weet iemand nog huis tuin en keukenmiddeltjes voor een wond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:09

3e ziekenhuis... het is toch erg dat dit zo uit de hand loopt. Misschien toch maar eens advies inwinnen van Alex Brander. Voordat hij met dieren aan de slag ging werkte hij gewoon met mensen. www.veterinairewondzorg. nl

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:17

Shadow0 schreef:
Gohya, maar wat kan de dermatoloog met die kennis? De wond moet gewoon behandeld worden, daar zit nu een infectie en die moet weg. Hoe die infectie daar gekomen is, is niet van belang. En ingewikkelde problemen als mishandeling en zelfverwonding vereisen eerst een vertrouwensband. Dat zo maar uit het niets vragen is alleen maar contraproductief lijkt me.

Kan me voorstellen als je daar zit en als je het zo leest dat het een rot vraag is. En ook dat je boos wordt als zo vraag gesteld wordt maar op zich is het wel een heel goede vraag.(al was 1x vragen ook wel genoeg geweest)
Als het wel door zelfbeschadiging komt dan kunnen ze er nu nog zo veel antibiotica en zalven en verbandmateriaal voorschrijven maar dan gaat dat niet alleen de oplossing bieden.
Er zal ook vanuit de andere kant de zelfbeschadiging gewerkt moeten worden anders blijf je dweilen met de kraan open zo gezegd.
(ts even voor de duidelijkheid ik verwacht echt niet dat dit door zelfbeschadiging komt hoor)

Hopen dat de antibiotica die je nu hebt aan gaat slaan en anders zou ik of volgende week met een ingepakt tasje op het spreekuur verschijnen en zeggen dat ze je mogen opnemen tot het normaal is of inderdaad op zoek naar het 3e ziekenhuis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:37

genja schreef:
Kan me voorstellen als je daar zit en als je het zo leest dat het een rot vraag is. En ook dat je boos wordt als zo vraag gesteld wordt maar op zich is het wel een heel goede vraag.

Nee, want als die gesteld wordt door zomaar een arts die je verder niet kent levert het maar een ding op: wantrouwen. Dat helpt niets en niemand en werkt alleen maar averechts. Het lijkt me vooral een uitstekende manier om een behandelrelatie meteen de kop in te drukken.

(En er is toch al genoeg basis voor een zekere dosis wantrouwen want de hele gang van zaken straalt nou niet uit dat je ook echt kunt vertrouwen op de zorg, wel?)

Citaat:
Er zal ook vanuit de andere kant de zelfbeschadiging gewerkt moeten worden anders blijf je dweilen met de kraan open zo gezegd.

Dat los je niet op als toevallig passerende dermatoloog en dus moet je dat ook niet willen. Willen ze daar wat aan doen: zorg dat mensen een goede, stabiele relatie met een kundige arts krijgen die WEL zorgt voor een goede behandeling, toon dat je het waard bent, begin kortom met dweilen, zorg dat mensen ervaren dat ze zich zonder oordeel mogen uitspreken, en kijk dan pas of er wel of niet een kraan open staat en wat daar eventueel aan te doen is.

En bovendien verandert het volgens mij eigenlijk niks aan de eerste prioriteiten: de infectie bestrijden.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:49

Shadow0 schreef:
genja schreef:
Kan me voorstellen als je daar zit en als je het zo leest dat het een rot vraag is. En ook dat je boos wordt als zo vraag gesteld wordt maar op zich is het wel een heel goede vraag.

Nee, want als die gesteld wordt door zomaar een arts die je verder niet kent levert het maar een ding op: wantrouwen. Dat helpt niets en niemand en werkt alleen maar averechts. Het lijkt me vooral een uitstekende manier om een behandelrelatie meteen de kop in te drukken.

(En er is toch al genoeg basis voor een zekere dosis wantrouwen want de hele gang van zaken straalt nou niet uit dat je ook echt kunt vertrouwen op de zorg, wel?)

Citaat:

Dat los je niet op als toevallig passerende dermatoloog en dus moet je dat ook niet willen. Willen ze daar wat aan doen: zorg dat mensen een goede, stabiele relatie met een kundige arts krijgen die WEL zorgt voor een goede behandeling, toon dat je het waard bent, begin kortom met dweilen, zorg dat mensen ervaren dat ze zich zonder oordeel mogen uitspreken, en kijk dan pas of er wel of niet een kraan open staat en wat daar eventueel aan te doen is.

En bovendien verandert het volgens mij eigenlijk niks aan de eerste prioriteiten: de infectie bestrijden.

Een arts ook een dermatoloog heeft toch wel geleerd om door een antwoord heen te kijken. Hij zal niet alleen een antwoord aanhoren maar ook alles er om heen. Natuurlijk kan iemand alles heel goed verbloemen maar toch dit is echt geen rare vraag en de arts moet deze tegenwoordig gewoon stellen.

Nee ik ben hier echt niet verbaasd over. De dermatoloog zal als hij enigszins vermoeden had dat het wel zelfbeschadiging is ook verder actie ondernemen door meer hulp in te schakelen. En de eerste prioriteit de infectie bestrijden doet hij natuurlijk ook met de antibiotica en zalf. Maar je kan nog zoveel pillen erin stoppen als daarna weer beschadiging gaat plaats vinden helpt niets.

gohya

Re: weet iemand nog huis tuin en keukenmiddeltjes voor een wond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 00:07

Idd.bijna elke arts zal dit vragen.je hoeft er niks achter te zoeken,het is normaal tegenwoordig dat ze dit vragen.Het is raar als je dit voor de eerste keer mee maakt,maar grote kans dat je het vaker zal mee maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 00:44

Mwah... ik vind het geen normale en geen passende vraag ..
Een arts zou van mij ook een veeg uit de pan krijgen en in de tijd dat ik dus wel dergelijke issues had , had ik die vraag ook letterlijk niet kunnen handelen , dat had geleid tot exit :wave: , of compleet afsluiten.
Artsen die dit op een dergelijke manier vragen kunnen wel een curusje "omgaam met clienten" gebruiken
Niet cool

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 08:48

"Heb je dit zelf gedaan" wat is dat nu weer voor belachelijke vraag.
Ja ik heb zelf maar even mijn vetweefsel voorzien van een necrotiserende bacterie!!!
Sjonge jonge. Schijnbaar niet eens je casus gelezen! Wat een dropveter.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:35

Volgens mij is die vraag best normaal. TS is immers bekend met automutileren en dat zal vast in haar dossier staan. Het doet er zeker wel toe hoe een wond is ontstaan ;) en een best logische gedachte van de arts kan dat zijn dat TS heeft zitten pielen aan de wond.

Anyway; ik zou op zoek gaan naar een goede wonddeskundige in een academisch ziekenhuis.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:45

verootjoo schreef:
Volgens mij is die vraag best normaal. TS is immers bekend met automutileren en dat zal vast in haar dossier staan. Het doet er zeker wel toe hoe een wond is ontstaan ;) en een best logische gedachte van de arts kan dat zijn dat TS heeft zitten pielen aan de wond.

Anyway; ik zou op zoek gaan naar een goede wonddeskundige in een academisch ziekenhuis.

Ts is niet bekend met automutilatie, er was een andere bokker in het topic die foto's van een vergelijkbare wond wilde laten zien en dit was een wond die zij zelf had aangebracht. Zo is het hele automutileren in het topic terecht gekomen

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:59

Corelli schreef:
verootjoo schreef:

Ts is niet bekend met automutilatie, er was een andere bokker in het topic die foto's van een vergelijkbare wond wilde laten zien en dit was een wond die zij zelf had aangebracht. Zo is het hele automutileren in het topic terecht gekomen

Ts is er ook bekend er mee. Ze heeft zelf tijdje terug topic geopend gehad en dat daar in benoemd.

Maakt niet dat de wond er minder om is... Maar inderdaad de vraag is zo gek niet. Misschien dat de arts t iets genuanceerder had mogen vragen.

Zeg trouwens niet dat deze wond door zelf verwonding komt!

Ik denk dat ik ook op zoek zou gaan naar een ander ziekenhuis, vind dat ze weer lang wachten. Het is en blijft een vieze wond waar snel iets aan gedaan moet worden. Je zal je hand maar kwijt raken zeg...
Sterkte! :(:)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:10

Corelli schreef:
verootjoo schreef:

Ze schrijft het toch echt zelf op bokt....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:00

Dan nog blijft het een stomme vraag... een wildvreemde arts die de vraag als een baksteen door een ruit heen op een cliënt afslingerd zal vaak meer afstand creëren tussen zorgverlener en cliënt dan dat hij op dat vlak iets goed teweeg brengt.

Tact en doortastenheid bereik je meer mee als je dergelijke vermoedens hebt, heb je dat niet begin er gewoon niet aan.
Daar is dergelijke problematiek(als die al zou spelen) te complex voor

Edit: maar goed, heeft ts niets aan natuurlijk, deze discussie....
Hoe is het vandaag met je pols?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:05

Gezien het feit dat TS bekend is met automutilatie vind ik het geen gekke vraag van een arts.

Daarnaast vertelt TS hier hoe zij de vraag van de dokter ervaren heeft. Wellicht is de vraag anders gesteld dan hoe TS de vraag interpreteert. Wij kunnen hier geen oordeel over vellen, want we waren niet aanwezig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:07

Jeebus... kunnen we nu kappen met dat gesneer met Am... ts heeft het er zelf in dit topic niet !!!! Over
Gehad een andere bokker heeft er iets over verteld in dit topic en opeens word ts in het hoekje schreeuw om aandacht gezet...
Wat een getrut allemaal zeg....

Edit :Excuus als ik nu iemand de kast op jaag maar ik word er gewoon nogal moe van.

Edit 2: "als ts wel" en "wanneer" etc is allemaal puur insinueren en dat geeft alleen maar dikke ruis
Work with what you know en waar het topic om haat.. niet met alle wjat ifs en dergelijke
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 05-12-15 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:10

Sonja_vR schreef:
Jeebus... kunnen we nu kappen met dat gesneer met Am... ts heeft het er zelf in dit topic niet !!!! Over
Gehad een andere bokker heeft er iets over verteld in dit topic en opeens word ts in het hoekje schreeuw om aandacht gezet...

Edit :Excuus als ik nu iemand de kast op jaag maar ik word er gewoon nogal moe van.

TS heeft zelf een topic over het onderwerp gemaakt. Die andere bokker staat er dus helemaal buiten!

Door de wetenschap dat TS bekend is met automutilatie kijk ik anders naar een wond en naar een dokter die een vraag stelt omtrent de herkomst van de wond.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:12

Ja maar daar gaat dit topic nu toch niet over.... why the frigg moet er alles van buiten een topic er bij gehaald worden ... dalijk dit topic hopeloos afgedwaalt en degenen die oprecht geinterreseerd waren hebben pech... als je vragen hebt betreffende AM en ts doe dat dan in het topic wat daar over gaat.

En sowieso... AM maar gewoon in het hoekje "voor de aandacht" schuiven is hopeloos kortzichtig
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 05-12-15 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:12

Als men het nieuws goed gevolgd had,wist je dat de artsen tegenwoordig dit moeten vragen.Is al heel lang bekend.
Ik heb geen enkele twijfel dat de TS zelf iets gedaan heeft,geen seconde twijfel.
Die Bacterie is niet goed bestreden,daarom is die wond weer zo slecht geworden.
Het 1ste ziekenhuis had al meteen bloed moeten afnemen en op kweek moeten zetten,en dat hebben ze niet gedaan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:15

Gohya, kan best... maar als een arts niet voldoende tact en doortastendheid bezit... kan hij het maar beter niet vragen.
Nogmaals... als ik ooit bij een arts kom met iets en het word op een botte manier gevraagd krijgen ze van mij gewoon een flinke veeg uit de pa n.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:16

Ach, die arts wil ook alleen maar het goede voor je hoor ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:17

Sonja_vR schreef:
Gohya, kan best... maar als een arts niet voldoende tact en doortastendheid bezit... kan hij het maar beter niet vragen.
Nogmaals... als ik ooit bij een arts kom met iets en het word op een botte manier gevraagd krijgen ze van mij gewoon een flinke veeg uit de pa n.

De arts vraagt: heb je dit zelf gedaan? hoe moet hij het dan vragen?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:45

Sonja_vR schreef:
Ja maar daar gaat dit topic nu toch niet over.... why the frigg moet er alles van buiten een topic er bij gehaald worden ... dalijk dit topic hopeloos afgedwaalt en degenen die oprecht geinterreseerd waren hebben pech... als je vragen hebt betreffende AM en ts doe dat dan in het topic wat daar over gaat.

En sowieso... AM maar gewoon in het hoekje "voor de aandacht" schuiven is hopeloos kortzichtig

Waarom mensen van alles van buiten het topic erbij halen, is omdat het misschien ook in dit topic relevant is.

TS schrijft dat haar gevraagd werd of ze het zelf had gedaan. Zonder context is dat een nogal vreemde vraag van een arts, en je ziet ook dat daar gelijk mensen over vallen.
Met de achtergrondkennis dat TS in het verleden vaker zelf wonden heeft toegebracht (los van of dat nu ook het geval is), is het een stuk minder vreemd dat een arts die haar dossier heeft gelezen deze vraag stelt.

Ja, het maakt voor de behandeling nogal uit of een wond uit zichzelf (door de bacterie) open blijft en verergert, of dat de patiënt daar bewust (pulken) of onbewust (auto wassen, paardrijden, te weinig rust houden) aan bijdraagt.
Áls (stel dat) de TS de boel steeds zelf open zou krabben, dan heeft het een stuk minder zin om alleen de wond op zich en de bacterie te behandelen. In dat geval is er misschien een hele andere manier van aanpak nodig (naast behandeling van die bacterie) en ja, daarvoor moet de arts wel weten wat er speelt.

Misschien zijn daarvoor tactischer manieren dan rechtstreeks aan de patiënt vragen, maar misschien ook niet. Mij lijkt het heel normaal dat een arts uitvraagt wat hij nodig heeft om tot een goede keuze van een behandelplan te komen, en daarvoor is naast het bekijken van de wond soms ook mondelinge informatie van de patiënt nodig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:07

oomens schreef:
Mij lijkt het heel normaal dat een arts uitvraagt wat hij nodig heeft om tot een goede keuze van een behandelplan te komen, en daarvoor is naast het bekijken van de wond soms ook mondelinge informatie van de patiënt nodig.

Het eerste wat nodig is voor een goede behandeling is een behandelrelatie, JUIST als het om moeiijke dingen gaat. Continuiteit en vertrouwen dus. En als er IETS ontbreekt in de hele gang van zaken hier...

Daarnaast leidt een dergelijke vooringenomenheid makkelijk tot tunnelvisie - te weinig aandacht voor de bacterie en het monitoren en bestrijden daarvan. Ik vind dat niet te verdedigen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:30

Wat een ellende zeg. Heb je je verzekering gebeld? Ik weet niet of je Cz hebt maar die denken erg goed mee mbt je behandeling en artsen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:53

Petpa schreef:
Sonja_vR schreef:

TS heeft zelf een topic over het onderwerp gemaakt. Die andere bokker staat er dus helemaal buiten!

Door de wetenschap dat TS bekend is met automutilatie kijk ik anders naar een wond en naar een dokter die een vraag stelt omtrent de herkomst van de wond.

volgens mij was dat een andere zonnebloem. :)
er zijn er 2 met redelijkop elkaar lijkende gebruikersnamen nl.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:01

Dat was dezelfde zonnebloem, maar ik geloof niet dat t iets uit maakt en er nu toe doet?

Die wond zit er, zelf gedaan of niet doet er nu niet toe. Die wond moet mooi gaan herstellen en niet verder weg gaan rotten.

Schreeuw om aandacht vind ik nogal wat. Zelf verwonding is lang niet altijd een schreeuw om aandacht. Zo zie ik dit topic ook niet (anders kan je elk topic wel als een schreeuw om aandacht gaan zien).

Ik denk dat t nu veel belangrijker is ts te steunen en helpen waar kan en niet deze discussie hier te gaan voeren. Wordt ts én de wond echt niet beter van.

Het is niet een kleine infectie, die wond is enorm en rot in feite gewoon en heeft hele goede, snelle en adequate behandeling nodig.

Sterkte zonnebloem. :(:)
Hopelijk gaat de wond nu wel weer snel de goede kant uit!