Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:48

geerke schreef:
verootjoo schreef:
Dat is in de omliggende landen ook zo Geerke. Maar die zijn wel begonnen en dat was niet een supersucces zonder administratie en logistiek.

Vergelijken met een derde wereldland vind ik zwaar ongepast.

De omliggende landen hebben gewoon nog de reguliere zorg die doorgaat.
En hier zijn ze ook al begonnen met enten.
Nederland loopt achter de feiten aan...al vanaf het begin.Alleen met het aantal besmettingen zijn ze koploper

Helaas ben ik het hier inmiddels helemaal mee eens. Ik heb lang begrip gehad voor het Nederlandse beleid, maar dat houdt ergens op...

Femke tweety: dat tijdspad is niet aan Nederland voorbehouden.

Edit: misschien heeft Engeland zijn zaken niet op orde. Maar geldt dit voor alle Europese landen? Zweden, Finland, Hongarije, Duitsland, Frankrijk etc?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 29-12-20 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:50

Nikass schreef:
geerke schreef:

De omliggende landen hebben gewoon nog de reguliere zorg die doorgaat.
En hier zijn ze ook al begonnen met enten.
Nederland loopt achter de feiten aan...al vanaf het begin.Alleen met het aantal besmettingen zijn ze koploper

Helaas ben ik het hier inmiddels helemaal mee eens. Ik heb lang begrip gehad voor het Nederlandse beleid, maar dat houdt ergens op...

Femke tweety: dat tijdspad is niet aan Nederland voorbehouden.

Ik snap je laatste opmerking niet?

Dit is het uitgewerkte tijdspad specifiek voor de Nederlandse situatie?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:50

geerke schreef:
Oh,vertel eens van de goede momenten van nederland?

Vergelijk de cijfers europabreed een paar maanden geleden eens.
En het is niet voor niets dst men nu al inschat dat NL deze crisis het beste ten boven gaat komen van alle Europese landen. Dat zegt ook wat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:52

secricible schreef:
geerke schreef:

Vergelijk de cijfers europabreed een paar maanden geleden eens.
En het is niet voor niets dst men nu al inschat dat NL deze crisis het beste ten boven gaat komen van alle Europese landen. Dat zegt ook wat.

Per 100.000 bewoners was nederland koploper met het aantal besmettingen

secricible

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:54

Ik denk dat jij en ik andere grafieken hebben dan.

Maar back on-topic (dit past meer in het algemene topic en we komen hier toch niet uit), de toekomst zal moeten leren of de tactiek die NL inzet qua vaccinaties idd zo slecht is.
Ik denk nog steeds dat “hardlopers zijn doodlopers” in deze van toepassing is, jij blijkbaar niet. Prima. Ik heb geen glazen bol, dus meer dan een mening wordt het niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:56

Zolang iedereen hier wegloopt met minister hugo de jonge is het helemaal goed.
We drinken een glas,doen een plas en alles bleef zo als het was :z

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:01

Even terug naar het vaccin.

Ik kan die krijgen van mijn werk. Stond altijd vooraan, maar was een soort van vergeten dat ik borstvoeding geef :')

Daar is natuurlijk nog geen data over.

Is er iemand met goede inhoudelijke kennis die kan beargumenteren of dit mrna vaccin problemen zou kunnen geven icm borstvoeding?

Mijn ‘baby’ is overigens al 1,5jaar, en krijgt dus geen volledige borstvoeding, maar alleen savonds en soms ‘s nachts.

Paar pagina’s terug ging het er ook even over, maar volgens mij nog niet echt over de veiligheid, of heb ik dat gemist?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:05

Er is te weinig data, maar de data die er is geeft geen aanleiding te denken dat het onveilig is. Tot zo ver is bekend.

En @geerke: ik vind idd niet dat de Jonge het slecht doet. Ik ben het niet altijd eens en was fel tegen de sluiting van vph maar verder ben ik tevreden.
Als jij dat niet bent moet je vooral er niet op stemmen en als de meerderheid je mening deelt komt hij in de oppositie. Mooi he, democratie :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:07

Neem jij hem? Jij geeft toch ook borstvoeding? Of was je nu juist zwanger?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:10

Volgens mij gaan mijn berichten alleen over het vaccin en zijn ze dus niet off topic.
Er zijn genoeg artsen die van mening zijn dat Nederland nu moet beginnen, en missen daadkracht. Maar Hugo de Jonge zegt dat Nederland alles onder controle heeft. Dat verbaast mij dan. En ik ben helemaal niet tegen hen ofzo, vind ook dat Rutte het wel goed doet. Maar ik begrijp het gebrek aan daadkracht niet. Gommers heeft daar ook over geschreven, die eeuwige vergader- en discussie cultuur in Nederland. Die uiteraard óók heus goede kanten heeft, maar niet in een crisis.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:11

Nikass schreef:
Frustreert het jullie ook zo enorm dat Nederland pas zo laat gaat starten met inenten?
Er gaan per week 400 mensen dood aan corona, hoeveel levens kun je mogelijk redden door NU te starten?
Ik vind Nederland weer kleinzieligheid ten top helaas. Ze hebben weer eens commentaar op de Duitse aanpak, maar ik wenste uit de grond van mijn hart dat ik aanspraak kon maken op hun zorg! (Iets wat Nederland overigens toch ook doet aangezien de IC's weer overlopen).
Ik heb voor het eerst ook geen idee op welke partij ik straks moet gaan stemmen. Is er één partij die wel een flinke dosis daadkracht zou hebben getoond?

Ook de oud RIVM diriecteur heeft zo zijn kritiek op het Nederlandse vaccinatiebeleid. Lijkt me toch niet de minste.

https://joop.bnnvara.nl/videos/ex-direc ... niet-inent

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:17

geerke schreef:
Per 100.000 bewoners was nederland koploper met het aantal besmettingen

Is ook niet zo gek als piepklein overbevolkt landje dat problemen heeft met autoriteit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:18

Coutinho heeft alleen nog maar kritiek gehad dus dat is weinig nieuws. Ik word dan nieuwsgierig hoe hij weg is gegaan maar dat kan ik niet vinden :D

Verootjoo ik ben nu zwanger maar zal begin april bevallen en zoals het er nu uit ziet neem ik hem voor ik aan het werk ga, of tegelijk met de andere NL die geen risico lopen, afhankelijk van wat eerst komt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:21

secricible schreef:
Coutinho heeft alleen nog maar kritiek gehad dus dat is weinig nieuws. Ik word dan nieuwsgierig hoe hij weg is gegaan maar dat kan ik niet vinden :D

Hij is toch wel een deskundige op dit gebied. Het is wel erg makkelijk om zijn kritiek weg te wuiven alsof het rancune.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:27

Loretta schreef:
secricible schreef:

Hij is toch wel een deskundige op dit gebied. Het is wel erg makkelijk om zijn kritiek weg te wuiven alsof het rancune.

Ja dat vind ik ook. Als iemand veel kritiek heeft wil het niet zeggen dat het daarom niet relevant is.
Dat is nou niet echt een inhoudelijke onderbouwing.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:17

Loretta schreef:
secricible schreef:

Je hebt gelijk, mijn post was wat kort door de bocht.

Maar ik vind het gewoon geen erg sterk artikel of interview. Ik lees iemand die er weliswaar veel kennis van zal hebben, maar die ongenuanceerd vervolgens kritiek spuit met termen als "beschamend" en "verbijsterend", zonder iets inhoudelijk te zeggen over hoe dingen dan wel hadden gemoeten en welke specifieke punten anders moesten.
Neem daarbij dat ik idd een beeld krijg van iemand die langs de zijlijn vooral negatief wil zijn en dan vind ik er weinig waarde van.
Had hij een artikel of rapport geschreven waarin hij genuanceerd en onderbouwd zijn mening had gegeven was dat anders geweesr, zoals bijvoorbeeld het red team doet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:09

secricible schreef:
Ik denk ook niet dat andere landen per se een verkeerde beslissing nemen, maar NL kiest voor de optie om eerst heel goed na te denken over de randvoorwaarden.
Aangezien het echt nog maar mondjesmaat vaccins zijn op dit moment denk ik dat het nauwelijks wat oplevert op de lange termijn om nu al te starten zonder goede randvoorwaarden. Ik ben dus voorstander van eerst de ICT op orde en goed nadenken over de strategie en dan pas gas geven. Beter dan in de UK waar dokters in schriftjes bijhouden wie gevaccineerd is en wanneer ze weer moeten.

Uiteindelijk zal het pas echt effectief worden als de vaccins straks beschikbaar zijn voor de massa. En ik denk dat NL dan allang is bijgelopen.

Maar het is een keuze van NL, de toekomst moet uitwijzen of het de juiste is.

Andere landen zijn ook nauwelijks begonnen. Symbolisch een paar vaccins, daar start NL 8 Januari ook mee.
Ik denk dat het elkaar nauwelijks ontloopt.

Zo wordt het gebracht en dat is goed voor de bühne. Alleen NL is denk ik veel en veels te laat begonnen met alle voorbereidingen. Is dat erg? Ik denk van niet. Is het jammer en zonde van de tijd, ik denk van wel want elke dag dat je begint is er een. Nl gaat waarschijnlijk wel de mazzelpik zijn want het Oxford vaccin waar ze er erg veel van hebben besteld claimt ook een 96% dekking te hebben en dat is dus goed.
Ik heb een hele tijd geleden al een filmpje van La MONde geplaatst waarin duidelijk werd dat Duitsland al de plekken fysiek in aan het richten was, de koelingen zowel voor het vliegtuig vervoer als de hallen besteld had, de looproutes en de informatica verwerking in aan het richten was etc.
Ook in Frankrijk zijn ze al vroeg begonnen met anticiperen op het vaccin verspreiden.
In de EU is afgesproken dat het vaccin zaterdag aan zou komen en men zondag zou beginnen.
In de Haute Vienne waar wij wonen zijn ze maandag begonnen in de bejaardenhuizen.
Nl sluit achter aan de rij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:18

En dat is denk ik de vraag Pien, of NL zich vergist heeft en nu probeert dat voor de bühne te verkopen. Of dat NL bewust heeft gekozen voor een trage, maar goed voorbereidde start mbt ICT e.d.
Ik denk het tweede, sommigen anderen het eerste. Ik denk dat het strategisch om heel veel reden een verstandige keuze is die Nederland kiest. Voor anderen toont het traagheid en slechte voorbereiding.
De toekomst moet het uitwijzen, misschien dat iemand me over 2 maanden op mijn woorden terug moet laten komen. Ik heb geen kristallen bol.

Voor nu ben ik iig blij dat het niet NL is waar 1000 vaccins de prullenbak in zijn gegaan en dat mijn gegevens straks niet alleen in een schriftje op het bureau van de huisarts zijn opgeslagen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:38

pien_2010 schreef:
secricible schreef:
Ik denk ook niet dat andere landen per se een verkeerde beslissing nemen, maar NL kiest voor de optie om eerst heel goed na te denken over de randvoorwaarden.
Aangezien het echt nog maar mondjesmaat vaccins zijn op dit moment denk ik dat het nauwelijks wat oplevert op de lange termijn om nu al te starten zonder goede randvoorwaarden. Ik ben dus voorstander van eerst de ICT op orde en goed nadenken over de strategie en dan pas gas geven. Beter dan in de UK waar dokters in schriftjes bijhouden wie gevaccineerd is en wanneer ze weer moeten.

Uiteindelijk zal het pas echt effectief worden als de vaccins straks beschikbaar zijn voor de massa. En ik denk dat NL dan allang is bijgelopen.

Maar het is een keuze van NL, de toekomst moet uitwijzen of het de juiste is.

Andere landen zijn ook nauwelijks begonnen. Symbolisch een paar vaccins, daar start NL 8 Januari ook mee.
Ik denk dat het elkaar nauwelijks ontloopt.

Zo wordt het gebracht en dat is goed voor de bühne. Alleen NL is denk ik veel en veels te laat begonnen met alle voorbereidingen. Is dat erg? Ik denk van niet. Is het jammer en zonde van de tijd, ik denk van wel want elke dag dat je begint is er een. Nl gaat waarschijnlijk wel de mazzelpik zijn want het Oxford vaccin waar ze er erg veel van hebben besteld claimt ook een 96% dekking te hebben en dat is dus goed.
Ik heb een hele tijd geleden al een filmpje van La MONde geplaatst waarin duidelijk werd dat Duitsland al de plekken fysiek in aan het richten was, de koelingen zowel voor het vliegtuig vervoer als de hallen besteld had, de looproutes en de informatica verwerking in aan het richten was etc.
Ook in Frankrijk zijn ze al vroeg begonnen met anticiperen op het vaccin verspreiden.
In de EU is afgesproken dat het vaccin zaterdag aan zou komen en men zondag zou beginnen.
In de Haute Vienne waar wij wonen zijn ze maandag begonnen in de bejaardenhuizen.
Nl sluit achter aan de rij.

Juist! Geheel mee eens ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:53

secricible schreef:
En dat is denk ik de vraag Pien, of NL zich vergist heeft en nu probeert dat voor de bühne te verkopen. Of dat NL bewust heeft gekozen voor een trage, maar goed voorbereidde start mbt ICT e.d.
Ik denk het tweede, sommigen anderen het eerste. Ik denk dat het strategisch om heel veel reden een verstandige keuze is die Nederland kiest. Voor anderen toont het traagheid en slechte voorbereiding.
De toekomst moet het uitwijzen, misschien dat iemand me over 2 maanden op mijn woorden terug moet laten komen. Ik heb geen kristallen bol.

Voor nu ben ik iig blij dat het niet NL is waar 1000 vaccins de prullenbak in zijn gegaan en dat mijn gegevens straks niet alleen in een schriftje op het bureau van de huisarts zijn opgeslagen.

Hiermee suggereer je dat dit te maken heeft met snelheid. Ik denk dat dit eerder te maken heeft met "waar mensen werken worden fouten gemaakt", iets dat je altijd hebt en houdt. Het is sneu dat dit juist in Duitsland is gebeurd waar men zo vreselijk heeft geoefend en zich heeft voorbereid.

In Frankrijk heb je trouwens naast het digitale systeem dat mensen met allerlei uitslagen, echo"s etc het eigen foto materiaal gelijk na de behandeling mee naar huis nemen met de uitslag. Ik praat dan over mammographie, en vele anderen. Als je de volgende keer komt neem je wel alles weer mee zodat men ter plaatste alles kan bestuderen. Ik vind dat erg prettig. Ik heb alles van mezelf van wat hier gebeurd is en niets van mijn leven voor Frankrijk.
Dus met second opinies kan ik zo alles meenemen zonder dat alles overnieuw moet.
Dus dat registreren met de vaccins komt ook wel goed en ik hoop en verwacht dat ik dit ook in mijn boekje krijg.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 29-12-20 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:56

geerke schreef:

Het feit dat zo meteen wanneer er wel gevaccineerd word artsen het niet eerst op een briefje moeten krabbelen en later maar hopen dat ze alles nog voorhanden hebben wanneer de mensen de tweede prik moeten bvb want zo doen ze het in Engeland .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:59

verootjoo schreef:

Ik kan die krijgen van mijn werk. Stond altijd vooraan, maar was een soort van vergeten dat ik borstvoeding geef :')

Is er iemand met goede inhoudelijke kennis die kan beargumenteren of dit mrna vaccin problemen zou kunnen geven icm borstvoeding?

Mijn ‘baby’ is overigens al 1,5jaar, en krijgt dus geen volledige borstvoeding, maar alleen savonds en soms ‘s nachts.

Paar pagina’s terug ging het er ook even over, maar volgens mij nog niet echt over de veiligheid, of heb ik dat gemist?

Ik zou zeggen stop met borstvoeding en neem het vaccin.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:02

Arabesk schreef:
verootjoo schreef:

Ik zou zeggen stop met borstvoeding en neem het vaccin.

Maar helaas is dat niet in 2 weken geregeld :') Ik heb een moeilijke slaper, dus die bv is echt mijn uitkomst wil ik dat ie ooit slaapt. Hij drinkt wel steeds minder, dus ik denk dat ie binnenkort zichzelf wel afspeent.

Maar zoals het er nu naar uit ziet zijn er geen aanwijzingen dat het kwaad kan. Ik overleg nog met het CMT op m’n werk, die zitten ook met hun neus in de artikelen over het vaccin.
En als ze zeggen dat het kan dan neem ik hem wel, dan krijgen we vanzelf data over het vaccin icm borstvoeding.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:26

Optie om nu en over een week de borst door een flesje te vervangen? Ik gaf ook heel lang borstvoeding en die avondvoeding is echt zo’n momentje dus lastig om afscheid van te nemen. Maar ervaring is wel wanneer de avond door een flesje word vervangen die nacht er snel af is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:18

pien_2010 schreef:
Hiermee suggereer je dat dit te maken heeft met snelheid. Ik denk dat dit eerder te maken heeft met "waar mensen werken worden fouten gemaakt", iets dat je altijd hebt en houdt. Het is sneu dat dit juist in Duitsland is gebeurd waar men zo vreselijk heeft geoefend en zich heeft voorbereid.

In Frankrijk heb je trouwens naast het digitale systeem dat mensen met allerlei uitslagen, echo"s etc het eigen foto materiaal gelijk na de behandeling mee naar huis nemen met de uitslag. Ik praat dan over mammographie, en vele anderen. Als je de volgende keer komt neem je wel alles weer mee zodat men ter plaatste alles kan bestuderen. Ik vind dat erg prettig. Ik heb alles van mezelf van wat hier gebeurd is en niets van mijn leven voor Frankrijk.
Dus met second opinies kan ik zo alles meenemen zonder dat alles overnieuw moet.
Dus dat registreren met de vaccins komt ook wel goed en ik hoop en verwacht dat ik dit ook in mijn boekje krijg.

Ik denk inderdaad dat het beide te maken heeft met een actieplan vooraf maken en daarna niet meer kunnen of willen schakelen omwille van tijd. Fouten zoals je vergissen bij de verdunning kun je houden, maar deze fouten zijn een gevolg die bij deze gekozen strategie gewoon vrij voor de hand liggend zijn.

NL heeft toen bekend werd dat het vaccin op -70 bewaard moest blijven besloten om de strategie nog om te gooien, omdat het voor instellingen vrij ingewikkeld is om een vaccin op die temperatuur te bewaren. Zij waren van mening dat dat te foutgevoelig was en er teveel vaccins verloren zouden gaan met centraal ontdooien en op bestelling aan instellingen leveren. Maar die late switch in strategie kost wel tijd.
Veel andere landen hebben gekozen om dan ontdooide vaccins wél te gaan distribueren naar de instellingen en zo het probleem op te lossen. Waar NL bang voor was, het verlies van vaccins op die manier, zie je nu dus uitkomen. En dan komt alleen een volledige batch van 1000 in het nieuws, ik denk dat er relatief gezien ook een hele hoop vaccins verloren gaan doordat een bewoner niet aanwezig is of op dat moment niet gevaccineerd kan worden. Je moet constant enkele vaccins laten komen die direct een strakke houdbaarheidsdatum hebben. Je kan je afvragen of dat opweegt tegen anderhalve week eerder beginnen.

En het systeem in Frankrijk is mooi, maar is natuurlijk wat anders als een landelijk systeem de lucht in knallen waarmee je snel in kaart kan brengen wat er aan bijwerkingen geregistreerd worden en waarmee je snel kan terughalen wie er een bepaalde batch hebben gehad als daarmee iets mis blijkt te zijn. M.i. Komt dat de veiligheid ten goede en voor mij is dat een eis voor ik een vaccin ga halen dat zo bewerkelijk is en ook nog nieuw is. Het systeem in de UK had ik iig mijn vaccinatie mee geweigerd, ik vind dat echt haastige spoed.