Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:06

Wat voor mij vooral speelde is dat ik niet beter wist dan mijn leven van toen. Mijn moeder heeft al 5 soorten kanker gehad, mijn broer is autistisch en moeder was altijd met hem bezig, en vader dus borderline maar vond zelf dat het niet waar was. Na het zoveelste incident heeft de politie mijn moeder, broer en mij uit huis gehaald en moesten we onderduiken. Allerlei ellende, getuigen tegen je vader, familie-ellende (ik was 12 en had zowaar ab-so-luut de scheiding veroorzaakt volgens familie van mn vader), ineens rechters en advocaten en andere mensen die zich met mij kwamen bemoeien. Ik begreep gewoon niet wat er aan de hand was. Hoezo was er nu ineens paniek, zo ging het toch altijd al? Maar niemand had ooit ingezien dat er zulke problemen waren met mijn vader. Schone schijn. Dus dan zat ik eindelijk eens een keer bij jeugdzorg, compleet overdonderd, en werd ik maar weer weggestuurd want ze konden niks met mij. Ik wist niet beter dan ellende. Dus dan gaat het toch ook gewoon prima, normaal zoals altijd...? Pas toen ik een jaar of 14 was begon het me op te vallen dat het bij vriendinnen thuis anders ging dan ik gewend was. Met 16 woonde ik op mezelf en ging aardig aan de drank, dat voelde beter. Tot ik mijn huidige manlief leerde kennen, praten met hem was toch fijner dan drank. Gelukkig maar.

Drie jaar geleden kreeg ik een andere leidinggevende op mijn werk en hij vertoonde in gedrag veel gelijkenissen met mijn vader. Ik werd langzaamaan steeds iets vaker, steeds iets geniepiger, steeds iets heftiger de grond in getrapt. En dan ineens, na 99x onaardig zijn kreeg ik een heel klein complimentje. En tja, dat is dan verslavend. Ik wist niet beter dan dat alle fouten bij mij lagen want zo had ik altijd al gedacht. Maar collega's zagen het wel gebeuren en trokken aan de bel. Toen barstte de bom, leidinggevende ontslag en ik bij de crisisdienst. Daar waar de meeste andere mensen hadden gezegd tot hier en niet verder, kon ik dat niet door mijn wereldbeeld. Pas sinds kort zie ik in dat mijn jeugd niet altijd normaal was. En leer ik dat niet altijd alles aan mij ligt. Ik heb dus zeer waarschijnlijk ook een persoonlijkheidsstoornis ontwikkeld, maar dan in alles boos op mezelf. Minder toxic naar de omgeving, des te meer voor mij. Ik ben zeer zeker voorstander van meer en betere begeleiding voor familieleden/partners. Maar dit is echt geen makkie voor hulpverleners en ze zullen het nooit voor iedereen goed kunnen doen helaas.
Laatst bijgewerkt door Suusjepluus op 09-08-19 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:08

zorro schreef:
Ik reageer zelf ook altijd heel sterk op volle maan :x niet qua gedrag gelukkig maar ik kan gewoon geen rust vinden dan.

Ik vind dat altijd bijzonder hoe mens, dier en plant op maanstanden reageren. Maar volle maan is 1x in de maand dus dat zal de drie weken niet verklaren.

Het valt niet op dezelfde dag elke maand en je kunt 2 volle manen in 1 maand treffen op een gegeven moment omdat er ongeveer 29 dagen tussen zit.
Maar ook als hij niet helemaal vol is, is de aantrekkingskracht al groter, en begon bij die van mij de bonje al. Maar je weet het verband pas zeker als je ook werkelijk naar de maandstanden kijkt/hebt gekeken.
Ik deed dat toevallig bij deze wel. In een eerdere relatie niet.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:11

Suusjepluus schreef:
Wat voor mij vooral speelde is dat ik niet beter wist dan mijn leven van toen. Mijn moeder heeft al 5 soorten kanker gehad, mijn broer is autistisch en moeder was altijd met hem bezig, en vader dus borderline maar vond zelf dat het niet waar was. Na het zoveelste incident heeft de politie mijn moeder, broer en mij uit huis gehaald en moesten we onderduiken. Allerlei ellende, getuigen tegen je vader, familie-ellende (ik was 12 en had zowaar ab-so-luut de scheiding veroorzaakt volgens familie van mn vader), ineens rechters en advocaten en andere mensen die zich met mij kwamen bemoeien. Ik begreep gewoon niet wat er aan de hand was. Hoezo was er nu ineens paniek, zo ging het toch altijd al? Maar niemand had ooit ingezien dat er zulke problemen waren met mijn vader. Schone schijn. Dus dan zat ik eindelijk eens een keer bij jeugdzorg, compleet overdonderd, en werd ik maar weer weggestuurd want ze konden niks met mij. Ik wist niet beter dan ellende. Dus dan gaat het toch ook gewoon prima, normaal zoals altijd...? Pas toen ik een jaar of 14 was begon het me op te vallen dat het bij vriendinnen thuis anders ging dan ik gewend was. Met 16 woonde ik op mezelf en ging aardig aan de drank, dat voelde beter. Tot ik mijn huidige manlief leerde kennen, praten met hem was toch fijner dan drank. Gelukkig maar.

Drie jaar geleden kreeg ik een andere leidinggevende op mijn werk en hij vertoonde in gedrag veel gelijkenissen met mijn vader. Ik werd langzaamaan steeds iets vaker, steeds iets geniepiger, steeds iets heftiger de grond in getrapt. En dan ineens, na 99x onaardig zijn kreeg ik een heel klein complimentje. En tja, dat is dan verslavend. Ik wist niet beter dan dat alle fouten bij mij lagen want zo had ik altijd al gedacht. Maar collega's zagen het wel gebeuren en trokken aan de bel. Toen barstte de bom, leidinggevende ontslag en ik bij de crisisdienst. Daar waren de meeste andere mensen hadden gezegd tot hier en niet verder, kon ik dat niet door mijn wereldbeeld. Pas sinds kort zie ik in dat mijn jeugd niet altijd normaal was. En leer ik dat niet altijd alles aan mij ligt. Ik heb dus zeer waarschijnlijk ook een persoonlijkheidsstoornis ontwikkeld, maar dan in alles boos op mezelf. Minder toxic naar de omgeving, des te meer voor mij. Ik ben zeer zeker voorstander van meer en betere begeleiding voor familieleden/partners. Maar dit is echt geen makkie voor hulpverleners en ze zullen het nooit voor iedereen goed kunnen doen helaas.

Wat een triest bericht weer, zoveel leed. Maar heel knap dat je zelf weer van de alcohol bent gegaan en ook heel fijn dat je oplettende collega's had.

Krijg je nu wel professionele hulp om uit te zoeken in hoeverre je het meedraagt in je dagelijkse doen en denken?

zorro

Re: Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:23

Wat heftig suusjepluus.. bizar ook hoe een kind zich aanpast naar de situatie. Walgelijk dat die leidinggevende jou er weer uitpikte. Bah. Maar wel geweldig dat je collega's aan de bel hebben getrokken. Nu waren er wel mensen zich om jou bekommerden.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:25

Lusitana schreef:
Het valt niet op dezelfde dag elke maand en je kunt 2 volle manen in 1 maand treffen op een gegeven moment omdat er ongeveer 29 dagen tussen zit.
Maar ook als hij niet helemaal vol is, is de aantrekkingskracht al groter, en begon bij die van mij de bonje al. Maar je weet het verband pas zeker als je ook werkelijk naar de maandstanden kijkt/hebt gekeken.
Ik deed dat toevallig bij deze wel. In een eerdere relatie niet.

Dat klopt wel wat je zegt, als we richting volle maan gaan merk ik al dat ik bijvoorbeeld snachts onrustig slaap. Dus ook bij mij bouwt dat op.

Interessant dit hoor.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:28

SinneJ schreef:
Wat een triest bericht weer, zoveel leed. Maar heel knap dat je zelf weer van de alcohol bent gegaan en ook heel fijn dat je oplettende collega's had.

Krijg je nu wel professionele hulp om uit te zoeken in hoeverre je het meedraagt in je dagelijkse doen en denken?

Met alcohol hulp gehad van een hernia waardoor ik geen drank meer kon krijgen :P en sinds mijn uitvallen op werk heb ik mentale hulp, in het begin dagelijks 6u per dag en momenteel nog 2 tot 4x per week. Helaas was ik te ingewikkeld voor mijn ggz psycholoog en zit ik nu in een aanvullend onderzoekstraject. Hoewel soms moeizaam ben ik heel blij met alle geboden hulp om te ontdekken wat leven eigenlijk is. Ik hoop ook weer snel aan het werk te kunnen gaan en iets te kunnen betekenen voor een ander.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:32

Suusjepluus schreef:
SinneJ schreef:

Met alcohol hulp gehad van een hernia waardoor ik geen drank meer kon krijgen :P en sinds mijn uitvallen op werk heb ik mentale hulp, in het begin dagelijks 6u per dag en momenteel nog 2 tot 4x per week. Helaas was ik te ingewikkeld voor mijn ggz psycholoog en zit ik nu in een aanvullend onderzoekstraject. Hoewel soms moeizaam ben ik heel blij met alle geboden hulp om te ontdekken wat leven eigenlijk is. Ik hoop ook weer snel aan het werk te kunnen gaan en iets te kunnen betekenen voor een ander.

Super van je dat je het meteen grondig doet, of dat nu vrijwillig is of niet, je moet er toch door. Maar je bent dapper omdat je het durft toegeven en omdat je het begint te begrijpen en toch probeert te vechten. Blijven doorgaan, we zijn altijd sterker dan we zelf denken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:45

Lieve Suzepluus, doorzetten hoor, je bent het zo waard meisje :+:

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:47

zorro schreef:
Ik reageer zelf ook altijd heel sterk op volle maan :x niet qua gedrag gelukkig maar ik kan gewoon geen rust vinden dan.

Ik vind dat altijd bijzonder hoe mens, dier en plant op maanstanden reageren. Maar volle maan is 1x in de maand dus dat zal de drie weken niet verklaren.

Was ook niet helemaal het punt, meer dat ik vermoed dat de uitdrukking daar vandaan komt.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:52

Nee dat snap ik hoor. Al zou het me niks verbazen als zoiets, net als een hormoon cyclus er invloed op hebben.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 00:34

@ Suusjepluus, heel moedig om je verhaal te delen, ik wens je nog heel veel succes en geluk toe naar de toekomst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 01:35

Ygritte schreef:
Zoals ik hierboven zei had mijn familielid ook van (heel jong) af aan symptomen van BPS. Broers en zussen leden erg onder haar gedrag, want haar ouders hadden als strategie uitgekozen om te "ontzien". Dat wil zeggen, mijn familielid hoefde als kind of tiener nooit dingen te doen die ze vervelend vond of waar ze een woede-aanval van kon krijgen, want eigenlijk was de hele familie daarvoor op de hoede. De sfeer in huis was alleen goed als mijn familielid een "goede" bui had. Dus werden broers en zussen bijna mede-verantwoordelijk om dit zo te houden.

Vooral haar zus heeft daar nog jarenlang last van gehad, die kwam al heel jong in de "zorg" rol. Als mijn familielid een woede-aanval op school had, werd haar zus diegene die haar moest kalmeren. Als zij woedend wegliep van school, moest haar zus haar zoeken. Impulsieve, felle emoties waren er ook al vanaf het begin, heel jong al. Of dit geheel aangeboren is weet ik niet. Dit gezin is wel door enkele traumatische gebeurtenissen gegaan, dus misschien heeft dat wel bijgedragen? Maar feit is wel dat andere gezinsleden niet zulk extreem gedrag vertoonden.

Ik denk zelf dat vroege interventie had geholpen, maar omdat haar ouders lang voor zichzelf ook hebben ontkend dat het abnormaal gedrag was of dat er iets mis was heeft mijn familielid nooit tijdig hulp gekregen. Ik denk dat dit er ook mede aan bij heeft gedragen dat ze nu, als volwassene, nog geen therapie of hulpverlening wil, en haar diagnose niet kan accepteren.

Heeft iemand hier ervaring met al vroege interventie, dus zeg maar als kind of tiener al in therapie of aan medicatie? En zoja, heeft dat geholpen?

Ja, ik. Heeft helemaal niet geholpen. Toen ze 18 was werd de diagnose ook officieel gesteld, want mag pas vanaf 18. Daarvoor werd ze er wel al voor behandeld. Op haar 18de verjaardag is ze gestopt met alle medicatie en therapie. Ondertussen 7 jaar en 2 kinderen verder. Drugs, zelfmoordpogingen, telefoons vanuit ziekenhuizen dat ze op spoed zit vanwege diverse redenen. Ondertussen is ze naar Nederland verhuisd (wij zijn van België) Ik heb er bewust geen contact meer mee. Mijn andere zus en ouders in periodes wel. Wat ik hoor is niet fraai. Huurwoning waar ze vloeren en muren uitbreekt etc. Dus ondanks de hele jonge diagnose heeft het hier niets afgedaan.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 09:23

Vannacht om 3u is meneer 2 van de honden komen ophalen (hadden er 4 samen).
Hij zou de honden eigenlijk vorige week ophalen, dan september, dan helemaal niet, dan weer... en nu staat hij om 3u snachts voor de deur voor de honden, hop alles de auto in en "ik wil je nooit meer zien of horen want ik ben het zat"..

Gisteren heb ik hem namelijk geconfronteerd, dat het niet OK is om mij om geld te vragen, wat ik hem gun, maar niet als hij met andere vrouwen loopt. Maar ik had natuurlijk ongelijk, daar is hij niet mee bezig.. maar waarom loop je dan rond in nieuwe outfits en word je gezien met vrouwen om je heen? Waarom staan er ineens 20 huppelkutjes op je facebook?
Ik heb hem gevraagd eerlijk te zijn en open kaart te spelen maar hij negeert me, kijkt mij niet eens maar aan..
Hij snapt het niet, hoeveel ik altijd om hem heb gegeven en nog steeds geef. Hij ziet niet dat dit ook een impact heeft op mij. Ik ben inmiddels echt gebroken en toch... toch... kan ik het niet elpen dat ik van die jongen houd.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:32

Geef jezelf tijd om dit te verwerken, TS. En om jezelf ook weer op te bouwen. Hij ziet het inderdaad niet, daar is hij ook helemaal niet mee bezig. Hij is bezig met zichzelf.

Gun jezelf tijd. Nu voel je je gebroken, maar ik beloof je dat als het leven eens weer doorgaat en je later weer ervaart hoe een relatie voelt waarin je deze oliebol niet hebt, dat je er heel anders in gaat staan.

Je hebt er te veel van jezelf voor opgeofferd, en dat is geen schande, want zo gebeurt dat dus. Maar je zal jezelf weer helemaal terugvinden. Dikke knuffel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:42

Houden van heeft geen aan- en uit-knop dus logisch dat het heftig is maar laat je niet meesleuren in zijn leefwereld. Geld ben je hem niet schuldig en misschien vervelende vraag maar kan hij wel voor de honden zorgen?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:58

Suusjepluus wat heftig.
Gelukkig heb je een man en collega’s die er voor je zijn.
En je ben een enorm stoer wijf dat je in therapie gaat.

Ts, dat jij open doet zo midden in de nacht.
Ik had serieus de politie gebeld.

Houden van zit geen aan-en uitknop op.
Je mag rouwen om de verbroken relatie. Om de dingen die niet meer gaan komen.
Maar ik denk dat je uiteindelijk beter af ben.
Geen enorme ruzies, geen eten door de keuken, geen geld kwijt, geen gelieg.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 10:03

bigone schreef:
vervelende vraag maar kan hij wel voor de honden zorgen?

Moest ik er van overtuigd zijn dat mijn hondenkinderen daar niet goed zitten, zou ik ze niet meegeven, daar mag je zeker van zijn!
Ik vind het alleen spijtig dat het op deze manier moest gebeuren.

Ergens was het van in het begin van de relatie ook al de afspraak, de oudjes bleven bij mij, waaronder mijn bordercollie die ik al 11jaar heb en onze stafford dame. Hij heeft de 2 stafford jongens mee (deze zou hij nooit scheiden en ik ook niet). Ik weet ook dat moest het hem niet lukken, de honden automatisch naar een gedeelde vriend gaan, deze persoon kan en wil hun houden maar zou ze doorsluizen naar mij moest ik dit willen.
Qua de honden zal hij de eeeste zijn die voor 'niks' bij de dierenarts staat.. die honden zijn zijn leven. Overigens ook het enige waarover ik hem nog hoorde afgelopen weken.. "hoe gaat het met de kindjes"
Hij had overigens vorige week al voer besteld en dergelijke omdat ze normaal al meegingen maar hij mss even "weg moest gaan op vakantie" en daarom was het weer uitgesteld en .... tsjah

Ergens geeft het voor mij ook rust want met 4 high energy honden en in mijn uppie en nieuwe job, had ik eigenlijk geen leven meer buiten de honden om. Moest hij ze niet hebben meegepakt hadden ze wel gewoon voor altijd bij mij gebleven. Een opoffering die ik ergens graag maak want het was echt een perfecte en voorbeeldige roedel. Maar er kruipt wel ontzettend veel tijd en energie in.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 10:39

Echt heel normaal je gevoel TS. Ik heb me ook nog heel lang echt rotslecht gevoeld. Ik ben echt op mijn handen gaan zitten om zelf niet terug te krabbelen. Hij had zo door merg en been gehuild toen ik uitmaakte...hoe graag ik wilde "bellen om eens te praten". Ik voelde me zo slecht, had het ook via telefoon uitgemaakt, moest ik niet netjes zijn en hem in persoon dumpen na alles wat we hadden meegemaakt...maar ik wist dat ik dat niet moest doen omdat de kans groot was dat hij mij tegen het einde van de avond omgepraat had. Dus ik heb hem alleen laten weten dat als hij nog contact wou, hij maar iets aan mij moest laten weten wat hij er van vond. Voor het eerst hield IK de touwtjes in handen.

Een lauw smsje een week later was het enige, waar hij wederom probeerde om mij hem achterna te laten gaan. Niet op gereageerd. Niets meer gehoord.

In de weken die eropvolgende enkele gekke bokkensprongen. Zo kwam er opeens een foto van een ander meisje op zijn profiel. Ik weet zeker dat dit expres was. Ik weet niet of het écht een meisje was dat hij ontmoet had (hij stond zelf er niet bij op en het was geen bekende achtergrond), of dat het gewoon random een foto was met het idee mij jaloers te maken dat hij al "iemand nieuw" had. Iig heb ik daar zo ver ik nog had gezien nooit meer iets nieuws rond gezien.

Daarna gooide hij het over een andere boeg en liet hij iedereen weten dat hij voorgoed naar het buitenland vertrok. Nog zo'n eerder uit de kast gehaald stokpaard, de plannen waren ze goed als rond, als ik nu niet snel zou handelen om hem tegen te houden dan zou hij voor eeuwig vertrekken. Ik ben ook heel zeker dat hij dit zo openbaar op zijn fb zette (waar hij anders nooit opzit en nauwelijks vrienden op stonden) omdat hij dacht dat ik dat definitieve niet zou kunnen aanvaarden.
Uiteindelijk is hij zo ver ik weet niet vertrokken, en heb ik van mijn fb afgezwierd en alles gewist wat ik met hem had.

En pas maanden later ben ik echt beginnen nadenken over alle dingen die niet klopten en kwam het besef hoe ik al die jaren behandeld was en dat dit zéker niet door mijn aandeel was. Maar in het begin, heel moeilijk want toen hield ik ergens nog van hem en ja, ik had nog steeds ergens in mijn hartje die stiekeme hoop dat hij met bloemen op zijn knieën bij mij zou komen en alles goedkwam en we one happy family zouden worden.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 11:53

Bedankt voor jullie reacties, het doet me veel.

BillyJ schreef:
Hij snapt het niet, hoeveel ik altijd om hem heb gegeven en nog steeds geef. Hij ziet niet dat dit ook een impact heeft op mij. Ik ben inmiddels echt gebroken en toch... toch... kan ik het niet elpen dat ik van die jongen houd.

Ts, dit stukje beschrijft heel helder het probleem. Een fijne relatie heb je niet alleen maar samen. Het houden van moet slijten, probeer het andersom te zien dat jij zoveel van hem kon houden en dat dat mooi is. Gun jezelf de tijd en probeer niet overal een verklaring voor te zoeken.
Ik wens je veel sterkte!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 13:07

Laat ook meteen zien dat "gewoon weggaan als je er niet mee om kunt gaan" ook helemaal niet zo makkelijk is.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 16:47

Erg hoeveel mensen de schuld bij zichzelf zoeken.
Allemaal slachtoffers van de borderline.

Soms hoop ik dat iemand met borderline in een helder moment beseft wat hij/zij de omgeving aandoet.
Maar misschien beter om dat niet te beseffen.

Want voor mij zou het vreselijk voelen om te weten hoe anderen getraumatiseerd zijn door mijn ziekte.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 17:26

Ik hoop ook vaak genoeg dat ze eens inzien wat ze een ander aan doen. Maar tegen beter weten in, want ik denk echt niet dat ze daar toe in staat zijn. En inderdaad, misschien voor hunzelf maar goed ook.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 17:28

Lusitana schreef:
Laat ook meteen zien dat "gewoon weggaan als je er niet mee om kunt gaan" ook helemaal niet zo makkelijk is.

Ik echt dat er maar 1 iemand dat heeft gezegd hier (of 2 mensen als je niet tussen de regels door leest). Het is gewoon super moeilijk. Niet enkel vanwege liefde voor de persoon met pbs, maar zelfs als die liefde weg is, wordt er verlamming en hulpeloosheid gecreëerd waardoor je alsnog blijft hangen in een toxische situatie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:35

Er is er hier inderdaad maar 1 geweest die zei dat je maar gewoon op moet stappen.
Dat neemt niet weg dat er plenty mensen zijn die de opvatting delen dat als je in een zogenaamde toxic relation zit, je "gewoon moet weggaan". En die lezen ook gewoon mee. Plus mensen die het te horen kregen of krijgen.
Dus het is goed als dat aspect (weer) besproken wordt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:51

Eens. Wat ik vooral problematisch vind is de victim blaming.
Echt, de slachtoffers, naaste betrokkenen, nemen al zoveel ellende op zich, en lossen ook zoveel voor je op, en ze dan nog de schuld geven? Ziek vind ik het.