Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:45

Urbanus schreef:
_San87_ schreef:
Ik mis alleen wat de leugens zijn?

Ja, het is een heel beknopt artikel. Verder dan mijn stukje in quote gaat het ook niet.

Jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:46

secricible schreef:
Los van deze casus blijf ik het een ingewikkeld hersenspinsel vinden: wanneer is iemand voldoende vrouw voor een plek waar man en vrouw gescheiden worden.
Ik denk aan de casus van een verkrachter die daarna zei zich te associëren met vrouw zijn en naar een vrouwengevangenis wilde.
Maar denk ook aan
- een blijf van mijn lijf huis.
- een vrouwelijke kleedkamer?

Er ontstaat, in alle tolerantie, nu een grijs gebied dat voor mij wel schuurt aan een gevoel van veiligheid voor mij als vrouw.

Wellicht is het ook wel een nondiscussie die in de praktijk geen problemen oplevert maar het is wel iets waar ik in deze discussie vaak over denk.

Begrijpelijk toch?

Hoewel ik denk dat je niet alles op voor kunt zijn, is er niks mis mee voorzichtig te zijn. Ongeacht welke geaardheid,gender, seksuele voorkeur ect...dan ook

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:48

secricible schreef:
Los van deze casus blijf ik het een ingewikkeld hersenspinsel vinden: wanneer is iemand voldoende vrouw voor een plek waar man en vrouw gescheiden worden.

Ik denk dan ook dat je dat niet altijd moet willen oplossen met algemene regels, maar ook gewoon situatie per situatie kunt bekijken. Sommige van die situaties blijven moeilijk (maar waarom zou het erg zijn om soms een moeilijke situatie tegen te komen?)

Veel problemen zijn te (op z'n minst gedeeltelijk) te voorkomen door vooral te werken aan de dingen die inderdaad de veiligheid vergroten. Dat is bijvoorbeeld een veilig sociaal klimaat, waar dingen in redelijkheid bespreekbaar zijn en meestal de-escalerend behandeld worden zonder genegeerd of weggemoffeld te worde), her en der wat praktische veiligheidsmaatregelen, en verder handhaving van daadwerkelijk grensoverschrijdend gedrag, gekoppeld aan het gedrag en niet aan persoonskenmerken.

En dan hoeven veel van deze dingen niet per se een issue te zijn. Want dan kun je een misdragende huisgenoot gewoon het huis uit zetten. (Iets wat wij bv ook hebben moeten doen met een huisgenoot. Er was niets wat we vooraf hadden kunnen weten of moeten weten... maar op zeker moment was de situatie onhoudbaar. De situatie bleef behoorlijk veilig omdat de verhuurder de zorgen serieus nam, en snel meedacht met een oplossing. Dat werkt beter dan welke vooraf discriminerende maatregel dan ook.)

Urbanus

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:51

Ik zit op een feestje dus kan niet echt googlen maar zijn er cijfers over seksueel geweld dóór transgenders?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 22:02

Ik kan ze niet vinden Urbanus. Ik betwijfel ook of ze er zijn. Want dan ontstaat een beetje hetzelfde probleem.
Is een langford, er vanuitgaande dat hij een man is die zich kleed als man maar zegt te identificeren met vrouw-zijn dan een transgender en wordt hij gezien als een transgender die seksueel geweld pleegt?
Of is hij gewoon een oetlul die een kans heeft gezien transgender-vriendelijke wetgeving gruwelijk te misbruiken?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 22:05

Shadow0 schreef:
Veel problemen zijn te (op z'n minst gedeeltelijk) te voorkomen door vooral te werken aan de dingen die inderdaad de veiligheid vergroten.

Mmm, hierbij zou ik nog toe willen voegen: dit gaat dus niet om veiligheid om cisvrouwen te beschermen tegen seksueel misbruik door transvrouwen, want dat is meestal het probleem niet. (Ik heb die cijfers niet paraat behalve dat ik weet dat transvrouwen veel vaker slachtoffer zijn. Vaker slachtoffer dan dader en vaker slachtoffer dan cisvrouwen.)

Maar wel: ik snap dat mensen die slachtoffer zijn van seksueel / relatiegeweld een situatie veel sneller als onveilig zullen identificeren en dan ook uit hun overleving zullen reageren. Door een veilige omgeving te bieden kun je elkaar veel makkelijker zien als allebei slachtoffer van geweld, in plaats van getriggerd te worden. En dat vergroot de veiligheid op een manier die respect aan iedereen toont, zonder dat het ten koste van iemand hoeft te gaan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 22:08

De eigenlijke rechtszaak is wat mij betreft belachelijk.

Die gaat namelijk níet over of daar in huis al dan niet fatsoensgrenzen overschreden zijn, en door wíe dan, maar om het volgende;

De studentenvereniging (gericht op vrouwen) is aangeklaagd omdat ze een transvrouw accepteren.

Als die zaak gewonnen wordt, betekent dat dús dat exclusief vrouwenclubs male to female transmensen mogen weigeren.

Gewoon altijd, puur omdat ze trans zijn.

(
Dus niet omdat er mogelijk (maar niet eens zeker) 1 iemand over de schreef gegaan is, díe weigeren, nee;
Àlle trans vrouwen puur om het feit dat ze trans zijn.

Voor mij valt dat onder dikke vette enorme discriminatie.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 22:12

Ik ben het helemaal met je eens, Femke_Tweety. En daardoor kan ik me ook niet van de indruk ontdoen, dat (ongeacht of de betreffende persoon sexueel grensoverschrijdend gedrag heeft getoond of niet) het een casus is die gretig gebruikt wordt om transgenders negatief te belichten en de intolerantie aan te wakkeren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 22:14

secricible schreef:
Ik kan ze niet vinden Urbanus. Ik betwijfel ook of ze er zijn. Want dan ontstaat een beetje hetzelfde probleem.
Is een langford, er vanuitgaande dat hij een man is die zich kleed als man maar zegt te identificeren met vrouw-zijn dan een transgender en wordt hij gezien als een transgender die seksueel geweld pleegt?
Of is hij gewoon een oetlul die een kans heeft gezien transgender-vriendelijke wetgeving gruwelijk te misbruiken?

Ze is in 2015 in transitie gegaan dus officieel een (trans)vrouw.

Als ze iets uitvreet zal ze dus als transgender veroordeeld worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 23:51

secricible schreef:
Ik denk aan de casus van een verkrachter die daarna zei zich te associëren met vrouw zijn en naar een vrouwengevangenis wilde.
Maar denk ook aan

Er ontstaat, in alle tolerantie, nu een grijs gebied dat voor mij wel schuurt aan een gevoel van veiligheid voor mij als vrouw.

Wellicht is het ook wel een nondiscussie die in de praktijk geen problemen oplevert maar het is wel iets waar ik in deze discussie vaak over denk.

Statistisch gezien zijn transvrouwen vaker slachtoffer van seksueel geweld dan cis vrouwen, en is het onwaarschijnlijker dat je door een transvrouw aangerand wordt dan door een andere cis vrouw.
Transgender mensen worden sowieso het vaakst slachtoffer van geweld. Dus zou je een transvrouw uit een blijf van mijn lijfhuis weren, dan breng je ze in serieus gevaar.

Uit de Guardian: https://www.theguardian.com/uk-news/202 ... n-sturgeon

Asked directly by Ross if it was safe for female prisoners to be in the same facility as a double rapist, Sturgeon responded: “Firstly, in general, any prisoner who poses a risk of sexual offending is segregated from other prisoners, including during any period of risk assessment.

“Secondly, there is no automatic right for a trans woman convicted of a crime to serve their sentence in a female prison, even if they have a gender recognition certificate. Every case is subjected to rigorous individual risk assessment and as part of that the safety of other prisoners is paramount.

“Finally, in general terms and perhaps most importantly, I heard the chief executive of Rape Crisis Scotland say yesterday: ‘I don’t see how it’s possible to have a rapist within a female prison.’ And so let me be very clear, I agree with that statement.”

But Sturgeon also underlined it was important during such exchanges “that we do not even inadvertently suggest that somehow trans women pose an inherent threat to women”. She added: “Predatory men, as has always been the case, are the risk to women. However, as with any group in society, a small number of trans people will offend and where that relates to sexual offending, public concern is understandable.”

De reden dat Isla Bryson niet naar de vrouwengevangenis ging is omdat ze een verkrachter is, niet omdat ze trans is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 08:08

Citaat:
Statistisch gezien zijn transvrouwen vaker slachtoffer van seksueel geweld dan cis vrouwen, en is het onwaarschijnlijker dat je door een transvrouw aangerand wordt dan door een andere cis vrouw.
Transgender mensen worden sowieso het vaakst slachtoffer van geweld. Dus zou je een transvrouw uit een blijf van mijn lijfhuis weren, dan breng je ze in serieus gevaar.

Ongetwijfeld dat transvrouwen vaker slachtoffer zijn. Maar dat is geen argument om te zeggen dat ze "dus" altijd naar dat blijf van mijn lijfhuis kunnen.
Shadow legt het goed uit, het gevoel van veiligheid wordt er door aangetast, het gaat niet zo zeer om die vrouwen te beschermen tegen een transvrouw.

Net zo goed als dat je in een blijf van mijn lijfhuis voor mannen niet zomaar een vrouw kan plaatsen "want vrouwen hebben vaker te maken met seksueel geweld".

Overigens zet de oplossing van shadow me wel aan het denken. Ik vraag me af of het in de praktijk ook zo werkt, het oplossen door het gevoel van veiligheid te vergroten, maar het oplossen met algemene regels lijkt in deze bijna ondoenbaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 08:10

secricible schreef:
Citaat:

Ongetwijfeld dat transvrouwen vaker slachtoffer zijn. Maar dat is geen argument om te zeggen dat ze "dus" altijd naar dat blijf van mijn lijfhuis kunnen.
Shadow legt het goed uit, het gevoel van veiligheid wordt er door aangetast, het gaat niet zo zeer om die vrouwen te beschermen tegen een transvrouw.

Net zo goed als dat je in een blijf van mijn lijfhuis voor mannen niet zomaar een vrouw kan plaatsen "want vrouwen hebben vaker te maken met seksueel geweld".

Overigens zet de oplossing van shadow me wel aan het denken. Ik vraag me af of het in de praktijk ook zo werkt, het oplossen door het gevoel van veiligheid te vergroten, maar het oplossen met algemene regels lijkt in deze bijna ondoenbaar.

Waarom niet kijken naar de mate van transitie?
Wanneer is iemand voldoende vrouw?

secricible

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 08:14

Dat noemde in inderdaad eerder maar is volgens mij bijna ondoenbaar. Voor mij wordt de discussie dan iig heel filosofisch, want wanneer ben je dan vrouw genoeg?
Het lijkt ook de transvrouw geen recht te doen.
Hoe zou jij dat voor je zien?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 08:16

Loretta schreef:
Waarom niet kijken naar de mate van transitie?
Wanneer is iemand voldoende vrouw?

Waarom kan iemand een vrouw niet meer verkrachten?
Als-ie zowel z'n penis mist als beide handen heeft laten amputeren?

En dan nog kan je vermoedelijk nog wel manieren vinden om iemand te beschadigen...

Kortom, dat is schijnveiligheid.
Net als cis-mannelijke verkrachters chemisch castreren; dat levert ook niets op, want dan vindt men wel andere manieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 08:16

secricible schreef:
Maar denk ook aan

Maar wat maakt dan dat je je niet veilig voelt? Is je omkleden in een kleedkamer met lesbische of biseksuele vrouwen wel oke? Waar ben je dan precies bang voor?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 08:18

secricible schreef:
Dat noemde in inderdaad eerder maar is volgens mij bijna ondoenbaar. Voor mij wordt de discussie dan iig heel filosofisch, want wanneer ben je dan vrouw genoeg?

De regeling die er altijd geweest was waarbij iemand een operatie ondergaan moest hebben om als vrouw gezien te worden heeft volgens mij altijd voldoende gewerkt.
Veel transvrouwen gaan gewoon op tussen de vrouwen zoneer probleem.
Ik snap dat het lastiger wordt wanneer iemand er nog heel mannelijk uitziet en nog een penis heeft.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 08:20

Ibbel schreef:
Waarom kan iemand een vrouw niet meer verkrachten?
Als-ie zowel z'n penis mist als beide handen heeft laten amputeren?

En dan nog kan je vermoedelijk nog wel manieren vinden om iemand te beschadigen...

Kortom, dat is schijnveiligheid.
Net als cis-mannelijke verkrachters chemisch castreren; dat levert ook niets op, want dan vindt men wel andere manieren.

Maar als je zo wilt. Waarom zou je dan niet ook gelijk bang worden voor cis vrouwen. Dan moet je je helemaal alleen in je eigen woning opsluiten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 08:22

Voor mezelf sprekend als vrouw die altijd veilig is geweest, dus over alledaagse dingen als een kleedkamer.
Ik zou me niet prettig voelen me om te kleden in een kleedkamer waar ook mannen lopen. Dat is niet heel objectief te maken, maar het voelt niet fijn.
Sterker nog, wellicht is het zelfs hypocriet, want ik ga wel naar een sauna toe waar veel mensen bij elkaar bloot lopen. Maar ben ik in die kleedruimte alleen met een man vind ik dat niet prettig. Dat staat dus los van geaardheid, ik zou me ook niet prettig voelen als die man op zijn voorhoofd geplakt had dat hij homo was.

In andere voorbeelden die ik noem gaat dat nog verder omdat het daar om beschadigde en waarschijnlijk getraumatiseerde vrouwen gaat wiens angst nog veel minder rationeel zullen zijn.

Loretta schreef:
secricible schreef:

De regeling die er altijd geweest was waarbij iemand een operatie ondergaan moest hebben om als vrouw gezien te worden heeft volgens mij altijd voldoende gewerkt.
Veel transvrouwen gaan gewoon op tussen de vrouwen zoneer probleem.
Ik snap dat het lastiger wordt wanneer iemand er nog heel mannelijk uitziet en nog een penis heeft.

Je hebt geen operatie meer nodig om je geslacht aan te passen in je paspoort :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 08:23

Ja, dat is uiteindelijk ook het punt. Je kunt dit nooit dichttimmeren. Niet tegen cismannen en vrouwen, niet tegen transmannen en vrouwen. Daar zit uiteindelijk ook geen verschil in. Je hebt gewoon mensen die die macht willen hebben over een ander. Het is ook niet zozeer lust, het is macht willen hebben. Letterlijk machtsgeil.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 08:25

secricible schreef:
Je hebt geen operatie meer nodig om je geslacht aan te passen in je paspoort :)

Vroeger is dat wel zo geweest. In die tijd was het nauwelijks een discussie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 08:34

Even losstaand van het feit dat ik wc en kleedkamer discussies non-discussies vind omdat er zat mogenlijkheden zijn om gewoon de lay-out van zo‘n ruimte aan te passen naar een meer individuele setting. Groepskleedkamers hebben zijn tijd gehad.

Het blijft naast het geweld tegen transgenders ook een feit dat 1 op de 5 vrouwen te maken heeft gehad met een vorm van sexueel geweld. Veel meisjes worden al jong geleerd op te passen voor geweld en verkrachting en gevoelsveiligheid is daarmee zeker een belangrijk element. Dat diep gewortelde probleem mag ook niet weggewuift worden onder het mom dat een ander nog meer problemen heeft.

Er zijn heus oplossingen die niet de een of de ander onrecht aandoen. Gezien het relatief kleine percentage kan het in veel gevallen gewoon individueel opgelost worden.
In het geval van een misdragende huishenoot hoor je zo‘n individu gewoon de deur te ontzeggen, ongeacht de reden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 08:45

AnnedB schreef:
secricible schreef:
Maar denk ook aan

Maar wat maakt dan dat je je niet veilig voelt? Is je omkleden in een kleedkamer met lesbische of biseksuele vrouwen wel oke? Waar ben je dan precies bang voor?

Even los van of "angst" het goede woord is, het is inmiddels wel ruim bewezen dat de meeste daders van seksueel geweld mannen zijn die een steekje los hebben. Daarnaast hebben lesbische of biseksuele vrouwen gewoon hetzelfde lijf met dezelfde apparatuur dus alleen dat al is anders in mijn ogen.

En dat is dan denk ik ook gelijk een heel groot probleem. Ik geloof niet dat transgenders snel dader zijn van seksueel geweld maar wel mannen die zich dusdanig voor doen en dus ook de transgemeenschap daarmee beschadigen.

En dan kom je ook op waarom transgenders eerder slachtoffer zijn van seksueel geweld omdat ze dus kennelijk sneller bij de mannen geplaatst worden zoals in die gevangenis.

Oplossing zou kunnen zijn, een eigen ruimte voor transgenders, of individuele ruimtes met eigen kamer/ douches etc.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 08:50

AnnedB schreef:
secricible schreef:
Maar denk ook aan

Ik heb te maken gehad met seksueel geweld. Voor mij persoonlijk is het puur het aspect mannelijk en piemel dat zorgt dat ik me oncomfortabel voel in bepaalde omstandigheden. En ik weet dat dat niet rationeel is, toch voel ik me zo. Ik voel ook nog steeds angst wanneer ik een groep mannen/jongens op straat moet passeren.

Ik ben nooit onheus bejegend door vrouwen, enkel door mannen. Een trans vrouw was ooit man en heeft meestal nog (minimale) kenmerken van een man. Ik kan me voorstellen dat dat in een blijf-van-mn-lijf-huis of andere woonvormen enkel voor vrouwen heel confronterend kan zijn. Waarbij ik de schuld niet bij trans personen wil leggen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 08:52

Elisa2 schreef:
En dat is dan denk ik ook gelijk een heel groot probleem. Ik geloof niet dat transgenders snel dader zijn van seksueel geweld maar wel mannen die zich dusdanig voor doen en dus ook de transgemeenschap daarmee beschadigen.

Hoe vaak hoor/lees jij nou in het nieuws dat vrouwen lastig gevallen zijn/aangerand zijn/verkracht zijn waarbij de slachtoffers aangegeven hebben dat ze niets in de gaten hadden tot het te laat was omdat hun verkrachter er als een vrouw uitzag?

Sowieso zou dat voorbedachte rade inhouden - wat bij verkrachtingen ook niet vaak voorkomt. "Ik ga mij vandaag eens als vrouw verkleden en als zodanig in de bosjes op een slachtoffer wachten"

En daarnaast, wat al talloze keren is aangehaald: de meeste verkrachtingen vinden plaats door bekenden, in de familie- of vriendenkring. De "man in de bosjes" is al een uitzondering, en in die subgroep zouden dan dus nog mannen moeten zijn die doen alsof ze vrouw zijn om het zichzelf makkelijker te maken?

Tenzij ik het nieuws niet goed heb bijgehouden, moet ik volgens mij het eerste nieuwsbericht daarover nog tegenkomen...

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 08:54

linnnh schreef:
Fijn voor jou, dat je een hetero vrouw bent. Ik snap dat het daarom ook moeilijk is voor je om te begrijpen dat er 100 vormen zijn, omdat je er zelf niet mee te maken hebt. Jij hoeft je in onze samenleving etc niet aan te passen als (witte) hetero vrouw en wordt geaccepteerd hoe je bent. Probeer je te verplaatsen in hoe een niet witte, niet hetero, niet binaire persoon zich voelt, als er continue mensen zijn die vinden dat diens gevoel of manier van uiten aanstellerij/schreeuw om aandacht/onzekerheid is.

Met alle respect, maar mensen zoals jij zijn de reden dat er nog veel harder geroepen moet worden door de kleine groep die zich anders voelt dan de norm.

Sorry hoor, maar de meeste mensen die hetero zijn en geen andere gevoelens hebben zijn er helemaal prima mee dat er mensen met andere gevoelens zijn, maar het hele geschreeuw er om heen, dat is wat ze zat zijn! Mensen die niet hetero zijn of niet binaire of what ever zijn, hebben er zelf de meeste moeite mee en projecteren het op mensen die wel hetero zijn of leven volgens de norm(heb als hetero geen enkel idee wat de norm is trouwens, maar dat zijn jou woorden)