Een jaar later. Ervaringen na vaccinatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:21

Poekkie schreef:
IMANDRA schreef:

Maar zo wordt je verplicht om een piloot aan te nemen die je niet echt kan inzetten?

Bedoel, ik chargeer het nogal, maar je gaat toch ook geen vrachtwagenchauffeur met een verlopen rijbewijs aannemen?

Nee want een verlopen rijbewijs is een kwalificatie die mist, geen discriminatie.

Een gekwalificeerd iemand weigeren op basis van een medische keuze zou dat wel zijn.

Daarbij is er ook nog de situatie van de piloten die daar al reeds werken en niet willen vaccineren. Ligt gevoelig…

Ik ben niet into de regels voor piloten maar mogelijks kunnen ze voor de meeste vluchten nog wel aan de regels voldoen, al dan niet via testen.

Kan wel zo zijn, maar die medische keuze heeft wel invloed op de inzetbaarheid van de persoon. Ik zou het KLM's goed recht vinden dat ze op voorhand mensen niet aan hoeven nemen die niet willen vaccineren. Die zijn gewoon niet inzetbaar zo lang die restricties actief zijn. En bij de volgende pandemie lopen ze waarschijnlijk tegen hetzelfde aan.

Voor piloten die daar al werken en niet willen vaccineren zal eerst iets anders verzonnen moeten worden. Ander type functie aanbieden. Lukt dat niet, is KLM volgens mij ook in zijn recht om ze te ontslaan. Een ongevaccineerde piloot die nergens heen mag vliegen vanwege de vaccinatie is immers niet inzetbaar en er zijn geen andere pilotenfuncties waarin ze wel hun werk kunnen doen lijkt me? Of wellicht anderen opleiden, misschien dat dat wel kan.

Meen dat dat ook de huidige juridische gang van zaken is, maar kan me vergissen.

Edit: als er middels andere manieren (bijv. testen) de piloten alsnog inzetbaar zijn vind ik het een ander verhaal voor de al aangenomen piloten. Dan is het probleem 'je bent niet inzetbaar' er niet.

Dinopino

Re: Een jaar later. Ervaringen na vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:31

Hoe je het wil noemen maakt niet uit,maar ik ken helaas ook mensen die "allergisch" reageerde op een booster. Mijn vriendin haar nieren werken sindsdien niet meer. De partner van mijn vriendin kreeg een schlaganfall na zijn booster. Lijkt me niet geruststellend wanneer je in een vliegtuig zet en de piloot wordt opeens onwel. Volgens mij is er bij de griep nog niemand in een maal direkt buiten bewustzijn geraakt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:41

In elk geval is het niet aannemen van personeel dat zich niet wil laten vaccineren geen discriminatie, want discriminatie gaat over zaken waar die persoon niets aan kan doen of veranderen zoals een huidskleur.Maar of je je wel of niet wilt laten vaccineren is een keuze.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:47

Dat is niet voor iedereen een keus. Het kan zijn uit geloofoverwegingen of doordat je een bepaalde ziekte hebt. Wat denk je dat een gevaccineerd iemand beter maakt dan iemand die niet gevaccineerd is. Het is toch allang officieel toegegeven, dat gevaccineerd zijn niet voorkomen dat je anderen niet besmet.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:10

Dinopino schreef:
Dat is niet voor iedereen een keus. Het kan zijn uit geloofoverwegingen of doordat je een bepaalde ziekte hebt. Wat denk je dat een gevaccineerd iemand beter maakt dan iemand die niet gevaccineerd is. Het is toch allang officieel toegegeven, dat gevaccineerd zijn niet voorkomen dat je anderen niet besmet.

Niet willen vaccineren niet aangenomen worden valt niet onder discriminatie tenzij iemand een beperking of ziekte heeft waarmee een vaccin niet mogelijk is.

Maar mensen die gewoon gezond zijn en kunnen prikken valt het niet onder discriminatie als je dit heel zwart op wit bekijkt.

Ik erger er mij kapot aan dat mensen misbruik maken van de term discriminatie in vergelijking met corona. Is gewoon onvoldoende kennis over de term discriminatie. Overigens wel interessant om wat in te verdiepen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:30

anjali schreef:
In elk geval is het niet aannemen van personeel dat zich niet wil laten vaccineren geen discriminatie, want discriminatie gaat over zaken waar die persoon niets aan kan doen of veranderen zoals een huidskleur.Maar of je je wel of niet wilt laten vaccineren is een keuze.

No offence maar dat is zwanger worden ook he. En daar maken we wel heibel om als iemand daarom niet aangenomen wordt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:34

maar als je zwanger bent kun je meestal je werkzaamheden gewoon uitvoeren

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:45

Piloot kan nog steeds vliegen toch?
Zijn verantwoording hoe hij het land binnenkomt.
Want voor zover ik weet kan je genoeg landen nog steeds ongevaccineerd binnen.

Ijsland, Mexico, Guatamala, Noorwegen en Zweden zelfs zonder test.

Daarbij gaat het bij zwangeren om de tijd dat ze juist niet werken tijdens zwangerschapsverlof.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 12:56

Needje schreef:
Piloot kan nog steeds vliegen toch?
Zijn verantwoording hoe hij het land binnenkomt.
Want voor zover ik weet kan je genoeg landen nog steeds ongevaccineerd binnen.

Ijsland, Mexico, Guatamala, Noorwegen en Zweden zelfs zonder test.

Daarbij gaat het bij zwangeren om de tijd dat ze juist niet werken tijdens zwangerschapsverlof.

Nee,als personen zonder de juiste papieren meevliegen dan wordt de luchtvaartmaatschappij daarvoor aansprakelijk gesteld.Die hebben alles vantevoren goed te controleren.Sommige landen kom je echt niet in als niet alles volgens hun regels in orde is.Gelijk hebben ze (mits vantevoren duidelijk aangegeven).Wat een gedoe allemaal om zo'n prik te weigeren. Als je corona oploopt dan krijg je wel meer spuiten en medicijnen met mogelijke bijwerkingen hoor.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:14

Kinke schreef:
maar als je zwanger bent kun je meestal je werkzaamheden gewoon uitvoeren

Vrouwen die al zwanger zijn en niet worden aangenomen is ook discriminatie, terwijl dit ook een keuze is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 13:25

anjali schreef:
[
Nee,als personen zonder de juiste papieren meevliegen dan wordt de luchtvaartmaatschappij daarvoor aansprakelijk gesteld.Die hebben alles vantevoren goed te controleren.Sommige landen kom je echt niet in als niet alles volgens hun regels in orde is.Gelijk hebben ze (mits vantevoren duidelijk aangegeven).Wat een gedoe allemaal om zo'n prik te weigeren. Als je corona oploopt dan krijg je wel meer spuiten en medicijnen met mogelijke bijwerkingen hoor.

Dat staat toch los van wel of niet vaccineren? Als zij vliegen naar landen waar ze testwijs nodig hebben en ze hebben die is het gewoon prima. Je kan ook gewoon problemen maken he?!
Daarbij gaan er steeds meer landen de verplichtingen los laten.

En Corona krijgen staat niet gelijk aan spuiten en medicijnen. Ken er meer dan genoeg die er zo doorheen zijn gefietst. (Waaronder ikzelf)

Overigens zou ik zelf gewoon vaccineren als ik zo'n beroep had.
Neem aan dat als je vliegt op landen waar gele koorts vaccin verplicht is bv je deze ook gewoon hebt gehaald.
Maar anders vlieg je dus niet op deze bestemmingen. (en kunnen piloten die niet gevaccineerd zijn dus op bestemmingen gezet worden waar vaccin niet nodig is en kunnen ze dus gewoon doorwerken)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 14:36

anjali schreef:

Geloof is toch ook een keuze?
Mag ik discrimineren op basis van geloof?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 17:32

Poekkie schreef:
anjali schreef:

Geloof is toch ook een keuze?
Mag ik discrimineren op basis van geloof?

Wat mij betreft wel hoor want mijn geloof gaat boven alle wereldse zaken. Ik zou niet eens ergens willen werken waar ik mijn geloof zou moeten verbergen.Op sommige werkplekken mag je geen uitingen van geloof zichtbaar dagen zoals een kruisje,keppeltje of hoofddoek en dat zou er bij mij niet ingaan.Maar wel moet je je functie goed vervullen.Momenteel zijn er meer dan genoeg werkplekken zodat iedereen iets kan vinden waar hij\zij zichzelf kan zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 18:17

Als de piloot niet kan vliegen naar de bestemming, omdat daar een vaccinatie wordt vereist, zal dit gekort worden op het salaris, neem ik aan.
De werknemer kan niet aan één van de voorwaarde voor het vaststellen van een arbeidsrelatie voldoen: loon voor arbeid.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:41

Zijn er landen waar vaccinatie wordt geeist? Heb net gelezen dat een handjevol dat nog handhaven. Lijkt me een kwestie van tijd dat dat ook voorbij gaat.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:46

Dinopino schreef:
Zijn er landen waar vaccinatie wordt geeist?

Ja, Australië. Die kon ik het snelste even zo vinden. Maar daar verbaasd het mij niks. Australië is met alles wat het land inkomt heel erg streng.

Als je wel eens het tv progamma hebt gezien van de douane in Australië denk ik soms al van jee wat overdreven hier is dat gewoon een normaal product maar dat kan er daar dan niet inkomen.

Alles wat daar mogelijk gevaar op kan leveren voor de volksgezondheid wordt geweigerd. Is wel het gemakkelijk van een eiland want dan kan dat gewoon.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:52

Oh lees dat juist in Australie enkel de vaccinatie verplicht is voor mensen in de zorg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:59

Dinopino schreef:
Zijn er landen waar vaccinatie wordt geeist? Heb net gelezen dat een handjevol dat nog handhaven. Lijkt me een kwestie van tijd dat dat ook voorbij gaat.

Op dit moment niet.
Maar wat als komende herfst/winter er weer strenge maatregelen volgen?
En een aantal piloten niet ingezet kan worden?

Moeten deze dan toch betaald worden?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:45

Moeten vrouwen betaald worden tijdens hun zwangerschapsverlof?

Desnoods tijdelijk wat anders doen als er echt geen enkele bestemming voor ze is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:48

Needje schreef:
Moeten vrouwen betaald worden tijdens hun zwangerschapsverlof?

Desnoods tijdelijk wat anders doen als er echt geen enkele bestemming voor ze is.

Dat betaalt het UWV, dat heet een vangnet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:54

Dan kan dat vangnet er toch ook voor die paar piloten zijn?
Dit is ook nog eens iets uitzonderlijks en hopelijk!! niet iets wat altijd blijft.

Nogmaals, mij lijkt het ook makkelijker om gewoon te vaccineren in zo’n beroep.
Maar je zal altijd mensen houden die niet willen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 14:29

Needje schreef:
anjali schreef:

No offence maar dat is zwanger worden ook he. En daar maken we wel heibel om als iemand daarom niet aangenomen wordt.

Toch vind ik dit geen 1:1 vergelijk.
En dan nog even buiten beschouwing laten dat er vrouwen zwanger zijn die daarin geen keuze hebben /hadden.

Zolang mannen niet zwanger kunnen worden ligt bij de wens om een gezin te beginnen bij de vrouw de taak om dat kind te krijgen. Discriminatie op zwangerschap is daarmee rechtstreeks gerelateerd aan discriminatie op geslacht.

En ja, gezin beginnen is ook een keuze. Maar dat wordt over het algemeen toch als een hele primaire behoefte gezien.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:28

Persoonlijk denk ik, dat er in de toekomst geen vaccinaties meer zullen nodig zijn? Waarom is discriminatie om iemands keuze ineens geen discriminatie meer?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:11

Needje schreef:
Dan kan dat vangnet er toch ook voor die paar piloten zijn?
Dit is ook nog eens iets uitzonderlijks en hopelijk!! niet iets wat altijd blijft.

Nogmaals, mij lijkt het ook makkelijker om gewoon te vaccineren in zo’n beroep.
Maar je zal altijd mensen houden die niet willen.

Wie gaat dat betalen?
Een zwangere vrouw kan op het eind vaak niet meer werken.
Die is arbeidsongeschikt door zwangerschap.
Dat betaalt de gemeenschap net als kinderbijslag en AOW.
Krijgt iedereen, als je aan de voorwaarden voldoet.

De piloot kan prima werken, hij moet alleen een vaccin halen.
Een kleine tegenprestatie voor.een bovenmodaal salaris.
Of aannemen op oproepbasis, per vlucht.

Militairen moeten zich ook verplicht laten vaccineren voor van alles.

Bij ons in de ggz wordt ook dringend verzocht om vaccinatie Hepatitis B.

Als werkgever mag je eisen stellen aan je werknemers.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:31

Maar eisen dat iemand niet zwanger wordt mag ook niet.
En zo goed als nergens wordt gevraagd naar je inentingen als je gaat werken. En nu ineens is het een probleem met het Corona vaccin…