De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:19

Loretta schreef:
Tot nu toe is het nieuws over het Coronavirus alleen nog maar slechter en slechter geworden. Hopelijk wordt dit scenario niet de werkelijkheid. Maar het is wel iets waar landen ernstig rekening mee moeten houden.
Ik hou met alle scenario's rekening
Maar sluit me aan bij de volgende quotes uit het artikel waar jij de link van geplaatst hebt want zo denk ik er ook over

Citaat:
“In de eerste plaats is het belangrijk om niet te panikeren”, zegt viroloog Marc Van Ranst van de KU Leuven. “Op dit moment is elke hypothese plausibel. Dus waarom zou het virus ‘maar’ 60 procent treffen en geen 100? Ik ga niet mee in zo’n horrorverhalen.

Citaat:
“We zitten nu wereldwijd aan 1.018 doden door het coronavirus. In een normaal jaar sterven wereldwijd tussen 250.000 en 500.000 mensen door griep. Bovendien: elke dag dat het warmer weer dichterbij komt, is een dag gewonnen. Coronavirussen komen niet voor bij warm weer.” Tegelijkertijd mogen we volgens Van Ranst het gevaar niet onderschatten. “We moeten ons wel voorbereiden op iets wat mogelijk erger kan zijn.”

Citaat:
“Virussen evolueren”, legt Van Ranst uit. “Als iemand doodgaat, is dat voor het virus zelf eigenlijk niet goed, want dan verdwijnt het ook. Naarmate een virus evolueert, wordt het doorgaans meer onverdraaglijk, maar tegelijk minder dodelijk.”
Dit heb ik ook zo geleerd lang geleden, en dat betekent dat China nu voor de rest van de wereldbevolking tijd aan het "kopen" is waardoor dat principe meer en meer zal ingaan .

Dus ik verwacht dat dit virus nooit meer weg te denken zal zijn en wellicht dat ikzelf er ook mee te maken krijg. Dus zorgen voor goede weerstand is denk ik belangrijk en verder "ik doe ene plas, pak mijn jas en ga verder met mijn prettige leven".

LadyMadonna

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:26

Ik was in verhouding tot anderen echt weinig mijn handen, en ben eigenlijk nooit ziek in de zin van griep etc.
We worden te schoon, niet goed voor je weerstand.
Als ik in de tuin aan het rommelen ben klopt/wrijf ik de grond eraf, en werk ik zo m’n boterham naar binnen.... krijg je niks van.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:36

LadyMadonna schreef:
Ik was in verhouding tot anderen echt weinig mijn handen, en ben eigenlijk nooit ziek in de zin van griep etc.
We worden te schoon, niet goed voor je weerstand.
Als ik in de tuin aan het rommelen ben klopt/wrijf ik de grond eraf, en werk ik zo m’n boterham naar binnen.... krijg je niks van.

Als ik in de zomer dorst krijg tijdens het duiken drink ik gewoon een slok uit het meer. Is ook niet schadelijk. Alleen bij zwemmersjeuk probeer ik het te voorkomen, en ook bij blauwalg. Overigens duik ik dan wel gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:59

Als ze ergens het niet te nauw nemen met de (hand)hygiëne, is het in China. Zou je denken dat ze daar een flinke weerstand hebben opgebouwd en geen virus die mensen er nog onder krijgt. Toch verspreidt dit virus zich daar in rap tempo.

Ik denk dat het een beetje een illusie is dat je weerstand kunt opbouwen door je handen niet of slecht te wassen. Het zorgt niet dat je lichaam nieuwe virussen sneller gaat herkennen. Bovendien kan een virus dat je daarmee oploopt je lijf verzwakken en je daarmee weer vatbaarder maken voor andere virussen.

Als je een goede weerstand wilt hebben, bereik je denk ik meer met gezond en gevarieerd eten, zorgen dat je conditie goed is, goed slapen en stress beperken. Kortom: zorgen dat je fit bent. Daar heb je denk ik meer aan dan een poosje vieze honden aaien en daarna je ongewassen handen in je mond steken ofzo.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:21

Even ter verdediging, er zijn ook hondenrassen die nauwelijks ruiken, zelfs niet als ze nat zijn :o o.a. poedels.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:06

Maar die likken ook hun kont en eten alle rottigheid die ze tegen komen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:14

Het ging over de geur :')

Maar ik hoef ook geen lik in mijn gezicht hoor van geen enkel dier trouwens.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:47

En katten dan niet ? :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:16

Anna79 schreef:
Het valt mij op dat het kinderen ook niet meer geleerd wordt. Ik heb een dochter van 7 en die heb ik geleerd haar handen te wassen na school, sport, buitenspelen, toiletbezoek enz. Maar als er kindjes komen spelen vinden die het maar raar dat wij dat doen :?

Brrr ik heb ook zo'n kennis die zelden haar handen wast, maar het wel gek vindt dat ze om de haverklap ziek is :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:20

Resistance schreef:
*gaat naar het toilet*

Ik: wast handen grondig

*Poetst paard, mest stal uit, zadelt op*

Ik: eet gerust een frietjes zonder handen te wassen :')

Ik zie nu een opgezadeld paard staan wachten terwijl jij in de kantine je patat opeet :j

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:40

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:18

Op 24u tijd zijn er 15.000 besmettingen bijgekomen.
Ze zijn anders gaan tellen. Zo kan het ook natuurlijk :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:20

Pandora2 schreef:

dat heet manipulatie met cijfers.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:25

germie schreef:
dat heet manipulatie met cijfers.

Dat de grafiekjes nu niet echt meer rijmen klopt ja... Want als je je criteria verandert dan kloppen je vorige getallen niet meer met de nieuwe realiteit.

Maar manipulatie klinkt alsof er een bedoeling achter zit...

Ze kwamen vooral laboratorium testen tekort. Dus het klinisch beeld telt nu ook als diagnose.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:41

Ik heb echt medelijden met al die arme mensen die er onder gebukt gaan momenteel.

En ik ben echt geshockeerd over de domheid van sommige mensen in dit land. Die er vanuit gaat dat iedere Aziaat het virus heeft. Echt, ga je schamen.

Hoop dat het snel onder controle komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 15:01

Pandora2 schreef:

OP het nieuws was dat ze de testen capaciteit niet meer aan kunnen en dat iedereen nu met coranaverschijnselen vanaf gisteren mee wordt geteld.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:40

Kelly_ann schreef:
Ze kwamen vooral laboratorium testen tekort. Dus het klinisch beeld telt nu ook als diagnose.

Ik vraag me af wat daar dan nog van klopt. Als je griep hebt heb je dezelfde symptonen. En ook niet iedereen heeft het even erg. Maar zo of zo lijkt het vrijwel onmogelijk om het aantal besmettingen nu precies in kaart te brengen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:51

:D lol.
Als je zo gaat tellen verlies je je geloofwaardigheid. Nederland heeft straks geen griepepedimie maar een corona epedemie.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 17:46

germie schreef:
:D lol.
Als je zo gaat tellen verlies je je geloofwaardigheid. Nederland heeft straks geen griepepedimie maar een corona epedemie.

Nou, echt dit inderdaad.. Ik vind 't echt van de gekken dat ze 't nu zo gaan tellen, vooral in de tijd dat griep ook flink heerst.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:04

Loretta schreef:
Kelly_ann schreef:

Ik vraag me af wat daar dan nog van klopt. Als je griep hebt heb je dezelfde symptonen. En ook niet iedereen heeft het even erg. Maar zo of zo lijkt het vrijwel onmogelijk om het aantal besmettingen nu precies in kaart te brengen.

Corona lijkt gemiddeld heftiger impact te hebben op de longen dan influenza, dus dat is een indicator. En ja, er zullen influenza-gevallen geteld worden als Corona. Maar er zullen ook lichte Corona-gevallen niet geteld worden, omdat deze mensen zich niet melden.

Ik vind het goed dat ze het klinische beeld ook mee laten tellen. Ik denk dat dit een betere weergave is van de waarheid dan alleen via een test bevestigde gevallen.

En er zit nog wat achter. De gezondheidszorg in China is anders dan hier. Ze kennen daar niet de tussenlaag “huisarts” om de eerste schifting te doen. Je gaat daar gelijk naar het ziekenhuis. Niet (positief) geteste patiënten werden niet toegelaten tot het ziekenhuis. Nu het klinische beeld ook voldoende is voor de diagnose kunnen deze mensen zich ook bij een ziekenhuis melden voor de nodige zorg. Hopelijk gaat dat slachtoffers schelen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:10

Ik heb nu last van de keel en hoest soms. Als ik in china gewoond had was het corona en nu een verkoudheidje.
Laatst bijgewerkt door germie op 14-02-20 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:12

germie schreef:
Ik heb nu last van de keel en hoest soms. Als ik in china gewoond had was het corona en nu een verkoudheidjr

Heb je ook koorts? Want dat is een van de symptomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:42

germie schreef:
Ik heb nu last van de keel en hoest soms. Als ik in china gewoond had was het corona en nu een verkoudheidje.

Wat vrij logisch is als je op een plek woont waar veel mensen geïnfecteerd zijn en ze het niet meer met testen kunnen vaststellen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:16

Citaat:
Ik vind 't echt van de gekken dat ze 't nu zo gaan tellen, vooral in de tijd dat griep ook flink heerst.

Please enlighten me.

Rond 1997 hadden we een griepvirus waar longontsteking bij hoorde.

Hoe ziet het ziektebeeld van het nu in Nederland 'heersende' griepvirus er uit?
Hoort daar ook longontsteking bij?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:25

Ik heb deze week met mijn schoonvader bij de HAP gezeten ivm beginnende longontsteking.
Mijn schoonmoeder hoest enorm en zo ook een directe collega die zo hard moet hoesten dat hij masr thuis is gasn werken en bij mij begint het ook te kriebelen.
Dus blijkbaar heerst het wel een beetje :)

Daarnaast is longontsteking bij griep sowieso niet vreemd. Mijn oma 2 jaar geleden (toen ze nog leefde) en mijn broer een dubbele longontsteking 5 jaar geleden in het griepseizoen.

Echter snap ik wel dat ze daar nu even alles op 1 hoop gooien, al dat getest kost een hoop geld.