Poekkie schreef:IMANDRA schreef:
Maar zo wordt je verplicht om een piloot aan te nemen die je niet echt kan inzetten?
Bedoel, ik chargeer het nogal, maar je gaat toch ook geen vrachtwagenchauffeur met een verlopen rijbewijs aannemen?
Nee want een verlopen rijbewijs is een kwalificatie die mist, geen discriminatie.
Een gekwalificeerd iemand weigeren op basis van een medische keuze zou dat wel zijn.
Daarbij is er ook nog de situatie van de piloten die daar al reeds werken en niet willen vaccineren. Ligt gevoelig…
Ik ben niet into de regels voor piloten maar mogelijks kunnen ze voor de meeste vluchten nog wel aan de regels voldoen, al dan niet via testen.
Kan wel zo zijn, maar die medische keuze heeft wel invloed op de inzetbaarheid van de persoon. Ik zou het KLM's goed recht vinden dat ze op voorhand mensen niet aan hoeven nemen die niet willen vaccineren. Die zijn gewoon niet inzetbaar zo lang die restricties actief zijn. En bij de volgende pandemie lopen ze waarschijnlijk tegen hetzelfde aan.
Voor piloten die daar al werken en niet willen vaccineren zal eerst iets anders verzonnen moeten worden. Ander type functie aanbieden. Lukt dat niet, is KLM volgens mij ook in zijn recht om ze te ontslaan. Een ongevaccineerde piloot die nergens heen mag vliegen vanwege de vaccinatie is immers niet inzetbaar en er zijn geen andere pilotenfuncties waarin ze wel hun werk kunnen doen lijkt me? Of wellicht anderen opleiden, misschien dat dat wel kan.
Meen dat dat ook de huidige juridische gang van zaken is, maar kan me vergissen.
Edit: als er middels andere manieren (bijv. testen) de piloten alsnog inzetbaar zijn vind ik het een ander verhaal voor de al aangenomen piloten. Dan is het probleem 'je bent niet inzetbaar' er niet.