Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:08

Ik heb trouwens wel een ander voedingsschema ook. Dat had ik al voor ik begon met hardlopen omdat ik ook af wilde vallen.
Ik eet nu eigenlijk geen tussendoortjes mee als in helemaal niet.
Ik eet als ontbijt yoghurt met meusli met appeltjes en ook als lunch. Avondeten veel groente met rijst, de ene keer met vlees de andere keer vegetarisch. Maar met avond eten doe ik ook wel eens gek. Zo hadden we van de week Italiaans besteld toen had ik lasangna. Of ik bak aardappelballetjes. Maar ik doe ook met avondeten echt opletten. Ben 10 kg kwijt bijna. En ik wil het voedingspatroon vast blijven houden geen tussendoortjes. Soms kies ik voor lunch eens iets anders maar dat is al in 3 weken ook niet meer gebeurd ik mis het niet. Maar ik wil er ook niet in doorslaan, af en toe zondigen mag. Maar wel in de gaten houden. De tussendoortjes komen hier iig ook niet meer in ;) als ik dat eenmaal weer doe dan ben ik weer hopeloos ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:10

Ik zou niet zonder tussendoortjes kunnen. Ik eet om de twee uur zo ongeveer. Vind je het niet saai om twee keer per dag yoghurt met muesli te eten?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:20

Nee ik vind het lekker en het geeft me energie.
Ik had eerst koolhydraad arm brood. Maar op de een of andere manier trok dat brood mijn vriend aan, die vrat dat op om vervolgens te zeggen dat hij dat brood niet lekker vond, zijn brood beschimmelde steeds. Dus ben maar op dit over gegaan en vind het lekkerder zeker nu het zomer is.
De tussendoortjes mis ik niet. Ik zat vaak savond's met een zak chips op de bank. Heb al 7 jaar geen paard meer gereden en deed alles op de scooter. Dus je begrijpt wel ik werd op een gegeven moment toch wel wat fors 77 kg. Maar ook lui ;) tegen depressief aan. Ik ben eerst mijn eetgewoonte om gaan gooien het eerste de tussendoortjes eruit. Maar ik viel geen gram af natuurlijk. Toen vrijwel koolhydraad arm met wat uitzonderingen ik drink 2 koppen koffie met suiker. Dat is mijn tussendoortje ;) maar ik dacht ook dat ik het zou missen maar dat is niet het geval. Mijn vriend eet chocola dat lust ik niet, of een koek savond's. Maar ik hoef dat niet. En alles andere dingen haal ik niet eens meer in huis. Heel soms dus 3 weken geleden had ik als lunch een broodje overkroket. En ik bedenk mij dat ik ook nog wel eens ipv joghurt sla maak smiddags met komkommer, paprika, mais etc dat vind ik geen straf. Ik weet gewoon als ik tussendoortjes eet dan ben ik weer verkocht.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:36

Supervixen schreef:
Vanmorgen een hardlooptest gehad in de sportschool om mijn omslagpunt en zuurstofopname te bepalen. Op de hardloopband gelopen met een masker, wat niet echt prettig was. Elke minuut een km of halve km sneller.
Mijn zuurstofopname was hoog en mijn omslagpunt is 169/170. Conditie is goed. Advies is om met de hartslagmeter te trainen op een hartslag van ongeveer 165. Mijn vriend heeft een hartslagmeter van polar, dus dat ga ik eens uitproberen. Verder ga ik kijken of ik een keer mee ga doen met een intervaltraining op de atletiekbaan, dat wordt ook gegeven door degene die me bij de sportschool begeleidt.

Zo'n intervaltraining is ook enkel om het omslagpunt te bepalen, en van daaruit je hartslagzones, dus denk niet dat het een meerwaarde is, tenzij om te zien of je omslagpunt gewijzigd is. Ik zit trouwens op hetzelfde omslagpunt als jij. Enig idee op welke snelheid je dat punt haalt?

Staat die zuurstofopname eigenlijk in verhouding tot je omslagpunt? Met masker heb ik nog niet gelopen, vrees dat ik het dan benauwd krijg. Zelfs om onkruidverdelger te sproeien, speel ik het niet klaar een mondmasker op te houden.

Voor welke afstanden train je eigenlijk? Ik krijg juist advies om vooral op lage hartslag te lopen de eerste weken, maar ik ben dan ook niet super enthousiast over mijn schema, te weinig gericht op korte afstand vrees ik.

@Waxmeltsenzo, die luiheid herken ik, wordt alleen nog erger met aangepaste voeding, want dan moet ik nog extra van mijn kostbare tijd besteden aan koken en boodschappen doen. Ik geloof trouwens niet dat het aan mijn voeding ligt, aangezien het heel acuut opgekomen is na ziekte.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:59

Dat kan natuurlijk voor iedereen anders zijn. Bij mij was het ook gemakzucht, verveling ook in de avond. Makkelijk neer ploffen met chips. En als avond eten hadden we op een gegeven moment 2 keer pizza, 2 keer pasta, een keer groente met patat en vlees, snackbar bestelling nouja zo ging dat op een gegeven moment elke week. Mijn vriend wil graag pizza en ook graag andere vette zooi. Hij doet ook intensief zwaar werk dus kan ook wel meer hebben zeg maar. Ik ben begonnen met voor mezelf anders koken en ja dan maak je twee dingen. Maar inmiddels eet mijn vriend wat ik eet. En kan ik met avond eten omdat ik mijn doel bereikt heb bijna kwa afvallen wat makkelijker zijn en 1 of twee keer in de week iets minder gezonds kan en als mijn vriend vaker wat wil dan maak ik alsnog voor mezelf iets anders. Ik ben door de combinatie gezonder en minder eten en bewegen gewoon wel echt veel fitter heb veel meer zin in alles. Dus ik wil dit zo houden. Als mijn doel kwa gewicht behaald is moet er iets bij en dan zal dat fruit zijn in de na middag banaan of iets en evt tussen de middag weer naar brood maar de tussendoortjes never meer voor mij.

Een bijkomend voordeel van de joghurt met hardlopen is dat ik als ik in de ochtend of middag ga dat ik vrijwel meteen kan hardlopen erna. Met een broodmaaltijd moet je toch minstens een uur wachten.
Dit heb ik niet zo bedacht maar het komt wel heel goed uit ;)

Trouwens even over die hartslag meters.
Ik heb een horloge waarbij ik een hartslag meter nog aan zou moeten schaffen, kan ook een hartslag meter met bluetooth aanschaffen voor de mobiel. Maar nou twijfel ik om toch een horloge te kopen met een polsmeter zeg maar dus dat het vanuit het horloge zelf gaat. Ik loop nu dus zonder hartslag meter en vraag me af of ik dat wel nodig heb. Ik heb mijn oog laten vallen op de Garmin forerunner 35, heb nu de forerunner 15 is wel een fijn horloge. Alleen zonder bleutooth en zonder hartslag meter, bleutooth zou handig zijn om hem direct te kunnen koppelen aan runkeeper.

Ik denk dat een band om de buik wel lastig loopt?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:54

Nee hoor, hartslag band doe je gewoon onder je BH bandje en voel je niks van! :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:05

Ok zit het niet irritant?
Dan zou dat toch een optie zijn ook.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:14

De eerste paar keer was wat onwennig en hij moet uiteraard niet te los of vast (flapperen of 'knellen') maar verder voel ik er helemaal niks van. En het is geloof ik wat accurater dan zo'n pols meting.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:41

Ik vind de hartslagband absoluut niet storend :)! En het geeft me icm de gps heel veel meer trainingsinzicht.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:03

hwn schreef:
Zo'n intervaltraining is ook enkel om het omslagpunt te bepalen, en van daaruit je hartslagzones, dus denk niet dat het een meerwaarde is, tenzij om te zien of je omslagpunt gewijzigd is. Ik zit trouwens op hetzelfde omslagpunt als jij. Enig idee op welke snelheid je dat punt haalt?

Staat die zuurstofopname eigenlijk in verhouding tot je omslagpunt? Met masker heb ik nog niet gelopen, vrees dat ik het dan benauwd krijg. Zelfs om onkruidverdelger te sproeien, speel ik het niet klaar een mondmasker op te houden.

Voor welke afstanden train je eigenlijk? Ik krijg juist advies om vooral op lage hartslag te lopen de eerste weken, maar ik ben dan ook niet super enthousiast over mijn schema, te weinig gericht op korte afstand vrees

Ik weet niet bij welke snelheid mijn omslagpunt is, vergeten te vragen.
Zuurstofopname en hartslag lopen gelijk op, maar bij het omslagpunt raakt je hartslag dus uit verhouding met de zuurstofopname waardoor je gaat verzuren. Het was wel wat benauwd met het masker, maar nog redelijk te doen. Ik was er ook bang voor, maar de test duurt niet zo lang, dat scheelt. Verstand op nul zetten.
De hartslagmeter voelde ik totaal niet zitten trouwens. Had hem zelfs onder mijn bh band.

Ik train vooral voor mijn tweede halve marathon in oktober, maar loop allerlei wedstrijdjes. Ik probeer het volgende te doen: een keer per anderhalf à twee weken een langere afstand op laag tempo (12-16km), een keer wat korter (8-10km) en een keer wat intervallen op de loopband of buiten een snelle 5-6km. Verder nog 2 of 3 keer krachttraining per week.
Ik heb geen schema voor het hardlopen, daar raak ik van in de stress en ga ik teveel druk op mezelf leggen.
Ik heb over anderhalve week vakantie en dan wil ik een paar keer tegen de 20km aan gaan lopen.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:26

Ik loop verder niet met harslag meter oid. Ik ben ook niet te zwaar en ook niet mager maar heb een beetje chubby buik ofzo... love handels ook aanwezig, vind het zelf lelijk.. heb ook ergens gehoord dat als je hardloopt er juist vet op je buik kan ontstaan? Klopt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:04

Ik heb een aantal keren de hartslagmeter van mijn vader gebruikt. Was benieuwd wat mijn hartslag deed. Had hier totaal geen inschatting van. De eerste keer is het even wennen maar als je eenmaal bezig bent voel je er niks van.

Ik heb inderdaad ook een klein buikje en lovehandles. Moet zeggen dat het wel iets minder is geworden sinds ik begonnen ben met hardlopen in combinatie met op mijn eten letten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:09

loesje4600 schreef:
Ik loop verder niet met harslag meter oid. Ik ben ook niet te zwaar en ook niet mager maar heb een beetje chubby buik ofzo... love handels ook aanwezig, vind het zelf lelijk.. heb ook ergens gehoord dat als je hardloopt er juist vet op je buik kan ontstaan? Klopt dat?

Hoe kom je daar zo bij?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:08

loesje4600 schreef:

Als je zoals sommigen in onze joggingclub iedere maand deelneemt aan een loop waarbij je voor iedere gelopen ronde een (zwaar) bier krijgt, dan kan hardlopen idd wel een bierbuikje geven. :)

Veel hardlopers doen ook aan core stability om buik- en rugspieren te versterken, daar zou je ook een strakkere buik van krijgen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:08

Herkenbaar loesje, zo'n buikje :roll: :P Ik ben ook zeker niet zwaar maar wel zo'n vetlaagje op m'n buik haha. Maar ik eet ook erg graag en doe geen oefeningen ofzo.

Met hartslagmeter lopen doe ik niet meer. Geen last van die band overigens. Maar het imo alleen zin als je dan inderdaad je maximale hartslag en omslagpunt, zones etc zijn bepaald.

Gisteren gelopen, pfff warm. Ik kan daar echt niet goed tegen ben ik wel achter. Laatste weken steeds lekker kunnen trainen en nu in de warmte was het weer moeizaam. Toch 10,6km gelopen met een gemiddelde van 5.07 per km :)

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:42

Smorgens is alles zo mooi strak en vind ik mezelf perfect... na 2 uurtjes is het weer uitgezakt, stomme zwaartekracht.

Ik doe wel wat kracht erbij maar niet heel veel, dat van dat buikje heb ik ooit ergens opgevangen maar weet niet of dat ook zo is

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:55

Hwn: ik heb net met de hartslagmeter gelopen om uit te proberen. Een hartslag van 165 daar moest ik vandaag ongeveer 5.20/5.30 per km voor rennen. Dus voor mijn omslagpunt zal dat nog iets sneller zijn denk ik. Nou heb ik geen idee of het ook per dag verschillend kan zijn. Vandaag had ik nog aardig spierpijn van de krachttraining gisteren, het was tegen de 30 graden en ik heb gewerkt vandaag. Kan me voorstellen dat je dan eerder op een hoge hartslag zit dan in een weekend als je je lekker uitgerust voelt en met 15 graden gaat lopen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:30

Supervixen, dan denk ik dat we ongeveer gelijk oplopen, behalve dat ik kortere afstanden loop dan jij: als ik de grafiek van mijn lactaattest bekijk, loop ik ongeveer dezelfde snelheid op die hartslag, was ook +25° (mijn hartslag gaat niet omhoog met de warmte, maar ben hierin denk ik een uitzondering).
Op mijn omslagpunt loop ik iets meer dan 12 km/u, zo'n 4:55 min/km.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:20

Ik ben benieuwd als ik straks vakantie heb en ik goed uitgerust ga lopen, of dat verschil maakt.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:04

Supervixen schreef:
Vanmorgen een hardlooptest gehad in de sportschool om mijn omslagpunt en zuurstofopname te bepalen. Op de hardloopband gelopen met een masker, wat niet echt prettig was. Elke minuut een km of halve km sneller.
Mijn zuurstofopname was hoog en mijn omslagpunt is 169/170. Conditie is goed. Advies is om met de hartslagmeter te trainen op een hartslag van ongeveer 165. Mijn vriend heeft een hartslagmeter van polar, dus dat ga ik eens uitproberen. Verder ga ik kijken of ik een keer mee ga doen met een intervaltraining op de atletiekbaan, dat wordt ook gegeven door degene die me bij de sportschool begeleidt.

wat een vreemd advies om enkel op een en dezelfde hartslag te trainen. Met gericht trainen probeer je toch bewust in de verschillende hartslagzones te lopen. Het overgrote deel in de lagere zone's soms gericht net onder op op je omslagpunt en heel soms er boven. Wat is de bedoeling met altijd proberen net onder het omslagpunt te trainen zoals jou werd geadviseerd?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:45

Nee ook niet altijd hoor, is ook geen doen, want dat is nogal pittig.
Maar ik pak het gewoon mee als extra info om te gebruiken bij bijvoorbeeld intervallen.
Op een wedstrijd is het ook wel handig om te weten, dan kan ik iets beter in de gaten houden dat ik niet te snel start.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:16

Intervallen trainen op hartslag is weer onbegonnen werk. Zeker als je korte intervallen loopt. Stijging van de hartslag loopt altijd achter de feiten aan. Dus al je gedurende bv 400tjes je na 200m denkt dat je hartslag goed zit zul je zien dat die zodra je na 400m gestopt ben de hartslag gewoon nog door gestegen is en dus veel hoger dan bedoeld. Om die reden worden intervallen dus juist altijd op tempo aangegeven.
En zo ook met een wedstrijd. Vanuit stilstaan zal de hartslag aanvankelijk heel traag oplopen. Handiger is dus het temp te controleren in het begin ipv de hartslag .Want mogelijk denk je anders van prima hartslag, kijk je een minuut later is die inmiddels veel hoger omdat die gewoon nog aan het oplopen was.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:27

Als ik ging wandelen als mijn hartslag op 165 was, daalde die meteen naar 150 en minder. Hij liep niet verder op.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:07

Logisch dat die gaat zakken toch als je gaat wandelen. Maar je hartslag heeft wel een minuut of 4-5 nodig om langzaam op te lopen na het bijbehorende tempo. En als je stopt stijgt je hartslag of nog een paar sec door (als die nog in opgaande lijn is) of blijft nog een paar sec stabiel (als die al stabiel was bij dat tempo). Maar terugzakken na rusthartslag gaat gelukkig inderdaad veel sneller dan stijgen.
Maar die secondes van nog verder doorstijgen zijn al voorbij voor je kans krijgt om te kijken. Maar als je je laptoets gebruikt zul je de hogere hartslag in de rustpauzes wel zien en bij korte intervallen dus soms in rustpauzes een hogere maximale hartslag (oke maar een paar sec maar dat staat er niet bij) dan tijdens de interval. Niet alleen bij mij hoor is gewoon een algemeen verklaarbaar fenomeen.
Maar daardoor kun je je intervallen dus niet op hartslag lopen. Wel lange intervallen , langer dan 1000m maar dan heb je dus pas na een 800m een indicatie of je goed zit.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:47

Morgen ochtend heb ik weer loopscholing, pittig.
Misschien volgende week nog daarna vakantie anders is morgen de laatste keer, maar na de vakantie wil ik bij de grote vereniging starten, en de persoon die les geeft is nu met vakantie. Dus hoop volgende week nog en dan even via hem inschrijven en duidelijk maken dat ik wel van hem les wil blijven krijgen. Alleen graag bij een groep mensen van mijn Nivo. Best demotiverend om met marathon lopers te lopen. Ik kan er veel van leren maar voel me toch niet op mijn plek daardoor. Al zijn ze onwijs aardig en behulpzaam krijg Goede tips. Maar ze zijn me echt te snel allemaal ;)