dat doet me ook wel weer realiseren hoe gezond ik tegenwoordig ben. :D

Bij de Haute Ardenne Ultra trail loop ik zaterdag 20 kilometer met 800 hoogtemeters en zondag 15 kilometer met 600 hoogtemeters. Is het dubbele wat ik laatst in Limburg liep, toen liep ik 18 km met 425 hoogtemeters. Dat heb ik zeer niet fit uitgelopen, dus ik denk dat het wel goed gaat komen als ik rustig aan doe. :+

Ik ben heel benieuwd naar de Nacht van de Vluchteling, het lijkt mij ook indrukwekkend! Ik heb nog nooit 's nachts zoiets ondernomen en al helemaal nog nooit 40 kilometer gewandeld. Verste wat ik heb gewandeld weet ik eigenlijk niet zo goed, ik denk rond de 26. We hebben wel vandaag met zijn 2en ons streefbedrag gehaald van 500 euro *\o/* Nu nog kijken of we daar overheen kunnen, maar hier al ontzettend blij mee, dan doen we het echt ergens voor!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 16:03

@Leonie jammer dat je toch last had. Was idd echt wel een heftige val hoor. Hopelijk gaat het nu beter

Samantha lekker gelopen en mooi tempo heb jij.

Omdat ik gister niet met de club heb gelopen ben ik vandaag Gegaan en heb de suggestie van Garmin gelopen want die had een drempel training in petto. De eerste interval daar was ik iets te snel met versnellen omdat ik dacht dat ik daar moest beginnen en omdat de hartslag lang te laag bleef en ik moest bij de interval stukjes wel op de drempel komen. Maar verder heb ik me zoveel mogelijk aan de zones waar Garmin me in wilde hebben gehouden. De herstel stukjes en cooling down in langzamer dan wandeltempo Maargoed daar zat ik in de juiste zone dus moest maar. Wel heel lekker gelopen :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 16:12

Lekker zeg! Die foto van die koe <3

Ik ben de laatste paar dagen hondsmoe, heb voor het eerst een trailtje met een vriendin afgezegd omdat ik te moe was. Hrv zit ook in het oranje en ik slaap slecht.
Net wel 10km op de weg gelopen met 5x600m versnellen. Had nog graag verder gelopen, maar ik luister maar eens naar mijn lichaam vandaag.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 16:15

Heel Slim SV :j Al kan ik me bij jou niet voorstellen dat je trailtjes overslaat. Maar soms zorgt even rust ervoor dat je sneller weer gewoon door kan.

Die koeien lopen naast en tegenover ons huis <3 in het voorjaar zijn er altijd kalfjes dan is het hek dicht en staan ze 24/7 in de wei naast ons <3 Ze zijn echt heel lief ook de dames en heel nieuwsgierig.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 17:04

Supervixen schreef:
Lekker zeg! Die foto van die koe <3

Ik ben de laatste paar dagen hondsmoe, heb voor het eerst een trailtje met een vriendin afgezegd omdat ik te moe was. Hrv zit ook in het oranje en ik slaap slecht.
Net wel 10km op de weg gelopen met 5x600m versnellen. Had nog graag verder gelopen, maar ik luister maar eens naar mijn lichaam vandaag.

Je hebt ook wel heel veel stress gehad de afgelopen weken met al je sollicitaties en de spanning rondom de gesprekken en wat daar uiteindelijk uit volgt. Je lichaam moet dat toch een keer tot uiting brengen.. hopelijk voel je je gauw weer lekkerder in je vel! :)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 18:09

Mooie grafiekjes BeFunny! En indd een hele schattige koe! <3

Stress van de afgelopen tijd die eruit komt SV? Slim om even rustig aan te doen, maar dat zijn we indd niet gewend van jou! ;)

Hier nog steeds enorme spierpijn in mijn bovenbenen.. dus gisteren lekker gewandeld en nu even op de fiets om wat los te maken.

Ook aan het bedenken wat ik nu wil gaan doen.. want niets meer op de planning!!
Ik wil eigenlijk heel graag de steamtrail gaan doen maar niemand wil of kan mee -O-

Over twee weken wel een weekendje Luxemburg gepland dus hopelijk kan ik dan mijn stokken uitproberen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 18:33

Het kostte me ook veel moeite om af te zeggen BeFunny..
Maar vrijdag moet ik ook nog de hele dag met 150 kinderen op schoolreisje, dus daar heb ik ook nog wat energie voor nodig.
De stress zal er wel wat uitkomen inderdaad en het is altijd druk de laatste weken van het schooljaar. Lopen schiet er af en toe bij in de komende paar weken denk ik.

Ohh Luxemburg is zo tof Namiro. Wij willen er in de herfstvakantie weer heen om lus 2 van de Mullerthaltrail weer te lopen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 20:26

Nou buiten dat ik echt heel erg blauw ben, lijkt de ergste pijn nu over. Morgen ga ik eens een rustig rondje proberen te lopen als ik in een hardloop broek pas want mijn been is nog wel flink dik :')

Wat onwijs balen SV maar wel goed dat je naar je lijf luisterd! Succes met het schoolreisje :+

Namiro, kan me voorstellen dat je daar spierpijn van hebt haha. Steamtrail ken ik niet, heb het even opgezocht, klinkt wel leuk!

Die koe is echt super cute BEfunny!

Knap dat je zoveel geld op gehaald hebt Suliko! Heel veel succes. Ben heel benieuwd hoe je het gaat ervaren.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:17

BeFunny, lekker gelopen en wat een fantastische koe :D

Supervixen, goed dat je naar je lichaam luistert! Ik zou het ook niet gek vinden dat de stress er uit komt van de afgelopen weken en kan me voorstellen dat deze periode ook druk is. Hopelijk kan je het schooljaar fijn afronden en heb je dan weer meer tijd om te lopen!

Namiro, leuk vooruitzicht Luxemburg! En tof de steamtrail, helaas valt hij in een weekend dat ik moet werken. Anders gewoon alleen gaan? Ik ga ook vaker alleen en kom altijd wel mensen tegen waar ik even gezellig een praatje mee maak.

leonie, ai ai, maar fijn dat de pijn minder aan het worden is!

Ik heb gister 22 kilometer gelopen, de geplande route van komoot had het over 340 hoogtemeters, maar ik heb er 515 gelopen. :') Heuveltraining is geslaagd in ieder geval. :+
Ik kan niet klagen hoe het ging, het voelde zeker niet makkelijk en ik voelde het einde flink in mijn benen, voor mijn gevoel zat ik heel hoog in mijn hartslag, maar dat viel mee achteraf. En dat het niet makkelijk voelde, is misschien niet zo gek, voor de 5e keer een 20+ afstand gelopen en nog niet eerder zoveel hoogtemeters, zelfs niet in Limburg. Steile heuvels ben ik snelwandelend omhoog gegaan, dan ren ik anders zo langzaam zonder te verzuren dat wandelen sneller en efficiënter is, maar een aantal heuvels heb ik bewust wel gerend. Trots dat ik deze kilometers in mijn benen heb in ieder geval!

Mijn VO2max is van 49 naar 50 gegaan, dat betekent hopelijk dat ik conditioneel niet achteruit ben gegaan ondanks de kinkhoest. Al voelt het wel alsof ik op kracht heb ingeleverd, dat gaat best snel als je een aantal weken weinig doet, maar dat komt er wel weer bij.
1 pad was helaas afgesloten, daardoor moest ik een heel stuk over de geasfalteerde beekhuizenseweg om mijn route te vervolgen, denk dat SV die frustratie wel kent van dat gebied.

Excuus voor de fotospam, maar de Posbank en Beekhuizenze bossen zijn zo ontzettend mooi <3 Het was ook heerlijk rustig!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:57

Goed gedaan Suliko. Supermooi daar bij beekhuizen. Mooie afstand en hele goede tijd (ik ken het gebied ook een beetje en best pittige heuvels) dus ik vind het een goede prestatie.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 06:44

Bekende paadjes, goed gedaan!

Namiro welke afstand van de steamtrail zou je willen doen?
Het is een hele gezellige loop, dus je kunt altijd een praatje maken met mensen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:17

Wauw prachtig daar Suliko!!

Verstandig om naar je lijf te luisteren SV!

Sterkte met je blauwe plakken Leonie

Hier afgelopen week genoeg bewogen, maar naar mijn zin iets te weinig runs gedaan

Wilde vandaag een langere run doen en hopelijk de 10k aantikken.

Nieuwe route gelopen, was erg leuk
Helaas voelde ik toch weer mijn knie zeuren bij de 7k heb nog wel wat wandelintervallen geprobeerd om toch die 10 te halen. Maar heb opgegeven, we hebben vanavond een feestje en wil toch graag even de dansvloer onveilig maken en niet strompelend :+ :):)

Al met al niet ontevreden, want mijn knie houdt zich nu koest

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 14:11

Supervixen schreef:
Bekende paadjes, goed gedaan!

Namiro welke afstand van de steamtrail zou je willen doen?
Het is een hele gezellige loop, dus je kunt altijd een praatje maken met mensen.

Liefst de 35 km maar ik kan niet navigeren met horloge dus dat is nog een dingetje..
25 km is ook prima..
Denk er nog even over na.. en anders kiezen we maar iets anders! Kreeg vanmorgen mail van Bearsports en daar stonden genoeg leuke trails in.. dus keuze genoeg! :j

Netjes gelopen Suliko!! Blijft een prachtige omgeving!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 14:51

Ik heb nog een wandel navigatie die is licht genoeg.
Werkt op gewone batterijen. Ik weet alleen niet of ik nog een kabeltje heb voor de pc. Met een pc zou je routes over kunnen zetten gpx bestanden. Ik deed altijd van station naar station en voerde dan gewoon offroad in dan bepaalde hij de route. Is van Garmin. Die wil ik best opsturen. Hoef er niks voor is niet nieuwste van het nieuwste Etrex 30. maar kan zijn dat je zelf achter een kabeltje aan moet.

Afbeelding

Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 15:03

Sorry, ik breek even in met een vraagje. Mijn telefoon zegt het opeens als de batterij van m’n Garmin Forerunner bijna leeg is. Als in: een stem zegt het letterlijk. Terwijl het geluid van m’n telefoon uit staat.

Iemand een idee waar dit vandaan komt? Ik heb een iPhone.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 20:09

Namiro, ik loop de 25 km van de Steamtrail samen met mijn partner en buuf.

Tiggs, die van mij doet dat gelukkig niet. Zou me wild schrikken. :=Ik zou het bij de instellingen zoeken.

Mooie afstand, Sall. Hopelijk blijft je knie koest.

Suliko ook al zo’n mooie afstand. Prachtige foto’s!

Wat een schattige koe, BF. <3

Maar even een stapje terug, SV. Hopelijk gaat het snel weer wat beter.

Hoe is het Leonie? Knappen je blauwe plekken al wat op?

Ik ben er klaar voor! Morgen mijn eerste marathon. Moet retevroeg opstaan, dat wordt wel een dingetje. := :+
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 20:45

Heel veel succes!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 20:49

Veel plezier en succes!
Wow Suliko, mooie route. Goed gelopen. Ik wil er binnenkort ook heen.
Sall ook goed gelopen.
SV, goed dat je even rustig aan deed. Beetje bijgekomen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 21:22

Nog niet, ik had vandaag schoolreisje met ongeveer 150 kinderen, dus nu gesloopt.
Normaal is vrijdag mijn loopdag, maar ja ik was pas na 18u thuis. Toen nog koken en eten.
Dus pas 15km hardgelopen deze week. Echt heel weinig. Morgen en zondag maar een rondje. Maar niet te gek.

Tot de zomervakantie is het knetterdruk. Komende week komt het er ook niet zo van. Dinsdagavond concert van Rammstein in het Goffertpark, woensdag kennismaken op mijn nieuwe werk. Geen idee hoe ik dat moet overleven met zo weinig slaap. Maar goed, dan dus ook weer geen tijd om te lopen. En vrijdag teamuitje met bbq, dus dan ook weer laat thuis. Week erna afscheidsavond van groep 8.
Geen idee hoe ik komende drie weken moet doorkomen met genoeg energie, laat staan genoeg tijd te pakken om te trainen. Lukt even niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 21:27

Die laatste weken voor de zomervakantie zijn echt killing, vorig jaar ging ik ziek mijn vakantie in omdat ik gewoon ver over mijn grens gegaan was.