Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:13

Voor breed en hoge wreef vind ik BeLenka en Xeroshoes wel aanraders. Of op maat laten maken bij The Drifter Leather :j

Koel is ook het proberen waard.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:21

pmarena schreef:
Ik heb een brede voet (uit mijn hoofd 10 cm breed bij 25 cm lang) en blijkbaar ook een hogere wreef en Wildling was voor mij helaas duidelijk te krap toen ik een jaar of 3 geleden een aantal modellen bestelde. Balen want het zijn zulke gave schoenen... ik wilde echt heel heel graag dat ze zouden passen maar het was duidelijk dat het hem niet ging worden helaas -O-

(ik weet niet of ze (aanzienlijk) breder zijn geworden of bredere modellen hebben ontwikkeld in de tussentijd)

Dat is jammer. Ik vind ze ook erg tof!

Heb je toen maat 40 of 41 geprobeerd? Dan hadden ze met jouw maten goed moeten zitten kwa breedte. Ik ken mensen die een maat groter nemen.

Goed opmeten via hun advies op een a4 omtrekken en dan adhv hun maattabel.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 23:41

Ik ben ook niet van gisteren hoor, had uiteraard de juiste maat gekozen en ook nog een maat groter geprobeerd :=

Maar met de combinatie van bredere voet en hogere wreef is het soms gewoon te strak.
Want de wreefhoogte daar wordt vaak niks over vermeld.

Ik heb een paar weken geleden toevallig nog een keer gekeken bij Wildling, maar zover ik zie vermelden zij zelfs niets over de breedte van hun schoenen (althans niet duidelijk hoeveel cm/mm binnenbreedte er is) en van het maatsjabloon wordt je wat dat betreft ook niet veel wijzer. Heb jij wel ergens iets kunnen vinden over de breedte dan...?

Het zal wellicht ook liggen aan de vorm van je voeten. Die kleine heeft precies mijn voeten qua vorm :=
Wij hebben een klein teentje over als het ware, als je een normale breedte voeten hebt, dan hebben wij daarnaast nog ons kleine teentje. Bij de Wildling sandalen zag je het probleem ook goed dat dat teentje er naast piepte.

Regelmatig hebben barefoot schoenen wel meer ruimte voor de grote teen, maar daar hebben wij niet zoveel aan.
Bij ons is het vooral dat kleine teentje, dus aan de andere kant dat we meer ruimte nodig hebben -O-

Hannanas

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 00:02

Zo kleine teen is precies waarom Wildling past en vivobarefoot en merrel pijn doen dus dan ligt het extreem aan iedere voet idd denk ik. Kan het me niet voorstellen bij de lage modellen met de 4 veter gaatjes, nog maat groter nemen, en dan de hoogste vetergat niet doen dus al strikken bij het derde gaatje. Dan zitten je veters ook geen hoge wreef in de weg. Jammer hoor dat ze niet passen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 00:09

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 00:17

Tja het paste echt niet, zat echt heel duidelijk te strak rond de voet. Zowel bij mij als bij die kleine. Ik wilde het heel-heel graag dus heb echt mijn best gedaan om het te laten werken maar hoef ook geen Pipo de clown schoenen van 3 maten groter om aan het juiste volume te komen :=

Oudere Vivo's pasten bij die kleine soms wel. Helaas de modellen van de laatste jaren niet meer, die zijn ook echt te smal geworden. Groundies gingen helaas ook niet. Al was dat meer op het randje (nèt niet) dan Wildling die echt "duidelijk niet" waren.

Misschien dat een bepaald model (van nu) wel zou gaan, geen idee. Ik ben sowieso niet zo enthousiast over dat idee van dat gat in de zool zeg maar. Maar er waren bepaalde modellen die ik echt super graag wilde en dat ging dus niet. Wildling gaf toen zelf ook aan dat ze mijn ervaring wel herkenden als een probleem zeg maar. Dus echt die combi van breed / kleine teen / hoge wreef.

Nu heb ik er overigens niet zo veel interesse meer in, wil na jaren barefoot lopen juist graag wat meer demping dus ben daar nu meer naar op zoek :) Ik vind nu vooral Xero erg interessant eigenlijk.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 00:26

Overigens ben ik vaker in Arnhem geweest en het maakt daar wel heel erg veel uit wie je helpt, van de medewerkers. Nog iets om misschien op te letten. :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 00:52

Ja lastig, voeten en schoenen. Breed is dan toch niet altijd “vol” bedenk ik me. Slank en breed is ook niet fijn als je dan de randjes van de schoen voelt. Denk dat jij dan naast breed en hoge wreef ook een volle voet hebt?

Ben wel benieuwd of je de “Altra lone peak 9 wide “ zou passen. Original toebox shape, zero drop en de wide is extra wijdt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 00:56

Ja Altra's zouden een optie kunnen zijn, voor die kleine lijken die goed :j

Ik geloof dat voet verder niet heel vol is, maar het is echt bovenop dat ik vastloop op de wreef. Of met het kleine teentje. Ik was me ook nooit echt bewust van het hebben van brede voeten en al helemaal niet van een hoge wreef. Daar kwam ik eigenlijk pas achter toen die kleine dat bleek te hebben en zijn voet was gewoon een kleine versie van die van mij :=

Ik zie ook helemaal geen bijzonder hoge wreef eigenlijk. Maarja bij een ander is het blijkbaar wel lager :=

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:01

Mijn lage Wildlings zijn breder dan mijn 2 paar halfhoge.
En die halfhoge variëren nog weer in ruimte voor een hogere wreef ook.

Ze lopen wel fantastisch vind ik.

Bij Barefoot&More in Arnhem kun je heel goed geholpen worden.
Het helpt wel enorm als je je zelf al verdiept hebt in wat je ongeveer denkt te willen.
Maar het kan er ook echt heel druk zijn.
Ik woon er in de buurt en ik ben ook wel eens weggelopen, ik leek wel onzichtbaar.
Ben op een later moment terug gegaan, maar wanneer je er 1,5 uur voor in de auto hebt gezeten is dat ook een beetje jammer.

Is vanuit de Noordoostpolder De Trek in Hoorn niet redelijk te doen kwa reisafstand?
Daar hoor ik ook goede verhalen over.

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:56

Ja Amsterdam/Arnhem/Hoorn/Groningen is ongeveer allemaal 5 kwartier rijden, wat dat betreft maakt het niet zo heel veel uit welke kant ik op ga.
Belangrijkste is dat ze veel keuze hebben, dat ik veel kan passen en zo hopelijk met de juiste schoen thuis kom.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:56

Wij hebben in de meivakantie een paar dagen een huisje gehuurd en zijn toen ook even langs gegaan.
Ik had een paar dagen voor ons bezoek eerst in de webshop gekeken welke schoenen / sandalen ik op het oog had, en die vast besteld om daar op te kunnen halen. Want wat in de winkel staat is maar beperkt, de schoenen waar ik de meeste interesse in had waren daar niet als ik ze niet besteld had :=

Wel leuk om eens in de winkel te kijken en zo een heleboel uitgestald te zien en 1 op 1 te kunnen vergelijken. Het is een grotere winkel dan ik had gedacht, ze hebben echt een indrukwekkende oppervlakte en véél staan. Veel plekken waar je kan passen. Een stukje gemaakt met verschillende ondergronden waar je op kunt staan / lopen, geinig wel. Mooie winkel hoor :)

Ik vond het leuk om even snel wat van de plank te kunnen pakken en te voelen, om weer een beetje een indruk te krijgen van de ontwikkelingen in (nieuwe) merken en de schoenen naast elkaar te zien. Maar passen en beoordelen of het wat is doe ik liever gewoon in de rust van eigen huis eigenlijk. Heb er zelf wle genoeg kijk op wat wel of niet gaat werken :)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:28

TurdusMerula schreef:
Overigens ben ik vaker in Arnhem geweest en het maakt daar wel heel erg veel uit wie je helpt, van de medewerkers. Nog iets om misschien op te letten. :)

Dit is absoluut waar :j Ga als het lukt ook niet tijdens koopavond of in het weekend, dan kan het echt heel druk zijn en hebben ze minder uitgebreid de tijd voor je.

Dit topic herinnert me eraan dat ik nog een paar Altra Lone Peak wandelschoenen heb staan die op Vinted moeten, maar misschien heeft iemand hier wel interesse? Weinig gedragen, mijn gewrichten vinden de demping van deze zolen niet leuk en ze zijn ook nèt te klein. Ik heb maat 42/43, beetje afhankelijk van het merk, dit is een 43 en ze vallen dus vrij klein. Ik verwacht dat ze passen bij maat 41/42.

Afbeelding

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:48

https://anyasreviews.com/

Ik heb hem hier wel vaker gedeeld: op deze website worden ontzettend veel barefootmerken uitgeprobeerd en er staat altijd bij voor welke voet welk model geschikt is.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:06

Voor mijn erg brede voeten (maat 39/40, 10cm breed) passen Be Lenka en Altra goed. Be Lenka is zo'n beetje de enige echte barefootschoen die niet knelt. Alle andere waren gewoon te smal. Altra past ook heel goed, naar dat is eerder barefoot"friendly" vanwege de dikke zool. Maar daardoor vind ik die voor langere afstanden en lang staan ook wel prettiger.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:11

Dat is dan dezelfde "voetafdruk" maat als ik heb :)

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:33

Ik heb zowel BeLenka als Xero, en de BeLenka is echt goed wijd! Veel meer dan Xero's.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:18

Ja en toch vind ik de Xeros verrassen veel aanpassingsvermogen hebben :j

Het is per model ook verschillend. Ik heb de joppers van Xero en die zijn zelfs nog wat ruim voor mij :=

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:28

En ik heb van het weekend een paar BeLenka's (ballerina) aangehad die serieus smal waren. Verschilt zo per model.

Barefoot friendly en breed is ook Duckfeet.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:18

Ik kom heel even binnenvallen, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Ik zoek voor mijn zoontje (14 maanden) eigenlijk barefoot sxhoentjes/sandaaltjes, echter alle websites die ik vind zien er een beetje dropshipperachtig uit. Of ze gaan pas vanaf maat 24 en laat dag nou nog echt te groot zijn.
Liefst ook met grote rubberen neus want kruipend :+

Iemand tips?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:21

Barefootandmore.nl heeft schoentjes vanaf maat 19, zag ik.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 23:12

Barbabientje schreef:

Ik zoek voor mijn zoontje (14 maanden) eigenlijk barefoot sxhoentjes/sandaaltjes, echter alle websites die ik vind zien er een beetje dropshipperachtig uit. Of ze gaan pas vanaf maat 24 en laat dag nou nog echt te groot zijn.

Iemand tips?

Deze schijnen ook wel erg soepel te zijn, maar wordt niet als barefoot verkocht. Ze hebben wel een flinke neus :)
https://www.shoesme.nl/shoesme-groen-te ... RMm6Zj79zr

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:46

Heb je al een beetje gekeken bij de normale winkels, zeg een Zeeman / Hema / Action / en allerlei schoenenwinkels? De kans lijkt me vrij groot dat ze daar wel wat eenvoudige soepele mini-schoentjes hebben :j

Bij een kruiper is het toch niet zo spannend allemaal, alleen natuurlijk wel er op letten dat de zolen niet te glad zijn voor tijdens het staan / eventuele eerste stapjes. En opletten dat ze niet te smal zijn.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:00

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:22

Barbabientje schreef:

Iemand tips?

Wij hebben hele fijne!
https://www.barefootandmore.nl/pluma-kn ... -grey.html
Geen sandalen, gaan wel heel makkelijk aan (en voor de kleintjes iets minder makkelijk uit). Nu hebben wij een kind waarvan de voeten niet groeien (hij heeft deze echt al een jaar volgens mij, is nu 2,5) maar ze zijn echt ideaal. En al vanaf maat 18 en rubberen neus :)