Vaccinaties

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:29

Ik heb eigenlijk niets aan mijn cb arts :(
Die vond mij vooral heel zielig ivm ziekte...

Over vaccineren wist ze ook weinig te vertellen.. evenals hoe te reageren op kinderziektes.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:34

Nee, ik heb dus ook zo’n muts. Maar volgens mij zijn er ook wel betere, las ik in dit topic iig. Of anders ms een kinderarts vragen of huisarts.

secricible

Berichten: 25737
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:38

Hier ook een cb-arts (en vpk) waar ik niks mee kan.
Als dietist heb ik aardig wat kennis over voeding, toen ik het gesprek met hun aanging over hun advies om met 4mnd bijvoeding te starten (n.b. Tegen eigen richtlijnen in) gaf ze uiteindelijk ook maar toe dat ze ook niet wist waarom ze dit adviseerden.

Toen mijn zoontje last had van panisch wakker worden moest ik van mijn arts naar hem toe lopen en zeggen "goh, ik zie dat je moe bent, slaap nog maar even (hij was toen 4mnd :+ ), volgens de vpk moest ik hem maar even laten huilen (na 4x zeggen dat hij PANISCH wakker werd). Top team, daar win je de (vaccinatie)oorlog mee :j

Karl66

Berichten: 29790
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:40

@Imandra, het begint er al mee door te zeggen dat er twee soorten antivaxxers bestaan, de twijfelaars en de diehards. Daarmee geef je die diehards weer legitimiteit, want er is begrip voor de twijfelaars en omdat je die ook antivaxxers noemt geef je de diehard antivaxxers ook begrip en dus legitimiteit.

Een twijfelaar is iemand die gewoon het beste voor het kind wil en daarom op onderzoek uitgaat. Antivaxxers zijn leugenaars die met leugens en halve waarheden die twijfelaars overhalen om ook niet te vaccineren. Op het moment dat de antivaxxers de twijfelaars overhalen om ook niet te vaccineren en overhalen om in hun leugens en halve waarheden te geloven, hebben ze weer een nieuwe antivaxxers bij het clubje gehaald.

Dat is dus de reden waarom je antivaxxers moet bestrijden en twijfelaars geen antivaxxers moet noemen, dat zijn ze namelijk niet. De meeste ouders twijfelen regelmatig of ze het goed doen als ouders. De meeste ouders zijn ook regelmatig op zoek naar informatie om hun opvoeding zo goed mogelijk te doen. Toch vaccineert de overgrote deel van de ouders, twijfel of niet. De meeste twijfelende ouders zijn geen antivaxxers en zullen het nooit worden. Antivaxxers horen in de categorie aluhoedjes en daar moeten ze ook lekker blijven.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:40

Kinderarts heb ik niet.

Ik had het toevallig met mijn man er over..

In de zwangerschap ga je naar de verloskundige. In je zwangerschap zou je dus een avond kunnen afspreken met diverse ouders om bij de verloskundige iemand in te huren die alle vragen omtrent vaccineren en vitamines bijv kan beantwoorden.

Zodat ouders in de zwangerschap al geïnformeerd zijn.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:44

Ja dat kan ook, al gaat niet iedereen naar de verloskundige. Maar kan ook ism ziekenhuizen.
Maar is er over vitamines ook zoveel te doen dan? Dat lijkt me meer een geval van baat het niet, schaadt het niet := zijn er echt mensen die dat niet geven?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:45

Ik heb geen vitamine K gegeven tijdens de geboorte.

secricible

Berichten: 25737
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:48

Ik gind die vit K dan weer een eigen keuze. Daarmee raak je geen andere kinderen.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:48

secricible schreef:
Ik gind die vit K dan weer een eigen keuze. Daarmee raak je geen andere kinderen.

Nee maar meer pak die dan direct mee :)

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:49

quera schreef:
Ik heb geen vitamine K gegeven tijdens de geboorte.


Waarom niet dan? Dat is niet schadelijk toch? Het nut is ook niet helemaal duidelijk, maar ik doe het braaf iig.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:52


Maxima_S
Berichten: 273
Geregistreerd: 15-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 22:01

verootjoo schreef:
quera schreef:
Ik heb geen vitamine K gegeven tijdens de geboorte.


Waarom niet dan? Dat is niet schadelijk toch? Het nut is ook niet helemaal duidelijk, maar ik doe het braaf iig.


Alle babies worden geboren met dunner bloed dan een volwassenen. Dit kan mogelijk tot hersenbloedingen leiden bij pasgeborenen. Vitamine K zorgt voor dikker bloed/betere stolling waardoor de kans op hersenbloedingen bij zuigelingen zakt.

De vraag is of het niet een reden heeft dat een zuigeling dunner bloed heeft dan een volwassene en het dus zinvol om geen vitamine K te geven.

Een reden voor dunner bloed kan bijvoorbeeld zijn dat dunner bloed makkelijker in kleine vaten stroomt en dus de voedingsstoffen beter over het lichaam kan verdelen. Daarnaast is de kans op hersenbloedingen heel erg klein.

Ik kan er met mijn verstand niet bij dat de natuur zoiets belangrijks bij elke zuigeling zou missen....

Vitamine D is anders omdat we veel minder buiten komen en dus als moeder minder zon... daarvan vindt ik het dan weer logisch om dat wel te geven...

BigOne
Berichten: 38698
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 22:37

Wanneer je op eigen houtje vit D aan je baby gaat geven ben je pas slim bezig, nee dus. Als ouder heb je gewoon ervoor te zorgen dat je kind veel buiten komt en dan zit het met D wel goed. Maxima wanneer je tegen vaccinaties bent en voor het zelfoplossende vermogen van het lichaam bent dan is dat niet te rijmen met D toedienen . Want een goede weerstand krijg je niet door veel binnen te zitten.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 22:44

Ook als je de hele dag in de zon komt en zeker! In de winter krijg je niet voldoende vitamine D binnen.

Maxima_S
Berichten: 273
Geregistreerd: 15-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 22:56

bigone schreef:
Wanneer je op eigen houtje vit D aan je baby gaat geven ben je pas slim bezig, nee dus. Als ouder heb je gewoon ervoor te zorgen dat je kind veel buiten komt en dan zit het met D wel goed. Maxima wanneer je tegen vaccinaties bent en voor het zelfoplossende vermogen van het lichaam bent dan is dat niet te rijmen met D toedienen . Want een goede weerstand krijg je niet door veel binnen te zitten.


ik heb mijn research gedaan en kwam tot de conclusie dat in mijn omstandigheden geen vitamine K en wel vitamine D de beste keus was....

Ik leef niet in de middeleeuwen :o wat niet betekend dat ik wel vaccineer want dat is voor mij weer iets compleet anders dan het toevoegen van een vitamine waar er in het noordelijk halfrond niet voldoende van is, zeker niet in de winter... met de beste wil van de wereld. Aangezien wij ook vegetarisch zijn zit een tekort aan vitamine D en Omega 3 in een klein hoekje... dus daarvoor heb ik vegetarische suppletie.

Daarnaast is een vitamine supplement bij tekort iets wat het immuunsysteem absoluut nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren , niet iets wat het kunstmatig op de proef stelt....

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:21

bigone schreef:
Wanneer je op eigen houtje vit D aan je baby gaat geven ben je pas slim bezig, nee dus. Als ouder heb je gewoon ervoor te zorgen dat je kind veel buiten komt en dan zit het met D wel goed. Maxima wanneer je tegen vaccinaties bent en voor het zelfoplossende vermogen van het lichaam bent dan is dat niet te rijmen met D toedienen . Want een goede weerstand krijg je niet door veel binnen te zitten.


Je slaat een beetje door hoor. Vitamine D en K worden voor alle baby's geadviseerd, de één 6 maanden geloof ik en de ander 4 jaar. Wij zijn er trouwens best wel laks mee, maar goed. Point of story, het advies is om het vooral op eigen houtje te doen. Een baby kan dat gewoon nog niet aanmaken.

Overigens is mijn baby al 6 weken niet buiten geweest dus die krijgt het ook. Bam!

BigOne
Berichten: 38698
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:24

Dat zal dan wel weer een nieuw inzicht van de laatste jaren zijn. Onze kids zijn tussen de 25 en 30 en we hebben nooit vit D hoeven te geven dus niks bam .
En ze hebben nooit een D tekort gehad. Ik wel maar dat is leeftijd gerelateerd .

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:25

Maar Mb dr kindje ligt in het ziekenhuis al 6 weken dus wel bam :+

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:28

Superbam!

Ik ben 32 en volgens mij kreeg ik het al. Mijn moeder kreeg het vroeger in de vorm van levertraan.

BigOne
Berichten: 38698
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:28

Dat is heel vervelend en zal grote impact hebben maar hoe moet ik dat weten?Ik ga uit wat wij als ouders te horen kregen tien onze kids baby waren , dat is alles.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:29

Je mist het punt, lamaar.

Maxima_S
Berichten: 273
Geregistreerd: 15-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:59

bigone schreef:
Dat is heel vervelend en zal grote impact hebben maar hoe moet ik dat weten?Ik ga uit wat wij als ouders te horen kregen tien onze kids baby waren , dat is alles.


en dat is dus ook precies het punt.... je krijgt alleen dat te horen wat de arts op dat moment noodzakelijk acht...wellicht had jou arts een slechte dag, oh vergeten,...geen idee.

30 jaar geleden was er ook nog geen google en was er weinig keus dan vertrouwen hebben in god en de dokter.... hulde aan mijn moeder die gepoogd heeft met weinig beschikbare informatie haar research te doen en haar keuze te maken...

in veel dingen moet je als ouders ook gewoon een keuze maken en iedereen maakt die naar eer en geweten, daar ga ik vanuit. Ik ga er ook vanuit dat een arts naar eer en geweten handelt, maar niemand anders dan ikzelf weet wat goed voor mij is.... weten en kennis hebben van zijn namelijk twee verschillende dingen...

zoals geen psych of vriend echt kan weten hoe ik me voel... ze kunnen het zich voorstellen of inleven of een diagnose stellen of wat dan ook maar weten niet...

Een lijf is geen machine, elk lijf is uniek met zijn eigen chemische reacties en verhoudingen. Er kan dus niet gesteld worden dat iets veilig is als je het "overleefd" want wat er op microniveau gebeurd komt misschien niet aan de oppervlakte maar kan wel degelijk een grote impact hebben.

Ik geloof niet dat er één remedie is voor iedereen... dat kan niet, daarvoor zijn we te verschillend.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 00:13

Nah, basale biologie is bij ieder mens wel hetzelfde hoor. Sommige mensen hebben een overactief immuun systeem, en reageren bijvoorbeeld heel heftig op pinda's en dat noemen we dan een allergie. Maar ieder mens doet het uitstekend op regelmatig bewegen, een dieet van 90% plantaardig voedsel en 10% dierlijk voedsel, ze planten zich allemaal op dezelfde manier voort, en alle immuunsystemen kunnen leren ziektekiemen te herkennen en daarop dan anticiperen.

De basic systemen werken bij ieder mens hetzelfde. Allergieën zijn basically immuunsystemen die een beetje over reageren op dingen die niet echt gevaarlijk zijn, maar zijn in feite uitzonderingen. En ook dat systeem is voorspelbaar; het komt meer voor naarmate kinderen in meer steriele omgevingen opgroeien.

Met vaccinaties maak je simpelweg gebruik van hoe een immuunsysteem werkt, door een vaccin in te spuiten leert het immuunsysteem een ziekte herkennen, en de volgende keer dat dat immuunsysteem die ziekte tegenkomt is het dus tegen de ziekte gewapend en wordt de eigenaar van dat immuunsysteem niet ziek, want het lichaam denkt dat het de ziekte al doorgemaakt heeft (waarmee ik hopelijk de mythe kan ontkrachten dat het beter is voor het lichaam om de ziekte zelf door te maken).

Als ieder mens echt op elk punt verschillend was, zou voortplanten onmogelijk zijn, en de medische wetenschap op niets gebaseerd. Maar de systemen in ons lichaam doen braaf waar ze voor geprogrammeerd zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 07:59

Avalanche81 schreef:
Nah, basale biologie is bij ieder mens wel hetzelfde hoor. Sommige mensen hebben een overactief immuun systeem, en reageren bijvoorbeeld heel heftig op pinda's en dat noemen we dan een allergie. Maar ieder mens doet het uitstekend op regelmatig bewegen, een dieet van 90% plantaardig voedsel en 10% dierlijk voedsel, ze planten zich allemaal op dezelfde manier voort, en alle immuunsystemen kunnen leren ziektekiemen te herkennen en daarop dan anticiperen.

De basic systemen werken bij ieder mens hetzelfde. Allergieën zijn basically immuunsystemen die een beetje over reageren op dingen die niet echt gevaarlijk zijn, maar zijn in feite uitzonderingen. En ook dat systeem is voorspelbaar; het komt meer voor naarmate kinderen in meer steriele omgevingen opgroeien.

Met vaccinaties maak je simpelweg gebruik van hoe een immuunsysteem werkt, door een vaccin in te spuiten leert het immuunsysteem een ziekte herkennen, en de volgende keer dat dat immuunsysteem die ziekte tegenkomt is het dus tegen de ziekte gewapend en wordt de eigenaar van dat immuunsysteem niet ziek, want het lichaam denkt dat het de ziekte al doorgemaakt heeft (waarmee ik hopelijk de mythe kan ontkrachten dat het beter is voor het lichaam om de ziekte zelf door te maken).

Als ieder mens echt op elk punt verschillend was, zou voortplanten onmogelijk zijn, en de medische wetenschap op niets gebaseerd. Maar de systemen in ons lichaam doen braaf waar ze voor geprogrammeerd zijn.


Mooie uitleg Avalanche.

IMANDRA

Berichten: 9858
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:21

Mooie uitleg Avalanche!