Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 14:05

Pittig Marjo.. Hopelijk snel zelf weer wat beter!

Yonker hernia aii dat is wel echt minder.. Wel fijn die spulletjes die je kan overnemen zo heb ik hier ook van mijn beste vriendin al veel gehad, die heeft een kleine van 9 weken en Joolz kinderwagen compleet overgenomen van mijn neefje+nog heel veel kleertjes gekregen. Zo fijn!

Hier gaan we niet voor de 22 weken prik. Ik heb er minder problemen mee dan mijn vriend, maar toch samen besloten om het niet te doen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 14:45

Heb je er rekening mee gehouden dat in regio Cromvoirt de vaccinatiegraad met 10,1% gedaald is t.o.v. 2019? En dat daarmee de kans op een uitbraak in dat gebied toeneemt (nog even los van reisbewegingen die je zal maken)?

https://www.ad.nl/binnenland/vaccinatie ... ~a83aa870/

Ik snap de afweging misschien nog als je in een regio woont waar de vaccinatiegraad erg hoog is. Maar zou dit soort info zeker meenemen in de keuze. Wil er verder geen discussietopic van maken, dus zal er niet over doorgaan.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 14:50

Ik hoorde vandaag op de radio over die vaccinatiegraad, dat die zo laag is de laatste jaren... Dat vind ik stiekem toch ook wel beetje spannend. Ik vraag me eigenlijk ook vooral af waarom je niet voor een 22 weken prik gaat, is het risico dat er iets gebeurd dan aanwezig? Gewoon oprecht nieuwsgierigheid en niet om een discussie idd te starten. :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:30

Ik heb van meerdere vriendinnen met kleine kinderen gehoord dat dit in die tijd nog niet eens aan de orde was en de besmettings graad van kinkhoest is ook niet zo hoog. Het ging er mij om dat mijn kind niet met 8 weken al een prikje zou moeten hebben, maar hoorde dat die dan met 12 hem alsnog moet hebben. Theoretisch gezien is ze dan tot 12 weken iets beschermd, maar de kans erop is zo klein en mijn vriend vind het geen fijn gevoel dat ik mijzelf laat vaccineren met weer iets(ik heb met corona er ook 3 gehaald).

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 16:13

Als jij je als moeder laat vaccineren, heeft je kind de eerste vaccinatie met drie maanden i.p.v twee maanden. Het is niet dat ze dan ‘alsnog’ een prik moeten, maar de eerste vaccinatie is via de moeder gegaan en dat is nu in principe het standaard rijksvaccinatieprogramma. Dus of jij op 22wk+kind op 12, of je kind op 8+12wk. Plus dat je jezelf ook weer beschermt. En aangezien de moeder de grootste besmettingsbron is van kinkhoest bij een baby..
Overigens heb ik als jong kind kinkhoest gehad (wel gewoon gevaccineerd!) en daar ben ik echt echt echt heel ziek van geweest. Echt geen pretje om bij je kind te zien.
Nou ja, ieder z’n eigen keus maar ik zou het niet laten omdat mijn partner ‘het geen fijn idee vindt’.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 17:11

Noeps we zijn voor de Bugaboo Donkey mineral Taupe gegaan, omdat we hopen toch ook snel voor een 2e te gaan en dat het ons gegund is en ze dan veel liever naast elkaar dan achter/onder elkaar hebben. Feit dat die al een jaar of 10 op mijn lijstje staat had ook flink invloed :')
Zo dat was een beste waslijst aan prikken! Maar fijn dat de kleine het dan ook meekrijgt he. Goede, hier komt inderdaad ook de griepprik nog. Jammer wel dat die RS vaccinatie waar het laatst in het nieuws over ging, nog niet beschikbaar is. Anders zou ik die ook zeker hebben genomen :j in mijn stad is de vaccinatiegraad 81% volgens jouw artikel, daar schrok ik wel even van -O-

Dustinlover uiteraard 100% jouw eigen keuze, maar vind het wel jouw keuze of jij voor jezelf een prik oké vind in plaats van die van je partner. Of je het voor het kind doet uiteraard van beide, al zeg ik tot bevalling wel mijn lijf, mijn keuze. Het is inderdaad of 2 prikken voor de kleine na de bevalling, of 1. Maar respect voor ieder zijn keuze hoor! :j
Hoe gaat het nu met je rug- en bandenpijn? Minder last hoop ik? :)

@Cynthier hoe gaat het nu bij jou na jullie spannende nacht? Hopelijk alles oké?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:57

Ik heb afgelopen maandag de 22 weken prik gehaald. Vorige zwangerschap ook gedaan, toen werd hij alleen helaas voor de 37 weken geboren waardoor hij alsnog de vaccinatie zelf moest krijgen. Ik had graag gezien dat hij dat wat weken later had kunnen krijgen!

Mag ik vragen welke vitamines jullie slikken (2e en straks 3e trimester?)

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:57

Interessant om te lezen hoe er hier over de vaccinaties gedacht wordt. De 22 weken prik hebben ze hier niet dus die hebt ik ook niet genomen. Het vaccinatie schema hier is ook een stukje anders dan in NL Na 1 week krijgen ze een prik voor tuberculose en de andere vaccinaties komen over het algemeen eerder dan in NL.

Set_Elkol, naja ik heb dus ijzertabletten geprobeerd voor 3 dagen, daar ziek van en nu slik ik dus niks extra’s meer. Let gewoon goed op mijn voeding. Veel fruit, vis, extra bladgroente en pap sochtends die hier bestaat uit verschillende granen en noten.
Ben wel benieuwd wat andere extra nemen?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:00

Interessant die verschillen he Pressent. Volgens mij zit er ook nog weer verschil tussen Nederland en België en wanneer kindjes daar welke vaccinaties krijgen. Is TB een groot probleem daar, dat ze al zo vroeg vaccineren?

@Set_elkol ik slik vitamine C, D, calcium, zink en magnesium, en jij?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 10:29

Ivm beetje grieperig en druk niet zoveel gereageerd, welmee gelezen.

Probeer even wat te reageren.

Bij ons was het begin een hele pittige periode voor wat privé redenen. Ons zoontje was gelukkig nooit een heel moeilijk kindje. Desondanks ben ik wel van mening dat het na ca 6 maanden makkelijker wordt.

Vind de verandering van 1 naar 2 kindjes wel heel spannend. Enerzijds weet je nu hoe alles werkt anderzijds moet je je aandacht nu verdelen,dus wat doe je als 2 kindjes van streek hebt? Ach ook daar zullen we wel een weg in vinden.

Qua borstvoeding wil ik heel graag BV geven, zal ookeen lactatie kundige inschakelen indien nodig
Ons zoontje krijgt ook nog steeds BV hoop zelfs dat ik hem nog kan gaan voeden.

Wbt vaccinaties staat volgende week mijn 22 weken prik gepland en ga ook griepprik halen en nog de covid prik. Vind het zelf alleen maar prettig als mijn kindje zoveel mogelijk bescherming mee krijgt.

Yonker schreef:
Ja het geeft ook zeker wel een verrijking daar ben ik van overtuigd hoor!
Maar ik was bijv gisteren het een goede vriendin vertellen die kinderen eigenlijk niet zo heel leuk vind... en ik zou haar graag nog zien in de toekomst zonder een kindje dan maar het zal voor mij een stuk moeilijker worden omdat ik bijv mijn ouders ook niet altijd wil belasten met oppassen. Zelfde geldt voor sporten... dat deed ik minimaal 2x per week in de avond maar dat zie ik mezelf gewoon niet meer doen straks met een klein kindje gezien ik dan altijd oppas moet regelen. Zijn allemaal dingen waar ik nu al over nadenk, wat ik ook gewoon moet laten gebeuren natuurlijk maar dat beangstigd me ook wel een klein beetje :=

Zeker voor jou die het zonder partner moet doen zal dat zeker lastig zijn. Al zul ook jij je weg er in kunnen vinden!

Barbabientje: hopelijk dan dit keer geen postnatale depressie :(:)

Set_Elkol schreef:
Ik heb bijna 10 maanden fulltime gekolfd, als de borstvoeding nu niet lukt ga ik dat nooit meer doen want het was echt heel erg zwaar. Ik hoop dat borstvoeding live nu gaat lukken.

Zoveel respect voor fulltime kolven dat is zo pittig!

Yipee schreef:
Fijn om jullie verhalen te horen over jullie eerste baby! Heel divers maar met als gemeenschappelijke deler dat jullie alles met liefde doen en ook veel liefde terug krijgen. :) Ook fijn om te horen dat er een leven is na een baby en dat je veel kunt combineren met wat creativiteit haha.

Hier hou ik maar aan vast. ;)

Ooit zijn ze oud genoeg dat je minder hoeft te zorgen en mee kunnen helpen is het huishouden. Onze kleine man is echt een verrijking in ons leven, overigens "helpt" nu al mee ik het huishouden. Als het zou kunnen doet hij zuigen en dweilen maar doet iig mee helpen met de tafel dekken (vindt hij super leuk :') )

Wij hebben paddock paradise (pension) met nu 12 paarden, werken beidde ook nog ruim 24 uur per week in de zorg. En ook wij krijgen er altijd een mouw aan gepast. Gaan vaak de paarden verzorgen als ons zoontje in bed ligt met een babyphone die tot 3 km afstand gaat (zo ver is het uiteraard niet).

Marjo: hoe oud is je dochtertje nu? Tandjes of toch weer regressie misschien? Slaapt ze meestal wel door? Hier slaapt hij sinds ca dat hij 1.5 jaar is pas door (meestal dan)

Hoop dat je ondertussen van je buikgriep af bent.

Hier al 2 weken aan het hoesten en snotteren, hoofdpijn. Maar net niet ziek genoeg om me ziek te melden. Ben steeds super benauwd door warmte, verkouden, minder ruimte bij m'n longen.

@yonker: hopelijk blijven je klachten met hernia beperkt dan. Jinte/mijn vrouw heeft meerdere rugoperaties gehad allen hernia gerelateerd. Zou je niet zoiets als een tense mogen gebruiken tijdens je zwangerschap indien je pijnklachten te onprettig zijn?

Wij hebben/doen ook veel tweedehands. Niks mis mee!

Mocht je een jongetje krijgen we gaan binnenkort de kleertjes van ons zoontje uit zoeken hij was een oktober kindje dus denk dat 50/56 qua temperatuur nog goed zou moeten zijn. Pb maar indien je interesse hebt.

Bellex: AG slim meteen een dubbele die ook enkeltw gebruiken is, wij willen nu ook voor een dubbele gaan kijken, maar juist wel achter elkaar omdat dat smaller is.

Set_Elkol schreef:
Ik heb afgelopen maandag de 22 weken prik gehaald. Vorige zwangerschap ook gedaan, toen werd hij alleen helaas voor de 37 weken geboren waardoor hij alsnog de vaccinatie zelf moest krijgen. Ik had graag gezien dat hij dat wat weken later had kunnen krijgen!

Mag ik vragen welke vitamines jullie slikken (2e en straks 3e trimester?)

Ik slik gewoon een zwanger multi vit met nog foliumzuur en visolie huismerk kruidvat en daarnaast calcium tabletten omdat ik niet aan de 5 melkproducten per dag kom. Had gevraagd aan verloskundige, was niet nodig de multi vit maar kan je gewoon blijven slikken. Gezonde voeding was belangrijker.

pressent schreef:
Interessant om te lezen hoe er hier over de vaccinaties gedacht wordt. De 22 weken prik hebben ze hier niet dus die hebt ik ook niet genomen. Het vaccinatie schema hier is ook een stukje anders dan in NL Na 1 week krijgen ze een prik voor tuberculose en de andere vaccinaties komen over het algemeen eerder dan in NL.

Set_Elkol, naja ik heb dus ijzertabletten geprobeerd voor 3 dagen, daar ziek van en nu slik ik dus niks extra’s meer. Let gewoon goed op mijn voeding. Veel fruit, vis, extra bladgroente en pap sochtends die hier bestaat uit verschillende granen en noten.
Ben wel benieuwd wat andere extra nemen?

Je hebt vast geen roosvicee ijzer bij jullie? :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:36

Ik vond juist na 6 maanden zwaarder worden want ons zoontje begon toen slechter te slapen :+

Ik slik nu Vitakruid mama dag en nacht, dus eentje bij ontbijt en eentje in de avond. Die is niet alleen voor foliumzuur maar een heel mengsel. Ik twijfelde alleen of ik het opnieuw ga bestellen nu het op is of een andere samengestelde.

Bedankt voor de respect voor fulltime kolven <3

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:56

Ik slik Davitamon Foliumzuur met Vitamine D. Merk daar verder nooit zoveel van. Met gezonde en veelzijdige voeding zal je toch wel een heel eind komen...

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 18:19

Ik heb zwanger van Kruidvat, maar twijfel of ik calcium bij ga slikken. Red dat ook moeilijk, maar was bij F ook en daar ook niks bij geslikt.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 18:30

Set_Elkol schreef:
Ik vond juist na 6 maanden zwaarder worden want ons zoontje begon toen slechter te slapen :+

Ik slik nu Vitakruid mama dag en nacht, dus eentje bij ontbijt en eentje in de avond. Die is niet alleen voor foliumzuur maar een heel mengsel. Ik twijfelde alleen of ik het opnieuw ga bestellen nu het op is of een andere samengestelde.

Bedankt voor de respect voor fulltime kolven <3

Arjen Lubach had eerder deze week een leuk item over oa. Vitakruid :=

Ik slik nu nog foliumzuur+vitD (van kruitvat) en vegan omega 3. Kan wel eens bijhouden of ik genoeg calcium binnenkrijg en anders calcium+vitD gaan slikken ipv foliumzuur.

Pfoeh ik hoop echt dat het moment gauw aan gaat breken waarop ik wat meer energie heb ‘s avonds :Z. Nou had mijn dochter gisteravond en vannacht ook enorm lopen spoken (ALTIJD als ik er een nacht alleen voor sta) dus dat helpt ook niet mee. Resumé: ik lig voor pampus op de bank, kind is ook moe van het nachtbraken en kijkt kikker en man is patat halen :+

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 18:45

Slapen jullie kindjes altijd zo slecht? Of is het echt sinds jullie zwanger zijn?

Merk dat F hier echt veeeeeeeel meer (lees 1000x) op een dag :+ mama roept..

Zelfs als m’n vriend thuis is :=

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 19:02

Haha arjen lubach is leuk, wat ik slik is eigenlijk gewoon een multivitamine maar ik vroeg het inderdaad ook hier omdat ik vitamine en supplement land af en toe maar lastig vind en onduidelijk.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 19:11

Barbabientje schreef:
Slapen jullie kindjes altijd zo slecht? Of is het echt sinds jullie zwanger zijn?

Merk dat F hier echt veeeeeeeel meer (lees 1000x) op een dag :+ mama roept..

Zelfs als m’n vriend thuis is :=

Ze slaapt sinds een paar weken ineens de meeste nachten door. De vermoeidheid van de gebroken nachten is grotendeels vervangen door de intense zwangerschapsmoeheid. En op sommige dagen dus dubbelop :=. Ze is ook enorm mamaplak! Toen we haar dinsdag samen van het KDV haalden wilde ze niet in de kinderwagen, niet lopen, niet bij m’n man op de nek, maar ik moest haar tillen. Het is maar een paar minuten lopen maar met 12 kilo worstelende peuter geen pretje. :D

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 22:40

Poeh, pittig zo’n hernia, Yonker. Hopelijk valt het mee naarmate de zwangerschap vordert. Fijn als je zo veel spullen over kunt nemen. Hier ook veel Vinted. Is echt een soort sport geworden!

Mooie wagen, Bellex!!

Wat goed dat jullie allemaal aan de vitamines zijn. Ik vergeet ze altijd te slikken. Zucht.

Maartje, Welke babyfoon hebben jullie dat die zo ver bereik (en dus ook buitenshuis) heeft? Dochter is bijna 1,5 jaar. Dus vermoed sprong 10, want ze heeft alle kenmerken daarvan. Ze sliep hiervoor niet altijd door.

Oh Noeps, soms heb je van die dagen!

Hier gaat het met de buikgriep gelukkig de goede kant op! Dus even flink chocola gegeten vanavond om weer wat in te halen, haha!

Ik doe wel de 22 weken prik. Hier ook als kind kinkhoest gehad en wat een drama is dat. Was wel op de middelbare pas, maar ik kon nauwelijks naar school fietsen of ik moest gewoon overgeven van het hoesten.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 11:39

Vinted is inderdaad zo leuk, zoveel pareltjes te vinden! :D

Wat naar van de hernia Yonker, ik hoop dat het beter wordt of in elk geval niet slechter. Ik heb zelf zwangerschap ischias en merk dat het steeds erger wordt. Eerst alleen pijn in mijn bil en moeilijk op mijn been kunnen staan als ik overeind kom van de bank, en ook draaien in bed doet echt zeer. Maar nu voelt ook mijn voet kouder en doof, erg vervelend. Ik ga maandag naar de huisarts, ik heb al fysio maar hoop op nog meer handvaten.

CynThier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 11:51

Bellex schreef:
@Cynthier hoe gaat het nu bij jou na jullie spannende nacht? Hopelijk alles oké?

Lief dat je ernaar vraagt :)

De kleine doet het goed, dat is het belangrijkste.

Vandaag heb ik de 20 weken echo gehad, deze was ook helemaal prima. Het enige wat ze voor nu hebben gezien is dat 1 niertje iets groter is (5.3 ipv onder 5). Voor nu geen zorgen want het komt vaker bij jongens voor.

Wel met de echoscopisch over de bloeding gehad, zij heeft de placenta nog even dubbel gecheckt en kon voor nu gelukkig geen "schade" zien.

Ik moet nu wel extra op controles komen vanaf 28 weken moet ik elke 4 weken komen, en met bloedingen tussendoor extra.

Verder is het vooral mentaal dat we echt erg geschrokken zijn dat het dus zomaar ineens kan komen betreft bloedingen. Risico's bespreken als het vaker voorkomt werken dan ook niet echt mee :roll:

Voor nu doe ik vooral wat goed voelt en heel rustig aan, dit is ook zeker het advies vanuit de verloskundige.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:04

Noeps wat pittig zo'n nacht als je er alleen voor staat en toch al zo'n last hebt van vermoeidheid!

Set_Elkol ah dat klinkt naar die ichsias zeg, is dat iets dat na bevalling (meteen) over is of heeft het langer herstel nodig?

Cynthier wat fijn dat de kleine het goed doet en de 20-weken echo goed was, fijn dat ze er geen zorgen over hadden. Goed dat ze je ook extra in de gaten houden nu. Logisch dat het mentaal er even in heeft gehakt, lijkt me zo schrikken! En top om inderdaad je gevoel te volgen, uiteindelijk werkt dat het beste ook mentaal :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:49

Gelukkig geen schade gezien CynThier! En fijn dat ze je goed in de gaten houden. Dat is toch echt wel netjes geregeld allemaal in NL.

Ik ben vanochtend ook voor een extra check geweest. Gisteravond begon er een hele rare, hevige buikpijn (alsof je steken hebt, maar dan aan één kant en niet weg te puffen of doorheen te ademen). En dat kwam vanochtend terug. Maar de baby is gelukkig helemaal oké. Nu hopen dat die pijn snel weggaat.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:04

Fijn dat de 20 weken echo goed is Cynthier! Duimen dat het goed blijft gaan.

O jeetje Doubtless dat is wel schrikken, gelukkig is de kleine oke en hopelijk ben je snel van de pijn af :(:)

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 07:48

Fijn dat de 20 weken echo goed was, Cynthier! En alleen maar mooi dat ze je even goed in de gaten houden. Je gevoel volgen en rustig aan doen.

Gek dat je zo’n pijn hebt, Doubtless. Gelukkig alles oké, maar wat dachten ze dat het was?

Hier de laatste dagen af en toe wat harde buiken, oftewel… ik doe weer te veel. Maar afremmen is niet helemaal mijn ding. Straks even paardrijden, uitmesten en daarna redelijk rustig aan doen.

Vorige zwangerschap heb ik centering pregnancy gedaan. Zijn hier nog dames die dat doen/gaan doen? Ik vond dat toen heel leuk, maar voor een tweede niet echt iets toevoegen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:01

Cynthier wat fijn dat de 20wkn echo goed was en dat ze je goed blijven volgen.

Doubtless, hoe gaat het nu?

Over centering pregnancy: Op de een of andere manier trekt mij dat niet zo. Volgens mij was CP ooit bedoeld voor zwangeren in achterstandssituaties en is het uitgewaaierd naar een bredere doelgroep. Ik heb juist zo ongeveer het tegenovergestelde met een caseload verloskundige, dus één verloskundige die de hele zwangerschap en bevalling begeleidt. Overigens heb ik de vorige zwangerschap wel bij Mom in Balance gesport en dat ga ik straks ook weer doen. Ik vond het daar wel heel leuk om zowel met andere zwangeren als recent bevallen vrouwen samen te sporten, juist ook omdat je niet allemaal in hetzelfde stadium zit.