Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Damned schreef:Blijkbaar plezier genoeg gezien het nog steeds massaal gebeurt
Damned schreef:Mijn vraag was ook eerder een beetje meer naar: wat maakt ons zo anders of wat maakt babies zo anders dan varkens behalve ons uitzicht en onze naam? Jullie hebben ook nog geen goede argumenten gegeven om ze niet op te eten vind ik
Damned schreef:Ik bedoelde het ook meer als : eens het op je bord ligt, ziet het er allemaal gelijk uit, het vlees of het nu mens,varken,koe of alien is
Damned schreef:Ah onze normen en waarden, waar het niet oke is om slaven te houden maar wel om dieren op gruwelijke wijze te slachten en op te eten
(En nu moet ik er toch echt weer vantussen om verder te studeren)
Enzino : ik heb anders wel wat lekkere receptjes daarvoor, kijk maar naar hannibal
Jaimyliefje schreef:Carnisten zijn juist degenen die geweld gebruiken, tegen andere diersoorten welteverstaan. Veganisten strijden juist tegen geweld.. Wat is er extremistisch aan empathie?
Jaimyliefje schreef:Achja vroeger vond men het vast en zeker ook extremistisch als mensen tegen slavernij waren, maar gelukkig is het gros van de mensen daar anders tegen aan gaan kijken. Hopelijk loopt dat met veganisme ook zo.
Jaimyliefje schreef:Ik weet zeker dat de meeste mensen hier het verschrikkelijk zouden vinden als ik een veulen zou fokken en het dan gelijk van de merrie af zou pakken en vermoorden zodat ik de melk van de merrie zou kunnen jatten, maar bij een koe is het opeens normaal.. Triest.
Damned schreef:Ah onze normen en waarden, waar het niet oke is om slaven te houden maar wel om dieren op gruwelijke wijze te slachten en op te eten
(En nu moet ik er toch echt weer vantussen om verder te studeren)
Enzino : ik heb anders wel wat lekkere receptjes daarvoor, kijk maar naar hannibal
enzino schreef:Ik ben zelf behoorlijk tegen geweld en intimidatie, gelukkig, dus toch geen extremistExtremistische veganisten kan je daarom makkelijk vergelijken met andere extremisten, bijvoorbeeld gelovige extremisten. De ene groep gebruikt geweld en intimidatie omdat ze vinden dat niemand vlees mag eten omdat dat nu eenmaal hun overtuiging is, de andere groep gebruikt geweld en intimidatie omdat ze vinden dat iedereen hun geloof moet volgen omdat dat nu eenmaal hun overtuiging is.
Voor dat stuk vlees is het dier toch geslacht? Die twee dingen kun je toch niet los van elkaar trekken.Citaat:Veel mensen halen plezier uit het eten van vlees, maar het eten van vlees is iets anders dan het slachten van dieren. Dat verschil moet toch hopelijk wel duidelijk zijn.
Citaat:Je vind het triest dat paarden en koeien niet hetzelfde behandeld worden, maar zo zijn nu eenmaal de normen en waarden. Koeien worden gebruikt/gehouden/gefokt als melkkoe en paarden niet. Dat mag je triest vinden, maar het merendeel van de bevolking vind dat normaal.
Damned schreef:Ik moet echt mijn wifi uitzetten![]()
Ik bedoel niet dat alle dieren gruwelijk geslacht worden omdat slachten gruwelijk is,dat is iets anders, maar dat er wel veel (niet allemaal, en niet allemaal in nl of be) dieren op een gruwelijke manier geslacht worden
NikkiDeKerf schreef:Ik heb ook het idee dat geweld en intimidatie juist níet specifiek goed past bij de groep veganisten (hoewel je extremisten in elke groepering zult vinden). Ik denk altijd dat het feit dat je empathie voor dieren kan tonen en bij dieren geweld/leed/doden wilt voorkomen, laat zien dat je in het algemeen niet zo'n fan bent van geweld/leed/doden (en wellicht ook dat je dat dus oog hebt voor minderheidsgroeperingen).
NikkiDeKerf schreef:het geweld en intimidatie tegenover de dieren, telt dat soms niet mee?
NikkiDeKerf schreef:Leg je door dierlijke producten te consumeren niet júist een ander jouw levenswijze op, waarin dat misschien nog verder gaat dan geweld en intimidatie, namelijk het doden?
NikkiDeKerf schreef:Voor dat stuk vlees is het dier toch geslacht? Die twee dingen kun je toch niet los van elkaar trekken.
NikkiDeKerf schreef:Ik dacht dat we zelf, en/of met zijn allen, deze wereld en normen en waarden maken.![]()
Met 'zo is het nu eenmaal' is natuurlijk nooit iets veranderd, dat is een makkelijke insteek om alles te kunnen verantwoorden en zelf niet te hoeven veranderen of reflecteren. In die zin is de vergelijking met bijvoorbeeld het vrouwenkiesrecht ook bedoeld: daar is geen verandering in gekomen omdat iedereen zo dacht: 'dat zijn nou eenmaal de normen en waarden, dat mag jij triest vinden, maar het merendeel van de mensen vindt dat normaal'.
chanel1985 schreef:Hoe denken wij dan over u?
Ik lees hier nette berichten van mensen die uitleggen waarom ze toch vlees eten, het zijn echter de mensen die hier op tegen zijn die niet echt respectvol reageren.
Elk antwoord dat we geven is geen gegrond antwoord volgens hun, nee, want enkel hun antwoord is de juiste.
Het duid wel het onderwerp van het topic goed aan.
Even voor de duidelijkheid, ik heb totaal niets tegen mensen die geen vlees eten, die veganistisch zijn,...Ik ga hun niet overtuigen om vlees te eten en heb volle respect voor hun keuze.
Graag had ik hetzelfde respect ook gehad voor mijn keuze om wel vlees te eten. En niet hun idee opgedrongen te worden. Ik wil op alle vragen antwoorden, maar je moet dan ook tegen het antwoord kunnen en aannemen dat dat mijn overtuiging is, net zoals andere andere overtuigingen hebben.
denice schreef:Dat is zo, maar ik lees vooral dat mensen het eens zijn over de gedachte dat veganisten vooral extremisten kunnen zijn in het geven van meningen.
Maar, dat kan ik ook weer zo lezen omdat ik veganist ben en niet zo wil zijn.
Snap je het nog?
denice schreef:Ik ken echt genoeg veganisten en echt niemand die zo doet hoor, gelukkig maar![]()
Ik ben ook veganist omdat ik wil leven en laten leven. Ik wil mijn steentje bijdragen aan een beter milieu en op een duurzamere manier met de aarde om gaan. Dat doe ik zo. Denk ook dat je op die bescheiden manier van veganist zijn uiteindelijk meer mensen aan het denken zal zetten of er in ieder geval een normaal gesprek over kan voeren.
Ik zou trouwens best een keer mensenvlees willen proeven, was dat niet een keer op een tvprogramma? Iemand die een stukje bil van zichzelf op at?