Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:17

Ik zie toch duidelijk verschil tussen runds-, varkens- of kippenvlees hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:17

Damned schreef:
Blijkbaar plezier genoeg gezien het nog steeds massaal gebeurt :+

Volgens mij halen bijzonder weinig mensen plezier uit het slachten.
Veel mensen halen plezier uit het eten van vlees, maar het eten van vlees is iets anders dan het slachten van dieren. Dat verschil moet toch hopelijk wel duidelijk zijn.
Dat iets massaal gebeurt betekend niet dat mensen er plezier aan beleven.

Damned schreef:
Mijn vraag was ook eerder een beetje meer naar: wat maakt ons zo anders of wat maakt babies zo anders dan varkens behalve ons uitzicht en onze naam? Jullie hebben ook nog geen goede argumenten gegeven om ze niet op te eten vind ik

Redenen om geen babies op te eten:
1. het is strafbaar
2. het is tegen alle normen en waarden
3. er zijn bijzonder weinig goede recepten voor babyvlees

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:21

Ah onze normen en waarden, waar het niet oke is om slaven te houden maar wel om dieren op gruwelijke wijze te slachten en op te eten

(En nu moet ik er toch echt weer vantussen om verder te studeren)
Enzino : ik heb anders wel wat lekkere receptjes daarvoor, kijk maar naar hannibal :9

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:22

Damned schreef:
Ik bedoelde het ook meer als : eens het op je bord ligt, ziet het er allemaal gelijk uit, het vlees of het nu mens,varken,koe of alien is

Het verschil tussen varkensvlees, rundvlees, kip of iets anders zie je echt wel hoor :j als het iets ondefinieerbaars is vraag ik wel wat het is.

Damned schreef:
Ah onze normen en waarden, waar het niet oke is om slaven te houden maar wel om dieren op gruwelijke wijze te slachten en op te eten

Enzino : ik heb anders wel wat lekkere receptjes daarvoor, kijk maar naar hannibal :9

Of het gruwelijk is om de dieren t slachten verschillen de meningen over.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:25

Ik moet echt mijn wifi uitzetten :(
Ik bedoel niet dat alle dieren gruwelijk geslacht worden omdat slachten gruwelijk is,dat is iets anders, maar dat er wel veel (niet allemaal, en niet allemaal in nl of be) dieren op een gruwelijke manier geslacht worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:28

Jaimyliefje schreef:
Carnisten zijn juist degenen die geweld gebruiken, tegen andere diersoorten welteverstaan. Veganisten strijden juist tegen geweld.. Wat is er extremistisch aan empathie?

Even een snelle definitie van wiki:
Veganisme is een levenswijze waarin gestreefd wordt naar het vermijden van het gebruik van dierlijke producten. Als zodanig gelden ten eerste delen van het dierenlichaam of producten die daarvan vervaardigd zijn (zoals vlees, gelatine, leer, bont en wol) en ten tweede door dieren voortgebrachte producten, zoals zuivel en honing. Vaak worden alternatieven gevonden in het gebruik van plantaardige voedingsmiddelen en materialen. De meeste veganisten keuren ook exploitatie van dieren en wreedheid jegens dieren af, zoals het vasthouden van dieren voor entertainment of ter gebruik als proefdier.

Veganisten strijden dus helemaal niet tegen geweld.
Als jij je eigen definities gaat bedenken dan is een discussie natuurlijk snel zoek.

Jaimyliefje schreef:
Achja vroeger vond men het vast en zeker ook extremistisch als mensen tegen slavernij waren, maar gelukkig is het gros van de mensen daar anders tegen aan gaan kijken. Hopelijk loopt dat met veganisme ook zo.

De vergelijking met slavernij, of zoals iemand eerder gaf met stemrecht voor vrouwen, slaat natuurlijk nergens op. Als die redenering opgaat dan mag je elke wet overtreden en als verantwoording geven dat het misschien in de toekomst gelijk is aan toen er een verandering plaats vond richting slavernij en/of vrouwenstemrecht.

Jaimyliefje schreef:
Ik weet zeker dat de meeste mensen hier het verschrikkelijk zouden vinden als ik een veulen zou fokken en het dan gelijk van de merrie af zou pakken en vermoorden zodat ik de melk van de merrie zou kunnen jatten, maar bij een koe is het opeens normaal.. Triest.

Je woordgebruik verraad je mening al: je slacht een merrie of maakt het dood, vermoorden geldt alleen voor mensen. En je zou de melk niet jatten want je bent immers de eigenaar van de merrie.

Je vind het triest dat paarden en koeien niet hetzelfde behandeld worden, maar zo zijn nu eenmaal de normen en waarden. Koeien worden gebruikt/gehouden/gefokt als melkkoe en paarden niet. Dat mag je triest vinden, maar het merendeel van de bevolking vind dat normaal.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-05-16 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:30

Damned schreef:

Tsja, onze normen en waarden waar vrouwen vrijheid van meningsuiting hebben en je niet harder dan 130km/u op de snelweg mag. Maar je mag wel je boterham dubbel beleggen met chocoladevlokken. :+ :+ :+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:34

Ik zou die vrijheid van meningsuiting bij vrouwen ook maar afnemen, komt niets goeds van terecht !
En tss hier mag je maar 120 |( |( we worden onderdrukt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:40

Overigens wel een interessant en inmiddels misschien relevant onderzoek/artikel voor (inmiddels, gezien de verloop van) dit topic: https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 121442.htm

enzino schreef:
Extremistische veganisten kan je daarom makkelijk vergelijken met andere extremisten, bijvoorbeeld gelovige extremisten. De ene groep gebruikt geweld en intimidatie omdat ze vinden dat niemand vlees mag eten omdat dat nu eenmaal hun overtuiging is, de andere groep gebruikt geweld en intimidatie omdat ze vinden dat iedereen hun geloof moet volgen omdat dat nu eenmaal hun overtuiging is.
Ik ben zelf behoorlijk tegen geweld en intimidatie, gelukkig, dus toch geen extremist *\o/* :D Ik heb ook het idee dat geweld en intimidatie juist níet specifiek goed past bij de groep veganisten (hoewel je extremisten in elke groepering zult vinden). Ik denk altijd dat het feit dat je empathie voor dieren kan tonen en bij dieren geweld/leed/doden wilt voorkomen, laat zien dat je in het algemeen niet zo'n fan bent van geweld/leed/doden (en wellicht ook dat je dat dus oog hebt voor minderheidsgroeperingen).

Want als ik zoiets lees als jouw quote, rijst bij mij direct de vraag: het geweld en intimidatie tegenover de dieren, telt dat soms niet mee? Leg je door dierlijke producten te consumeren niet júist een ander jouw levenswijze op, waarin dat misschien nog verder gaat dan geweld en intimidatie, namelijk het doden?

Ik weet niet of dat slechts een flauwe of emotionele vraag is, maar het is iets wat bij mij opkomt.

Citaat:
Veel mensen halen plezier uit het eten van vlees, maar het eten van vlees is iets anders dan het slachten van dieren. Dat verschil moet toch hopelijk wel duidelijk zijn.
Voor dat stuk vlees is het dier toch geslacht? Die twee dingen kun je toch niet los van elkaar trekken.

Citaat:
Je vind het triest dat paarden en koeien niet hetzelfde behandeld worden, maar zo zijn nu eenmaal de normen en waarden. Koeien worden gebruikt/gehouden/gefokt als melkkoe en paarden niet. Dat mag je triest vinden, maar het merendeel van de bevolking vind dat normaal.

Ik dacht dat we zelf, en/of met zijn allen, deze wereld en normen en waarden maken. :o
Met 'zo is het nu eenmaal' is natuurlijk nooit iets veranderd, dat is een makkelijke insteek om alles te kunnen verantwoorden en zelf niet te hoeven veranderen of reflecteren. In die zin is de vergelijking met bijvoorbeeld het vrouwenkiesrecht ook bedoeld: daar is geen verandering in gekomen omdat iedereen zo dacht: 'dat zijn nou eenmaal de normen en waarden, dat mag jij triest vinden, maar het merendeel van de mensen vindt dat normaal'.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-05-16 11:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:43

Damned schreef:
Ik moet echt mijn wifi uitzetten :(
Ik bedoel niet dat alle dieren gruwelijk geslacht worden omdat slachten gruwelijk is,dat is iets anders, maar dat er wel veel (niet allemaal, en niet allemaal in nl of be) dieren op een gruwelijke manier geslacht worden

Er zullen vast veel dieren op gruwelijke wijzen geslacht worden maar hier in NL em vast ook BE zal dat toch heel erg mee vallen. Ik vind nl een pin door de kop geen gruwelijke manier, maar zelfs een manier die ikvoor mijn eigen paard overweeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:52

NikkiDeKerf schreef:
Ik heb ook het idee dat geweld en intimidatie juist níet specifiek goed past bij de groep veganisten (hoewel je extremisten in elke groepering zult vinden). Ik denk altijd dat het feit dat je empathie voor dieren kan tonen en bij dieren geweld/leed/doden wilt voorkomen, laat zien dat je in het algemeen niet zo'n fan bent van geweld/leed/doden (en wellicht ook dat je dat dus oog hebt voor minderheidsgroeperingen).

De denkwijze is waarschijnlijk als volgt: mensen en dieren zijn gelijk, dus als jij (indirect) een dier wat aandoet door het te eten of slachten dan ben je in mijn ogen vogelvrij en mag ik jou dus iets aandoen.

Het is ook een denkwijze die ik niet begrijp, maar ik ben ook geen extremist.

NikkiDeKerf schreef:
het geweld en intimidatie tegenover de dieren, telt dat soms niet mee?

Nee, want je gebruikt geen geweld en intimidatie tegen dieren om ze te overtuigen van jouw zienswijze en daardoor is het dus geen extremisme. Bovendien is het geen geweld en intimidatie zoals de meeste mensen de woorden geweld en intimidatie zien (intimidatie zou misschien "trainen" heten als het over dieren gaat).

NikkiDeKerf schreef:
Leg je door dierlijke producten te consumeren niet júist een ander jouw levenswijze op, waarin dat misschien nog verder gaat dan geweld en intimidatie, namelijk het doden?

Die snap ik niet, kan je specifiek aangeven wie ik dan een levenswijze op zou dringen?

NikkiDeKerf schreef:
Voor dat stuk vlees is het dier toch geslacht? Die twee dingen kun je toch niet los van elkaar trekken.

Ik reageerde op de stelling dat mensen dieren slachten voor hun plezier.
Nu is het meer semantics, maar ik bedoel dat we dieren slachten voor het vlees. Als je dieren slacht voor je plezier (en het vlees bijvoorbeeld weggooit) dan heb je waarschijnlijk een behoorlijke stoornis.

NikkiDeKerf schreef:
Ik dacht dat we zelf, en/of met zijn allen, deze wereld en normen en waarden maken. :o
Met 'zo is het nu eenmaal' is natuurlijk nooit iets veranderd, dat is een makkelijke insteek om alles te kunnen verantwoorden en zelf niet te hoeven veranderen of reflecteren. In die zin is de vergelijking met bijvoorbeeld het vrouwenkiesrecht ook bedoeld: daar is geen verandering in gekomen omdat iedereen zo dacht: 'dat zijn nou eenmaal de normen en waarden, dat mag jij triest vinden, maar het merendeel van de mensen vindt dat normaal'.

Daar heb je gelijk in, maar ik vind het geen sterk argument. Reden is dat ik met hetzelfde gemak voorbeelden kan geven van dingen die zijn verslechterd omdat mensen verwierpen dat "het nu eenmaal zo is". Dat betekend dus niet dat we moeten afzien van onze normen en waarden veranderen, noch dat we juist onze normen en waarden moeten veranderen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:18

Toch jammer dat jullie iedereen zo over een kam scheren.

Mijn vriend en ik zijn veganistisch uit gezondheidsoogpunt. Ik vind het echt heel naar te lezen dat mensen blijkbaar zo over ons denken en schrijven.
Laatst bijgewerkt door denice op 31-05-16 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:23

Hoe denken wij dan over u?

Ik lees hier nette berichten van mensen die uitleggen waarom ze toch vlees eten, het zijn echter de mensen die hier op tegen zijn die niet echt respectvol reageren.
Elk antwoord dat we geven is geen gegrond antwoord volgens hun, nee, want enkel hun antwoord is de juiste.

Het duid wel het onderwerp van het topic goed aan.

Even voor de duidelijkheid, ik heb totaal niets tegen mensen die geen vlees eten, die veganistisch zijn,...Ik ga hun niet overtuigen om vlees te eten en heb volle respect voor hun keuze.

Graag had ik hetzelfde respect ook gehad voor mijn keuze om wel vlees te eten. En niet hun idee opgedrongen te worden. Ik wil op alle vragen antwoorden, maar je moet dan ook tegen het antwoord kunnen en aannemen dat dat mijn overtuiging is, net zoals andere andere overtuigingen hebben.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 31-05-16 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:24

Definieer 'zo'. Ik vind namelijk dat er weinig onvertogens wordt gezegd. Enkel verschillende visies.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:30

chanel1985 schreef:
Hoe denken wij dan over u?

Ik lees hier nette berichten van mensen die uitleggen waarom ze toch vlees eten, het zijn echter de mensen die hier op tegen zijn die niet echt respectvol reageren.
Elk antwoord dat we geven is geen gegrond antwoord volgens hun, nee, want enkel hun antwoord is de juiste.

Het duid wel het onderwerp van het topic goed aan.

Even voor de duidelijkheid, ik heb totaal niets tegen mensen die geen vlees eten, die veganistisch zijn,...Ik ga hun niet overtuigen om vlees te eten en heb volle respect voor hun keuze.

Graag had ik hetzelfde respect ook gehad voor mijn keuze om wel vlees te eten. En niet hun idee opgedrongen te worden. Ik wil op alle vragen antwoorden, maar je moet dan ook tegen het antwoord kunnen en aannemen dat dat mijn overtuiging is, net zoals andere andere overtuigingen hebben.

Dit dus. Wie zegt dat dat respect er niet is dan? Omdat jij twee veganisten bent tegengekomen die hun mening opdringerig geven?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:31

Maar dat geldt andersom toch precies hetzelfde?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:32

Waar het mij vooral om gaat is dat de 'gunfactor' soms totaal uit het oog verdwenen lijkt te zijn. Kunnen we niet met z'n allen gewoon lekker iedereen z'n ding laten doen? Waarom moet je altijd ergens een mening over hebben of opdringen. Ik vind dat in dit topic van twee kanten meningen worden gegeven op een vervelende, drammende manier.

Maar goed, dat is waar ik mee zit de laatste tijd :+

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:33

maaikemuis schreef:
Maar dat geldt andersom toch precies hetzelfde?

Ik snap niet wat je bedoelt?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:35

Maar daar gaat een topic toch juist over? Als je geen meningen van anderen wilt horen, geen andere zienswijzen wilt horen, dan moet je dat soort gesprekken mijden. Of een discussieforum mijden...

Nogmaals, ik zie van geen van beide kanten opmerkingen komen die kwetsend zouden zijn.

Edit;
Jij hebt het over respect en het feit dat er twee veganisten dat een ander niet geven. Andersom geldt dit precies zo. Jij treft twee niet-vega's die jou dit gevoel geven. Dus dit geldt voor beide partijen dan toch net zo hard?
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 31-05-16 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:36

Dat is zo, maar ik lees vooral dat mensen het eens zijn over de gedachte dat veganisten vooral extremisten kunnen zijn in het geven van meningen.

Maar, dat kan ik ook weer zo lezen omdat ik veganist ben en niet zo wil zijn.

Snap je het nog? :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:38

Om op Paul McCartney terug te komen....
So live and let die.....

:)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:39

Persoonlijk heb ik nooit gezegd dat alle veganisten extremistisch zijn, maar dat er wel hier een paar bokkers reageren die het voorbeeld zijn van extremisme waar ts op doelde in de openingspost. Dat is een verschil.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:49

denice schreef:
Dat is zo, maar ik lees vooral dat mensen het eens zijn over de gedachte dat veganisten vooral extremisten kunnen zijn in het geven van meningen.

Maar, dat kan ik ook weer zo lezen omdat ik veganist ben en niet zo wil zijn.

Snap je het nog? :+

Maar jij bent tocht niet gelijk wat anderen zijn? Jij hebt je eigen denkwijze en motieven. Ik denk dat het veilig is vast te stellen dat wanneer jij niet inbreekt in boeren bedrijven, illegaal aan het filmen gaat en selectieve beeldvorming toepast dat het met jouw extremistische denkwijzen wel meevalt. Je hebt hoogstens een ander idee over voeding dan dat ik heb.

Net zo goed als dat het met mijn kannibalistische trekjes wel meevalt aangezien in ik niet de behoefte voel om anonieme babies als avondeten te nuttigen.

Wanneer je wel van plan bent om actief deel te nemen aan een organisatie als 269, dan is het spreekwoord 'wie de schoen past, trekke hem aan' van toepassing.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:53

Ik ken echt genoeg veganisten en echt niemand die zo doet hoor, gelukkig maar :')

Ik ben ook veganist omdat ik wil leven en laten leven. Ik wil mijn steentje bijdragen aan een beter milieu en op een duurzamere manier met de aarde om gaan. Dat doe ik zo. Denk ook dat je op die bescheiden manier van veganist zijn uiteindelijk meer mensen aan het denken zal zetten of er in ieder geval een normaal gesprek over kan voeren.

Ik zou trouwens best een keer mensenvlees willen proeven, was dat niet een keer op een tvprogramma? Iemand die een stukje bil van zichzelf op at?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:36

denice schreef:
Ik ken echt genoeg veganisten en echt niemand die zo doet hoor, gelukkig maar :')

Ik ben ook veganist omdat ik wil leven en laten leven. Ik wil mijn steentje bijdragen aan een beter milieu en op een duurzamere manier met de aarde om gaan. Dat doe ik zo. Denk ook dat je op die bescheiden manier van veganist zijn uiteindelijk meer mensen aan het denken zal zetten of er in ieder geval een normaal gesprek over kan voeren.

Ik zou trouwens best een keer mensenvlees willen proeven, was dat niet een keer op een tvprogramma? Iemand die een stukje bil van zichzelf op at?

Ik ga zo verder reageren, maar dat tvprogramma was proefkonijnen. Valerio at een stukje bil dacht ik en Dennis een stukje uit zijn been.