Op een stalen ros over wegen en door het bos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 20:50

@Marlies ; na ja , zo,n lange rit binnen is wel een mentaal dingetje .
Leuk is anders , maar gooi dan een filmpje aan .
Bij temperaturen onder de 15 graden vinden mijn handen het buiten niet leuk . Ik heb het fenomeen van Raynaud ( doorbloedingsstoring ) en krijg witte /pijnlijke vingers .
En sowieso een hekel aan kou , nat en vies worden. En dat mijn neus dan zo gaat lopen _O-

maaikemuis

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 22:32

Vandaag dan toch voor het eerst lang-lang gereden. Brrrr, wat was het frisjes. Mijn vriend ging een ritje rijden met een vriend van hem op de handbike en ik ben aangehaakt (voornamelijk op kop gereden zodat zij konden kletsen). Het was een mooi ritje maar even wennen aan de frisse temperaturen.

Binnen fietsen komt er ook weer aan, vanaf 1 oktober gaat mijn Zwift abonnement weer in. Maar zodra het weer het toelaat ben ik toch buiten te vinden. Mijn Raynaud weet ik redelijk onder controle te houden met elektrische sokken, speciale winterschoenen en fijne handschoenen. Het is bij mij niet zozeer de temperatuur die het veroorzaakt, maar de vochtigheid speelt een grotere rol. Zo kan ik met -5 zonder handschoenen naar buiten wanneer het heel droog weer is, maar kan ik bij regen als dode vingers hebben bij 19 graden.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 08:25

Goh zou dat een fietser kwaaltje zijn? Ik heb daar ook last van, maar meer zoals Maaike bij vochtig weer. En op de fiets gelukkig minder last van dan als ik buiten loop. Wintertenen heb ik ook, dat vind ik een stuk moeilijker te managen.
Toch fiets uitsluitend buiten, heb dat nodig om mijn hoofd leeg te maken en energie op te doen :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 09:34

Mijn moeder had het en ik ook zolang ik mij kan herinneren. Bergbeklimmen met Raynaud is tricky en de bevroren tenen die dat opleverde hebben de situatie niet beter gemaakt op de fiets. Maar voor mij is de trick met de voetjes het aanschaffen van elektrische sokken (van Bertschat) en een paar geïsoleerde schoenen van Northwave (1 maat groter vanwege de sokken). En dan gaat het lang goed! Het grootste probleem zijn handschoenen. Want ondanks de Raynaud heb ik wel zweethanden en zodra de handschoenen nat worden, begint het. Voor diep winter heb ik hele fijne handschoenen, maar weer zoals nu is en blijft lastig.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:00

Bij mij is het afknellen van handschoenen of sokken het grootste probleem. Heb nu veel te grote mtb handschoenen en die gaan goed!
Die electrische sokken houd ik in gedachten, maar als die dikker zijn heb ik ook andere fietsschoenen nodig idd. Met overschoenen lukt het tot nu toe goed gelukkig. Blijft puzzelen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:38

Ik herken dat gelukkig totaal niet, ben iemand met altijd warme handen en voeten, natuurlijk wel met goede handschoenen/schoenen aan.

Snap als je daar echt last van hebt, dat het plezier in buitenfietsen wel vergald wordt.

Ik heb het ook nodig, net als Thami, om buiten te fietsen. Wandelen is ook prima, maar niets maakt je hoofd zo leeg, dan fietsen.

Hier zaterdag nog even langs de bikefitter geweest, iets gedaan aan het positie op de fiets en een extra stukje demping onder de handpalm op het stuur, nu testen of dat werkt.

Qua koude voeten is hier de truc om waterdichte sokken van Sealskin aan te doen, die zijn niet verwarmd, maar helpen enorm tegen het koud worden van mijn voeten. Wel pas aan bij temperaturen onder de 5 graden.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 11:23

Binnenfietsen is voor mij echt een ‘moetje’ om mijn conditie op peil te houden. Ik word er niet gelukkig van… dat word ik van buiten. En dan word ik het meest gelukkig van de gravelbike. Gewoon lekker door het bos en gedag zeggen tegen de bomen, de vogels en de beesten. Die gravelbike is mijn happy place.

Overigens doet wandelen door het grote niets hetzelfde met mij. Voor mij is bijvoorbeeld 170 km wandelen door Duitsland met 2 shirts ultiem vakantievieren. Mijn collega’s vinden mij raar….

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:02

Binnen fietsen is natuurlijk beter dan niet fietsen! Maar niks beter dan op de fiets door het bos, net nog even een uurtje gedaan voor de regen.
Vroeger deed ik dit te paard, maar ben echt helemaal over op de fiets :j .
Wandelen is dan weer helemaal niet aan mij besteed, komt ook omdat ik niet pijnvrij kan lopen. Maar vind het ook veel te langzaam gaan. Zelfs de hond uitlaten doe ik met fiets :).

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:16

@Iaran, Wat vervelend van de auto zeg. Succes met het regelen.

Jammer dat uiteindelijke meeting niet door gegaan is gisteren. Ergens te begrijpen natuurlijk.
Gisteren heb ik wel een mooie dag gehad, maar niet echt veel mensen bij onze kraam gehad. Wel ben ik bij de circus stand geweest en heb ik geoefend met een eenwieler. Ik heb wat tips gekregen en daarna reed ik eigenlijk ook zo weg met de kleinere eenwieler. Nu heb ik dus de zin om mijn grote eenwieler weer eens te gaan pakken. En daarmee te gaan oefenen. Min doel blijft staan om er een keer mee naar het werk te fietsen.

Ik vindt het super dat een paar van jullie lekker binnen kunnen door trainen. Ik blijf buiten fietsen maar ken de koude problemen wel. Ik heb winterhanden en krijg ook koude voeten.(De velomobiel heeft voetgaten om achteruit te kunnen. Doe ik als het echt vriest wel een matje in leggen zodat die dicht zitten)
Ook heb ik last van winterbenen, maar dat is meer als ik buiten werk. Tijdens het fietsen valt dit wel mee.

Mocht er in het voorjaar iets geregeld worden ben ik daar natuurlijk ook graag bij. Ik zal mijn high racer meenemen. En als het rond de Veluwe is fiets ik er heen. Misschien kan ik tegen die tijd wel kijken of ik daar meer kan fietsen voor een route. Maar dat ligt er echt aan hoe het gaat.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:58

Time2Tri schreef:
Handig zo,n bus Nick :j
Ik zelf heb een Citroën Berlingo Multi space , daar passen mijn fietsen ook recht op in .

Super handig inderdaad! Is niet mijn eigen bus, die van mijn ouders, maar ik mag ‘m zo meepakken als ik wil :D

MarliesV schreef:
Lekker hoor Nick-en-ik. Andere omgeving geeft weer motivatie hè.

Zeker! Nieuwe plekken ontdekken is zo leuk <3

Vanochtend nog een rondje gefietst voordat het ging regenen, 11,5 km dit keer. Op de Veluwe, bij parkeerplaats Waterberg begonnen. Voornamelijk de verharde fietspaden genomen, dit was best veel klimmen en dalen. Naar beneden gaat altijd wel lekker, volgens de komoot app heb ik de 30 km/u aangetikt :))

Afbeelding

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 00:57

@nick_en_ik, Ik zie wel waar je gefietst hebt. Erg mooi daar ook. En 30km/u met jouw fiets is ook echt wel behoorlijk. Altijd fijn om lekker naar beneden te gaan.

Vandaag niet al te veel gedaan. Ik was vanavond uitgenodigd om naar instrumenten te komen kijken bij een bouwer. Geheel ongepland toch weer een instrument gekocht. Wel iets wat ik al lang zoek, maar de zoektocht had opgegeven. Nu is dit financieel niet heel handig, maar kon hem niet laten staan.

Morgen schijnt het minder goed weer te worden. Hopelijk heb ik morgen de mazzel dat mijn moeder kan rijden. Anders toch maar fietsen en wat droge kleren mee.

Gek genoeg wil ik dus nu oefenen met de eenwieler nu het juist slechter weer wordt. Dat is wat minder handig.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 06:37

Thami schreef:
Goh zou dat een fietser kwaaltje zijn? Ik heb daar ook last van, maar meer zoals Maaike bij vochtig weer. En op de fiets gelukkig minder last van dan als ik buiten loop. Wintertenen heb ik ook, dat vind ik een stuk moeilijker te managen.
Toch fiets uitsluitend buiten, heb dat nodig om mijn hoofd leeg te maken en energie op te doen :)

Volgens mij komt het veel bij vrouwen voor , en dan vanaf een bepaalde leeftijd .
Ik heb het gelukkig alleen aan de handen , kan ook in combinatie van kou en als ik intensief heb gesport .
Zelfs gisteren op het werk had ik al steen koude handen , terwijl er nog mensen in een T-shirt lopen .
Handschoenen vind ik ook lastig , krijg net als Maaike snel "zweet" handen , en dan krijg je weer koude handen .
Moet wel zeggen dat het de laatste twee jaar beter geworden is ,maar ik heb gewoon een hekel aan kou en aan vies worden _O-

@Marlies ; ben benieuwd of je bikefitter sessie het geneste resultaat geeft +:)+

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 22:20

Vandaag geef ik de binnenfietsers helemaal gelijk, wat een rotweer!
Ik heb maar overgeslagen, hoop dat ik morgen voor werk nog een wegrondje kan doen

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 06:41

Thami schreef:
Vandaag geef ik de binnenfietsers helemaal gelijk, wat een rotweer!
Ik heb maar overgeslagen, hoop dat ik morgen voor werk nog een wegrondje kan doen

+:)+

Ik heb een uurtje binnen gezweet

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 08:29

Ik heb in de sportschool staan zweten. Vanavond de fietsen op de tacx wn kickr zetten en het Swift abo maar weer activeren. Ze staan bij ons boven in een slaapkamer die verder niet wordt gebruikt, dus ze staan ook niet in de weg.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 13:37

@Padoertje ; altijd fijn als je de set-up kunt laten staan :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:53

Ik zit nog steeds te twijfelen om toch een tacx oid aan te schaffen. Maar ik ben zo slecht te motiveren voor binnen sporten.

Vanaf november ben ik de woensdag middag vrij, dus dan hoop ik dat ik lekker overdag kan sporten.

Gisteren zouden we gaan wandelen, loop de deur uit, bos in (dat is 10 mtr bij ons), komt er een hond op ons af, helemaal blij dat ie ons zag, springen, aandacht enz. Maar geen baasje in het zicht, dus hond bij de halsband gepakt, broekriem er aan en een tijdje er mee gewacht, toen na 5 minuten geen baasje maar mee genomen naar huis.

Dier in de schuur, dierenbescherming gebeld, die hebben de melding genoteerd en er zou een ambulance komen om de chip uit te lezen.
Riem en wat te eten en drinken geregeld, nog een keer een rondje mee gelopen/laten plassen, in de hoop de baas te zien. Even bij de rijvereniging gekeken of daar iemand een hond mistte, niets.
Facebook afgespeurd, geen melding gevonden. Na een tijdje toch maar zelf de boel op Facebook gezet en gedeeld via bekenden, toen hadden we gelukkig binnen no time de eigenaar.

Dier bleek vanaf half 5 zoek te zijn, wij vonden haar om 19 uur. Gelukkig liep ze dus zo bij ons in de armen en kon ze weer herenigd worden met de baas.

Van het wandelen is niets gekomen haha.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 14:58

Jeetje! Wat een verhaal! Ik ben blij dat de hond weer verenigd is met zijn baasjes.

Ik ben trouwens wel blij met de Tacx in de wintermaanden, zo kan ik toch aan mijn conditie blijven werken wanneer het nat, koud en donker is. Wel heb ik een permanente setup staan, zodat ik geen drempel heb.

Maar momenteel fiets of sport ik even niet. Ik ben ontzettend verkouden en overal zit snot… ik ben zo benauwd dat de gedachte aan sport al genoeg is.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 15:55

Marlies dat is een heel avontuur zo met een weggelopen hond! Fijn dat je hem kon vangen en de eigenaar opsporen voor die mee was met de dierenambulance.

Balen Maaike dat je nu ziekjes bent, hopelijk voor het weekend weer wat opgeknapt.

Echt een mooie dag vandaag, en in Duitsland is het een feestdag. Dus vanochtend een leuk rondje gedaan met een clubgenootje uit de buurt :)
Ik moest best trappen, zij was op haar snelle racefiets, ik met de hybride gravel/race. Er was ook echt veel wind. Straten ook vies en veel takken, dan ben ik weer blij met wat bredere bandjes :)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 17:43

MarliesV schreef:
Ik zit nog steeds te twijfelen om toch een tacx oid aan te schaffen. Maar ik ben zo slecht te motiveren voor binnen sporten.

Zo,n ding is altijd handig , en hij vreet geen brood .
Gebruikt ook nog altijd goed te verkopen .

Wat een gedoe met de loslopende hond zeg , gelukkig is alles weer op z,n pootjes gekomen .

@Maatke ; beterschap :(:) , gaat het vandaag al beter ?

Zo , de eerste werkweek na de vakantie zit er weer op , weekend .
Zo nog even mijn interval training van gisteren inhalen ( fietsen binnen ) .

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 19:19

Hier gaat het weer wat stiller worden de komende maanden , volgende week gaat mijn leenfiets weer terug naar zijn baasje :o

Plannen voor de nieuwe fiets zijn er zeker , maar ik ben ook bezig met wat meer plannen omtrent fietsen.
Er is niet echt zekerheid meer of mijn werk bij mij blijft passen, en eigenlijk droom ik er al langer van om wat voor mijzelf te gaan beginnen.

Ik dacht eerst aan fotografie, maar tijdens het schoonmaken van de fiets schoot mij een leuk idee te binnen wat ik mij wel zie doen. Ik wil mijn idee nog niet te uitgebreid delen , ik wil het nog helemaal uitwerken op papier en verder in gaan verdiepen.

In ieder geval wil ik mij eerst gaan verdiepen in fietsen en dan met name het technische gedeelte als het gaat om hoe de fiets in elkaar zit. Dit zal wel iets zijn wat ik nodig ben als ik dit echt uit wil gaan voeren. Een voorband eraf halen en er weer opzetten dat lukt wel, maar veel zaken heb ik geen verstand van. Zou ook fijn zijn als ik straks simpele reparaties gewoon zelf uit kan voeren en niet voor elk ding nog naar de fietsenmaker moet.

In de loop van de aankomende maanden zal ik zo nu en dan er wel wat over plaatsen. En uiteraard over de nieuwe fiets.

Binnen fietsen zit er voor mij niet echt in , ik heb er het geduld niet voor en vind het niks aan helaas.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 13:36

T2T nee klopt, qua kosten geen probleem. Maar als ik er toch niet op fiets dan is het ook een sta in de weg. Mijn broertje heeft er wel 1 te leen voor noodgevallen. Misschien met hem is afstemmen of ik die een tijdje kan lenen.

Zebrastreep, logisch dat je leenfiets een keer terug moet. Ik zou een simpele tweedehands fiets aanschaffen voor nu om toch lekker door te rijden. Zonder fiets lijkt me een drama.

Qua techniek is veel doen echt de truc. Ik heb net het velglint en de buitenband vervangen van mijn mbt, nieuwe sealant, nieuw ventiel en klaar. Had lucht lekkage sinds twee weken, dus nu alles maar vervangen, geen zin in gedoe onderweg.

Morgen lekker rondje op de mtb in de planning, fiets is er dus weer klaar voor.

Maaike, hoe is het?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 20:11

@zebrastreep, is het geen idee om een goedkope, misschien wat simpelere mountainbike tweedehands te kopen zodat je wel kunt fietsen?!? Ik weet hoeveel goed het je doet om af en toe even je hoofd leeg te maken op de fiets. Dan kun je daarnaast verder sparen voor je droomfiets.

Ik ben weer bijna terug bij normaal. Ik snif af en toe nog wat en soms nog een kucheltje, maar gisteren knapte het steeds meer op. Morgen maar weer eens een ritje maken!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 23:22

Ik mocht de fiets wel langer houden hoor! Maar ik heb vaak een winterstop vanwege het slecht kunnen tegen de kou. En dan betaal ik elke maand voor niks dat vond ik een beetje zonde. Dat geld stop ik liever weer bij het potje van de nieuwe fiets.

Ik heb gelukkig mijn twee paardjes nog <3 ik begin nu weer heel actief met het oppakken van mijn jonge paard. Ik merk dat ik daar ook veel beter mijn hoofd leeg kan maken dan eerst. Het gaat met mijn jonge paard momenteel erg goed en het voelt nu niet meer als strijd maar we gaan mooi richting harmonie en fijn samenwerken. Plus ze is nu drachtig dus ik wil haar ook extra zorg kunnen bieden. Het fietsen zou er dan toch wat bij inschieten.

Met mooi weer en zomer zou ik er veel meer moeite mee hebben dat ik niet kan fietsen. Ik verwacht toch ook wel weer deze winter dat er veel water gaat vallen en de routes grotendeels weer dichtgaan.

Wel wil ik nog eens gaan kijken naar een tweedehands wielrenfiets niet al te duur , maar puur om het eens echt te gaan proberen.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 08:32

MarliesV schreef:
T2T nee klopt, qua kosten geen probleem. Maar als ik er toch niet op fiets dan is het ook een sta in de weg.

Gelukkig nemen ze in elkaar gevouwen niet veel plaats in .
In de zomertijd vouw ik hem ook altijd samen .
Maar he , het zijn maar tips he . :j

@Zebrastreep , spannend wat het gaat worden qua werk bij jou dan +:)+ .
Succes iig met je keuzes .

Zo , vandaag in twee weken start ik in Poreč .
Het gaat echt opschieten nu .Vandaag nog een lang blok van bijna 4 uur fietsen en een half uurtje
hardlopen .
Gisteren had ik een duurloop van 14 km , en die ging best lekker voor mijn gevoel .
Hopelijk kan ik na een toch wel bewogen jaar , met Poreč het seizoen toch mooi afronden .