http://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/18/oud ... 9-a1532535
Ouders piesen lekker de geneeskunde in het gezicht
"Je zag de consultatiebureauarts nogal zichtbaar tot tien tellen. Dat is hun taak tegenwoordig: de andere wang toekeren, beleefd blijven, naar hun casuïstiek luisteren, hun selectieve gewinkel in de literatuur aanhoren en heel kalm blijven terwijl de ouders intussen de gehele medische wetenschap in het gezicht piesen. Mensen tegen je in het harnas jagen is absoluut niet de bedoeling, want als de kids eenmaal hun longontsteking hebben moeten ze wel terugkomen zodat je ze aan een infuus en zuurstof kan leggen."
"et bij het grofvuil zetten van kennis en technologieën en geneesmiddelen die we in de afgelopen decennia hebben verkregen omdat kruidenvrouwtjes en kwakzalvers en ‘bezorgde burgers’ zogenaamd onderzoek deden op Facebook."
zelf vandaag ook nog een brief naar de Volkskrant gestuurd nav een column
Citaat:
Beste mevrouw Truijens,
Vandaag had u twee onderwerpen in één column te pakken waar ik me over het algemeen ook met meeste over opwind: Het onvoorstelbare absurde geloof in pseudowetenschappelijke meningen en het onderwijs. Ik deel uw mening dat het een zeker te maken heeft met het ander. Ik ben docent natuurkunde, chemicus en voer op internet vele discussies met gelovigen van homeopathie, niet-inenters, aardstralen en nog vagere dingen.
De afgelopen decennia is kennis in het onderwijs verschoven naar de achtergrond; immers alles kon je opzoeken (dat kon vroeger ook in de bibliotheek). Leerlingen komen met steeds minder vakinhoudelijke kennis van school af. Telkens als we weer de laatste onderwijsvernieling (nee geen typfout, onderwijsvernieuwingen hebben nog nooit tot iets zinnigs geleid) weer te boven gekomen zijn, hangt er weer een nieuwe minister in ons nek te hijgen waarbij weer de docent tot coach wordt gereduceerd en vakkennis wordt geminimaliseerd. Telkens terugkerende thema's zijn vaardigheden in plaats van kennis (competenties, tegenwoordig 21e eeuwse vaardigheden) en de docent als multi-inzetbare coach (leren leren, het nieuwe leren en vooral vakoverstijgend met van alle vakken een beetje kennis, maar eigenlijk net niks).
Zo heeft het ook kunnen gebeuren dat in een leerboek scheikunde voor 3 vwo homeopathie gewoon wordt uitgelegd alsof het een vorm van wetenschap is en zonder enige vorm van kritiek. Een van de 'kennis' onderdelen is "door homeopathische middelen te verdunnen kun je de geneeskracht vergroten". Juist bij scheikunde zou luid en duidelijk moeten worden uitgelegd wat de grote nonsens van homeopathie is. Ik snap niet dat docenten scheikunde dit niet massaal uit het boek gescheurd hebben. Nog even en het creationisme verschijnt in het biologieboek en bij ANW (voor zo ver dat vak nog bestaat) mogen leerlingen gezellig debatteren over wel of niet inenten.
"Kennis is een vorm van macht en dient daarom te worden gewantrouwd" was enkele weken geleden te lezen in de Volkskrant. Hoe minder kennis mensen zelf hebben hoe meer ze kennis van anderen wantrouwen. Als ik op internet in discussie ga met gelovers van pseudowetenschappelijke meningen dan is de meest bizarre gedachten kronkel die ik te horen kreeg "wie studeert verliest z'n gevoel en z'n intuïtie en wordt gehersenspoeld".
Nederland is steeds 'hoger' opgeleid; maar dan wel vooral met communicatie en managementdeskundigen, of erger nog vrijetijdskunde. Een paar pagina's voor uw column staan de adviezen van een communicatiedeskundige die vooral adviseert de dialoog aan te gaan met bezorgde ouders: Artsen moeten vooral niet met feiten komen, maar het gesprek aangaan. Zo komen al die werklozen hoger opgeleiden studenten van HBO media & communicatie, niet gehinderd door enige kennis van de natuurwetenschappelijke vakken, toch nog aan een baan straks; ze kunnen de artsen bijstaan in 'het gesprek' met de patiënt. Een mening op facebook is evenveel waard geworden als feiten uit de wetenschap, veroorzaakt door een gebrek aan kennis.
Ook in mijn eigen vakgebied heb ik uitholling van vakinhoudelijke kennis van dichtbij meegemaakt. De hogere laboratoriumschool werd uitgekleed en omgezet naar een managementopleiding. Studenten hoefden niet langer veel kennis van chemie te hebben, want analyseapparatuur geeft toch een getal. Of dat getal daadwerkelijk een betekenis heeft, werd niet langer aandacht aan besteed, maar er kwam wel veel tijd en aandacht voor competenties en zelfreflectie. Zo kan het dus gebeuren dat ik gisteravond op internet zie gebeuren dat iemand met een HLO achtergrond zich enthousiast aanmeldt voor een cursus orthomoleculair therapeut (driedaagse cursus!). Hoe kun je kritiekloos als HBO bèta achter zoiets aanlopen? Waarschijnlijk toch door een gebrek aan kennis. Net als met de vaccinatiediscussie. Ik zie ook geen heil in zoetsappige gesprekjes onder leiding van communicatiedeskundigen, ik denk ook dat keiharde filmpjes over polio beter gaan werken. Tussen de reclames tijdens voetbalwedstrijden door bij voorkeur.
Zolang het onderwijs steeds verder afglijdt en uitgehold wordt, zullen dit soort dingen steeds vaker gaan voorkomen. Biologen worden ingezet om het lerarentekort aan te vullen in de schei- en natuurkunde, leraren maatschappijleer geven economie, gymleraren worden ingezet om biologie te geven en na de native speakers Duits inzetten, was er helemaal niemand meer te vinden en wordt er overgegaan op mensen die weleens in Duitsland op vakantie zijn geweest, waar zijn we mee bezig? Er staan docenten voor de klas die niet weten dat zelfstandige naamwoorden in het Duits met een hoofdletter moeten, er staan docenten voor 3 havo die zelf niet uit de sommen komen waar ze les over moeten geven en ga zo maar door. Dan wordt het dus mogelijk om als uitgever een scheikundeboek op de markt te brengen waarin homeopathie kritiekloos behandeld wordt.
Laat staan als straks weer een poging wordt gedaan om vakken op te heffen en over te gaan op teambevoegdheden (onderwijs 2032). Dan staan we nu nog maar aan het begin. Facebook, meningen, kranten, feiten, wetenschap worden allemaal even hoog gewaardeerd. Zoals Arjen Lubach mooi verwoordde: de mening van de moeder van Milan die een avondje op facebook heeft gekeken is evenveel waard als duizend wetenschappelijke studies en keiharde feiten. De moeder van Milan heeft waarschijnlijk havo gedaan en daarna HBO vrijetijdskunde of iets dergelijks, is dus hoger opgeleid, maar weet van toeten noch blazen.
Met vriendelijke groet,
* Arabesk *